Fråga: Spricka i glaset på baksidan - inte tappad Xperia Z2

Diskussion i 'Xperia Z2 - Allmänt' startad av tjompa, 9 maj 2014.

  1. onnefarbrorn

    onnefarbrorn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2012
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Sprucken baksida

    Baksidan på min telefon sprack i förra veckan, värre än något jag sett innan. Det hände när jag skulle ta av ett skal för att ta ur minneskortet. Haft iPhone med baksidor i glas i många år och aldrig varit med om något liknande. Den är inte som TS baksida utan sprucken över hela baken, ser ut som man slagit den med en slägga eller liknande med utgång en bit in från nedre hörnet.

    Nu har jag skal på och det gör mig inte jättemycket så sätt, men det känns verkligen som ett fabrikationsfel när den ger upp på det viset. Ska snacka med Sony men i deras sits hade jag inte trott mig själv när den ser ut som den gör. Väldigt besviken dock och jag kommer hädanefter aldrig köpa en telefon med glasbaksida, och jag ångrar verkligen att jag inte köpte S5 eller hade kvar min Note3 istället.
     
  2. Chiliringen

    Chiliringen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 dec 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Min Z2 har fått en tvärgående spricka över hela bakre glaset. Har inte tappat en telefon i hela mitt liv, det enda jag kan tänka mig är att telefonen blir onödigt varm ibland, och då filmar jag inte ens med 4k.
    Ni som lämnat in telefonerna och fått det lagat, vem har ni varit i kontakt med? Jag köpte telefonen via Halrbop, ska jag prata med dem eller direkt med Sony?
     
  3. sterby

    sterby Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2014
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Undrar samma sak, undrar även om telefonen är vattentät med en spricka där bak.
     
  4. mrNoodles

    mrNoodles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    1 863
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Jag skulle INTE räkna med att den är vattentålig om bakstycket är spräckt, tyvärr.
     
  5. zoodiac

    zoodiac Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    356
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10 Plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10 Plus
    Telefon 2:
    LG G7 ThinQ
    Verkar ju vanligt med sprucket glas på Sony Z modellerna, Sony har inget annat val än att visa god min och byta då de vet om att deras konstruktion är bristfällig. Det måste bli en dyr historia när de måste byta ut alla spruckna glas.
     
  6. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Skulle jag tro att du kan fetglömma. Lär väl inte klara av verkstadens tester och de kommer hänvisa till sprickan om du lämnar in den för att den är vattenskadad.
     
  7. magnusson

    magnusson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag fick ett gäng sprickor i min baksida efter att haft telefonen liggandes i ett par byxor som hängde på en krok.
    Inga stöt skador på hörnen eller något sådant.
    Skickade in den till Sony support den 11 / 8 och fick igår (18 / 8) ett kostnadsförslag på 785 SEK för byte av bakstycke.
    Sådär nöjd eftersom jag vet att jag inte utsatt den för någon yttre åverkan.
    Såhär såg min ut -
    https://www.dropbox.com/sc/5vntt4onij2uuk9/AAAmsTK8MSJ7RKqkhS0tQzn7a
    Kan bara säga Grattis till er som fått det på garanti, jag blev bara aningen sur när jag nu fick betala. :(
     
  8. EdgeX

    EdgeX Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Tog du kontakt via SONY support själv via internet, eller gick du via någon handlare/liknande? Och isf vilken?

    För jag spräckte mitt bakstycke i fredags (ren klantighet), och när jag skrev i chatten och frågade fick jag detta svar:

    Emir: Vi har tyvärr inga prisuppgifter på vad det kan tänkas kosta att utföra reparationen av din enhet då det inte är vi som tar betalt eller utför arbetet. För mer exakta uppgifter gällande kostnaden hänvisar vi dig att ta kontakt med ett auktoriserat serviceombud.

    785:- lät ju riktigt billigt, jag hade gissat på 1500-2000 faktiskt...

    EDIT: Ah, nu hittade jag lite annat... Gick du via den här länken? http://mysupport.sonymobile.com/se/#/return-service/troubleshooting

    EDIT2: Tillkom något på det priset, typ felsökningsavgift & frakt?
     
    Last edited: 20 aug 2014
  9. magnusson

    magnusson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hejsan,
    Ja precis, jag använde länken du skickade med, använde även den sist när micen var kass, 2 veckor tidigare.
    Jo kostanden är inte extream, dock för ett fel jag inte anser vara orsakat av mig så tycker jag det är högt.
    Det är dock total kostnaden i kostandsförslaget jag fick, godkännt och betalt.
    Servicekostnad
    Mekanisk reparation 405.00 SEK
    Frakt 380.00 SEK
    Total kostnad 785.00 SEK
    Servicen utförs av http://www.telecareservice.se/ vet inte men tror nästan det går fortfare att kontakta dem direkt eftersom jag godkände kostnadsförslaget för 2 dagar sedan och deras hemsida fortfarande inte är uppdaterad, vilket jag gissar på betyder att Sony inte skickat "OK" till dem.
    Lycka till
     
    EdgeX gillar detta.
  10. EdgeX

    EdgeX Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Oj, de kan då ta betalt för frakten iaf...

