Swedroid Forum | Nordens största Android-community

Gå tillbaka   Swedroid Forum | Nordens största Android-community > Android - Allt om Android! > Allmänt

Svara

Share Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
Gammal 2012-04-22, 11:06   #53 - (Permalink)
LaRoux
Banned

Reg.datum: jun 2011

Tack: 4
Tackad 5 ggr i 5 inlägg
Standard

Jag som inte bryr mig speciellt tycker detta är sjukt vinklat så det blir smått tråkigt.

Jag köpte min första "smartphone" för rätt länge sedan, en N98 8GB Black. För den klassas väl nästan som en smartphone, eller? Innan hade jag haft en NEC, den var inte direkt en smartphone... Eller var den?

Sak samma. Jag hade sedan en 3GS 32GB. Fungerade bra, aldrig problem, men sålde den sedan för att skaffa mig lite olika Androider i på löpande band.

Summan? För mig som tekniskt begåvad men lat (Jag orkar inte flash tv-spels konsoler, cracka windows osv. jadda jadda) så är en sådan "banal" sak som att jag bara kan plugga i telefon helvetet i en vanlig standard usb kontakt och flytta filer etc. som är avgörande. Visst, flash användandet på siter med, men i övrigt så är det detta som för mig är avgörande, även om jag dessutom gillar att få en 4"+ skärm.

Ska tilläggas att jag inte vet hur det är idag med iPhones, jag avskaffade min 3GS i samma veva som 4an kom så kanske är jag ute på hal is här, men just att jag bara kan starta en Android lur, ta bort widgets som jag vill, installera en annan launcher via Google Play om jag vill och slappa runt lite är just vad som är poängen - Och ändå framhåller Apple fantasterna att användar vänligheten är vad som talar för iPhone?!
LaRoux är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-26, 06:29   #54 - (Permalink)
darkshippo
Teen Droid

Reg.datum: feb 2011

Operatör: Tre
Telefon: Google Nexus 4
ROM: 4.4.2 Kitkat + Xposed Framework

Launcher: Nova Launcher Prime 2.2.3
Tablet: LG G Pad 8.3
ROM: Mahdi KitKat 4.4.2

Tack: 83
Tackad 85 ggr i 68 inlägg
Standard

LaRoux: Det beror lite på vad man menar med "användarvänlighet". Är det full tillgång till OS:et och frihet att ändra på allt, då är det Android som gäller. Vill du som vanlig användare att saker och ting skall bara fungera. Då är det inte kul att ha att möjlighet att lägga till så många widgets så att telefonen börjar lagga pga av det. Detta ger ju intrycket att Android laggar och segar ned telefonen.

Införskaffat en Omnia 7 och kan säga WP7.5 flyter och är mycket mjukt. Detta kommer Android inte ens i närheten av.
darkshippo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-29, 00:11   #55 - (Permalink)
kendobendo
Professional Droid

kendobendos avatar

Operatör: Telenor
Telefon: Google Nexus 5
ROM: Stock + Root + Xposed + GravityBox

Launcher: Google Experience
Tablet: N7 4G (2013), N7 (2012)

Launcher: Nova Beta Prime
Tack: 32
Tackad 593 ggr i 347 inlägg
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av darkshippo Visa inlägg
LaRoux: Det beror lite på vad man menar med "användarvänlighet". Är det full tillgång till OS:et och frihet att ändra på allt, då är det Android som gäller. Vill du som vanlig användare att saker och ting skall bara fungera. Då är det inte kul att ha att möjlighet att lägga till så många widgets så att telefonen börjar lagga pga av det. Detta ger ju intrycket att Android laggar och segar ned telefonen.

Införskaffat en Omnia 7 och kan säga WP7.5 flyter och är mycket mjukt. Detta kommer Android inte ens i närheten av.
Du vet att det finns bättre lurar än ZTE Blade va? Min SGS2 laggar inte om jag proppar varje skärm med widgetar. De hela beror på vad för typ av widgetar du använder och vilken launcher du kör samt vad för typ av hårdvara du packar under huven. Jag vet inte om du har provat något tyngre än ZTE Blade (som står på din profil) men de är en helt sjuk skillnad.

