Västtrafik Övervåld -VIDEO-

Diskussion i 'Off Topic' startad av baxee, 21 apr 2012.

  1. MaXmeOliver

    MaXmeOliver Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    1 437
    Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch 5 LTE (44 mm)
    Ingen som bryr sig om detta? Tror att en insatt jurist har bättre koll än oss. Vet dock inte hur länge sedan detta spelades in, och om lagen har ändrats.
     
  2. baxee

    baxee Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    26 jan 2012
    Inlägg:
    1 958
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Vad snackar du om?

    Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
     
  3. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    I filmen du citerade så har inte kontrollanterna sett personen åka med spårvagn, och därför har de inte heller någon befogenhet att ingripa då inget brått har bevittnats. Videon i första inlägget är annorlunda, då ordningsvakterna har sett henne kliva på utan att registrera kortet. Detta kallas för bedrägligt beteende och kan straffas med fängelse, vilket ger kontrollanterna (och även andra civilpersoner) rätten att hålla kvar henne tills dess att polis finns på plats.
     
  4. Devablo

    Devablo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    329
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Tycker också det är sjukt att kontrollanterna uppför sig så grymt fånigt!
    Jag bryr mig inte om dom hade rätt att göra så eller ej - jag tyckte det var obehagligt att se vuxna personer göra så.
    _ _ _
    Btw: igår hade videon 10.000 visningar, nu har den 215 862.
     
  5. PingviN

    PingviN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    Bedrägligt beteende ger ju rätt till envarsgripande, så stöd i lagen har kontrollanterna trots allt. Det går att diskutera om man tycker det är lämpligt, men rättsläget är klart. Hon försöker ju dessutom fly från platsen och då håller de kvar henne. Hade hon bara taggat ner och inväntat polis hade det inte varit några problem - hon har brutit mot reglerna som gäller för betalning.

    De har inte rätt att kräva att få se legitimation, men de har rätt att hålla kvar en person som tas på bar gärning om straffåtgärden kan bli fängelse. De har rätt att avhysa en person som inte vill visa upp färdbevis.
     
  6. mekanismen

    mekanismen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2011
    Inlägg:
    706
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Ingen har någonsin blivit dömd till fängelse för att ha åkt utan giltig biljett, inte ens för att ha uppvisat förfalskad biljett. Böter har alltid blivit straffet. Sen går kontrollanter inte heller efter lagen om bedrägligt beteende, de följer i första hand lagen om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik (1977:67), vilket åtminstone får mig att tro att dessa kontrollanter endast gör detta för egen njutnings skull.

    Källa: http://planka.nu/kto/lagligt/
     
  7. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 018

    MINA ENHETER

    Irrelevant om någon blivit dömd till fängelse. Det som är relevant är om det ingår i straffskalan och det verkar det göra.
     
  8. PingviN

    PingviN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    Som sagt, det räcker med att påföljden kan bli fängelse för att man ska ha rätt att gripa någon och invänta polis. Det är inte heller så att man måste följa en lag och ingen annan. Att resa på ogiltigt färdbevis eller utan färdbevis faller under bedrägligt beteende, oavsett om 1977:67 gäller.

    Länken du skickar täcker dessutom bara fall där personen inte tas på bar gärning (då envarsgripande inte är tillåtet). Här har kontrollanterna sett henne stämpla för sent och då är envarsgripande på bordet.

    I just det här fallet är rättsläget solklart.
     
  9. inact_0003

    inact_0003 Youth Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Släpp handduken och kom in i matchen. Ingen kommer tappa jobbet, hon kommer få böter för bedrägligt beteende. Annars hade ALLA åkt runt med korten i fickan och bara betalat när kontrollerna utförs.

    Att "tjuvåka" är detsamma som Bedrägligt beteende, där fängelsestraff finns på straffskalan alltså kan _alla_ gripa henne i envar. Oavsett om du har uniform eller inte.

    Sen kan hon hitta på världens största snyfthistoria om hur orättvisst det är etc. etc. och berätta det för nämdemännen i tingsrätten och hoppas på lite sympati för att få ett mindre bötesstraff.


    Märkligt också hur många det är som "kan" vad kontrollanter får inte får göra, men om dem nu kan så mycket varför grep inte den där glasögon tjommen kontrollanterna för olaga frihetsberövande om han nu är så kunnig och duktigt. Jo. För han kan inte ett skit utom stå där och spela allan ballan.
     
  10. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

  11. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Lite väl dålig jämförelse tycker jag.

    Som tex du jobbar och åker till och från jobbet varje dag via lokaltrafik. Du köper dig ett busskort som ger dig rätt att åka precis hur mkt du vill. En dag glömmer du registrera ditt kort.
    Detta skulle då ge någon rätt till "envarsgripande" men dock gör det inte det då uppsåtet dvs att du glömde regga kortet saknas.

    Att jämföra det med att glömma betala när du har en korg i handen alternativt kundvagn är ju inte ens i närheten av samma sak.

    Neee du får jobba lite på jämförelsen
     
  12. Irregular Programming

    Irregular Programming Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2009
    Inlägg:
    352
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Nä det tycker jag inte, om man som du skrev har ett stämpel kort och "glömmer" att stämpla så har man inte betalat, man har en resa till, alltså ganska klockrent som att "glömma" att betala en vara på ICA.
     
