Diskussion: Vi som INTE köpt HTC One M8 (men funderat på det)

Diskussion i 'One M8 (2014) - Allmänt' startad av improwise, 26 apr 2014.

  1. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Tänkte skapa en tråd för oss som funderat på att köpa HTC One M8 men inte gjort det (ännu) och varför.

    För egen del:

    1. För liten skärm, har nog svårt med Androids tangentbord även på en Note 3 (som för mig i bästa fall är lika bra som på en 4" iphone)

    2. Inga kapacitiva knappar trots massor med plats där de kunnat få plats.

    3. Bara 16 GB minne (i kombination med Googles ogillande av SD kort)

    4. Har en M7 och tycker iaf än så länge att skillnaden mot M8 är för liten och att en del tyvärr blivit sämre.

    Ni som också funderat på M8an men ännu inte köpt den eller bestämt er för att inte göra det, vad är era skäl?

    Med detta sagt tycker jag ändå att M8 totalt sett är en av de bästa androiderna som finns att köpa. Ovanstående är MINA skäl och begär inte att andra ska tycka lika.
     
    Last edited: 26 apr 2014
    -WR- gillar detta.
  2. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Gillade telefonen men hade föredragit dom kapacitiva knapparna som fanns på M7. Och telefonen i samma storlek som M7, den var perfekt storleksmässigt.

    Tapatalked!
     
  3. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER


    I mitt fall var det nog så att jag eg bestämt mig för att köpa den då jag gillar HTC och Sense som enligt mig är bästa Androidskalet, därför känns det synd att HTC gjort vad som känns som rätt "onödiga" missar. Visst är det så att det finns en 32 GB version, men bara inte i Sverige? Vad är det som gör att alla Android-tillverkare tycks tro att just vi nordbor inte vill ha lika mkt internminne som övriga marknader?


    Sent from my iPad using Tapatalk
     
  4. Marianne

    Marianne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2010
    Inlägg:
    530
    Mottagna gillanden:
    85
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 10"
    Det som hade fått mig att övertygas innan - fast nu har jag ju redan en :) - är den otroliga batteritiden.

    J-t irriteradande först med bara 16 gb minne men efter lite pyssel med att flytta över bilder, filmer, musik etc till minneskort så flyter det helt smärtfritt.

    Älskar nya funktionen Selfie i kameran. Jag är en tönt, jag vet. Kan ju lika gärna stå Front camera... :D
     
    Ior, -WR- och plun gillar detta.
  5. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Jo, är väl mest för media och spel man behöver mkt lagringsutrymme så kanske att det går att hantera även med 16GB. Vet inte hur mkt plats lite större spel tar, antar att de inte kan läggas på SD kortet?
     
  6. Marianne

    Marianne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2010
    Inlägg:
    530
    Mottagna gillanden:
    85
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 10"
    Jag tror inte man kan lägga några appar på minneskortet, men jag kan ha fel.
     
  7. Malli_

    Malli_ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Har en Z2 nu men funderar på att gå över till M8. Jag var nöjd med allt på min M7 förutom kameran vilket de inte verkar ha uppdaterat i denna nya tyvärr :(
     
  8. Lelli

    Lelli Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2012
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Efter mycket osäkerhet kring vilken mobil jag skulle köpa så slutade det med en M8. Nu har jag haft mobilen i drygt 48h timmar och jag tänkte bara passa på att säga vad jag reagerat på under mina första två dygn även om jag är långt ifrån opartisk då jag precis har fått mobilen och allt är vackert! :)

