Swedroid Forum | Nordens största Android-community

Gå tillbaka   Swedroid Forum | Nordens största Android-community > Övrigt > Off Topic

Svara
Share Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
Oläst 2012-04-23, 22:50   #76 - (Permalink)
fritzhy
Youth Droid

fritzhys avatar

Reg.datum: nov 2011

Operatör: Telenor
Telefon: Google Nexus 4
ROM: Whitehawkx AOKP Nightly 15/5
Tema: Dark AOKP
Launcher: Apex

Tack: 44
Tackad 34 ggr i 28 inlägg
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av chompiz Visa inlägg
Om det inte fungerar så ger man väl fan i att använda det och har man inte råd skall man ge fan i att kliva på. Kvinnan blir rädd för att hon inser att hon kommer åka dit och att det kommer kosta henne mer än vad biljetten skulle kostat henne om hon stämplat från första början.

Att folk här verkar tycka synd om henne och acceptera hennes beteende är för mig bara ett tydlig tecken på att medelåldern här inne inte är speciellt hög.

Begår man en brottslig handling så får man fan ta sitt straff oavsett om det gäller att planka, köra för fort, misshandla någon eller ta livet av någon. Det får fan vara färdig daltat med packet nu! Ge dom ett kännbart straff någon gång!
Vad har ålder med någonting över huvud taget att göra? Att man, ju äldre man blir, lär sig att finna sig i den skit som försiggår snarare än att försöka göra något åt saken?

Har du själv använt dig av kollektivtrafik en längre tid? Sett hur priserna stigit men pengarna bara gått till nya spärrar och "kontrollanters" löner, snarare än att höja kvalitén på och utveckla de kollektiva färdmedlen? För det känns verkligen inte så när jag läser ditt inlägg.
fritzhy är inte uppkopplad   Svara med citat
Oläst 2012-04-23, 23:55   #77 - (Permalink)
chompiz
Professional Droid

chompizs avatar

Reg.datum: mar 2011

Operatör: Telia
Telefon: Sony Xperia Z
ROM: Stock i väntan på något roligt

Launcher: Självklart

Tack: 15
Tackad 400 ggr i 317 inlägg
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av fritzhy Visa inlägg
Vad har ålder med någonting över huvud taget att göra? Att man, ju äldre man blir, lär sig att finna sig i den skit som försiggår snarare än att försöka göra något åt saken?

Har du själv använt dig av kollektivtrafik en längre tid? Sett hur priserna stigit men pengarna bara gått till nya spärrar och "kontrollanters" löner, snarare än att höja kvalitén på och utveckla de kollektiva färdmedlen? För det känns verkligen inte så när jag läser ditt inlägg.
Ojdå där kom jag visst åt en öm punkt så måste legat lite i det jag skrev....

Och jodå visst har jag använt kollektivtrafik under längre perioder och kan oxå säga att allt var inte bättre för. Att priserna gått upp är väl ganska naturligt om du tänker till lite. Priserna på allt från bränsle till fordon och löner har ökat och för att kunna fortsätta att erbjuda en förhållandevis bra service så måste bussar, spårvagnar m.m bytas ut.

Hade däremot alla som brukar systemen varit med och betalat så hade en viss del av denna prisökning kunnat undvikas. De som betalar får ju även betala för de som väljer att inte göra det men ändå väljer att nyttja systemet. Vidare så hade dom även kunnat undvara ev. nya bommar och kontrollanter. Så istället för att gnälla ut och gör rätt för er.

Och gillar ni inte att vi lever i en demokrati där man förväntas och bör följa rådande regler och lagar så finns det jättefina länder i gamla Sovjet som kanske skulle passa er bättre...

Sent from my S(E) Xperia arc using TapaTalk
chompiz är inte uppkopplad   Svara med citat
Oläst 2012-04-24, 01:04   #78 - (Permalink)
xzeros
Baby Droid

xzeross avatar

Reg.datum: okt 2011

Telefon: HTC Sensation

Launcher: Stock
Tablet: Samsung Galaxy Tab 10.1

Tack: 0
Tackad 0 ggr i 0 inlägg
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av goa200 Visa inlägg
Du köper dig ett busskort som ger dig rätt att åka precis hur mkt du vill. En dag glömmer du registrera ditt kort.
Detta skulle då ge någon rätt till "envarsgripande" men dock gör det inte det då uppsåtet dvs att du glömde regga kortet saknas.
Du missar en viktig poäng. Det är rättens jobb att döma brottet, inte den som utför envarsgripandet. Alltså ska inte kontrollanterna bry sig om kvinnan av oaktsamhet glömt stämpla kortet eller om hon helt enkelt struntat i det.

