Swedroid Forum | Nordens största Android-community

Gå tillbaka   Swedroid Forum | Nordens största Android-community > Android - Allt om Android! > Allmänt > Mobiloperatörer

Svara
Share Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
Oläst 2012-05-02, 08:50   #1 - (Permalink)
Cee
Youth Droid

Cees avatar

Reg.datum: nov 2009

Operatör: Telenor
Telefon: Samsung Galaxy S4
ROM: Orginal

Launcher: Nova
Tablet: Nexus 7

Tack: 6
Tackad 36 ggr i 18 inlägg
Standard Telia - Usel täckning i Göteborg?

Har under en längre tid blivit mer och mer missnöjd med mitt tidigare så kära Telia. Ringa och SMSa går över lag bra, men surfen är katastrofalt dålig. Att plocka data-trafik genom edge-nätet är mer eller mindre omöjligt, konstigt nog då jag alltid upplevt edge som en bra backup. 3g-nätet funkar ok ibland, vissa dagar rullar det på väldigt bra samtidigt som det dagen efter kan vara helt lönlöst att använda. Droppen var denna helgen då jag mer eller mindre inte alls kunnat surfa på stan.

Det har varit fint väder vilket lockat ut mycket folk, men det kommer vara en hel lång sommar med fint väder nu. Ska jag räkna med att enbart få hålla mig till att ringa med mobilen då? Så överbelastat kan väl deras nät inte vara?

Sitter nu i tankarna att efter 10 år byta operatör till något annat. Tre går bort, Telenor eller Tele2 får väl vara de som är aktuella då. Jag ringer knappt något, SMS och MMSar en hel del, surfar ofta men håller mig ändå ganska lågt om man kollar på förbrukad datatrafik (runt 1 gig/månad). Att Telias planer med VOIP, mobilplånbok etc gör mig lite otaggad på att stå kvar där som kund med.

Frågan är ju om jag verkligen ska behöva gå så långt som att byta operatör? Hur är det för er andra som bor i Göteborg, har ni upplevt samma sak? Använder en SGS2a för tillfället.
Cee är uppkopplad nu   Svara med citat
Oläst 2012-05-02, 08:56   #2 - (Permalink)
lindahl
Youth Droid

lindahls avatar

Reg.datum: aug 2010

Operatör: Tre
Telefon: HTC Desire
ROM: CyanogenMod 10.1

Launcher: Apex Launcher Pro

Tack: 12
Tackad 47 ggr i 43 inlägg
Standard

Bara byt. Det gjorde jag. Det är inte bara Gbg som märks av. Även i Vetlanda får man vara nöjd med G/E täckning. I skogen finns dock fina möjligheter att surfa och prata samtidigt :-)

Sent from my Sensation XE with CyanogenMod 9

Senast redigerad av lindahl den 2012-05-02 klockan 08:58.
lindahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Oläst 2012-05-02, 10:05   #3 - (Permalink)
Pixeln
Youth Droid

Reg.datum: jan 2010

Telefon: Samsung Galaxy S III
ROM: Stock

Tack: 95
Tackad 16 ggr i 13 inlägg
Standard

Varför kastara du bort Tre? Dom har ryckt upp sig dom senaste åren. Tvekade själv inför att byta (från Tele2), men så här i efterhand så ångrar jag att ja ginte bytte innan.
Bättre täckning, högre hastighet än med Tele2.
Oläst 2012-05-02, 10:17   #4 - (Permalink)
_z_
Professional Droid

_z_s avatar

Reg.datum: aug 2009

ROM: JB original

Launcher: Nova
Tablet: Samsung Galaxy Tab 8.9

Tack: 58
Tackad 122 ggr i 99 inlägg
Standard

Nu bor jag på hisingen och här går det oftast bra men på valborgsmässoafton så var det helkört i centrum, överbelastning skulle jag tro.

Har du kontaktat Telia för att höra vad dom har att säga?

Sent from my Lumia 800 using Board Express
_z_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Oläst 2012-05-02, 10:31   #5 - (Permalink)
Zooklubba
Android

Zooklubbas avatar

Reg.datum: jul 2010

Telefon: Google Galaxy Nexus
ROM: Original

Tablet: Galaxy Tab 10.1 LE

Tack: 80
Tackad 224 ggr i 182 inlägg
Standard

Senaste veckan tycker jag att telenor också har gått ner sig totalt. Ibland saknas 3G helt. Vet även en bekant som haft liknande trubbel med Tele2 på senaste tiden.

