Diskussion: Tråden för batteritid

Diskussion i 'Xperia S - Allmänt' startad av Exile82, 10 mar 2012.

  1. Exile82

    Exile82 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 436
    Mottagna gillanden:
    168
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 LTE
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Nu har telefonen börjat leta sig ut till några användare, och snart får de flesta intressenter lägga vantarna på den.
    Vad säger ni som använder den om batteritiden?
     
  2. Sneaky

    Sneaky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Tråden inget forum klarar sig utan. :)
     
  3. Exile82

    Exile82 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 436
    Mottagna gillanden:
    168
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 LTE
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Jag håller med, förhoppningsvis kommer den att fyllas med mängder av information inom några dagar!
     
  4. XperiaS

    XperiaS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2012
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Tycker batteri tiden är helt ok än så länge har inte laddat den sen ja köpte den i morse. Har i princip vart på den hela tiden

    Skickat från min Sony Xperia S via Tapatalk
     
  5. Exile82

    Exile82 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 436
    Mottagna gillanden:
    168
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 LTE
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Det låter ju utmärkt! Kan du tänka dig att ladda upp en screenshot av din batteriförbrukning här på forumet under kvällen?
     
  6. XperiaS

    XperiaS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2012
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Ja de skulle ja men har hunnit att lägga den på laddning.

    Skickat från min Sony Xperia S via Tapatalk
     
  7. Exile82

    Exile82 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 436
    Mottagna gillanden:
    168
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 LTE
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Ingen fara! Men nästa gång, innan du ska ladda, så får du mer än gärna ladda upp en screenshot. Det är lättare när man kan se vad som drar kräm!
     
  8. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Nu måste jag vara lite bakåtsträvare här

    Batterier brukar inte uppnå sin fulla kapacitet på ett antal laddningar enligt min erfarenhet

    Dessutom är sämsta möjliga tillfälle att mäta batteritid när man precis fått en ny lur i sin hand eftersom man använder den mycket mer än vad man senare ska göra
     
  9. Eight

    Eight Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu kanske jag är lite harig, men det står i "Viktig information" att man bör ladda batteriet till fullo innan man använder den första gången. Dock har jag för mig att det här inte skall behövas för dagens batteriet, vad stämmer egentligen och varför är det så? Hur har ni gjort?
     
  10. Exile82

    Exile82 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 436
    Mottagna gillanden:
    168
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 LTE
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Det har du helt rätt i. Å andra sidan får man en bild av var den "undre gränsen" för vad telefonen går...
     
  11. gizero

    gizero Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2011
    Inlägg:
    274
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    När jag fick min var den bara laddad till typ 30-40%, så jag slängde in den i laddarn efter att ha lekt en timme eller så. Något jag noterade var att laddningen gick väldigt fort, så där har de inte överdrivit!
     
  12. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Helt ok batteritid vid normalt användande. I paritet med de flesta konkurrenterna. Inte bra vid kontinuerligt videotittande, men det är inte ett scenario som är helt relevant annat än för riktiga TV- och filmrävar.
     
  13. Soccom83

    Soccom83 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2011
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Ja då kan man ju fråga sig varför batteriet ens nämns under saker som är "inte lämplig för dig" om man vill ha exceptionellt lång batteritid. Då borde det ju stå något i stil med "för dig som vill ha lång batteritid vid videotittande". Speciellt när batteriet laddar så fort, det nämndes inte i artikeln tror jag? Det är som jag förstått det en feature, tror det stod på engadet.
    Det som jag upplever som trist är att många tolkar just det ni skriver "Kräver en batteritid långt utöver det vanliga" som att det är dålig batteritid vid vanligt användande. Det är otroligt otydligt, det ser du ju redan på det antal som påvisar just batteriet i kommentarerna. Det är visst någon annan som kommenterat på att ni varit otydliga där också. Ni kanske bör ändra det? du har ju själv rättat folk i kommentarerna att det gällde enbart vid video. Vad jag förstod det som hade ni även skärmen på högre ljusstyrka än de andra i testet, och en sådan sak är ju individuell, hur stark man vill ha den. man bör ju utföra testet så det är lika rakt av? sen kan man ju istället nämna just att den presterar sämre när ni ökade ljusstyrkan för att ni ansåg att ni behövde det för att se filmen ordentligt.
    Just my 50 cents...
     
    Last edited: 15 mar 2012
  14. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Batteritiden ÄR inte lämplig för den som förväntar sig eller vill ha en batteritid utöver det vanliga. Det är så det står. Det står inte att batteritiden är en nackdel. Somliga missar att det inte är en plus-/minuslista. Detta har vi upprepat många gånger. Det är en "guideline" som gör en del konstateranden.

    Vi kan inte ändra upplägg för att tre personer klagar när 30 000 är nöjda. Allt vi kan göra är att försöka förtydliga ytterligare nästa gång, men det är en hel del text i våra recensioner (ofta runt 7000 ord, att jämföra med 500-1000 ord för de flesta andra pluttrecensionerna) och det tar tid att formulera varenda mening på ett vis som omöjligen kan läsas fel.