Vidare går det att läsa på västrafiks hemsida att du ska registrera ditt kort direkt vid påstigning, detta är ett vilkor för att din resehandling ska vara giltlig.

Fritzhy:
Svensk lag bryr sig mindre om vad du tycker eller tror. Det är fakta att bedrägligt beteende har fängelse i straffskalan och det är fakta att för att få göra ett envarsgrip ska det finnas fängelse i straffskalan, ergo vem-som får gripa någon för bedrägligt beteende.

Hur vida någon sedan faktiskt har blivit dömd till fängelse med denna brottsrubricering är irrelevant för den som griper, då det är rättens uppgift att döma och ingen annan.

Du kunde läsa planka.nu så du bör kunna läsa detta.
Bedrägligt Beteende: 9 kap 2§ http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-...s-1962-700/#K9
Envarsgripande: 24 kap 7§ https://lagen.nu/1942:740#K24P7
xzeros är uppkopplad nu   Svara med citat
Oläst 2012-04-24, 19:32   #79 - (Permalink)
PingviN
Kid Droid

PingviNs avatar

Reg.datum: apr 2010

Telefon: Sony Xperia V
ROM: Stock

Launcher: Nova
Tablet: Galaxy Tab 7.7

Tack: 2
Tackad 20 ggr i 12 inlägg
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av cammen3 Visa inlägg
Att inte betala direkt var fel, men snälla...varför trycka ner henne och hålla kvar henne i vagnen?
Hon försöker fly över sätena. Därför.

Citat:
Det hon gjort kan knappast ge fängelsestraff - det skulle.vara kul att höra vad polisen gjorde sen.
Fängelse finns med i straffskalan.

Citat:
Varför inte gå ut med henne, utan sitta kvar i vagnen och trycka ner henne? Det dom gjorde hade garanterat inte behövts för att få henne att stanna kvar ju.
Hur vet du vad som hade krävts för att få henne att stanna kvar? Kan du garantera att hon inte hade dragit om hon fått chansen? Så vitt jag vet inväntade de polis, vilket är precis vad de ska göra efter att ha gjort ett envarsgripande.

Kvinnan hade kunnat göra det lätt för sig genom att betala sin avgift för att hon bröt mot Västtrafiks regler. Hon gjorde det svårt för sig helt i onödan.

Folk behöver förstå att lagar och regler gäller även om man inte håller med dem.
Oläst 2012-04-24, 21:10   #80 - (Permalink)
goa200
Moderator

goa200s avatar

Reg.datum: jun 2009

ROM: Stock

Tablet: ASUS Transformer

Tack: 12
Tackad 149 ggr i 104 inlägg
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av xzeros Visa inlägg
Du missar en viktig poäng. Det är rättens jobb att döma brottet, inte den som utför envarsgripandet. Alltså ska inte kontrollanterna bry sig om kvinnan av oaktsamhet glömt stämpla kortet eller om hon helt enkelt struntat i det.

Vidare går det att läsa på västrafiks hemsida att du ska registrera ditt kort direkt vid påstigning, detta är ett vilkor för att din resehandling ska vara giltlig.

Fritzhy:
Svensk lag bryr sig mindre om vad du tycker eller tror. Det är fakta att bedrägligt beteende har fängelse i straffskalan och det är fakta att för att få göra ett envarsgrip ska det finnas fängelse i straffskalan, ergo vem-som får gripa någon för bedrägligt beteende.

Hur vida någon sedan faktiskt har blivit dömd till fängelse med denna brottsrubricering är irrelevant för den som griper, då det är rättens uppgift att döma och ingen annan.

Du kunde läsa planka.nu så du bör kunna läsa detta.
Bedrägligt Beteende: 9 kap 2§ http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-...s-1962-700/#K9
Envarsgripande: 24 kap 7§ https://lagen.nu/1942:740#K24P7
Jadå du har rätt att det är rättens jobb att döma brottet. Jag menar bara att om inte uppsåt finnes så är det inte ett bedrägligt beteende. Hur som helst orkar jag inte diskutera det i all evighet heller.

Vad gäller tråden i övrigt så se till att diskussionen hålls på en vettig nivå dvs INGEN pajkastning lr personliga påhopp.

