Stora tråden för batteritid

Diskussion i 'Applikationer' startad av Aveyz, 28 apr 2010.

  1. andysign

    andysign Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    1 824
    Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab4 10.1
    Inte använda en ericsson iaf :P
     
  2. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Locale har nämnts som både bra och dåligt här i tråden, och vill slå ett slag för densamma! Min telefon är också väckarklocka och därför igång hela nätterna. I övrigt använder jag aldrig GPS eller WiFi men däremot måste jag ha 100% ljusstyrka för att se bekvämt på skärmen. Genom att köra väl anpassade plugins i Locale lyckas jag spara mycket ström och förlänger batteritiden med åtminstone 4-8H per dygn. Exempel på varför:

    1) Klockan 00:00 sätter Locale telefonen i "flight mode", stänger alltså av både GSM och 3G vilket tenderar att bespara väldigt mycket ström. Samtidigt som klockan ringer 07:00 så går telefonen in i aktivt läge, allting synkas automatiskt igen och jag kan läsa nyheterna till kaffet på mobilen som vanligt!

    2) Om telefonen vänds upp och ner stängs den automatiska synkningen av, mobilen går in i tyst läge och skärmens time-out ändras från 1 min till 15 sek. Praktiskt när jag är i möte, jobbar eller gör något annat då jag ändå inte använder telefonen på en halvtimme-timme, typ kör bil. Givetvis har jag undantag för viktiga personer såsom min chef eller den sjuka flickvännen som ligger hemma, deras samtal kommer fram med vibration. När jag vänder upp (plockar upp eller stoppar i fickan) luren så synkas alla widgets igen automatiskt, mailen kollas osv.

    3) Om batterinivån sjunker under 30% stängs autosynk av, ljusstyrkan ändras till automatisk, Locale dubbelkollar att Wifi och GPS är avstängt osv.

    4) Det finns ett plugin som funkar som en taskkiller. Jag har inte hittat igen detta plugin men det är förmodligen mer praktiskt än någon taskkiller eftersom du kan ställa in hur och när det ska ske, t.ex. "döda alla appar: under natten", "döda spotify: vid energi mindre än 15%" osv. Eftersom Locale kör som en enda app och alla plugins bara aktiveras vid behov så kan jag tänka mig att OM man kör Locale är det tusen ggr bättre att använda task killer plugin ISTÄLLET för att köra en separat task killer.

    Kort sagt, Locale kan göra väldigt mycket för att få ut mer av telefonen. Jag vet inte om den drar mer ström eller ej, men med tanke över att jag med Locale som enda energibesparande åtgärd gått från under 24H till ca 48H med min telefon med samma användning är jag ganska övertygad om att det funkar bra.

    På supportsidan framgår också att HTC har en rapporteringsbugg som innebär att HTC-telefoner felaktigt anger "extreme battery usage" för Locale, vilket alltså inte är korrekt.

    Ang. att processer som ligger i idle inte tar mer RAM kan jag bara säga, ja, det stämmer, men det är heller inte hela sanningen. Android tillåter (till skillnad från iOS4) att programmen använder processorkraft hela tiden som de ligger aktiva i bakgrunden. Ett bra kodat program avslutar processen som fanns när du lämnar och lägger programmet passivt, men väldigt många ligger kvar och stjäl processorkraft (och därmed batteri) helt i onödan. Att använda en taskkiller lika ofta som man byter kallingar (eller i vårt fall med Androidnördar kanske bakgrundsbild) är sannerligen mycket dumt, MEN att vid utvalda tillfällen döda alla bakgrundsappar som bara ligger där är definitivt en bra grej. Exempelvis vid låg batterinivå eller över natten.
     
  3. Kame_boy

    Kame_boy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2010
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Tack teddyjohan för alla bra idéer! Funderar på att slå till på Locale, men jag stötte på ett program som heter PhoneWeaver. Den är billigare och verkar göra nästan samma sak. Det finns fruktansvärt lite "bra" information och speciellt jämförelser mellan dessa två. Någon som vet bättre här kanske?

    Sen verkar några köra med Toggle Settings Pro (eller icke-pro). Verkar också göra något liknande? Orkar inte köpa alla tre och jämföra ^^
     
  4. Anders_H

    Anders_H Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Om du använder Locale och villkoret "vänd telefon neråt", vad händer om du har telefonen i fickan och lägger dig ner t.ex??
    Locale borde ju uppfatta det som att telefonen ligger med skärmen nedåt och med andra ord ändra inställningar efter detta villkor.
     