    Jo jag förstår att det är surt för din del när du orsakat skadan själv, och det dessutom verkar vara rätt vanligt att den spricker.

    Jag gick in på sidan, men det stod att privatkunder skulle kontakta inköpsstället. Så det är väl bara gå via Sony då gissar jag. Hade väl kanske inte tänkt skicka in den ASAP, jag har ett plastskal så det syns inte, men det är ju ändå trist att ha det så. Men det verkar vara ett ganska enkelt jobb att byta, så det kanske är därför det är relativt billigt ändå:

    http://www.xperiablog.net/2014/03/30/xperia-z2-disassembly-guide/

    Tack för hjälpen :)
     
  11. magnusson

    magnusson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hur lungt som helst, oh håller med, helt ok pris.
    Nu är ordern uppdaterad också, så 2 dagar tog det för Sony.
    Kan tillägga att det är lite "Kö" nu på servicen efter semestern med trasiga telefoner okså.
     
  12. Werner

    Werner Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2014
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    Samsung S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung S10
    Fick min offert idag för min spruckna baksida 2005:-

    Elektrisk reparation 1,625.00 SEK
    Frakt 380.00 SEK
     
  13. nire431

    nire431 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 103
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb
    Platta:
    Samsung galaxy tab 3 10.1
    svindyrt?! måste finnas andra kedjor som gör det grymt mycket billigare.
     
  14. Werner

    Werner Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2014
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    Samsung S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung S10
    Jo jag har sett andra sidor som gör det för 500-700 men då andra i tråden verkar har fått betala 800 tyckte jag att det var värt för att behålla garantier. Kontaktade även Sony då jag tyckte det var lite väl häftigt men fick i princip bara i svar "det är vad det kostar oavsett vad som står på diverse sidor".
     
  15. CABBAN05

    CABBAN05 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2014
    Inlägg:
    1 627
    Mottagna gillanden:
    505
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung galaxy s22ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung galaxy s22ultra
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    varför glas bak egentligen sämst, jag skulle vilja ha metall + någon sort gummi plättering, fan z2 tablet e ju gummi bak på som gör att inte den blir så jävla hal, har varit ´nära och tappa luren flera ggr idag, och sen ang sprickor, blir det en diagonal spricka har det oftast gått på garanti då e det fabrikationsfel
     
    kalleboston gillar detta.
  16. Callahan

    Callahan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2009
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Vilket skämt! 380 kr frakt och 1600 kr för elektrisk reparation?
    Baksidan kan ju inte kosta många hundralappar och jobbet kan ju inte ta mer än en timme inklusive hanteringskostnad?

    Sambons självsprack efter två veckor. När vi tillslut fick lämna in den så kom ett kostnadsförslag på 3000 kr. Då skulle de byta displayen. Det har alltså uppkommit sprickor i displayen efter det vi skickat in telefonen. Grym kvalitet!

    Hur tänker de kring denna design när Iphones har haft dessa problem i flera år nu?
     
  17. Callahan

    Callahan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2009
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Skulle vara intressant att veta hur många det är som råkat ut för detta? Ser att tråden har många sidvisningar...
     
  18. m3rso

    m3rso Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2012
    Inlägg:
    354
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Samsung S8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung S8+
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    iPhone 6
    Jag fick min baksida spräckt av en säljare i en Tele2 butik. Det va ren olyckshändelse. Vi skickade in den och jag fick svar nu att jag ska debiteras ca 980 kr för glaset. Anledningen till att jag gick till tele2 butiken var att jag har problem med andra grejer på telfonen. Som dålig samtalskvalitet och telefonen stängs av vid 4k inspelning. Jag har skickat ett mail till serviceverkstaden att det får dom lösa med Tele2 butiken men jag ska ha en fullt fungerande telefon och jag tänker inte betala nåt. Ska bli kul och se hur detta blir. Just nu känner jag mig bara grymt irriterad och ingen telefon som jag betalar varje månad för...
     
  19. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 804
    Mottagna gillanden:
    1 339
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    Nyfiken på vad du menar med iPhones har haft problem med detta i flera år? Har aldrig hört talats om att iPhone skulle självspricka och jag har då aldrig råkat ut för det själv eller hört någon bekant som råkat utför det. Z2 däremot har jag ett par bekanta som telefonens glass spruckit på tillsynes utan anledning.

    Några fall där batteriet har svullnat upp och spräckt glass på iPhones är det enda jag kan minnas att jag läst om
     
  20. EdgeX

    EdgeX Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Whaaat!? Det här låter ju väldigt suspekt... Är detta via SONY care? Hur kunde magnusson få betala följande:

    Servicekostnad
    Mekanisk reparation 405.00 SEK
    Frakt 380.00 SEK
    Total kostnad 785.00 SEK

    Frågan är ju vad som är skillnaden för mekanisk/elektrisk reparation. Betyder det att några komponenter inne i telefonen också tagit skada?

    Hade ju tänkt skicka in min för rep, men om det finns risk att det kostar 2 lapp vet jag inte hur jag ska göra...
     
    Last edited: 8 sept 2014