Diskussion: Tråden för batteritid

Diskussion i 'Xperia S - Allmänt' startad av Exile82, 10 mar 2012.

  1. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Jag tror ju att 3G vid stängd skärm är bättre för batteritiden än WiFi vid stängd skärm

    Alltså är det bättre med WiFi off vid stängd skärm
     
  2. gizero

    gizero Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2011
    Inlägg:
    274
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Så 3G går ner i strömspararläge när skärmen är av då? Kapas helt? Annars förstår jag inte varför det skulle spara ström. Aktiv användning av 3G tar då mer kräm än WiFi. Förutom att sunda förnuftet säger det (3G-basstationen är lite längre bort än din WiFi-router), så är det allmänt känt.

    Hur som helst kan vi nog konstatera att mitt förslag är bättre: använder ett program som periodiskt slår igång WiFi när du är hemma och skärmen är av för att tanka hem mail/Whatsupp-meddelandet etc. Eller så har man bara igång allt som jag har, laddar den en gång per dag och är nöjd och glad.
     
    Last edited: 24 mar 2012
  3. andekar

    andekar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2010
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Vad är det för program som slår på och av WIFI i perioder?
     
  4. gizero

    gizero Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2011
    Inlägg:
    274
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    T.ex. Juice Defender, se beskrivning här.
     
    Last edited: 24 mar 2012
  5. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Ja, du gör som du vill såklart
     
  6. Thulo

    Thulo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2009
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Nu efter en veckas använding, så blev plötsligt batteritiden bättre. Den har ju blivit lite bättre för varje dag, legat på kanske 13-18 h som max. Men igår helt plötsligt så fick jag ut 21,5h och när jag satte den på laddning var det 28% av batteriet kvar. idag hitills 8,5h 69% kvar av batteriet.
     
  7. s-flow

    s-flow Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det har sagts tidigare men tycks ständigt behöva påminnas om, batteritiden förändras dramatiskt efter en tids användande. Hur lång tid/antal laddningar tvistas det säkert om.
    Jag ger mina telefoner minst 4 veckor innan det är ide att bedömma batteritiden.

    Om det finns ett större antal felaktiga enheter är det jättetrist men min gissning är att dom flesta kommer att vara nöjda om några veckor.

    Bara en påminnelse tänkte jag, eftersom en del verkar smått desperata redan nu.
     
  8. Atreyu

    Atreyu Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2012
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    1dag 15timmar 39% kvar.. Har blivit bättre med tiden, i samma klass som min SG2. Klarade mig dryga två dagar på den. Men lägg där till att jag inte har nån ljusstyrka alls på, om det inte är behov utav det.

    Röstsamtal 26%
    Mobilens viloläge 25%
    Skärm 19%
    Telefonen är inaktiv 14%
    Android-system 12%
    Musik 2%

    Blir en massa sms, då jag inte kan stå och prata på jobbet..
     
  9. gizero

    gizero Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2011
    Inlägg:
    274
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Du har inte ström på jobbet? Någon särskild anledning att du offrar ljusstyrkan på skärmen för att förlänga batteritiden, när du har tillgång till ström?
     
  10. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Varför inte bara använda telefonen, se vad man gör och ladda den varje natt?

    Visst kan det ibland vara bra att ha en telefon som klarar sig i flera dagar utan laddning men hur ofta händer det att man inte har tillgång till ström när man sover?

    Så länge min SGS2 klara en dag med min användning är jag nöjd!

    Sent from Tapatalk
     
  11. gmd

    gmd Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2009
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    55%
    11h 48m 57s på batteri
    Skärm: 31%
    Röstsamtal: 21%
    Mobilens viloläge: 13%
    Wifi: 10%
    Android-system: 10%
    Telefonen är inaktiv: 7%
    Musik: 6%

    Gick upp i morse tog bort den från laddning kl 0800, lyssnade på musik i kanske 3 timmar sammanlagt sen lite samtal och sms
     
    Last edited: 24 mar 2012
  12. Atreyu

    Atreyu Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2012
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har tillgång till ström, men jag laddar inte.. Eftersom jag ser utmärkt bra utan ljusstryka så dra jag ner den, men den åker på när man är ute. Samma sak när jag är hemma, eller någon annanstans där jag inte behöver ljusstyrka så använder jag inte det.. FB och internet funkar fint utan ljusstyrka, men jag är van att inte använda nått.. Prova och du kommer bli van..
     
  13. Droidsson_1

    Droidsson_1 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    405
    Mottagna gillanden:
    101

    MINA ENHETER

    WiFi-delen drar BETYDLIGT mer än radiodelen för 3G/HSPA! Det behöver ni inte ens googla fram, så är det bara!
     
  14. gizero

    gizero Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2011
    Inlägg:
    274
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Men VARFÖR? Visst går det att läsa med så låg ljusstyrka, men vad ska det vara bra för? Smyger du omkring i mörkret hemma i lägenheten också?
     
  15. Atreyu

    Atreyu Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2012
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nä jag smyger absolut inte omkring, men varför ha mer än man behöver? Inte så jag behöver 50% och knivskarp bild för att skriva ett sms eller kolla FB..Säg mig anledning till det, jag står mig en hela dag gärna med bra bild än knivskarp och ljus bild...
     
  16. gizero

    gizero Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2011
    Inlägg:
    274
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag står mig utan problem en dag (mer egentligen) med 50% ljusstyrka. Du säger ju att du står dig drygt 2 dagar med denna lösning, så självklart står du dig en dag med högre ljusstyrka. Du har som sagt tillgång till ström på jobbet, och skulle bara kunna plugga in telefonen när den ligger där om batteriet mot förmodan skulle behöva laddas. Är du extrem miljövän, eller varför är du rädd för att använda ström?

    Sen har du ju hela natten på dig att ladda den också, om du inte vill ladda på dagen. Men inte heller det gör du, i något ologiskt försök att ladda så sällan som möjligt.
     
    Last edited: 24 mar 2012
  17. Droidsson_1

    Droidsson_1 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    405
    Mottagna gillanden:
    101

    MINA ENHETER

    Kanske skall tillägga att detta snarare är mjukvarurelaterat, Power Save Mode-funktionen, än hårdvaran!
     
  18. gizero

    gizero Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2011
    Inlägg:
    274
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Så du håller med om att aktivt använd 3G drar mer ström än aktivt använd WiFi?
     
  19. s-flow

    s-flow Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Sony Xperia S och en del andra relativt dyra telefoner har satsat stort på väldigt bra skärmar, hög upplösning, kontrast och ljusstyrka. Det finns en hel uppsjö av mycket billigare telefoner med lågupplösta skärmar som duger utmärkt till just SMS och Facebook uppdateringar.

    Tanken med Xperia S är att multimedia av typen videouppspelning, bildvisning, grafiskt avancerade spel och internetsurfning ska ge en otroligt bra upplevelse. En låg ljusstyrka försämrar upplevelsen tycker jag.

    Jag tror att många som köper Xperia S vill kunna njuta av detta utan att behöva tänka för mycket på att batteriet dras ur fort.

    Min ljusstyrka ligger på ca 50% och det kommer nog att fungera bra vad det gäller battertid.
     
  20. XperiaS

    XperiaS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2012
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    mycke bättre batteritid nu :D
     
    Last edited: 25 mar 2012