Övrigt: Tråden som rör allt kring JB till Xperia V

Diskussion i 'Xperia V' startad av chompiz, 17 dec 2012.

  1. bjohv052

    bjohv052 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Ja, det är det. Det funkar bra för mig.
     
  2. Xpanded

    Xpanded Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2012
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Är det bara jag som har fått problem med att mobilen inte hittar det externa minneskortet efter uppdateringen till JB?

    Skickat från min LT25i via Tapatalk 2
     
  3. datagubben

    datagubben Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2010
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Med Jelly Bean är det:
    SD = interna minnet.
    SD1 = externa minneskortet.
     
    Xpanded gillar detta.
  4. Xpanded

    Xpanded Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2012
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Ok, det visste jag inte, men det verkar vara nåt annat fel, det dyker upp hela tiden i rullgardinen att "SD-kortet har tagits bort. Sätt in ett nytt. "
    Har startat om telefonen, plockat ut kortet och stoppat tillbaka det, blir ingen skillnad. Kanske är kortet som gått sönder..

    Skickat från min LT25i via Tapatalk 2
     
  5. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Sandisk eller?
    Har haft lite problem mitt Sandisk kort 2-3 ggr den senaste tiden.
    Var endast problem när jag lyssnade på Spotify och inte när jag kollade på filmer som låg på kortet.

    Sent OTA using TapaTalk
     
  6. Xpanded

    Xpanded Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2012
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Stämmer bra att det är SanDisk, jag kommer dock inte åt mitt kort överhuvudtaget.

    Skickat från min LT25i via Tapatalk 2
     
  7. Zimmerman

    Zimmerman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2010
    Inlägg:
    162
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    *felpost*
     
  8. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Inte ens efter omstart av mobilen?
    Hur gammalt är kortet?

    Sent OTA using TapaTalk
     
  9. Xpanded

    Xpanded Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2012
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    inte ens efter omstart. kortet är ifrån december -12.
    har inte varit några problem alls fram till att jag uppdaterade till JB. jag kanske ska kanske testa att göra en repair eller att ominstallera JB eller vad tror du?
     
  10. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Ja det kan ju inte skada.
    Men testa kortet i någon annan telefon eller i en dator först för att se så det inte är fel på kortet.

    Sent OTA using TapaTalk
     
  11. Sandro90

    Sandro90 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2012
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu har jag uppdaterat min mobil jag också. Väntade med det ett tag men nu sitter jag här med JB.

    SMS "appen" var jag inte nöjd med. Vill ha tillbaka gamla.
    Tycker den nästan laggar lite mer när man drar från olika sidorna på telefonen?
    De spel jag spelade laggar nu helt plötsligt

    Har väl hittat mer saker jag stör mig på hittills än bra saker. Tråkigt.

    Någon som vet hur jag lyckas fixa så "Jag själv" som kontakt är i gmail och inte lokal kontakt? Alla kontakter jag synkat är från gmail och då funkar det. Lokala kontakter funkar inte. Då måste man fixa bild själv på dem.
     
  12. sunes

    sunes Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har haft två Kingston minne som har slutat funka, kör nu med sanDisk men då man läser här så är det samma problem med detta minne.
    Har varit kontakt med Sony och de har uppmärksamma detta problem så de rekommenderar sitt eget minne.
     
  13. Moj

    Moj Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2012
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Mitt kort försvann också efter ett tag när jag uppgraderat, från början korta stunder och tbx när man starta om telefonen. Sedan blev den helt tokig tömde batteriet på några timmar mm så jag ominst telefonen och formtera minneskortet sen har det fungerat.
    Vet inte om Spotify som jag la in en äldre vers på med kortlagring och sen uppdatera ställde till det eller men kör nu en gammal version för säkerhets skull.
    /M
     
  14. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Så hur är det? KOmmer det bli någon ny JB uppdatering för Xperia V? Börja nåstan återigen känna att man gjort ett felaktigt val. Inte en uppdatering sedan man köpte den. (Den uppdatering som ändå fanns var ju släppt tidigare). Visst det funkar ju relativt bra. Men det är helt klart en bugg i Tres mjukvara för MMS, som då gör att alla bilder som på något sätt gör att tres nät komprimera bilder 1 gång till och då ännu mindre. Mobilen komprimera ju ner bilderna till ca 300KB, men när mottagare får mina bilder blir de alltså ca 50KB. Detta löstes nu trots allt via en tredjepartsapp för Meddelande. Textera och GoSMS o s v löser problemet. Men detta talar ju faktiskt för en bugg i mobilen meddelandemjukvara på alla Sonys lurar sedan 2010.

