Ska plugga programmering - tips?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av agneos, 28 dec 2011.

  1. agneos

    agneos Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    219
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för det värdefulla informationen men vad tycker du om visual basic.net?

    MVH Agneos
     
  2. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Är inget som jag tror du kommer ha särskilt mycket nytta av att kunna.
     
  3. agneos

    agneos Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    219
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    jag tror jag ska ta c++ eftersom c finns ej så det blir bra att man kommer lite närmare hårdvaran och lärasig liter mer :D

    Tack för tipset :D
     
  4. softarn

    softarn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2010
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Vilket språk är inte så viktigt tycker jag. Gör det du tycker är kul så att du har motivering och ork till att spendera timmar med att lära dig. Om man bara gör något för att det är bra att lära sig är det lätt att hamna framför BF3 istället.
     
    agneos gillar detta.
  5. agneos

    agneos Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    219
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    så länge det gäller datorer och programspråk så jag kommer aldrig spela BF3 :D jag är intresserat av hela skiten :D så jag vill gärna och kunna koda alla varianter :D
     
  6. agneos

    agneos Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    219
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    hej igen! jag vill få lite tips från er vilken program ska jag söka till? själv har tänkt datateknik högskoleingenjör vad tycker ni vad har ni själv läst och vad jobbar ni med nu?

    allt tips och råd är välkommen :D

    tack för alla svar:D
     
  7. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Datateknik Högskoleingenjör låter som ett bra val.

    Jag jobbar som konsult med Java- och systemutveckling på olika företag i Göteborg. Som konsult kan man få jobba med det mesta. Passar bra i början av karriären för att få mycket erfarenhet av många olika branscher och företag. Mina uppdrag löper på mellan 6 och 24 månader. Sen byter jag arbetsplats.
    Som konsult har man det oftast ganska gött. Mycket prylar, konferenser runt om i världen, aktiviteter, utbildningar, leasingbil, bra lön m.m. men oftast så får man lägga några extra timmar på jobbet. Jag håller dock hårt i mina arbetstider och jobbar "bara" 42-45 timmar per vecka.
    Jag är Civilingenjör Elektroteknik med datainriktning. Om jag hade sökt till högskolan igen så hade jag nog valt Civilingenjör Data eller IT istället.
     
  8. agneos

    agneos Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    219
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    jag vill inte sitta och göra processorer och annat hårdvara det jag vill är att programmera dessa och förstå hur de fungerar, så därför vill jag ha helst datateknik men jag vet inte vad är det förskillnad mellan systemutvecklare och en datatekniker?
     
  9. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Systemutvecklare utvecklar system genom analys, design, programmering m.m.
    Datatekniker arbetar mer med service och support av hårdvara och mjukvara.

    Att studera datateknik handlar om att lära sig att förstå hårdvara och mjukvara. Vanligtvis fördjupar man sig sen mot de områden man tycker är mest intressant.
     
  10. agneos

    agneos Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    219
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    men som datatekniker kommer man kunna jobba som systemutvecklare, android utvecklare och webb utvecklare? om inte finns det något program som man kan läsa som inehåller allting som har med data och IT göra?
     
  11. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det handlar i så mycket om exakt vilket program du läst utan det handlar mer om vilka kurser du väljer i programmet och vad du gör på fritiden. De flesta program på högskolan inriktar sig inte på något specifikt yrke utan ger dig istället många olika verktyg som du kan använda i ditt yrkesliv och skapa ditt yrke.

    Min sambo har läst Teknisk fysik och jobbar nu som systemutvecklare. Mina kollegor har läst olika program: IT, Systemvetenskap, Maskinteknik, Datateknik m.m. Alla är nu systemutvecklare. Vägen ut i näringslivet är sällan rak.

    Du får kolla vad varje program handlar om och vilka kurser som ingår och se vad som är intressant. Det är viktigt att ha en stabil grund att stå på för att få en djupare förståelse av hur allt fungerar. Att bara läsa kurser som lär dig Android-programmering och olika programmeringsspråk ger bara en ytlig förståelse av hur programmering fungerar. Bygg upp dina programmeringskunskaper med kurser i algoritmer, datastrukturer, matematik, fysik, digitalteknik, databasdesign m.m.
    Det kan låta lite torrt, men du vinner mycket på det på sikt. Just nu är det Android-utveckling och webb som är hett, men vad gäller om 5 år? Genom att förstå hur programmering fungerar kan du lätt ta in nya tekniker och kontinuerligt anpassa dig till de aktuella förhållanden som råder vid varje tidpunkt.
     
  12. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    När det gäller programmering tycker jag hela jobbvärlden är lite abstrakt...
    Du kan sitta hemma i tonåren och självlära dig C++, PHP, MySQL, Java, Linux osv osv, i skolan kan du plugga Nätverkskunskap, Ytterligare språk eller redan lärda språk, datorkunskap, osv osv.

    Och tillslut, kan du nästan bli vad som helst inom IT... Du kan ju jobba med att programmera program i C++ på dagen, och på kvällar och helger kodar du och underhåller en webshop i PHP MySQL XSLT m.m m.m...