Ägare till den första brickade svenska HTC magic??
Stolt före detta ägare till en smält HTC magic!!
Numera ägare till Sony Xperia Z

Add me on Google+

HTC Magic-->Acer liquid-->HTC Desire/Motorola Milestone-->ip4-->Samsung Galaxy s2-->HTC One X-->Sony Xperia Z
goa200 är inte uppkopplad   Svara med citat
Oläst 2012-04-25, 18:47   #81 - (Permalink)
Eos95
Senior Droid

Eos95s avatar

Reg.datum: jul 2010

Operatör: Tele2
Telefon: Samsung Galaxy S II
ROM: Orginal 4.1.2

Launcher: Tw
Tablet: Nexus 7 3g

Launcher: Buzz Launcher
Tack: 343
Tackad 100 ggr i 91 inlägg
Standard

nu vägrar kontrollanterna (västtrafik) att göra kontroller
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....ar-kontrollera
pga dem känner sig hotade efter klippet m.m
Oläst 2012-04-26, 01:47   #82 - (Permalink)
shero
Kid Droid

Telefon: Samsung Galaxy S
ROM: Captivate med 2.2

Tack: 9
Tackad 6 ggr i 6 inlägg
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av goa200 Visa inlägg

Finns det månadskort för oxfilé att köpa nu?? det visste jag verkligen inte om.
Tro mig om du handlar för ett antal hundra men missar att scanna in en vara kommer inte någon ta dig för snatteri då uppsåt saknas. Däremot om du handlar 2 varor och en av varorna "glömmer" du scanna in.
Vad pratar du om nu? Du ville ha en jämförelse, jag gav dig en. Att uppsåt saknas bedömmer inte du eller den som griper utan det gör en polis, åklagare och därefter domstol. Din åsikt är inte lagen.

Kan jag månadshandla för 1000kr och glömma skanna varor för 2-300kr? Eller var det antalet varor man skannar/inte skannar som spelar roll? Intressant. Visste inte att uppsåtet skulle försvinna om jag handlade för "flera hundra". Jag som trodde det var snatteri och om värdet överstiger 1000kr blir det stöld.

ps. Jag hade gripit dig alla dagar i veckan, om jag nu jobbade som butikskontrollant(aka civil väktare)

Senast redigerad av shero den 2012-04-26 klockan 03:27.
shero är inte uppkopplad   Svara med citat
Oläst 2012-04-26, 03:22   #83 - (Permalink)
shero
Kid Droid

Telefon: Samsung Galaxy S
ROM: Captivate med 2.2

Tack: 9
Tackad 6 ggr i 6 inlägg
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av fritzhy Visa inlägg
Okej, ge mig en tillförlitlig källa som motbevisar det som står på Planka.nu. Hittar du ett case där någon dömts till fängelse för att ha åkt utan giltigt färdbevis så ger jag mig. Är du en av biljettkontrollanterna i videon månne?

Den här diskussionen är så jävla onödig egentligen. Det är tre uttråkade livströtta biljettkontrollanter som, i mina ögon, misshandlar en ensam kvinna. Att hon skulle ha begått ett brott med fängelse i straffskalan betyder ingenting, det enda det gör är att ge tre skeva kontrollanter rätt att överfalla henne, eftersom hon med absolut största sannolikhet inte kommer få fängelse ändå.
Ja den är faktiskt onödig, och ju mer du skriver desto mer ger du uttryck för den allmäna okunskapen som råder där ute. Inte minst det vi ser i filmen.

Livströtta? Bra där. Misshandel, nej, laga befogenhet, googla det. Hon har begått ett brott, din åsikt. Igen, din åsikt.

Bli arg på patrasket som vägrar betala istället, hon sätter sig i motvärn, försöker fly och gör sig skyldig till försök till våld mot tjänsteman. Att dessa kontrollanter endå envisas med att snällt och lungt försöker förklara för folk vad som händer, påtalar för henne att hon måste kvarstanna tills polis anländer, stjärna i kanten.
shero är inte uppkopplad   Svara med citat
Oläst 2012-04-26, 07:43   #84 - (Permalink)
opazo
Youth Droid

Reg.datum: apr 2011

Tablet: Nexus 7

Tack: 37
Tackad 32 ggr i 21 inlägg
Standard

Fan på tiden att det här tas upp. Kontrollanterna har betett sig som svin i över 10 år. Tror att de är poliser. De njuter säkert av kicken de får av att leka polis.

