Android suger

Diskussion i 'Allmänt' startad av Eldmannen, 4 maj 2012.

  1. Eldmannen

    Eldmannen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2012
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag gillar vissa tankar bakom Android.
    Alla mobila system är stängda låsta proprietära system, så kommer in med Android, ett fritt system baserad på öppen källkod med Linuxkärnan i botten.
    Det låter vackert och tilltalar mig som fan.

    Låst
    Men även om det i grund-och-botten teoretiskt är fritt och öppet, så i praktiken så låser tillverkarna enheterna.

    Långsamma uppdateringar
    Jag är en av dom (som vad jag tror är få) som har fått turen att få sin telefon uppdaterad till Ice Cream Sandwich. Jag fick vänta typ 6 månader.
    Ska man behöva vänta 6 månader från att en uppdatering är släppt tills man får in den i telefonen?
    Vet inte, kanske inte Googles / Androids fel, det kanske är Sony Ericssons och tillverkarnas fel, men hur som helst så suger det.

    Google Play
    Fullt av skräp. Antingen måste man betala för appen eller så är det adware med reklam. Pest eller kolera.
    Ofta ska apparna envisas med att komma åt min kontaktlista och personliga data också.
    Det går inte filtrera bort adware.
    Finns ingen möjlighet att endast söka efter fri, öppen mjukvara.
    Har man flera enheter på ett konto, så kan man bara välja att dölja, men inte ta bort enheter.
    Varenda app som man någonsin testat i 1 minut ligger på sin app-lista på Google Play utan möjlighet att rensa.

    Useless out-of-the-box
    På min 10 år gamla dumbphone så var den användbar när man fick den.
    Man hade todo-lista, anteckningar, röstinspelning, rss feeds, etc.
    Köpte en ny smartphone, och out-of-the-box så är den useless, man kan inte göra de mest basala funktioner man förväntar sig som todo-lista, ficklampa och anteckningar. Lyckligtvis finns alarmklocka och kalender, phew.

    Förinstallerad med skräp
    Sony Ericsson (och säkert andra tillverkare) kommer med massa skit-appar förinstallerade; UEFA, tenniskändisstalker, Flash, och deras app store, mfl.

    Kan inte avinstallera
    Har lyckats att avinstallera UEFA fotbollsskitapp, och deras tenniskändisstalkerapp men Flash och deras app store, mfl går inte att avinstallera.
    Tack för att SE tvingar på mig skräp som de förinstallerar på min telefon, och som jag sedan inte kan avinstallera. :mad:

    Mjukvaru ekosystemet är äckligt
    Full av skräp. Adware, spyware, trialware, feature-crippled demo.
    Nästan allt är betalappar eller appar med reklam och pengatiggeri.
    Det suger. Jag vet att i iPhone suger det också, för där är det ännu mer betalappar, och apparna kostar ännu mer, sen håller Apple på att censurera.
    Windows Phone förmodar jag också ha en app store, och är antagligen ganska lik Androids.
     
    nire431 och SnoopDogg gillar detta.
  2. Prelow

    Prelow Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2011
    Inlägg:
    2 688
    Mottagna gillanden:
    258
    Telefon:
    iPhone 12 Pro 256gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro 256gb
    Telefon 2:
    iPhone 6S
    Telefon 3:
    Htc Desire, SGS2+
    Platta:
    iPad Pro ”11
    Dude... Android är bäst.
     
    brodiniozo gillar detta.
  3. CptChernobyl

    CptChernobyl Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2012
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Förstår inte riktigt vad du vill diskutera eftersom kritiken är ganska ytlig men jag förstår din poäng. Vad är egentligen det första du skulle ändra i Android om vi säger så eller har skeppet redan gått under?

    Skickat från min ZTE-BLADE via Tapatalk 2
     
  4. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Tillverkare som t ex Sony har ju gått ut och förklarat varför denna låsning, som du talar om, existerar. Det handlar om att göra en massa olika patenthållare nöjda. Sony har till stor del lyckats avtala bort en del, vilket gör det numera möjligt att låsa upp bootloaden t ex. Men det handlar om DRM och patentfrågor. Därför är android låst till viss del.