    • Storleken! Trodde den skulle kännas gigantisk och otymplig men då mobilen känns så så välbyggd och balanserad så var detta över förväntan. Dock en stor mobil, lite gränsfall att ha i jeansfickan etc.
    • Gemensamt för alla topmodeller idag men jag har aldrig vart med om ett så bra flyt i allt från gränssnittet i mobilen till surfhastigheter, finns inte ens ett litet tecken kvar utav "androidlagg".
    • Kameran är kanske inte ultimat om man ska förstora upp bilderna, se dem på TV skärmen eller printa ut dem men jag har aldrig fått så mycket kommentarer på mina MMS/Instagrams/Snapchats/Facebookposts gällande hur otroligt BRA bilderna är. Så för det användningsområdet, dvs främst mobilt, så är kameran riktigt bra. Snabb, enkel att använda med många inställningar för dem som är intresserade.
    • Lite mer en personlig grej som beror på hur man använder mobilen. Men jag har aldrig haft on-screen knappar och läste att många har haft problem med att man kommer åt dessa medans man skriver SMS eller dylikt. Detta har än så länge aldrig hänt mig och det känns inte som att det är ett stort problem.
    • Batteritiden är helt överdrivet bra när man använder mobilen snålt, använde runt 12% batteri på 22 timmar med Battery Saving Mode på (Inte Extreme). Då surfade jag inte eller använde skärmen mycket men kollade sociala medier och mail, smsade och ringde med jämna mellanrum. Edit: Detta var under första laddningen så batteriet kanske inte var så kalibrerat, hade 55% när den levererades men det är inte säkert att det egentligen var 55% av full kapacitet osv.


    Låter kanske lite glorifierande men än så länge har jag inte hittat något negativt så tills dess håller jag mig positiv.

    Undrar ni något så är det bara att fråga :)
     
    Last edited: 4 maj 2014
    -WR-, plun och Malli_ gillar detta.
  9. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo och det är ju precis så den stora majoriteten av alla användare använder sin kamera samt att då snabbt dela med sig bilder på något socialt media eller via ett utdelat fotoalbum på nätet.
     
  10. fogy

    fogy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2010
    Inlägg:
    357
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    OnePlus 6T
    Precis. Folk tenderar att stirra sig blinda på endast upplösningen. "-Hallåååå!! Zoomar man in på bilderna ser de ut som skiiiiit!!!!!" Jo, zoomar man in på en bild i ett bildbehandlingsprogram så ser alla bilder ut som "skiiiiit", förr eller senare.

    Sensorn på M7 (borde vara samma storlek på M8) ger bilder på 2688 x 1520 pixlar vilket är nog stort för att skriva ut bilder i mycket hög kvalité i A5-format. Visst vill man skriva ut större bilder så tappar man i kvalité men för egen del räcker det mer än väl.
     
  11. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Har du använt en Nexus 5 nån gång? Jag kom från Nexus 4 och väldigt många av mina kompisar har Nexus 5 och då var M8 ingen trevlig upplevelse. Visst, det är inte superlaggigt men klart märkbart och när det är sämre flyt på den än Nexus 4 som har så mycket sämre hårdvara så har ju HTC gjort något fel. Detsamma gäller dock övriga tillverkare också.

    Nu var det här inget som bekymrade mig eftersom jag skulle göra om den till en GPe och efter det så var flytet som förväntat :)
     
  12. MSIOCGenie

    MSIOCGenie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2012
    Inlägg:
    721
    Mottagna gillanden:
    68

    MINA ENHETER

    Min vän har en Nexus 4 och den flyter märkbart sämre än min One.

    Sent from my HTC One_M8 using Tapatalk
     
  13. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jag tycker min M8 flyter riktigt jäkla bra. Har en Nexus 5 också och visst är flytet aningen bättre men skillnaden är inte direkt jättestor. M8 har bästa flytet av alla 3'e partstelefoner jag har provat. Jag är en riktig flytbög och M8 gör mig inte besviken på den fronten.

    Sen angående kameran. Huvudsaken för mig är att M8 är riktigt jäkla KUL att fotografera med! Den uppmanar mig att fotografera som ingen annan telefon för kameramjukvaran är trevlig. Så jag skiter fullständigt i om det ser lite suddigt ut när man zoomar in. Kör ändå bara fejan/instagram etc och då har det ingen som helst betydelse.
     
  14. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 908
    Mottagna gillanden:
    1 312
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Jag har både S5 och M8, jag föredrar M8s kamera för att den är så pass snabb.
     
