Swedroid Forum | Nordens största Android-community

Gå tillbaka   Swedroid Forum | Nordens största Android-community > Telefoner > Samsung > Galaxy S II > Galaxy S II - Allmänt

Svara

Share Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
Gammal 2012-04-01, 22:38   #14 - (Permalink)
Topeli
Kid Droid

Topelis avatar

Reg.datum: mar 2012

Operatör: Tre
Telefon: Sony Xperia Z1 Compact
ROM: Original

Tack: 10
Tackad 8 ggr i 8 inlägg
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Smith Visa inlägg
Jag har bara använt Kies när man varit så illa tvungen för att få uppdateringar på plats (innan OTA kom på plats). Måhända vill Kies konvertera för att ge en så bra upplevelse som möjligt med fullgod hårdvaruacceleration. Om jag var du skulle jag använda direkt USB-överföring för att få föra över filer utan att Kies ska börja transcoda. Det är möjligt att du får lite trassel att lira med Samsungs videospelare (på grund av olika containers, audio- och videoformat) men där finns alternativ (och bergis tonvis med forumposts som hjälper dig).
Jag har nu testat att koda om från DTS till AC3, men Kies vill konvertera iaf.
Sitter med 32 gb klass 10 kort, men då de är FAT32 så kan man via usb inte
föra över mer än 4 gb, filmen i fråga var 5 gb.
Så kommande sak att testa är om man kan plocka ur kortet, sen formatera
det till ntfs eller vad det heter.

Skulle vara en dröm att slippa gå via Kies med musik och filmer
Topeli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-02, 06:40   #15 - (Permalink)
Dr.Smith
Baby Droid

Reg.datum: jul 2010

Tack: 2
Tackad 8 ggr i 6 inlägg
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av swejuggalo Visa inlägg
m.samsung.com/se/consumer/mobil/mobil/smartphones/GT-I9100LKANEE

Under video. Är dock inte självklart att detta.betyder max 30 i alla lägen iofs.
Där har du snarare vilka videoformat den klarar av att spela upp. Kul att den klarar både MPEG4, H.264 och VC-1! Om alla videoformat är accelererade klarar den av HD-video bättre än min bärbara dator...

Citat:
Ursprungligen postat av Topeli Visa inlägg
Jag har nu testat att koda om från DTS till AC3, men Kies vill konvertera iaf.
Sitter med 32 gb klass 10 kort, men då de är FAT32 så kan man via usb inte
föra över mer än 4 gb, filmen i fråga var 5 gb.
Så kommande sak att testa är om man kan plocka ur kortet, sen formatera
det till ntfs eller vad det heter.

Skulle vara en dröm att slippa gå via Kies med musik och filmer
Specifikationssidan som swejuggalo länkade visade att antalet ljudformat var starkt begränsade. Att koda av flerkanalsljud kan vara rätt processorintensivt, så det kanske blir lite av ett måste att transcodea - men det kan du ju testa med mindre klipp för att se om någon spelare orkar dekoda utan att det blir hackigt osv.

FAT32 har som sagt sin storleksbegränsning på 4GB per fil. Fördelen är att alla större OS har läs- och skrivstöd för FAT32, medan NTFS och EXT3+4 begränsar möjligheterna mer. Med exFAT försvinner storleksproblemet och OS-stödet är bra. Jag har inte laborerat så mycket med filsystem i Android, så jag vet inte vilka filsystem man får formattera SD-kort med. Linux (Android-basen) har stöd för alla nämnda filsystem, så det är bara en fråga om att få det att fungera...
Dr.Smith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-02, 07:56   #16 - (Permalink)
evilpenis
Youth Droid

evilpeniss avatar

Operatör: Hallon

Tablet: Nook HD+

Tack: 37
Tackad 31 ggr i 22 inlägg
Standard

Förstår inte varför man går via Kies för att lägga in saker på mobilen, är ju bara att kopiera över via explorer i windows.
evilpenis är inte uppkopplad   Svara med citat
Följande 2 medlemmar säger tack till evilpenis för det här inlägget:
Gammal 2012-04-02, 09:21   #17 - (Permalink)
Topeli
Kid Droid

Topelis avatar

Tackad 8 ggr i 8 inlägg
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Smith Visa inlägg
Specifikationssidan som swejuggalo länkade visade att antalet ljudformat var starkt begränsade. Att koda av flerkanalsljud kan vara rätt processorintensivt, så det kanske blir lite av ett måste att transcodea - men det kan du ju testa med mindre klipp för att se om någon spelare orkar dekoda utan att det blir hackigt osv.