    Nej, det är inte Sonys fel, eller någon annat företag. Det handlar helt enkelt även här om patenträttigheter och andra orsaker som drivrutiner till olika plattformar. Google har bara anpassat sin version till den plattform som som tillverkaren som bygger deras mobil använder sig utav. De övriga får inte tillgång till koden för nyaste android, förrän efter denna mobil är släppt. Sedan skall t ex Sony först göra drivrutiner så androidversionen passar deras plattformar mobilerna bygger på. En massa programbara, bt, och annat skall certifieras och sedan skall varje nation som mobilen skall säljas i godkänna luren också. Så det går tyvärr så fort det kan gå. Är man inte nöjd så får man gå till dessa otal många Romar som finns till android, för dessa har inte samma krav på certifiering och godkännande. Sedan måste man se skillnad på uppdatering och uppgradering. Jag tror du talar om uppgraderingar, dessa tar längre tid, eftersom dessa kräver allt det som tidigare sagts. En uppdatering går fortare och har redan allt godkänt. Dessa kan som sagt dyka upp när som helst. Uppdateringar handlar om buggfixar av existerande mjukvara och möjligen nya funktioner. Här kan det du ha samma OS efteråt. Uppgradering handlar om nytt OS och även där buggfixar t ex 4.0.1 uppgraderas till 4.0.2.

    Tja, kan hålla med i kritiken där. Men det är inte så mycket att göra åt mer än att försöka påverka Google till att bättre Google play ytterligare.

    På vilket sätt skulle luren vara obrukbar som du säger? Man sätter på luren, och börjar med att ställa in den. Sedan kan du ju faktiskt både surfa, ringa, skicka SMS/MMS, filma, köra kamera o s v. Allt det andra har ju med vad tillverkaren i sig anser att luren skall klara ifrån scratch. Sony tycker Mediadelen är viktig och då speciellt kamerafunktionen. Samsung verka ha mera Media men även just det som du vill ha. Todo-list vete fankens om det är en basal funktion? Går ju faktiskt lika bra att använda kalendern till det där. Anteckningar, tja, tips, använd SMS-funktionen och skriv din anteckning där men inte skicka det.

    Håller med, flash tycker jag visserligen inte är skräp för tillfället, eftersom många websidor behöver funktionen. Google play är ju inte skräp heller. Men nog kunde jag ta bort mycket av dessa så kallade Bloatware ur min lur?

    Det mesta kunde jag avinstallera av detta bloatware.


    Låter som du kanske skall gå till ett annat operativsystem. Men du verkar ju tyvärr inte vara nöjd med något? Kanske skall gå till det operativsystem som är dött som finns i Nokia N9?
     
  5. Eldmannen

    Eldmannen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2012
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Alternativen är antagligen inte bättre.
    Men bara för att allt annat är värre, så betyder det inte att det är bra.

    • Android bör komma med appar för de mest basala essentiella funktionerna som anteckningar, todo-lista, etc.
    • Telefon ska inte komma med skräpappar förinstallerade.
    • Alla appar ska kunnas avinstalleras.
    • Telefon ska inte vara låst. Man ska inte behöva roota, unlocka, etc.
    • I app storen ska man kunna filtrera bort appar med reklam.
    • I app storen ska man kunna välja att endast visa fria appar med öppen källkod.
    • I Google Play ska man kunna att ta bort enheter från sitt konto. (stulna, bort tappade, trasiga, slängda, sålda, etc)
    • I Google Play ska man kunna rensa upp i listan av appar som man vid något tillfälle installerat.
    • Ansluter man telefonen till datorn via USB så ska kameran dyka upp som en webbkamera.

    Google borde utveckla Android i det öppna med publik Git versionshanteringssystem, så alla utvecklare kan ha åtkomst åt den absolut senaste källkoden innan den skarpa releasen ens officiellt är släppt.