  15. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Men I CSI kan dom ju zooma in typ 100 gånger och kvalitén voir nästan bättre! :)
     
  16. PJBloom

    PJBloom Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    M8 är superbra

    Jag har haft min m8 i en månad och är sååå nöjd. Kommer från Samsung S1, S2, S3 och S4 och m8:an är så mycket bättre.

    * Absolut inget lagg. Allt flyter på jättebra med Sense 6

    * Allt är så genomtänkt. När man sitter uppkopplad i bilen med bluetooth t.ex så får man möjlighet att ta samtalet via blåtand eller direkt via telefonen

    * Jag hatade allt bloat på Sammy men här är det minimalt och jag gillar Blinkfeed

    * Enhetligt rent och snyggt gränssnitt, för första gången är jag inte ens sugen på att lägga in Nova

    * Kameran är supersnabb att starta och att få fokus. Bra i mörker. Bilderna blir bra men upplösningen i S4 var bättre, men snabbheten slår allt

    * Batteriet är helt grymt

    Enda nackdelen är art mobilen är hal, men jag har köpt originalskalet som är läckert och gör den perfekt.
     
    foxman gillar detta.
  17. majmun

    majmun Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Bidrar med mitt strå till stacken till varför jag inte köpt den;

    • Föör stor. Synd att HTC inte vågade hålla sig kvar vid 4,7", dessutom lyckades de öka döytan ytterligare, inte minst i och med de efterblivna onscreen-knapparna.

    • Inga enorma förbättringar mot m7. Det är definitivt en logisk evolution, men inte mycket mer än så. Kameran & kameraupplevelsen är ganska likvärdig, det enda som verkligen förbättrats stort verkar vara batteritiden.

    Det säger väl egentligen också något om hur pass bra de gjort m7an, som är den första mobil som jag inte hatat eller tröttnat på efter ett år.
     
    zztop007 gillar detta.
  18. najtrows

    najtrows Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2012
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Är mitt i valet och kvalet nu eftersom jag äntligen avslutar mitt gamla abonnemang och ska antingen ta en ny telefon med det jag redan har eller kanske skaffa helt nytt.

    Har inte haft bra koll på mobiler det senaste och dom enda jag tänkt på har ju blivit S5 eller M8.

    S5 var intressant eftersom jag vistas i miljöer med fukt och trädamm hela dagarna. Men den verkar laggig och fylld med onödig skit, något jag tror jag kommer tröttna på.

    Min One X var ju faktiskt väldigt trevlig innan det sket sig, förutom att den blev så jädra varm så fort man gjorde något som använde GPU.

    Börjar nu fundera över om jag bara ska släppa nojjan från förra telefonen (HTC ONE X) som dog av fuktskada ganska tidigt i ägandet.. kanske 6-8 månader in (kommer inte ihåg exakt).

    Kanske bara behöver en bra försäkring som täcker fuktskada också?




    Men är M8 den självklara vinnaren hittils 2014 ? Det verkar onekligen så när jag researchar på youtube och liknande.
     
    Last edited: 25 jun 2014
  19. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Nej, långt ifrån. M8 är så sjukt överhypad att det finns inte. Enligt min åsikt är den ful (fronten ser riktigt ihopmosad) och generellt ointressant. Ett misslyckande som kommer stå HTC dyrt.

    Det finns ingen ursäkt att klämma in en meslig liten 4MP/UP-kamera i den mobilen. Ingen alls. Om HTC inte klarar av att bygga in en bra sensor med lite högre MP-tal (som t.ex. 8) så visar det hur körda i huvudet deras "designsnubbar" är.
     
    najtrows gillar detta.
  20. najtrows

    najtrows Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2012
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    tackar! har inte hittat mycket negativt om den än men jag gillar att du skriver som du gör.


    jag funderar på om man inte stör sig på dom där "knapparna" som tar upp stor del av skärmen i onödan när man kunde gjort någon hårdvarulösning istället.