Sent from my GT-I9210 using Tapatalk 2
opazo är inte uppkopplad   Svara med citat
Oläst 2012-04-26, 08:01   #85 - (Permalink)
Eos95
Senior Droid

Eos95s avatar

Telefon: Samsung Galaxy S II
ROM: Orginal 4.1.2

Launcher: Tw
Tablet: Nexus 7 3g

Launcher: Buzz Launcher
Tack: 343
Tackad 100 ggr i 91 inlägg
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av opazo Visa inlägg
Fan på tiden att det här tas upp. Kontrollanterna har betett sig som svin i över 10 år. Tror att de är poliser. De njuter säkert av kicken de får av att leka polis.

Sent from my GT-I9210 using Tapatalk 2
Kanske det är någon som är "så". Men dem flesta verkar bara göra sitt jobb
I detta fall hadde ju kontrollanterna lagstöd som nämnts x antal gånger innan

*Skrivet från samsung galaxy s2*Ha en trevlig dag*
Oläst 2012-04-26, 08:29   #86 - (Permalink)
baxee
Adult Droid

Reg.datum: jan 2012

Telefon: Samsung Galaxy Note II LTE
ROM: CleanROM

Tack: 34
Tackad 43 ggr i 38 inlägg
Standard

Dom är inte i tjänst och polisen har anmält dom. Läste jag

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
Oläst 2012-04-26, 08:30   #87 - (Permalink)
Zooklubba
Android

Zooklubbas avatar

Telefon: Google Galaxy Nexus
ROM: Original

Tablet: Galaxy Tab 10.1 LE

Tack: 80
Tackad 224 ggr i 182 inlägg
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av the0fiskis Visa inlägg
Kanske det är någon som är "så". Men dem flesta verkar bara göra sitt jobb
I detta fall hadde ju kontrollanterna lagstöd som nämnts x antal gånger innan

*Skrivet från samsung galaxy s2*Ha en trevlig dag*
Det finns fler än någon enstaka som "är" så. Det finns mängder med dem hos västtrafik som inte behandlar sina medmänniskor med respekt, och jag talar av egen erfarenhet och har alltid haft biljett. Men en del tycks tycka det är kul att bete sig värdelöst.

Edit: nu lät jag väldigt hatisk så tänkte givetvis tillägga att det finns många bra kontrollanter också. Men det säger sig självt egentligen.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

Senast redigerad av Zooklubba den 2012-04-26 klockan 08:33.
Zooklubba är uppkopplad nu   Svara med citat
Oläst 2012-04-26, 10:07   #88 - (Permalink)
chompiz
Professional Droid

chompizs avatar

Reg.datum: mar 2011

ROM: Stock i väntan på något roligt

Launcher: Självklart

Tack: 15
Tackad 400 ggr i 317 inlägg
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av baxee Visa inlägg
Dom är inte i tjänst och polisen har anmält dom. Läste jag

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
Om dom var i tjänst eller ej har inget med saken att göra.
Du och jag har lika stor rätt att gripa henne som dom har när dom är i tjänst.

Och att polisen inleder en förundersökning ser jag inget konstigt med. Dom kan då utreda ifall något fel har begåtts och hade dom inte gjort det hade "fjortisdrevet" dragit igång mot polisen för att dom inte tar upp saken själva.
chompiz är inte uppkopplad   Svara med citat
Oläst 2012-04-26, 10:35   #89 - (Permalink)
Ekofasc
Adult Droid

Ekofascs avatar

Reg.datum: sep 2009

ROM: CM10.1

Launcher: Nova Prime
Tablet: Nexus 7

Tack: 188
Tackad 121 ggr i 92 inlägg
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av chompiz Visa inlägg
Om dom var i tjänst eller ej har inget med saken att göra.
Du och jag har lika stor rätt att gripa henne som dom har när dom är i tjänst.
Tror han menade att de har tagits ur tjänst pga händelsen.
Oläst 2012-04-26, 10:50   #90 - (Permalink)
andysign
Senior Droid

andysigns avatar

Reg.datum: dec 2009

Operatör: Comviq
Telefon: HTC One X
ROM: CyanogenMod 10.1 RC2

Launcher: NovaPrime
Tablet: Apple iPad2 16gb

Tack: 87
Tackad 141 ggr i 109 inlägg
Standard

Västtrafik ligger illa till igen

Killen ligger på rygg, med ett knä i bröstet och en jacka för huvudet som vakterna lagt på
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....angade-pa-bild

Man blir irriterad av att se hur dom behandlar folk, om man gör så på någon som rånar en så råkar man själv ut för misshandel...

My Dropbox - Wallpaper - Docks - Icons - http://andyhedberg.deviantart.com/
andysign är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:47.

Serverdrift och kapacitet levereras från ipeer.

Design By: Miner Skinz.com