FAT32 har som sagt sin storleksbegränsning på 4GB per fil. Fördelen är att alla större OS har läs- och skrivstöd för FAT32, medan NTFS och EXT3+4 begränsar möjligheterna mer. Med exFAT försvinner storleksproblemet och OS-stödet är bra. Jag har inte laborerat så mycket med filsystem i Android, så jag vet inte vilka filsystem man får formattera SD-kort med. Linux (Android-basen) har stöd för alla nämnda filsystem, så det är bara en fråga om att få det att fungera...
Testade med olika program igår, men de ville ha för lång tid att
få in det i mobilen via Kies, även då ja testade att göra om en
.mkv på 5 gb till MP4 på 1,2 gb.
Testade i början som sagt med en xvid/avi, och det vart inte fy skam det
heller, så de lutar nog åt det formatet tills man laborerat fram en bra lösning.

Citat:
Ursprungligen postat av evilpenis Visa inlägg
Förstår inte varför man går via Kies för att lägga in saker på mobilen, är ju bara att kopiera över via explorer i windows.
Kopplade in mobilen som usbminne, förde över filmen i formatet MP4,
valde destination SD kort, men då ja sedan kopplade bort telefonen och letade hade den blivit placerad på det interna minnet, men den fanns ingenstans..
Fann den igen först då jag åter pluggade in som usbminne, och tog då bort den från enheten helt.
Sen kan det bero på att filmer blivit komprimerade så att de spelas av BD spelare/TV, men det codecformatet kanske inte passar mobilen =
lika bra att låta det gå via Kies så det blir spelbart.

Men om du har ett bra tips på vilken codec man ska använda vid komprimering så man kan föra över filmen via usb felfritt, så tar jag gärna del av den informationen
Gammal 2012-04-02, 10:56   #18 - (Permalink)
evilpenis
Youth Droid

evilpeniss avatar

Operatör: Hallon

Tablet: Nook HD+

Tack: 37
Tackad 31 ggr i 22 inlägg
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Topeli Visa inlägg
Testade med olika program igår, men de ville ha för lång tid att
få in det i mobilen via Kies, även då ja testade att göra om en
.mkv på 5 gb till MP4 på 1,2 gb.
Testade i början som sagt med en xvid/avi, och det vart inte fy skam det
heller, så de lutar nog åt det formatet tills man laborerat fram en bra lösning.

Kopplade in mobilen som usbminne, förde över filmen i formatet MP4,
valde destination SD kort, men då ja sedan kopplade bort telefonen och letade hade den blivit placerad på det interna minnet, men den fanns ingenstans..
Fann den igen först då jag åter pluggade in som usbminne, och tog då bort den från enheten helt.
Sen kan det bero på att filmer blivit komprimerade så att de spelas av BD spelare/TV, men det codecformatet kanske inte passar mobilen =
lika bra att låta det gå via Kies så det blir spelbart.

Men om du har ett bra tips på vilken codec man ska använda vid komprimering så man kan föra över filmen via usb felfritt, så tar jag gärna del av den informationen
Jag kör vanliga xvid, mkv osv med MX Video Player, funkar hur bra som helst.
evilpenis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-02, 11:39   #19 - (Permalink)
PatrikS
Adult Droid

Reg.datum: jun 2009

Operatör: Tele2
Telefon: Samsung Galaxy S II
ROM: 4.0.4 original
Tema: Touchwiz
Launcher: Touchwiz
Tablet: Acer Iconia

Tack: 35
Tackad 62 ggr i 47 inlägg
Standard

Jag har kört över en .mkv och spelat upp i telefonens interna spelare och den fungerar perfekt, lade den i mappen "video" och den dyker upp i "Galleri"-appen.
Då finns ju annars problemet med maxstorleken på filerna om tyvärr är 4GB vilket ställer till det för annat än serier mm.
PatrikS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-05, 15:56   #20 - (Permalink)
Topeli
Kid Droid

Topelis avatar

Tackad 8 ggr i 8 inlägg
Standard

Det löste sig, ändrade från DTS till AC3, då DTS är overkill i en mobil.
Överförde sedan filen via usb anslutning, Dock må filmen ligga under
4 gb som PatrikS noterade då minneskortet är FAT32.
Gammal 2012-04-06, 15:58   #21 - (Permalink)
swejuggalo
Kid Droid

Telefon: Samsung Galaxy Note 3

Launcher: Next Laucher
Tablet: Behöver ingen.

Tack: 1
Tackad 22 ggr i 21 inlägg
Standard

Efter att man letat efter youtube filmer, tester osv och info om MHL standarden...

Mobilen skalar upp sin upplösning till full HD under diverse lägen som interface, surfning osv. Riktig HD vid film (om detta gäller alla spelare är dock osäkert). Dock nämns fortfarande 30Hz på de ställen de får för sig att nämna frekvensen överhuvudtaget. Mobilens skärm är 60Hz enligt xda-developers. Det är inget nämnt om vad den stödjer vid MHL, men jag skulle inte förvåna mig om att TV frekvensen är lägre, dvs 30Hz.

