Stora tråden för batteritid

Diskussion i 'Applikationer' startad av Aveyz, 28 apr 2010.

  1. d-kopf

    d-kopf Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2010
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Mina 0,14 kr:

    Den åtgärd som enskilt har gjort mest för att förbättra batteritiden för min del (Desire/2.2) är att logga ut från Latitude. Skillnaden är som natt och dag! Idag har jag lyssnat på Spotify via 3G med hög strömningskvalitet på väg till och från jobbet, typ 30 minuter per resa, surfat på dagstidningarnas mobilsidor, sett typ 7 minuter på SVT Play via 3G samt pillat lite i allmänhet och haft skärmen igång en del. Jag har säkert glömt bort lite småsaker också, men när jag kom hem idag hade telefonen nånstans mellan 50-60% återstående vilket är helt outstanding om man har vant sig vid att telefonsatan dör på hemvägen i vanliga fall. Jag kommer ju att få ladda den typ varje dag ändå, men nu behöver jag inte snåla med belysningen på väg hem från jobbet m.m. för att pressa ur det sista.

    En annan intressant sak är att jag har appen SystemPanel installerad sedan en tid tillbaka och den har aldrig visat att CPUn jobbar mindre än 3% i idle om man aktiverar Tracking ett tag och sedan spanar in sin History. Dock har den efter urloggning från Latitude börjat visa max 1% i idle och även stora perioder med 0% aktivitet vilket aldrig skett förut!

    En ytterligare åtgärd jag också har gjort efter att med gott resultat ha loggat ut från Latitude är att stänga av samtliga uppdateringar utom Googles egna (mail/kalender/kontakter). Vet inte om det kommer påverka så mycket mer, men jag insåg att för min del så kan det faktiskt kvitta om FB, Twitter, Flickr o s v uppdaterar automatiskt. Jag läser ju ändå dessa bara när jag har tid över och öppnar då aktivt respektive app. Detsamma gäller om jag vill ha väderprognoser o dyl.

    Synd att Latitude skall vara en sån strömtjuv, vore bra om man själv kunde ange uppdateringsvillkoren.
     
    Last edited: 30 nov 2010
  2. Zkeeter66

    Zkeeter66 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    227
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Något som vad jag förstår är allmänt känt är att om du är på ett ställe med dålig 3G-mottagning så slukar det batteri! (Och det oavsett android/äppelskrutt/gammeltele ...)
    Till min tele så hittade jag ett progg som heter Data On Demand
    Det den gör är att slå över till gsm så fort du släcker skärmen, inverkar inte på ingående samtal eller sms. TrueCaller tar någon sekund extra att hitta nummer, men det är då det enda prob jag hittat hitintills.
    Ska väl tilläggas att när jag behöver uppdatera något (facebook,mail, almanackan,lokala nyhetssidor mm.mm ) så gör jag det när jag behöver det.... = ALLT är manuellt styrt.

    För mig där jag vistas och arbetar så gör det en "STOR" skillnad på batteriet...
     
  3. d-kopf

    d-kopf Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2010
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag ville också kolla om 2G gjorde nån skillnad, men när jag slog över till det fick jag ingen täckning alls. Vid samtal med min kundtjänst visade det sig att de inte stöder 2g i sitt nät. Rätt logiskt när man betänker att operatören heter tre! ;)
     
  4. andreas764

    andreas764 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    jag brukar andvända osmonitor finns på market att hämta med den så ser man hur mycket alla program jobbar den är skit bra tycket jag :):)
     
  5. flex

    flex Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2011
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hur loggar jag ut från Latitude? :)
     
  6. Everwhite

    Everwhite Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2011
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Öppna Google Maps, tryck på meny och välj Latitude, tryck meny igen och välj Privacy och där tryck på Sign out of Latitude. Eller motsvarande på svenska om du kör med det.
     
  7. Laplace

    Laplace Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    458
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    när jag kollar min battery use så tycker jag att Android Systems och Android OS har varit högre än vanligt de senaste dagarna!

