Guide: [Guide] Roota/Flasha/Återställa Galaxy SII

Diskussion i 'Galaxy S2 - ROM-filer och utveckling' startad av Akillles, 6 jan 2012.

  1. eriksson90

    eriksson90 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2011
    Inlägg:
    511
    Mottagna gillanden:
    77

    MINA ENHETER

    En nybörjare här som idag funderat på de här med rootning. Har aldrig hållt på med sånt här tidigare. Och jag fattar ytterst lite även om jag är nyfiken. Jag har sökt och försökt förstå mig på det här men jag hittar inge lättförståelig information, eller info i överhuvudtaget.

    Vet knappt varför jag gör det eller så men de verkar ju populärt och tänkte testa själv.

    Testade iallafall enligt den här guiden men jag vet inte om det blivit rätt gjort. Jag gjorde precis som de står men telefonen beter sig inte som det står i guiden.

    Det står ju att man ska få upp nå varnings meddelande men det enda jag ser när jag håller in 2 knappar samt sätter på telefonen är att det står "säkert läge" i nedre vänstra hörnet på telefonen när man ska slå in sin pinkod.

    Sedan så startade jag Odin och kopplade in telefonen till datorn. Valde den där filen jag laddat ner från xda. Och tröck sedan på start. Efter en stund startade telefonen om sig helt.

    Och hur vet jag nu om min telefon blivit rootad? Hur märker man det?

    Den ser ut precis som innan jag grejade
     
    Last edited: 14 mar 2012
  2. parsifal119

    parsifal119 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2011
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Spooffw funkar inte hur ska ja nu få luren och fungera i kies uppdaterade den med checkfus
     
  3. Akillles

    Akillles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    1 738
    Mottagna gillanden:
    413

    MINA ENHETER

    Vad jag kan se så håller du inne fel knappar...det är dessa du ska använda:
    [​IMG]

    Och när du kopplar den till odin så ska den se ut som den högra bilden.
    [​IMG]


    Följ guiden "återställ till original" bara så kommer Kies att fungera.
     
  4. Galaxxy

    Galaxxy Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Letat som en galning, någon som har lust att länka ett stock 2.3.5/4.0.3? (Helst nordiskt)
     
  5. Akillles

    Akillles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    1 738
    Mottagna gillanden:
    413

    MINA ENHETER

  6. eriksson90

    eriksson90 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2011
    Inlägg:
    511
    Mottagna gillanden:
    77

    MINA ENHETER


    Felet var att jag trodde jag bara skulle hålla in volym ner + hemknappen och sedan bara trycka en gång på power knappen. Men jag provade mig fram.


    Vilken kille du är, riktigt schysst!

    Utan dina guider som är så lätta att förstå så hade jag nog inte grejat det!

    Men dock så satt jag uppe sent igårnatt och hela dagen idag (torsdag) och lyckades lära mig mer allmänt om att roota och flasha in ROM's.
    Så det var mycket lättare vad jag trodde, med hjälp av lite filmer som jag följde m.m. Så nu sitter jag med senaste rommen remix ics 9.7.

    Att man inte gjort det tidigare, mycket mer ICS känsla nu! Ångrar inte ett dugg!
     
    Last edited: 16 mar 2012
  7. Galaxxy

    Galaxxy Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Tackar!

    Hmm.. nu verkar dock KIES/FOTA krångla, om jag försöker göra en uppdatering over the air så måste jag skapa ett samsung-konto och då står det Process error eller dyl.

    När jag försöker ansluta telefonen till KIES så laddar den bara för att ansluta.

    Någon som har en lösning?
     
  8. Leon_Azzaro

    Leon_Azzaro Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Ska skicka in telefonen till 3 på lagning då man hör inte motparten vid samtal.
    Har följt guiden men när jag kommer till punkt 8 så slår jag mitt imei tillsammans med koden och kommer till en preconfig med sales code HTS men det går ju inte att ändra till NEE. Händer inget när jag trycker på rutan där det står HTS.
    Snälla hjälp mig!