    Ibland tror jag det finns för många "plugg-grenar" och för lite "yrkesgrenar". :)
     
  13. agneos

    agneos Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    219
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    hej igen, jag sökte till dataingenjör över hela Sverige och jag blev antagnen till Halmstad högskolan men var reserv i karlstad universitet, idag ringde en och hon undrar om jag vill ha min reserv plats så min fråga är vilken ska jag välja?

    karlstad universitet: http://www.kau.se/utbildning/program/TGDDI/under

    högskolan i halmstad: http://www.hh.se/utbildning/hittaut...DAT12h&sv.url=12.70cf2e49129168da015800089906

    örebro universitet:http://www.oru.se/Utbildning/Progra...TDA1Y+&termin=20122&sprak=sv&format=xml&epi=j

    här är två länkar vilken kurser kommer jag läsa om jag väljer karlstad eller halmstad för mig det viktiga är kvalitet på själva utblidningen och ingenting annat d.v.s jag är inte efter pubar eller själva staden. :D

    tack för all tips och råd :)

    Edit: efter att jag hade skrivit detta inläg så spg jag att jag har blivit antagen till örebro universitet
     
    Last edited: 15 aug 2012
  14. xtreme

    xtreme Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    517
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Edit: fel tråd

    Gör inte en hel vetenskap av det, välj om du vill syssla med högnivå eller lågnivå, sen spelar det ärligt ingen roll vad du väljer (så länge det är objektorienterat). ;-)
     
  15. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Om man tittar på kursprogrammen och försöker jämföra så ser dom ganska jämbördiga ut på pappret. Jag har ingen erfarenhet av någon av de nämnda skolorna, och även om det ligger lite utanför den informationen TS är ute efter så är ändå bostadsfrågan en ganska viktig parameter. Det brukar vara skitsvårt att hitta studentboende i universitetsstäderna. dock så hörde jag nyligen på nyheterna att just Karlstad tydligen gått ut och garanterat bostad åt alla studerande på Karlstads universitet.
     
  16. evening.beam

    evening.beam Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2012
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Det var väldigt många diskussioner om vilka språk som är bra och huruvida det är högnivå eller lågnivå. Allt det är irrelevant!

    Om jag börjar med hög-/lågnivå diskussionen så härrör den från 70-80 talet då det var stor skillnad på olika språk. Denna skillnad är idag i princip borta. Att göra denna typ av indelning idag är snobberi och inget annat.

    Redan för 30 år sedan var det lätt att glida mellan olika språk och komma igång med ny syntax. Idag när alla moderna språk lånar från varandra så är det lättare än någonsin. Det är som någon skrev ovan att det är som att skilja på norska och svenska, svårare än så är det inte. Men med den fördelen att man har en utvecklingsmiljö och kompilator som hjälper en att rätta syntaxen.

    Det viktiga med programmering är att förstå programlogik och vilka språkelement som finns för att stödja olika tekniker. Sedan om man skriver := == . -> eller på annat sätt är som sagt ointressant, det lär man sig på tre minuter den dagen man byter miljö.

    Det som däremot är viktigt är att man funderar igenom vad man vill jobba med och i vilken typ av miljö. Det tar tid att lära sig olika plattformar och olika bibliotek.

    Låt mig ta ett par tydliga områden:

    1) Android
    Här bör man utgå från Java och Eclipse

    2) Windows
    Här är det VB.Net eller C# som är givna alternativ

    3) Mac
    C, C++ eller Objective-C är valet

    4) Windows / IIS
    JScript, ASP.NET och VB.NET/C#

    5) Linux / Apache
    Java, Javascript, PHP

    6) Hemsidor allmänt
    Html (5), javascript

    7) Multimedia
    Flash actionscript, html 5

    8) Inbäddade system (bilar, htpc etc)
    C, C++ och olika assembler varianter

    Det finns säkert synpunkter på min indelning ovan och man kan säkert rekommendera annorlunda. Min poäng här är dock att man väljer inte språk, man väljer vad man vill göra och därefter lär man sig den miljön och det språk som gäller för detta.

    Någon påpekade att det kvittar vad man väljer så länge det är objektorienterat. Här håller jag inte med. Varken för punkt 6 eller 8 har man någon större av att kunna ett objektorienterat språk. Och om man väljer någon av de andra punkterna så kan man bara välja objektorienterat. Med andra ord, välj vad du vill göra så får du den kunskap du behöver. Skit i vad det ligger för underliggande parametrar och värden, det finns ingen som idag lär ut föråldrad och värdelös kunskap. Låt dig inte påverkas av glamour eller andras snobberi, det är tyvärr vår branschs största problem att vi graderar varandra och klassificerar olika kunskap som olika fin, när det egentligen handlar om att man väljer en hammare när man spikar och en såg när man vill dela en bräda.

    Då jag själv har jobbat med 10+ olika språk på en mängd olika plattformar så har jag sett att det viktigaste är att förstå den grundläggande logiken. Så även om jag idag inte programmerat i t.ex. Pascal på över 15 år så skulle jag inte vara rädd för att göra det igen, syntaxen dammar man av på några minuter.

    Den enda språkfamilj jag skulle rekommendera rakt av är SQL. Jag skriver språkfamilj för det finns ett antal olika dialekter, men det spelar mindre roll vilken variant du väljer (av samma skäl som ovan för andra språk). SQL har du nytta av i princip oavsett vad du programmerar och det är idag superviktigt med bra databaskunskap.

    Mvh,
    E.B.
     
  17. Nattmacka

    Nattmacka Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Jag vill även rekommendera att plugga lite nätverk (om än så bara några hp). Pluggar själv på KTH och har programmerat i både C++, Java, HTML, JavaScript, PHP, diverse databasspråk etc..

    I princip oavsett vad man håller på med så är det alltid bra att ha lite kunskap om hur nätet är uppbyggt och hur det fungerar. Läste en kurs på 6hp om Internets alla olika protokoll och hur de fungerar och det gav mig otroligt mycket. Har användning av det dagligen på jobbet (jobbar som IT-tekniker nu på sommaren)
     
  18. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Det låter kanske trivialt, men att behärska macrohanteringen i MS Office och hur man använder avancerade funktioner i excel ger en del pluspoäng hos projektledare och chefer, vilket kan vara lönsamt på många sätt i längden