Det finns numera TV apparater som har MHL, vilka bara behöver en micro-USB till HDMI kabel. Sådana TV apparater ska tydligen klara av att styra mobilen med TV-dosan. Om något klarar bättre bättre Hz än 30 så lär det väl vara en sådan TV.
Enligt en video på youtube där en utvecklare bakom MHL blev interviewad så ska en MHL enhet kunna ansluta till en TV som inte stödjer MHL utan adapter, bara en MHL kabel, dock kan TV:n inte ladda mobilen utan MHL stödet. Interviewen var ifrån då MHL var nytt på vissa mobiler och inte fanns alls på TV ännu. Rent teoretiskt enligt min sida... Prova en micro USB till HDMI kabel och se vad som händer (sugen... ska nog se vilka ställen som har öppet ;-) )

Senast redigerad av swejuggalo den 2012-04-06 klockan 19:03.
swejuggalo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-16, 21:19   #22 - (Permalink)
Shadowrun
Kid Droid

Reg.datum: dec 2010

Telefon: Google Nexus 5
ROM: Stock 4.4.2 rootad

Launcher: Google Now Launcher
Tablet: Google Nexus 7
ROM: stock 4.4.2

Tack: 22
Tackad 12 ggr i 10 inlägg
Standard

Lekte lite med min MHL-adapter i vintras och den funkade utmärkt. Men nu efter uppgradering till ICS så kraschar telefonen så fort man kopplar in MHL-adaptern.

Omöjligt att starta om med mindre än att man tar ur batteriet. Inte ens vol+/home/power tar en till recovery så man kan boota om.

Ingen annan med problem med ICS + MHL?
Shadowrun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-16, 22:20   #23 - (Permalink)
brodiniozo
Youth Droid

brodiniozos avatar

Reg.datum: jun 2011

Telefon: Samsung Galaxy S III

Launcher: ADW EX / Nova
Tablet: Ipad 3

Tack: 115
Tackad 34 ggr i 26 inlägg
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Shadowrun Visa inlägg
Lekte lite med min MHL-adapter i vintras och den funkade utmärkt. Men nu efter uppgradering till ICS så kraschar telefonen så fort man kopplar in MHL-adaptern.

Omöjligt att starta om med mindre än att man tar ur batteriet. Inte ens vol+/home/power tar en till recovery så man kan boota om.

Funkar fint för mig som vanligt :-\
brodiniozo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-18, 20:55   #24 - (Permalink)
corb06
Kid Droid

corb06s avatar

Reg.datum: jan 2011

Telefon: Samsung Galaxy S4
ROM: AOSP SlimROm 4.4.4
Tema: Flazing Icon Pack
Launcher: Aviate Launcher
Tablet: Asus Transformer Infinity
ROM: CromBi 4.4.4
Tema: Flazing Icon Pack
Launcher: Smart Launcher Pro 2
Tack: 36
Tackad 35 ggr i 26 inlägg
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Shadowrun Visa inlägg

Vi har samma problem med båda våra SGS2. Så fort man kopplar in MHL så hänger sig mobilen och blir lite varm. Det går inte ens att stänga av skärmen. Enda sättet att få igång den igen är att hålla in powerknappen 10 sek eller dra ur batteriet. Detta händer så fort jag kopplar in MHL med HDMI och ström på. Däremot så fungerar den faktiskt mot en gammal Samsungskärm som kör 60hz. Den fungerar dock inte mot min LED tv på 120 hz eller mina Samsung monitorer på 120 hz. Då hänger sig mobilen direkt.

Senast redigerad av corb06 den 2012-04-18 klockan 20:58.
corb06 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-19, 13:44   #25 - (Permalink)
sebelo
Baby Droid

Reg.datum: nov 2011

Telefon: Samsung Galaxy S II
ROM: Nova Launcher Prime

Tack: 2
Tackad 1 gång i 1 inlägg
Standard Funkar hur bra som helst

Enda "problemet" ær væl att den kan glappa lite nær man har dåligt batteri. Funkar annars hur bra som helst till allt jag vill ha det till!
sebelo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-22, 18:29   #26 - (Permalink)
Shadowrun
Kid Droid

Reg.datum: dec 2010

Telefon: Google Nexus 5
ROM: Stock 4.4.2 rootad

Launcher: Google Now Launcher
Tablet: Google Nexus 7
ROM: stock 4.4.2

Tack: 22
Tackad 12 ggr i 10 inlägg
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av corb06 Visa inlägg
Vi har samma problem med båda våra SGS2. Så fort man kopplar in MHL så hänger sig mobilen och blir lite varm. Det går inte ens att stänga av skärmen. Enda sättet att få igång den igen är att hålla in powerknappen 10 sek eller dra ur batteriet. Detta händer så fort jag kopplar in MHL med HDMI och ström på. Däremot så fungerar den faktiskt mot en gammal Samsungskärm som kör 60hz. Den fungerar dock inte mot min LED tv på 120 hz eller mina Samsung monitorer på 120 hz. Då hänger sig mobilen direkt.
Då låter det ju som att det är kopplat till uppdateringsfrekvensen hos skärmen. Frågan är om man kommer förbi det på nåt sätt...
Shadowrun är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:16.

Serverdrift och kapacitet levereras från ipeer.

Design By: Miner Skinz.com