    Todo-list var basal nog att finnas på min nu mer än 10 år gamla dumbphone. Så man kan ju förvänta sig att de skulle finnas på en smartphone. Todo-list är ju en väldigt generell sak som likt kalender och alarmklocka är något som de absolut flesta har användning utav.
    Visst kan man smsa sig själv med anteckningar, det är en workaround, men ärligt talat så är det patetiskt att man ska behöva göra det. En anteckningsfunktion är ju ett måste.

    Xperia Galleri, Facebook, PlayNow, TrackID, Adobe Reader, Hämta program, Wisepilot, Hämta spel, OfficeSuite?
    Nej, trodde inte det...
     
    Last edited: 4 maj 2012
  6. Blabert

    Blabert Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    773
    Mottagna gillanden:
    124

    MINA ENHETER

    Tjena, det blir nog bra...

    Sär skrivet med SwiftKey 3 och Tapatalk 2
     
  7. Reinhold

    Reinhold Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    130
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10.1
    Tycker att det du skriver är ett klockrent exempel på hur fantastiskt bra Android är.
    Visst, telefonen är kanske inte precis som du vill ha den "out of the box".
    Men det gäller nog alla. Tror inte att någon öppnar kartongen och inte gör en enda ändring.

    Men däremot, så går allt du vill ha, att ordna.
    Du kanske inte får det serverat, men det finns lösningar.
    En sak, som du vill ha, är jag toknöjd med att det inte är standard -
    Ansluter man telefonen till datorn via USB så ska kameran dyka upp som en webbkamera.

    Vill du ha senaste uppdateringen direkt - skaffa en Nexus.
    Lås upp bootloadern, roota och ta bort precis allt som du inte vill ha. Lägg till sånt du vill ha.
    AppBrain kan säkert filtrera bort mycket av allt skräp du hittat i Play Store.
     
    Schat2 gillar detta.
  8. Cervantes

    Cervantes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2009
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Känns lite fel att du skriver att Android suger, när 5 av 6 punkter inte är android utan SE som hittat på.
     
    Zerge, Emptydroid, Iamfree och 1 annan gillar detta.
  9. sebastian

    sebastian Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    503
    Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    5x

    MINA ENHETER

    Telefon:
    5x
    Platta:
    Nexus 7
    ROM:
    Lenovo tab 2
    Varför i hela världen skall du få uppdateringar gratis? Du köper en vara bestyckad med viss mjukvara, där slutar dealen.
    Du skall vara otroligt tacksam att snälla SE eller Google bjuder dig på nåt nytt gratis i telefonen.
    Jag kanshe har fel med kan du ge mig exempel på vart man får förbättringar gratis till varan man har köpt tidigare.

    Bilar uppdateras ibland men då handlar det om säkerhet om livet.
    Gps får du köpa till nya kartor.
    Windows får du betala för uppdatering till bättre mjukvara. Utom för täpningar av rena säkerhetshål.
    Trim chip till bilarna kostar oxå att uppdatera...

    Så sansa dig!

    Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
     
  10. lupus

    lupus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    216
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Spontant låter det mer som du har problem med Sony(-Ericsson) än med Android. Jag kan iofs. mycket väl hålla med dig angående Google Play, men som du själv säger tror jag inte att det är mycket bättre på någon annan plattform.
    Det hade inte fungerat alls. Varenda tillverkare skulle utgå från olika kodbaser för varje telefon dom släppte och då hade det varit stört omöjligt för applikationsutvecklare att få sina program att fungera väl för mer än en telefon.
     
  11. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Vad som är grundläggande är olika för alla. Så det är lite motsägelsefult att du klagar på bloat och samtidigt vill ha in mer inbyggda appar som förmodligen någon annan tycker är bloat.

    I Android 4 så kan i princip alla appar som inte går att avinstallera deaktiveras. Fungerar väldigt bra tycker jag även om det kan bli lite knas om man stänger av någon app som behövs för grundläggande funktionalitet som tex dialern.

    När det gäller dina Google Play åsikter så får du väl göra en egen butik för Android appar med de funktionerna. Man måste ju inte använda Google Play. Eller så skickar man in feedback till Google, de bygger ju vidare på systemet hela tiden.