    Android System: 9%
    Android OS: 5%

    hur mycket har ni? har för mig att jag brukade ha runt 2-3% vardera, eller är jag bara nojjig?
     
  8. Laplace

    Laplace Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    458
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Nu är min Android OS uppe på 15%. Tycker det är mycket skumt. Någon som har någon ide?
     
  9. Forsstroem

    Forsstroem Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2011
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    4
    Telefon:
    Samsung galaxy 6 edge

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung galaxy 6 edge
    Hade det problemet själv för någon vecka sedan, så jag återställde telefonen, säkert någon app som spöka, Nu ligger det iaf på runt 3-6% :)
     
  10. Laplace

    Laplace Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    458
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    du menar att du fabriksåterställde? jobbigt!
     
  11. Forsstroem

    Forsstroem Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2011
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    4
    Telefon:
    Samsung galaxy 6 edge

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung galaxy 6 edge
    Exakt, Kan så vara, men å andra sidan så hjälpte det
     
  12. Laplace

    Laplace Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    458
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    nu har det, utan att jag gjort något alls, löst sig själv. lustigt men skönt!
     
  13. Ljunkan

    Ljunkan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Men det är ju procent på den förbrukade batteri konsumtionen.

    Det säger ju inget om hur mycket batteri som har förbrukats?

    Säg att din totala batteri tid faller med 2% på 2h.

    Om Andriod`S Os då visar att den dragit 90% så är det ju ingen fara? Eftersom du bara har förbrukar 2% av batteriet.

    Och den procenten ändrars ju hela tiden. Om jag sedan skulle sätta ljus styrkan på max och använda telefonen som wifi hostspot. Så skille ju OS förbrukningen antagligen gå ner till några få procent, medans wifi och display procenten skulle skjuta i höjden.


    Efter lite eftertankte så inser jag nog att ni pratar om batteriet från 100% till 0%. Då kan man ju bortse från mitt inlägg =P
     
    Last edited: 8 apr 2011
  14. microcuts

    microcuts Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2011
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Någon som vet hur det är med Handcent sms, drar det mycket batteri?
    Jag gillar det verkligen och kan inte tänka mig att enbart använda det inbyggda smsprogrammet...

    Har kollat batterianvändning genom att slå in *#*#4636#*#* på telefonen och då är Kör på 100% och meddelandestapeln full. Det är dock då jag inte ens använd Handcent sms! Verkar alltså ligga i bakgrunden och leva om?
     
  15. Facemeat

    Facemeat Köttfejset Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    555
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Istället för handcent så kan du testa Go sms. Den är mycket snabbare :)
     
  16. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    I den senaste versionen har de dessutom förbättrat den med "running mode" options. Så man kan själv välja vilka funktioner man vill ha och kan strippa bort överflödigt för att snabba upp den ytterligare. Kanon. Tyckte den slöa till sig lite när den gick "pro" men det har de nu åtgärdat så man kan få tillbaka den som den var förut utan mumbo jumbo.
     
  17. microcuts

    microcuts Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2011
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Visade sig att det var min klockwidget som drog batteri. Har tagit bort Rim Clock nu och har genast blivit bättre! Kunde inte tro att en klockjävel skulle dra så mkt.
    vet att Handcent drar som satan men avvaktar lite med att ta bort det, kan leva med att ladda telen vaje dag :cool:
     
  18. drkrupp

    drkrupp Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    769
    Mottagna gillanden:
    102

    MINA ENHETER

    Handcent väcker telefonen när popupfönstret visas. Även om skärmen är släckt. Tills du tänder och stänger ner popupen. Minns att batteriet var halvtomt på morgonen om man fått ett sms mitt i natten. (Kan ha åtgärdats nu, använder inte handcent längre.)
     
  19. Tobias901222

    Tobias901222 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    895
    Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S21Fe

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S21Fe
    Platta:
    Samsung S7Fe
    Vilken Launcher tugga minst batteri?
     
  20. davidsson

    davidsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2010
    Inlägg:
    314
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    finns det något program som kan tala om hur mycket ström var och ett av programmen samt widgetar dragit under en dag.