Jag hade Bladen ett tag själv men gav den till morsan efter ett tag för jag hade svårt att acceptera det laggiga gränssnittet (överlag).
Gammal 2012-04-29, 00:12   #56 - (Permalink)
kendobendo
Professional Droid

kendobendos avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av monster-inc Visa inlägg
Det som är så kul med de här videorna är verkligen inte faktan i dem. Det är att han använder APPLE-retorik. Alltså att helt strunta i den andra parten och hela tiden prata ned den (andra parten). Så allt han presenterar låter revolutionerande för Android, samtidigt säger han att det finns liknande till det andra systemet, fast inte alls lika bra.
Riktigt kul att se. Han är ju en stor komiker och duktig duktig.
Du får självklart tycka så men du borde kanske ge exempel på vad som du stör dig på då? De låter på dig som de är rätt mycket? Jag kan erkänna rakt av att jag inte har så jätte bra koll på alla alternativ på Apple men jag tycker att dessa delarna va rakt av bra. Så bra att jag skulle utan tveka skicka dom vidare till intresserade vänner.
Gammal 2012-05-01, 12:19   #57 - (Permalink)
kendobendo
Professional Droid

kendobendos avatar

Standard

Då va part 5 släppt.
https://www.youtube.com/watch?v=q5A4k1bDV0s

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Gammal 2012-05-01, 12:37   #58 - (Permalink)
infexis
Adult Droid

infexiss avatar

Reg.datum: feb 2010

Operatör: Tele2
Telefon: LG G2
ROM: P.A.C. KitKat
Tema: StockUI
Launcher: Nova Prime

Tack: 142
Tackad 72 ggr i 42 inlägg
Standard

jag är lite nyfiken, vad kan man faktiskt göra på iphone som man inte kan på android>?
Gammal 2012-05-01, 13:50   #59 - (Permalink)
Snapphane
Youth Droid

Snapphanes avatar

Reg.datum: jun 2010

Telefon: Sony Ericsson Pro
ROM: Orginal

Tack: 10
Tackad 34 ggr i 32 inlägg
Standard

Jag kan ha fel nu, men så långt som jag sett vad gäller iPhone så kan en Android göra allt iPhone kan. Men Android kan allt iPhone kan + lite till.

Det område där iPhone vinner är användarvänligheten. Allt ser lika dant ut och allt funkar "som det ska" direkt. Med nackdelen att du bara kan spegla iPhone till Apple TV, att du saknar HDMI, mm mm.

Android har istället alla standarder som finns på marknaden och sen brister tillverkarna lite här och där i implementeringen med resultatet att "plug n play" blir lite mer av "plug n pray".

Om vi tar det vädligt kort
Snapphane är inte uppkopplad   Svara med citat
Följande medlem säger tack till Snapphane för det här inlägget:
Gammal 2012-05-01, 16:21   #60 - (Permalink)
kendobendo
Professional Droid

kendobendos avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Snapphane Visa inlägg
Jag kan ha fel nu, men så långt som jag sett vad gäller iPhone så kan en Android göra allt iPhone kan. Men Android kan allt iPhone kan + lite till.

Det område där iPhone vinner är användarvänligheten. Allt ser lika dant ut och allt funkar "som det ska" direkt. Med nackdelen att du bara kan spegla iPhone till Apple TV, att du saknar HDMI, mm mm.

Android har istället alla standarder som finns på marknaden och sen brister tillverkarna lite här och där i implementeringen med resultatet att "plug n play" blir lite mer av "plug n pray".

Om vi tar det vädligt kort
haha, stämmer rätt bra enligt min egna erfarenhet också. Men något som jag har märkt är att du få vad du betalar för när de gäller Android. Köper du en billig skitmobil, ja då kommer du ha en skitmobil. Tänker på HTC WildFire / HTC WildFire S exempelvis. Alla jag känner som äger en älskade den första månaden. Liten, gullig, fanns i girlie-färg etc.. Men sedan när dom ska använda skiten så hatar dom den.

Jag gillar mångfalden i Android men jag gillar inte tillverkar som släpper produkter som presterar så dåligt att användarupplevelsen blir drabbad. Jag tycker de borde finnas något krav på lägsta hårdvara som får användas för att sälja Android 2.3, 4.0..5.0 osv.. Så man har en garanti att luren inte blir seg som sirap.

Fast nu är inte lurar som kostar 5k alltid felfria heller. Som min SGS2. Den tappar nät ibland och kräver en omstart (Började efter ICS Uppdateringen å ja jag har wipat allt å factory usb/sb format) och appar kraschar lite då och då.. när jag körde med Android 2.3.5 så fick jag stå ut med random reboots en gång om dagen dock inte längre. Luren är laggigare idag än den va med GB osv.. Så även om man är beredd att lägga mycket kosing så finns ju faktiskt inga garantier..

Här är ju faktiskt Iphone stråt vassare på ett sätt att se på de. Du vet vad du köper. Det finns alltid någon som har just den Apple modellen. Om du köper senaste motorolan eller Samsung eller whatever så kanske man inte känner någon.