    Problemet då är väl att det kommer komma en hel del mobiler baserat på kod mellan officiella versioner vilket kommer försvåra för utvecklare av appar. Tillräckligt svårt idag när tillverkare introducerar buggar i ramverket av misstag.

    För dig kanske. Jag har ytterst sällan haft något behov av en todo-lista. Så för min del så tycker jag det är bra att Google fokuserat på annan funktionalitet. Finns ju ändå så många alternativ för detta på Google Play och andra app butiker för de som vill ha det.

    Själv föredrar jag att mobilen innehåller så lite skräp som möjligt från början och att jag sen enkelt kan välja vad jag vill ha/installera. Därför jag valde Galaxy Nexus istället för mobiler med Sonys, Samsungs eller HTCs specialversioner av Android med en massa extra bloat.
     
  12. Kurt

    Kurt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2011
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    128
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM
    Det verkar bara finnas ett alternativ för dig.

    Gå och köp en dumbphone igen så blir du nog nöjd.

    Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2
     
    jnsson och sebastian gillar detta.
  13. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Det beror givetvis på vilken telefon du har, så att säga så överlag är inte så vettigt.

    Det är inte så långsamt, tänk dig att när Google släpper källkoden så ska alla företag fixa sin kod och testa, testa och sedan testa. Utöver det så är det bara ta en titt på vilka tekniker som sitter i telefonen. Lägg sedan till väldigt mycket tid för CERTIFIERINGAR som tillverkarna inte styr själv. Då är 6 månader ändå jäkligt snabbt. Custom ROMs slipper alla certifieringar och krav som tillverkarna har på sig för att fullfölja sina licenser, därav snabbheten.
     
  14. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Du vill ha massa jäkla förinstallerade appar som DU ska bestämma, men tillverkaren får inte välja? Du måste verkligen skämta. Vem bestämmer vilka förinstallerade appar som är nödvändiga? Jag vill inte ha någon anteckningsapp förinstallerad!

    Telefonerna behöver vara låsta till stor del, tillverkarna vet om att deras telefon fungerar och det måste den göra då branschen är stenhård och marginalerna små. Om de tillåter lekmän att direkt kunna byta ut FWt så kommer det skrikas så folk blir blåa med kritik. Kritik som skulle kosta företagen mycket pengar i returer och dåliga försäljningsiffror.

    Köp dig en webbkamera om du nu vill ha en webbkamera...

    Vad lustigt att du har massa krav hur det ska vara per default när du själv klagar över alla standardsaker som ingår.

    Herrejösses.
     
  15. Claes B

    Claes B Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    39
    Telefon:
    Pixel 4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 4
    Telefon 2:
    Pixel
    Ett hett tips är kanske att du bör undersöka alternativen innan du köper telefon nästa gång. Android är ju förvisso en gemensam nämnare mellan många telefoner, men skiljer ju oerhört mycket mellan tillverkarna vad som finns med som standard.
     
  16. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    @Eldmannen
    Håller med om att det finns en del bloatware i mobilerna från Sony, men det gäller i lika hög grad HTC och Samsung och alla andra också förutom Nexus som är vanilla. Den kommer säkert också med en del bloatware för den delen. Fix kommer med ICS, där kan man gå in och avaktivera appar som man inte vill ha utan root. Sen slipper man se dem. Men här är det patent och avtalsfrågor precis som Dragontrumpetaren sa.
    Vill du bliv av med all bloatware permanent och radera det måste du roota.
    Återigen finns flera skäl till att alla tillverkare inte levererar sina smartphones rootade. Dels avtal och patent, men också för att kunna ge en rimlig garanti. Är luren rootad kan du göra mycket som kan påverka garantin, tex överklocka din CPU. Var din gamla dumpphone rootad? Kunde du installera vilka appar du ville och ändra på inställningarna hur som helst i den? Dessutom hävdar jag att även dumpphones levererades med en del bloatware som man aldrig använde. De var omöjliga att ta bort.