    Tack på förhand
     
  9. Akillles

    Akillles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    1 738
    Mottagna gillanden:
    413

    MINA ENHETER

    HTS är "rätt kod" eftersom du verkar ha en tre-brandad lur.
     
  10. Equality

    Equality Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2011
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Bra guide!

    Irriterande att jag bara har mac och således inte varken kies eller odin. Ska återställa min lur så fort jag får tag på en PC!
     
  11. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    annars kan du ju använda denna:
    Mobile Odin
     
    Equality gillar detta.
  12. Equality

    Equality Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2011
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det var ju en idé, Tackar!
     
  13. Leon_Azzaro

    Leon_Azzaro Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Tack!:)
     
  14. Equality

    Equality Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2011
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Istället för "PASS" får jag upp "FAIL" och texten:

    "< ID:0/003 > Can't open the serial(COM) port"

    Vad gör jag för fel och hur åtgärdar jag?
     
    Last edited: 21 mar 2012
  15. Equality

    Equality Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2011
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    nevermind det fungerade när jag bytte USB-uttag.

    Dock har jag följt alla steg i att återställa till orginal men nu ligger mobilen bara å snurrar i startanimationen om och om igen (det snurrande S:et) ... Hur lång tid ska det ta?
     
  16. Equality

    Equality Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2011
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Sådär. Sista posten nu! Jag löste det. Googlade fram en guide över hur man gör en s.k "hard reset" och sen fungerade det utmärkt så nu har jag ICS.

    Men jag var så jävla van vid min Cognition-rom så nu fattar jag fan inget av mobilen längre. Rätt irriterande. Får bli att flasha in en ny rom på ICS!
     
  17. Nvanova

    Nvanova Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2012
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hejsan!

    Jag känner mig väldigt vilsen efter att ha läst flera olika trådar om det här, kanske någon kan hjälpa mig att få klarhet?

    Att 'flasha' sin telefon betyder att man lägger in en ny modd som gör att;
    Man får admin rättigheter och kan tabort de medföljande appar, ändra avancerade inställningar och i stora drag modifiera sin telefon?

    kerneln är motorn till mobilen, styrningen så att säga, är det även detta som kallas för "roota"?
    En ROM är operativsystemet alltså Gingerbread eller Ice cream sandwith?


    Skall man installera/flasha sin telefon med både en ny kernel och rom? eller räcker det med en ny kernel eller bara ny rom?

    Målet är;
    Få en fungerade telefon igen som inte skickar dubbla sms, få en ordbok som fungerar tillsammans med tangentbordet, slippa dubbeltrycka på samtliga appar då de vägrar starta vid första aktiveringen.

    Vad vill jag göra?
    Jag vill tillbaka en version i systemet då de problem som beskrevs ovan uppkom i samband med nya ics som telefonen glatt ville installera i måndags.

    Hur gör jag?
    jag har tankat hem Odin3-v1.85, men jag behöver fler saker som jag förstår, dock förstår jag inte vilka jag skall välja, alla pratar om basbandsversion och en parentes? något som jag inte riktigt hur hittat...
    I min lur står det;
    modellnummer: GT-I9100
    Android-version: 4.0.3
    basbandsversion: I9100XXLPQ
    Grundversion: 3.0.15-I9100XXXLPQ-CL223505se.infra@SEP-94 #3
    Kompileringsnr: IML74K.XXLPQ

    PDA:I9100XXLPQ
    phone: I9100XXLPQ
    scs: I9100XXLPQ
    build fri mar 9 01:58:19 KST 2012

    Någon vänlig att försöka stötta mig lite? :-D
     
  18. Varget

    Varget Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2012
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia mark II