    Så problem som iallafall måste lösas i Sonys mjukvara för 3-mobiler är iallafall (och detta gälller för alla Xperia lurar hos 3 verkar det som):

    Stockmeddelandeappen som på något sätt informera nätet om att krympa bilderna som skickas och tas emot som är större än ca 60KB.

    StockWebläsaren och Chrome Som på något sätt är alldeles för tunga. Webläsaren gör att både Skype och Musikspelaren stängs ner tillsammans med Launchern.

    Skype är visserligen inte Sonys eller googles problem, men microsoft skulle ju faktiskt i sig kunna lösa detta problem genom att implementera en bättre pushteknik på appen. Så när appen stängs ner för att lämna plats för en bra surfupplevelse på mobilen. Så borde den kunna känna av att jag fortfarande är online, och då kunna startas upp om ett meddelande skickas. Detta gör alltså inte skype just nu. Stängs Skype ner, så är det nerstäng och jag blir utloggad och måste logga in på nytt. Den gamla skypeappen var bättre på den punkten om jag inte minns fel. Facebooks messengerapp och googles egna hangout funkar ju på detta sätt så varför borde då inte Skype kunna detsamma. Kanske är bättre om Skype när man stänger ner, lägger sig i bakgrunden och lyssnar istället för att vara på.


    Det problem som jag har med att Launchern ritas om beror då på att Chrome och Webläsaren är otroligt tungdriven. Detta gör att android helt korrekt stänger ner appar som inte används. Men den stänger också ner appar som används t ex Skype och Musikspelaren. Musikspelaren och Skype ihop funkar bra. Men så fort webläsaren är igång, så stängs oftast Skype och musikspelaren ner, trots att spelaren faktiskt används. Det tråkiga i kråksången är att detta sker även om Skype inte är igång. Jag surfar och lyssnar på musik samtidigt... och plötsligt kommer jag till t ex Aftonbladets mobila sida (ja, det räcker med en mobilsida) så blir det för mycket och android stänger ner musikavspelningen (musikspelaren är faktiskt på om jag skall vara helt korrekt) och lunchern ritas om om man backar ut. Sedan är Chrome tyngre än Stockwebläsaren som är lite bättre på detta ibland. En rolig detalj är att mobilen verka vara mindre tungdriven när man använder en extern skärm via MHL-kabel. Väldigt sällan jag fick omritningar då? Hur kan det komma sig?

    Sedan är det helt klart att Chrome i sig funkar bättre på Xperia V än vad det gjort på någon annan Sony-lur jag haft.

    Så, dessa få buggar har jag iallafall, vilket är riktigt få. Är fortfarande impad ändå av att JB är så stabil och buggfri. XPeria S med JB var ju allt annat än buggfri. Så hur blir det tror ni? Någon som hört om 4.2.2 eller t o m 4.3 är på g? Det har varit väldans tyst. Har inte sett några fler uppdatingar som nått Sverige iallafall. Har läst på Xperiabloggen att det finns fler än den som slutar på .140
     
    Last edited: 17 sept 2013
  15. DiscoBoy

    DiscoBoy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2010
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    dragontrumpetare: MMS-grejjerna måste vara sketastöriga. Kanske är det kombinationen att MMS-appen minskar bilderna till "precis för stor" för tre's nät, och när tre ser detta, drar de till med storsläggan och krymper bilden duktigt. Om du orkar och kan, så borde du kunna installera stock-firmware på nallen efter att ha root:at den.

    I övrigt känner jag inte alls igen mig med känslan av att ha köpt fel. Min mobil är ohyggligt stabil och känns rapp. Har ingen önskan att uppgradera till någon nyare JB.
    Dock tror jag vi använder telefonen olika. Jag kör mest surf och mejl och då alltid en app i taget. Skype på android gav jag upp för länge sedan då den alltid varit kass. Även Chrome har jag undvikit så mycket jag kan. Musiken får jag från datorn/stereon hemma.
    Även om stock-launchern kändes bra, bytte jag den mot Nova och minns inte när jag såg den ritas upp senaste gången.
     
  16. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Måste ta bort någon av mina bugg klagomål. Det verka som att flash är stora boven i dramat. Avinstallera denna och omritningar och webläsaren verka funka bättre. Musikspelaren har inte krashat efter det. Synd att de slutade utveckla flash för JB. :( Men problemen med flash är helt enkelt för stora för att vara ok. Så nu är flash borta ur min lur för gott.

    Mitt MMS problem löste i och med textera-appen. Så problemet ligger i Stockmeddelande appen på Sonys mjukvara, och det verka vara ett problem som bara finns hos 3.
     
  17. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Johsa och oskich gillar detta.