    Som det är nu kommer ju smartphones närmare riktiga datorer i funktion och bruk för varje ny genereation som släpps. Och alla som köpt en ny dator från Dell eller HP eller annat märke vet att skiten kommer bloatad till tänderna med vad just tex Dell tycker är bra för dej, så den trenden följer ju med till smartphones också såklart.

    Men allt är inte bloatware. Ska dra en liknelse här. När man köper sin Big Mac på McDonalds så är det jättemånga som inte tycker om den inlaggda gurkan som ligger på och därför plockar bort den innan de äter sin burgare. Så jag ställde frågan varför inte plocka bort den helt? Svaret var enkelt. McDonalds hade gjort undersökning på det och c:a 10% av de som åt Big Mac tyckte att gurkan var det viktigaste pålägget. Av den anledningen plockas aldrig gurkan bort. poängen är vad som är bloatware för dig kan mycket väl vara någonting som någon annan vill ha, det är trots allt en smartphone som säljs som ska passa för alla.

    Om du vill ha en tasklist/ Todolist är det bara att välja och vraka från market om inte kalendern duger. Dock kanske Sony ska ta med en sådan i nästa uppdatering? Det är trots allt ganska många som vill ha det. Jag vill ha det också så där håller jag med i din kritik.

    Du har en hel del rätt i din kritik mot Google Play också, men mycket där gäller precis lika för iStore också. Men det är återigen precis likadant som för PC-marknaden, det finns sjukt mycket skit där ute för din PC och fragmenterat på ett sätt som saknar motstycke, och nära nog helt utan kontroll och säkerhet. Så där är faktiskt iStore och Google Play ett bra steg i rätt riktning enligt mig.
    Men ständigt förbättringsarbete pågår från både Apple och Google där, tror väl aldrig att det kommer att bli perfekt men jag tror att inom ett par år kommer det att vara betydligt bättre än idag.

    Och sorry, vill du ha uppdateringarna så snabbt som möjligt skulle du inte ha köpt en Sony (Ericsson), du skulle köpt en Nexus istället. De är snabbast, men Sony har faktiskt visat att de gör sitt bästa för att leverera uppdateringar. De andra tillverkarna har samma situation, du kommer alltid att vara missnöjd för att din mobil får uppdateringen mycket senare än Nexus.

    För mej låter det i slutändan som du köpt en mobil som inte fyller dina kriterier, varför köpte du den?
    Alltid när jag köper en ny teknikpryl frågar jag mej själv vad jag ska ha den till och vilka funktioner den ska klara. Sen kanske prylen inte täcker alla mina önskemål, men då tar jag reda på om det går att komplettera den för det med mjukvara eller något tillbehör. Det viktiga är att prylen jag köper fyller mina grundkriterier, det verkar inte vara så för dig i detta fallet?
    Eller har jag fel?
     
  17. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    :D Jag tycker Eldmannen ska köpa en iPhone istället. Den är bloatad med vad Apple bestämt att du ska ha, och där är man totalt låst om man inte jailbreakar den.
    Hahaha
     
  18. Eldmannen

    Eldmannen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2012
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Kanske är det så. Mycket av det beror ju som du säger faktiskt på yttre faktorer.

    Men varför kommer inte Android med anteckningar, todo-list, rss feeds, röstinspening, mm så att den är användbar out-of-the-box?
    Är det för att Android är dåligt, eller är det för att Google vill främja att tredjeparter till att utveckla appar?

    Varför kan man inte filtrera bort appar med reklam från Google Play?
    Är det för att Google Play inte mognat tillräckligt än, eller för att det inte efterfrågas, eller för att de skulle förlora utvecklare och intäkter då?

    Uppdateringar kommer sent för att tillverkarna måste vänta på att Google ska släppa källkoden till senaste versionen av Android. Men varför måste tillverkarna vänta på att Google ska släppa källkoden till senaste Android, varför utvecklar inte Google i det öppna, är det för att dom vill ha senaste Android exklusivt för sig själva i sina Nexus telefoner?

    Varför kan man bara gömma men inte ta bort Androidenheter från sitt Google Play konto?
    Är det för att Google vill hålla koll på dig så att de kan anpassa reklam bättre för att tjäna pengar på dig?