  5. Pliind

    Pliind Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    2 403
    Mottagna gillanden:
    345
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch 7 Steel
    Kan inte använda Locale med Spica :/ telefonen hängde sig hela tiden och den sega ner den lite också :(
     
  6. Kame_boy

    Kame_boy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2010
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Förutom att använda SetCpu och Setting Profiles för att förbättra batteritid har jag nu också hittat

    Data on Demand
    Den gör så att man t.ex. kan stänga av 3g/data när man stänger av skärmen, eller schemalägga funktionen. Funkar bra hittills.
     
  7. dogadder

    dogadder Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2009
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Letar efter en funktion att tona ner (dämpa) skärmen efter exempelvis 10 sek. Man ser fortfarande vad man håller på med. Det är ingen timeout utan rör man på kulan eller telefonen kommer man tillbaka direkt. Den här funktionen finns på MacBook bland annat.

    Självklart ska den inte jobba om man läser eböcker.

    Gillar inte standard timeouten att skärmen blir helt svart och låst (jag har grafiskt lösenord).

    Har inte lyckats hitta en sådan screen saver/app.
     
    Last edited: 30 jul 2010
  8. xtreme

    xtreme Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    517
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Finns det någon app / widget som enkelt visar batteriet i % eller tid kvar. finns ngn inbyggd men den är inte så bra.
     
  9. mij

    mij Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2010
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

  10. ToreCox

    ToreCox Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Tvinga WCDMA för längre standbytid.
     
  11. abudrs

    abudrs Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Kan d va möjligt ?
    gör ett försök ja me
     
  12. Vipan

    Vipan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    659
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Skulle önska att någon ger mig lite ideer om setCpu. Tänkte pröva med den mn har absolut inte någon aning om hur jag ska ställa in appen för att telefonen ska funka o batteritiden förlängas. Någon som kan hjälpa?
     
  13. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Bra tips! Under settings/location & sercurity bockade jag ur Use wireless networks (location determined by Wi-Fi and/or mobile networks) och det förbättrade min batteritid rejält. Sätter alltid telefonen på laddning på kvällen och drar ur den kl 7.10 på morgon ungefär. Har nu 60-70 procent kvar på kvällen när jag ska lägga mig istället för 30-40 som jag hade tidigare.

    Nackdelen är att tex snowstorm-appen inte kan hämta hem prognoser då den vill veta min position. Google Latitude kan itne heller uppdatera min position lika noggrannt.
     
  14. DROIDKING

    DROIDKING Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2010
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    stänger av nätverket när
    jag vill spara på ström.kanske
    é en tråkig lösning när man
    har en smartphone.......men
    ibland vill man ju bara ringa
    eller bli nådd
     
  15. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Settings profiles drar ju knappt batteri alls. Däremot har jag uppfattat att Locale gör det när jag använt det och har hört ifrån vänner att Tasker drar lika mycket. Kanske är tack vare att SP är enklare.

    Min X8 håller två dygn vid lite mer än normalt användande.
     
  16. SEANDROIDX10

    SEANDROIDX10 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2010
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Dum fråga kanske, men har du uppdaterat telefonen? Köpte min när den kom i april å då med taskig batteritid men efter ett par uppdateringar speciellt den senaste så håller min lur ca ett dygn.
     
  17. atomix

    atomix Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2010
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Någon som provat eller har erfarenheter av Battery Left? Den visar hur många timmar batteriet har kvar. Det tar ett tag att kalibrera den, men är det värt det? Hur bra är den egentligen?
     
  18. Azfor

    Azfor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2010
    Inlägg:
    714
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Det enda jag gjort är att roota telefonen å installerat SetCPU och tagit bort facerecognition och nu har telefonen vart igång i 2 dygn+ några timmar jag är nere på 14% har använt den "normal" mycket 15 sms om dagen 5-6 samtal om dan på ca 15min st, laddat ner ca 10 appar om dagen å kollar FB och andra sidor ett antal gånger! hade stora problem med batteri direkt efter 2.1 uppdate men nu funkar det finfint!
     
    Last edited: 7 nov 2010
  19. CiaB

    CiaB Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2010
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER


    Vad är facerecognition för något?
     
  20. Azfor

    Azfor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2010
    Inlägg:
    714
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Det är ett program från SE som kollar igenom alla bilder lite då och då, för att kunna sätta namn på dom automatiskt, typ via FB drar en jävla massa strömm enligt mig!