Sedan känns de som Apple håller högre kvalité när de kommer till sina updates. Samsung (som jag har bra erfarenhet av) där är de lite.. hållas detta funkar nu.. skit i att betatesta.. nu kör vi gubbar! Å supporten är fullständigt inkompetent och skriker återställning..

Fast alla nackdelar och fördelar som jag ser med de olika plattformarna så vinner alltid Android för mig. Jag gillar öppenheten, anpassningsbarheten och jag gillar att rota under huven för att se vad jag kan ändra på. Nörden i mig, vad kan jag säga
Gammal 2012-05-01, 16:24   #61 - (Permalink)
LaRoux
Banned

Reg.datum: jun 2011

Tack: 4
Tackad 5 ggr i 5 inlägg
Standard

Det känns ju inte direkt schyst att jämföra en iPhone för 5500 med en Wildfire heller.

Lite som att jämföra en Skoda och en Ferrari.
LaRoux är inte uppkopplad   Svara med citat
Följande medlem säger tack till LaRoux för det här inlägget:
Gammal 2012-05-01, 18:31   #62 - (Permalink)
Snapphane
Youth Droid

Snapphanes avatar

Reg.datum: jun 2010

Telefon: Sony Ericsson Pro
ROM: Orginal

Tack: 10
Tackad 34 ggr i 32 inlägg
Standard

Tyvärr jämför man allt för ofta just Android och iPhone. Var väl Skatteverket eller om det var en annan svensk myndighet som gnällde över sina Android telefoner. De hade köpt in just WildFire S och alternativet var då iPhone. Av någon anledning laggade WildFire lurarna ihop totalt och iPhone var felfri. Så nu skulle man byta ut alla telefoner till just iPhone. Eftersom Android inte funkade...tyckte man i vart fall. Tror att det sett annorlunda ut om man jämfört iPhone med en annan high-end lur.

Fast när vi pratar lågprissegmentet så får vi väl ändå vara glad att ingen gått fullt ut. Det är t ex inget som hindrar ICA att köpa billig hårdvara, dra in Android helt utan Googles appar och sen ge ut den gratis om man köper 5 paket kaffe. Har en känsla av att DEN luren inte hade varit en dröm att använda :-P
Snapphane är inte uppkopplad   Svara med citat
Följande medlem säger tack till Snapphane för det här inlägget:
Gammal 2012-05-01, 18:56   #63 - (Permalink)
infexis
Adult Droid

infexiss avatar

Reg.datum: feb 2010

Telefon: LG G2
ROM: P.A.C. KitKat
Tema: StockUI
Launcher: Nova Prime

Tack: 142
Tackad 72 ggr i 42 inlägg
Standard

jag menade just funktionmässigt men håller med er.. ska man jämföra så ska det vara samma prisklass. tror inte folk hade gillat om man tog en one x och jämförde mot iphone 3g.. DÅ hade man sagt nej nej detta är inte hur det ska gå till blahblahballah....
Gammal 2012-05-04, 11:31   #64 - (Permalink)
nioh
Teen Droid

Reg.datum: sep 2010

Telefon: Sony Xperia S

Tack: 41
Tackad 87 ggr i 68 inlägg
Standard

Håller med, ska man jämföra iPhone med Android ska man ju jämföra de som är premium, tex Galaxy S2, HTC One X, Sensation, Xperia S och så vidare. Där lägger ju tillverkarna krut på kvaliteten.

Wildfire är totalt ojämförbar med iPhone 4. Man får 3 stycken nya Wildfire S för samma pris som en ny iPhone 4.

Men för mig vinner alltid Android just av skälet att jag kan anpassa min mobil så mycket utan att behöva roota/ jailbreaka. Lite elakt som många säger tycker jag att man betalar dyra pengar till Apple för att få låna sin iPhone. För jailbreakar man den inte så är det i princip Apple som bestämmer allt hur din iPhone ska se ut och beté sig.
nioh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-23, 10:38   #65 - (Permalink)
kendobendo
Professional Droid

kendobendos avatar

Standard

Lite gammal tråd nu men jag ser att jag missade lägga ut Bonus videon som han la ut också. Här har ni den:

http://www.youtube.com/watch?v=vJRoGfvztaw

Ni som är intresserade kan ju kolla in hans övriga videos också. Han går igenom flera roliga saker som hur Tasker funkar och hur man kan spela gamla konsolspel på sin mobil med en hdmi kabel till sin tv och en handkontroll. Rätt nördigt och underhållande.

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:39.

Serverdrift och kapacitet levereras från ipeer.

Design By: Miner Skinz.com