[RemoteStick] Fjärrstyr och övervaka hemmet

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av pakerfeldt, 21 jul 2010.

  1. yeppeyump

    yeppeyump Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    66

    MINA ENHETER

    Återställde luren igår, nu är meddelandet borta iaf.
     
  2. mhema

    mhema Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2012
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu börjar det bli lite jobbigt... har ff meddelandet att remotestick inte kan kommunicera med telldus live och det verkar vara något med tid/datumet som inte stämmer (hade bekymmer med ändrad tid på telefonen tidigare, men nu är det ju rätt...?!) får detta meddelande, vad göra???? http://dl.dropbox.com/u/12930087/2012-03-27_18-38-16.jpg
     
  3. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Hmm, kan du dubbelkolla att du inte kör på en annan tidzon och att du har kompenserat för det genom att ställa in "fel" tid? Tidzonen ska ju vara GMT+2 (Central European Summer Time).
     
  4. mhema

    mhema Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2012
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Dubbelkollat detta, det var inställt rätt och ff ingen access... :(
     
  5. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Började just detta felmeddelande dyka upp efter sommartidsomställningen?

    red/ Det är ju så att Telldus API:er inte tillåter att klientens klocka avviker mer än ett par minuter. Detta är av säkerhetsskäl tror jag.
     
  6. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Jag är i princip helt färdig med NFC-stöd i RemoteStick nu. Men innan jag trycker ut en ny version så vill jag ta en titt på ett par buggar först. Inledningsvis stödjer RemoteStick NFC-taggar av typen Mifare Classic 1K. Dessa går att köpa på tagsfordroid.com och skickas från USA. Frakttiden tog ett par veckor för mig. En bugg i Android-versioner tidigare än 4.0.3 gör att RemoteStick inte kan skriva på oformatterade taggar (som de från tagsfordroid). Det löser man enklast genom att skriva godtycklig NDEF-data m.h.a. NFC TagWriter som finns på Play Store, innan man använder taggen med RemoteStick.

    Jag har ett par taggar över som jag kan tänka mig att sälja iväg om man känner sig obekväm att köpa från USA eller om man vill få ner leveranstiden (jag rekommenderar dock i första hand tagsfordroid.com!). 30 SEK per tagg exkl frakt. De är små och kan skickas som vanligt brev. Jag förformaterar dessa så att de går att använda med RemoteStick direkt. Dra iväg ett mail till [email protected] om ni är intresserade. Först till kvarn, jag har inte många.
     
    Last edited: 27 mar 2012
  7. mhema

    mhema Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2012
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Rätt tid, startade om och installerat om men ingen skillnad... :(
     
  8. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Jo, men började felet efter sommartidsomställningen eller? Att ställa fram klockan en timme blir inte rätt utan tidzonen ska ändras från GMT+1 till GMT+2 om inte telefonen gör detta automatiskt.

    Jag provade nämligen själv att på min telefon ställa om tidzonen till GMT+3 och dra tillbaka klockan en timme (det ser ut att vara rätt tid i telefonen!) och då får jag precis samma fel som du får. Dvs att tiden inte verkar vara synkroniserad.

    Den här kanske kan hjälpa till att avgöra hur tiden är inställd: https://play.google.com/store/apps/details?id=ru.org.amip.ClockSync
     
    Last edited: 28 mar 2012
  9. mhema

    mhema Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2012
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har ställt in GMT +2 http://dl.dropbox.com/u/12930087/2012-03-28_12-12-59.jpg men det hjälper inte...
     
  10. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Skulle du kunna ladda ner ClockSync-appen också och kontrollera vilken offset du får för att vara HELT säker att det inte har med tiden på telefonen att göra. Med ClockSync visar min telefon en offset på under en sekund just nu.
    Om det inte ger något så föreslår jag att du skickar in en support ticket till Telldus där du anger din e-postadress som du använder vid Telldus Live! och tidpunkten då du får detta felmeddelande. Förhoppningsvis kan deras loggar indikera något.
    http://www.telldus.com/support/index
     
  11. mhema

    mhema Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2012
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Skickade ärendet till Telldus live som du föreslog och de löste det.. vet dock inte vad de gjorde, vore intressant att veta om ngt liknande inträffar igen (ställde frågan...) Tack för hjälpen!
     