Edit: bekanten har tele2, autocorrect skrev tydligen telenor.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

Senast redigerad av Zooklubba den 2012-05-02 klockan 12:13.
Zooklubba är inte uppkopplad   Svara med citat
Oläst 2012-05-02, 11:22   #6 - (Permalink)
Pzycic
Adult Droid

Reg.datum: maj 2010

Telefon: Sony Xperia Z

Tablet: Samsung Galaxy Tab 10.1

Tack: 77
Tackad 93 ggr i 77 inlägg
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Zooklubba Visa inlägg
Senaste veckan tycker jag att telenor också har gått ner sig totalt. Ibland saknas 3G helt. Vet även en bekant som haft liknande trubbel med Telenor på senaste tiden.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
skumt, för mig är det helt tvärt om. Senaste veckorna har jag fått mycket bättre 3g mottagning. Har Telenor.
Pzycic är inte uppkopplad   Svara med citat
Oläst 2012-05-02, 12:37   #7 - (Permalink)
Niklase
Kid Droid

Reg.datum: sep 2010

Tack: 5
Tackad 6 ggr i 6 inlägg
Standard

Slår oxå ett slag för tre, gick från tele2 till dem o är änsålänge nöjd med dem!

Dock är ju fördelen med tele2 att du alltid har täckning för samtal
Niklase är inte uppkopplad   Svara med citat
Oläst 2012-05-02, 13:22   #8 - (Permalink)
Buzz
Senior Droid

Tack: 24
Tackad 119 ggr i 98 inlägg
Standard

Är det verkligen så stor affär att byta operatör? Numret får man väl behålla numera?

Ett tips kan vara att skaffa ett kontantkort från några andra operatörer och prova någon vecka vardera för att se vad som passar dig bäst. Vidarekoppla från ditt vanliga nummer till kontantkortet under tiden så behöver ingen märka något.
Oläst 2012-05-02, 13:37   #9 - (Permalink)
cammen3
Android

cammen3s avatar

Reg.datum: jan 2011

Tablet: iPad Mini

Tack: 56
Tackad 455 ggr i 421 inlägg
Standard

Om du ska byta, väl 3 eller Telenor. Jag har haft 3 sen hösten 2007, i början var det nästan katastrof med täckningen lite utanför storstäder. Men nu de senaste åren har de verkligen förbättrat sig rejält. Jag har många gånger täckning där folk med Tele2 GSM inte har täckning alls.

Varför går 3 bort för dig? För några år sedan kunde jag förstå det, men idag har de mer än bra täckning, de har ju tex vunnit mobils täckningstest 5 år i rad nu (förutom i Norrland). De har bäst fart, generellt, i sitt 3G-nät och nu när de bygger ut 3G i 900-bandet så kommer deras täckning bli ännu bättre. Att de bara kör med 3G i sitt nät tycker jag också är ett plus!

Tele2 skulle jag, för din skull, också säga går bort. Om du inte är nöjd med Telias 3G-täckning kommer du inte bli det med Tele2s heller. Deras nät är också överbelastat. Mellan Tele2 och Tre är det som dag och natt.

Telenor är väl dom som är näst bäst på surf, enligt mig och enligt mobils täckningstest

Sedan 2010: Nokia 5800 Xpress Music -> Nokia X6-00 -> SE X10 Mini -> SE X10 Mini Pro -> Galaxy Ace -> Galaxy S -> Galaxy S2 -> HTC One X -> Galaxy S3 -> iPhone 4S
cammen3 är inte uppkopplad   Svara med citat
Oläst 2012-05-02, 16:54   #10 - (Permalink)
jnsson
Youth Droid

jnssons avatar

Reg.datum: jun 2011

Operatör: Comviq
Telefon: Google Galaxy Nexus
ROM: Cyanogenmod 10.1 Nightly versioner

Tablet: iPad 2 16 GB Wi-Fi + 3G

Tack: 29
Tackad 18 ggr i 16 inlägg
Standard

Jag har Tele2 och jag har inga problem med täckningen. Men jag har också Tre på min iPad 2 och 3:s täckning suger verkligen! Dem har inte täckning i min skola som ligger mitt i Stockholm har 1/5 pinnar på iPaden, ska tilläggas också att det är ett fönster i närheten också och på samma ställe med min mobil som har Tele2 4/4 i täckning. Har varit på många ställen då 3 inte funkar bra! Tele2 och alla andra operatörer förutom 3 har ju också ett GMS nät som kan kicka in då 3G saknas