  13. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    har man ett kort att stämpla på så kan kontrollanterna oxå göra just det ist för att bete som som fittor överlag som dom gör. Det är mänskligt att fela med såna grejer oxå. Kluriga med denna videon är att man faktiskt inte kan dra någon som helst slutsats om någonting eftersom man inte fått hänga med från början.

    Personligen skulle jag inte bli förvånad om tjejen faktiskt försökte åka gratis och sen stämplat kort när kontrollanterna uppdagades den har man ju själv sett 100 ggr minst. Dock drar jag gärna vakter och kontrollanter över samma kam allihop och det är svin överlag ;)
     
  14. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Det kortet som goa nämnde förstår jag är ett sk månadskort. Dvs oändligt med resor inom korrekt zon. Därför gör du ingen betalning vid en stämpling utan bara en registrering av dina vanor. Givetvis ska man stämplas för att bolagen ska ha statistik över hur folk åker. Så betalat för resan har du gjort när du köpte kortet.
    Fast jag är trött så jag kan ha fel, lite dumt att gissa vad någon annan menade.
     
  15. Eos95

    Eos95 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    1 884
    Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    Fast oftast är det ju bara dem dåliga som hamnar i media ^_^

    *Skrivet från samsung galaxy s2*Ha en trevlig dag*
     
  16. inact_0003

    inact_0003 Youth Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Vet inte vem du syftar på, men jag skulle nog vilja säga att jag är en ganska bra vetare, mycket bättre än allan ballan i filmen som suttit och läst trådar på flashback/planka.nu.

    Inte så konstigt att folk blir arga/tror sig veta allt som allan ballan snubben på filmen.

    Kort och gott, när du kliver på spårvagn/buss/tåg har du accepterat västrafiks villkor på att du skall betala för resan när du går ombord.(http://vasttrafik.se/Att-resa/resevillkor/ se punkt 3) Gör du inte detta kan du acceptera en kontrollavgift(det som folk oftast kallar böter), för att kontrollavgiften skall kunna skrivas ut måste kontrollanterna ha ditt personnummer, men dem kan ej kräva leg. av dig. Och om man då sitter där, vägrar uppvisa färdbevis och vägrar visa legitimation så blir man gripen istället för bedrägligt beteende.

    I detta fall är det ju solklart. Fröken upprörd försökte åka gratis, såg kontrollanterna och försökte desperat betala. Kontrollanterna kliver in, och griper för bedrägligt beteende. Någon allan ballan förstå sig påare såg allt och tänkte "nu jävlar har jag läst att dem inte har några rättigheter alls så nu ska jag filma allt och leka tuff".
     
  17. inact_0003

    inact_0003 Youth Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Vad sägs om att du handlar på affären varje dag. Där finns självscanning. Du glömmer scanna vissa varor, ofta, typ oxfilé. Smart va?
     
  18. brutus

    brutus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2012
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Bra sammanfattning, svårare än ovanstående är det inte. Alla internetkrigare och förståsigpåare som ropar övervåld och liknande, läs på ordentligt, var källkritiska och tänk efter innan ni skriver ner massa påhittade sanningar, att tycka någonting är inte samma sak som att veta (ens egen inställning kan man isf klargöra). Jag kan en hel del om juridik och kan således uttala mig i sådana frågor med en viss trygget men däremot finns det flera områden som jag är ganska okunnig om, exempelvis datorer. Detta innebär att jag inte ger mig in i en debatt om vilken dator/program eller dylikt som är bäst baserat på min känsla/tycke/smak. Om jag ger mig in i en sådan debatt så är det med en ödmjuk inställning där jag kanske skriver att "jag tycker" alternativt "kan det vara så att..." osv. Vidare är jag så pass källkritisk att uttalanden från andra förståsigpåare angående vilken dator som är bäst försöker jag granska kritiskt och tar inte heller det för sanning.
     
  19. brutus

    brutus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2012
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Planka.nu är inte en tillförlitlig källa, lika lite som vad typ "en polare/din farsa/din brorsa eller liknande" sagt. Det är lite anmärkningsvärt hur du verkar tro att de som kommer med underbyggda argument per automatik har fel för att du har läst annat på en sida (med tveksam moralisk grund (enligt min mening naturligtvis)) som privatpersoner står bakom och som verkligen inte är opartisk. Ställer du den sidan mot lagtexten i brottsbalken, vilken tycker du är mest trovärdig?
     
    Last edited: 23 apr 2012
  20. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Men jisses lär dig läsa vad jag skriver. INTE ett stämpelkort utan månadskort!!

    Du gissar helt rätt. Tyckte ju jag skrev det ganska tydligt faktiskt.
    Ett busskort som ger dig rätt att åka hur mkt du vill.
    Finns det månadskort för oxfilé att köpa nu?? det visste jag verkligen inte om.
    Tro mig om du handlar för ett antal hundra men missar att scanna in en vara kommer inte någon ta dig för snatteri då uppsåt saknas. Däremot om du handlar 2 varor och en av varorna "glömmer" du scanna in.