  12. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Skönt! Får du mer information så är jag också väldigt intresserad av att höra.
     
  13. mhema

    mhema Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2012
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Återkommer om de svarar mig...
     
  14. mhema

    mhema Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2012
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hade problem med att Telldus live inte accepterade min mobil pga fel tid/datum (även när det var justerat), detta åtgärdades dock snabbt av Telldus kundtjänst.
    Här kan ni se konversationen:

    "Min applikation Remotestick har slutat fungera, den har problem att koppla sig gentemot telldus live och jag får detta felmeddelande http://dl.dropbox.com/u/12930087/2012-03-27_18-38-16.jpg och jag har kollat min tidsinställning http://dl.dropbox.com/u/12930087/2012-03-28_13-58-29.jpg - hur kan jag åtgärda problemet?
    /mvh Mats

    Telldus answers: 2012-03-28 - 15:44

    Hej!
    Kan du testa att auktorisera dig nu igen under Inställningar i RemoteStick? Har du tidigare haft annat datum i din telefon?

    2012-03-28 - 21:15

    Hej nu fungerar det, ja datumet blev fel under en period. Hur undviker man att detta händer om datum skulle bli fel igen?
    Tack för hjälpen!

    Telldus answers: 2012-03-29 - 09:17

    Hej,
    Detta beror på en säkerhetsfunktion som agerar för att undvika replay-attacker. Om man ansluter till servrarna när datumet i telefonen är inställt på någon gång i framtiden så kan det bli fel när man sedan ansluter med korrekt inställt datum.

    Det finns inget som du kan göra åt det själv, utan kontakta oss så fixar vi det manuellt i databasen igen.

    Om det skulle visa sig vara ett återkommande problem får vi naturligtvis hitta en mer permanent lösning.
    "
     
  15. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Kanon! Det där kan verkligen vara bra att känna till.
     
  16. burton666

    burton666 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    198
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    finns det något sätt att pausa eller stänga av ett schema? Jag har 3st lampor i sovrummet som först är inställda på att startas en efter en först för min sambo och sedan för mig.

    Det blir lite jobbig när man ibland är ledig mitt i veckorna och inte vill ha en massa lampor som slås på kl 05.00 på morgonen.
     
  17. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Tyvärr inte. Schemaläggningen är en funktion som helt och hållet ligger i Telldus Live!-tjänsten, så bäst är om Telldus själva kunde fixa pause-stöd. Jag har lagt in en feature request till Telldus nu.
     
  18. Sebastiank

    Sebastiank Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2011
    Inlägg:
    895
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Sådär då har man uppdaterat sig från remotestick lite till remotestick "full". Testade även att köra NFC och släcka och även det funkar kanon.

    Är det på g med en widget som kan innehålla flera knappar? Så man slipper att det tar så stor plats på hemskärmen, kanske även utan bakgrund? :)
     
  19. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Inte direkt. Om du menar att flera enheter ska styras från samma widget (för att spara utrymme) så är det inte ens med på önskelistan: https://trello.com/board/remotestick/4f2f92f02e7ecf843fd68d9b
    Däremot ska widgets förbättras över huvud taget. De ska göras snyggare, stödja dimmer, stödja toggle button, m.m. Ska även försöka optimera utrymmet som används bättre.

    Senaste tiden har jag haft fullt upp med annat så tyvärr har jag inte kunnat lägga så mycket tid på RemoteStick (förutom NFC-stöd som kom relativt nyligen).
     
  20. burton666

    burton666 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    198
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Ok då får jag köra en fuling, får koppla ett fjärruttag till tellstick:en som jag använder den medföljande fjärren för att bryta strömmen till den när jag vill pausa. :)