Senast redigerad av jnsson den 2012-05-02 klockan 16:55. Anledning: La till en sak som jag glömde
jnsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Oläst 2012-05-02, 21:04   #11 - (Permalink)
SpHenk
Baby Droid

Reg.datum: mar 2010

Tack: 6
Tackad 0 ggr i 0 inlägg
Standard

Tjena...det enda som jag vet är att Telia/Halebop/Tele2 näten är överbelastade. Alltså datatrafiken är för hög kontra hur mycket"space" det finns i näten. Detta har uppkommit då smartphone boomen slagit till ordentligt + att Tele2 fick extremt mycket mer kunder/datatrafikanvändare med deras senaste kampanj. Datatrafiken stjäl alltså plats kan man säga. Man kan säkert grotta ner sig i tekniska termer, men i grova drag är det något i den stilen. Tre däremot och Telenor har ett bredare 3g nät och därför är det mindre strul med deras 3g uppkoppling och därav snabbare surf
SpHenk är inte uppkopplad   Svara med citat
Oläst 2012-05-02, 21:30   #12 - (Permalink)
Niklase
Kid Droid

Reg.datum: sep 2010

Tack: 5
Tackad 6 ggr i 6 inlägg
Standard

För inte tala om tiden det tar fram till kundtjänst. Där är det standard att få vänta en timme
Niklase är inte uppkopplad   Svara med citat
Oläst 2012-05-06, 00:20   #13 - (Permalink)
Aegd
Baby Droid

Operatör: Telia
Telefon: Samsung Galaxy Note
ROM: Orginal

Tablet: Samsung Galaxy Tab 10.1

Tack: 0
Tackad 2 ggr i 2 inlägg
Standard

Gå över till en telefon med LTE så slipper du garanterat problem. Telia arbetar också med att förstärka kapaciteten i 3G nätet och migrerar även kunder från 3G till 4G, speciellt med mycket kampanjer för att få alla kunder med mobilt bredband att gå över till 4G. På senaste året har man fått över 50.000 kunder till 4G-nätet, samtidigt som man då försöker förbättra kapaciteten i 3G nätet.

Fast det är kanske en klen tröst om man har problem just nu
Aegd är inte uppkopplad   Svara med citat
Oläst 2012-05-06, 00:38   #14 - (Permalink)
cammen3
Android

cammen3s avatar

Reg.datum: jan 2011

Tablet: iPad Mini

Tack: 56
Tackad 455 ggr i 421 inlägg
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Aegd Visa inlägg
Gå över till en telefon med LTE så slipper du garanterat problem. Telia arbetar också med att förstärka kapaciteten i 3G nätet och migrerar även kunder från 3G till 4G, speciellt med mycket kampanjer för att få alla kunder med mobilt bredband att gå över till 4G. På senaste året har man fått över 50.000 kunder till 4G-nätet, samtidigt som man då försöker förbättra kapaciteten i 3G nätet.

Fast det är kanske en klen tröst om man har problem just nu
Problemet med att gå över till en telefon med LTE är väl att det inte finns speciellt många att välja mellan. Det finns typ en som officiellt lanserats på den svenska marknaden. De som säljs o USA fungerar inte med svensk LTE och det är annars mycket svårare att hitta och importera telefoner från andra länder. De få telefoner med LTE som finns idag har dessutom en tendens att äta batteri.

Faktum är också att utan ett bra 3G nät blir LTE ganska dåligt. Du behöver kunna surfa snabbt även utanför täckningsområdet för 4G.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Sedan 2010: Nokia 5800 Xpress Music -> Nokia X6-00 -> SE X10 Mini -> SE X10 Mini Pro -> Galaxy Ace -> Galaxy S -> Galaxy S2 -> HTC One X -> Galaxy S3 -> iPhone 4S
cammen3 är inte uppkopplad   Svara med citat
Oläst 2012-05-06, 06:16   #15 - (Permalink)
Aja
Teen Droid

Ajas avatar

Reg.datum: aug 2010

Tack: 52
Tackad 83 ggr i 62 inlägg
Standard

Bytte från Telia till tre efter mångårigt (miss)bruk. Var fruktansvärt missnöjd med felias dataanslutning/hastigheter kring gbg! Nu flyter det på fin fint!

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
Aja är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:32.

Serverdrift och kapacitet levereras från ipeer.

Design By: Miner Skinz.com