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia mark II
    Telefon 2:
    LG v40
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Surface Pro 3 [i5, 256GB, 8GB]
    ROM:
    MS Win8.1 Pro -unlocked Pwr Opt
    Info:
    -Win10 Update BLOCK!
    Platta 2:
    Samsung Galaxy TAB S3
    Som jag förstår finns det olika typer av "root-versioner" exempelvis CF-Root, hur vet man vilken av dessa man ska använda? Så som många andra nybörjare här, har jag googlat, läst på XDA, och här på swedriod. Och jag tror jag förstår i teorin -rootning(låsa upp admin-rights), -rom(O.S version), samt -launcher(beteendet av uin/styrning), rätta mig gärna om jag har fel. Mmmn men, även om jag har viss förståelse för det så även om jag har försökt läsa på så har jag inte förstått skillnaderna på olika root versioner, vilken som är den renaste andriod rom:en d.v.s rent O.S för en snabb och stabil lur, eller jag kan ju ha helt fel och bör välja en tweakad custom rom, jag hade gärnat vela finna versioner av både G.B och ICS beroende vilken som är renast, snabbast och stabilast och även kompatibel med de flesta appar, och visst jag har hittat flera olika versioner av custom-roms, men eftersom jag inte har använt android tidigare så är det svårt att veta. de jag har hittat som jag tror på är:
    [ROM] Lite'ning Rom v2.6 XWLP4 - Fast as Lightning eller
    [Rom][official][02/04]Resurrection Remix ics v1.1 PRO[XXLPE]4.0.3[Full-Wipe] eller
    [ROM][ICS][02/04][4.0.4 NOW!]HyDrOG3N-ICS 02.04[NOW WITH 1080P!!!][FIXET Ver.][Up'ed]
    eller den jag tror skulle passa mig bäst ->[ROM][06Apr][LP4] Dynamic v1.1|ICS|Slim|Performance & Battery life|
    Det som jag tror gör att den passar mig bäst är för vad det titeln antyder. Några som kan kanske använder någon av dessa rom:ar ? Och det jag verkligen önskade, snabb access till att kunna slå av GPS, Data trafik, byta mellan 3G och GSM nät, blåtand osv. Men framför allt kunna enkelt slå av datatrafiken, vilket jag inte får den göra i stock. Har inte hittat en motsvarighet till Dyniamics custom rom i gingerbread som den till ics, och även här undrar jag om det är dumt av mig att välja gingerbread när ICS finns, eller är det bara en smaksak eller är den rent och slätt bättre på alla sätt. Sedan verkar vissa inte gilla hur vissa versioner av ICS känns/beter sig i UI:n, hittar dock inte i de olika custom-rom:er vilka man ska sikta sig på att använda. Sen har jag även sett att många väljer att köra Samsungs stockrom, vad beror det på? stock rom bättre än custom eller är även detta en smaksak? Mkt rörig text av en gammal galen Nokia Symbian Belle user. Tacksam för svar! :o
     
  19. velez

    velez Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har rootat min mobil enligt den här guiden, har aldrig gjort det förut , kan jag lägga nu en muiu room?
     
  20. Xabet

    Xabet Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för bra guide.
    Känner dock att jag vill tillägga hur jag fick det hela att fungera för mig när det krånglade vid återställning av telefon till original!

    Problemet var att jag fick "fail" i odin hur många gånger jag än provade. Försökte installera om drivrutiner, testade olika usb portar och det ena med det tredje.

    Lösningen för min del var:
    1. Starta odin
    2. Klicka på PDA och välj firmware
    3. Sätt i usb-sladd i ledig usb på datorn (inte i mobilen än)
    4. Stäng av mobilen
    5. Ta ur batteriet >> Håll in "volym ner"+"hem" >> Sätt i batteriet >> Sätt i usb i mobilen >> Håll in "start" eller "på-knappen" (eller vad den än ska kallas)
    6. Varningsruta kommer upp, tryck på "volym upp"
    7. Tryck på "start" i odin

    Hoppas det hjälper någon ifall någon mer får problem!

    Edit: Inser nu att det är ju ganska exakt vad som står i guiden, men det verkar som att proceduren med usb sladden samt att ta ut batteriet innan download mode spelade roll för mig!
     
    Last edited: 12 apr 2012