    Batteriet laddade aldrig speciellt fort i våra laddningar; ungefär som andra telefoner, möjligen aningen snabbare. Detta skulle kanske med facit i hand ha nämnts, men vi kommer alltig glömma saker. Det finns ingen recension i hela världen som tar upp allt, så man kommer alltid få kritik (som din) för att något har utelämnats eller inte formulerats på ett vis som faller dig på läppen.

    Vad gäller videotestet så körde vi det med en ljusstyrka som matchar referensluren, vilket innebar att Xperia S kördes med en högre ljussetting eftersom den annars får en extrem och orättvis fördel. Det är betydligt mer relevant än om en tillverkare listar ut att de kan fuska sig till en bättre batteritid vid videospelning genom att göra skärmen nästan helt ljuslös vid 50%.

    Vår ideala testmetod vore om vi hade en ljusmätare så att vi kunde få till exakt samma ljusflöde från skärmarna alla våra testade telefoner, vilket skulle vara det allra mest rättvisa. Nu får vi istället försöka matcha ljusstyrkan med blotta ögat.

    Som ren kuriosa körde vi som du kanske läste även testet i 50% utan att bry oss om att skärmen då var så mörk att man inget såg i vissa partier, och då räckte batteriet cirka 55 minuter längre. Vilket, tyvärr, även det är ganska dåligt och långt efter konkurrerande topplurar.

    Känsligt ämne det här med batteritiden för somliga, som om man förolämpade dem personligen.
     
    Etzolin och Cylon gillar detta.
  15. Soccom83

    Soccom83 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2011
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Varför har ni då inte skrivit det i andra recensioner på lurar som har motsvarande batteritid? alltså att den inte ÄR lämplig för den som förväntar sig en batteritid utöver det vanliga? Som exempelvis SG2 eller sensation eller alla andra du nämner som är (sensation kör väl dessutom samma soc, och presterade SÄMRE i erat test för video). Även om batteriet inte är utbytbart på Xperia S (vilket det förviss är genom att skruva av bakstycket) så tror jag inte alla som behöver bättre batteriprestanda springer runt med ett extra batteri, snarare att de har en laddare extra på jobbet eller i bilen där det blir relevant hur fort telefonen laddar.
    Anledning att jag finner det irriterande är ju att ni uppenbarligen inte behandlar de andra lurarna med samma text som ni gjort på S. Det är väl inte konstigt att folk ser det som en plus och minus lista när ni använder färgerna rött och grönt? Du vet stopp vid rödljus, varning fara etc???? ni kanske borde köra samma färg på båda texterna då?

    här har du en källa på snabbladdningen, som om det gäller uttaget och inte från en usb på datorn har jag ingen koll på men gissar att det inte gäller datorn.
    Sen är det typ 3-4 som anmärkt på det av 100 som skrivit kommentarer, det säger ju absolut INGET om hur många som fattat att ni enbart menar vid VIDEO vilket inte framgår av eran icke plus och minus listas text.

    http://www.xperiablog.net/2012/01/2...-anti-stain-shell-and-fast-charge-capability/

    http://www.gsmarena.com/xperia_s_to_feature_a_fastcharge_battery_and_antistain_coating-news-3729.php

    http://androidactive.com/news/sony-...ures-antistain-shell-fast-charging-batteries/
     
    Last edited: 15 mar 2012
  16. ihpv

    ihpv Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Nu är det inte swedroid som recenserar iphone men ungefär samma där man jämför en för iphone och en för SXS. ej utbart batteri, inget sd-kort etc tas aldrig upp som någon nackdel.

    ontopic: blir spännande att se hur batteritiden är idag för min dagliga användning
     
  17. Exile82

    Exile82 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 436
    Mottagna gillanden:
    168
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 LTE
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Nu får du nästan tagga ner lite. Grabbarna på Swedroid gör extremt utförliga tester, och som mannyb är inne på så kan man inte få med allt. Jag tycker tvärtom att det är bra att man faktiskt inte gör någon glädjekalkyl på batteritiden. Då är man inställd på det när man köper luren. Skulle ditt användningsmönster vara lättare så är det en bonus om batteritiden är bättre än det som swedroid har fått fram i sina tester.

    Kan vi alla vara vänner nu?
     
  18. ihpv

    ihpv Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Det man kan säga om batteri testet är ju att det inte är så relevant för en vanlig användare. Men det är svårt att få till det på ett test som ska försöka vara så lika för alla.

    Sent from my LT26i using Tapatalk
     
  19. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Jag är ledsen, men du är bara för mycket. En evighetsmaskin i klagomål och gnäll.

    Duger våra ansträngningar inte för herrn så var vänllig lämna sajten.
     
  20. Soccom83

    Soccom83 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2011
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Jag kan lämna om du vill, men det är lustigt att du inte kan svara på frågan istället utan hela tiden säger att "man kan inte ta med allt" varianten. Frågan är ganska enkel. Varför får de andra telefoner den presterar i paritet med (under normalt användande av batteriet) samma kommentar att den inte lämpar sig till användare som "Kräver en batteritid långt utöver det vanliga" för då borde ju inte de heller göra det eller?