    Android är gratis, därför bör jag även få gratis uppdateringar.

    Microsoft släpper inte bara fixar för säkerhetshål, de släpper även buggfixar. Förutom de så släpper de även Service Packs (SP) och tex stora uppdateringar för mjukvarukomponenter, som gratis uppdatering från tex Internet Explorer 8 till 9, eller från Windows Media Player 8 till 11.

    På datorn kör jag Ubuntu (Linux) och får gratis uppdateringar, inte bara små, nej varje utgåva som släpps. <3


    En del problem är Android, men som du säger så är en del problem inte i plattformen i sig men problem skapade av tillverkarna men som non-the-less blir ett problem för slutanvändaren.

    Angående Google Play så inser jag att det inte är bättre på någon annan plattform och förmodar att det möjligtvis tom är ännu värre på de andra plattformarna. Men det gör ju inte Google Play mindre dåligt att app stores på de andra plattformarna är ännu sämre. :P


    Nej, man får se det till vad de flesta kan tänkas ha nytta utav.
    Jag tror att de allra flesta skulle ha stor nytta utav en todo-lista och anteckningar och bör således inkluderas.
    Däremot så är det antagligen en minoritet som skulle vara intresserade utav en Grooveshark-klient eller en karta för stjärnhimmeln, således bör de inte vara något som inkluderas i standardutgåvan.

    Jag har faktiskt kontaktat Google angående Google Play, men förväntar mig inte att de tar hänsyn mina synpunkter.
    Även hittat en alternativ store som heter F-Droid som jag gillar (men som tyvärr är något begränsad till utbudet av appar).

    Extremt användbart för att lägga till saker man ska inhandla.

    Tycker inte att man ska behöva gå till en appbutik för grundläggande saker som alarmklocka, kalender, todolista, anteckningar, kalkylator.
    Vissa kanske vill använda telefonen, inte leka med den och hålla på dilla med att leta reda på och installera appar. Så ska man navigera en djungel av appar i app stores för att undvika reklam och betal appar.
    Andra appbutiker är väl samma skräp som Google Play, dvs fyllda med betalappar och reklamappar, den ända vettiga appstore som jag känner till är F-Droid.

    Jag håller med dig. Därför jag blir så upprörd när jag får skräp som UEFA fotbollapp, stalka-en-tenniskändis app, etc förinstallerat. Ännu mer upprörd blir jag när jag upptäcker att de inte går att avinstallera.
    Jag var också sugen på Nexus, men den var dyrare och verkade ha en otympligt stor skärm, och nån underlig bananböjning.

    Men Android verkade så lovande.
    På sin dumbphone hade man ett stängt, låst, proprietärt system, och då kom Android som var fritt och öppet, det verkade onekligen lovande.

    Dock min gamla dumbphone mycket mer funktionsrik out-of-the-box än min Androidlur; den hade anteckningar, todo-lista, RSS-feeds, tidtagarur, röstinspelning, etc.

    Man vill ju inte ha en dumbphone när man ser all potential i smartphones; multipla processorkärnor, hårdvaru-accelerad grafik, högupplöst skärm och kamera med 3D och HD, touch, Linux, Wi-Fi, stort lagringsutrymme, flera olika sensorer, etc.


    Det är mer regel än undantag.
    Det är väl alltid så, med undantag för Nexus?

    Automatiserad unit-testing?
    Custom ROMs tycks ju inte vara snabbare, snarare långsammare.
    Jag har officiella ICS från SE på min Xperia ray. Men CyanogenMod finns fortfarande inte för ICS. :(


    Anteckningar och todo-lista är användbara.
    Följ-en-tennisspelares-liv-appen är inte användbar.
    Kriteriet bör således vara på att appen ska vara användbar och något som slutanvändaren har nytta utav.
    Dessutom ska det vara något som majoritet har användning för, inte något som tilltalar en minoritet (i det här fallet tennisgalningar).
    Mobilen har tagit över rollen som PDA tidigare hade, och ingen skulle släppa en PDA utan funktionalitet för anteckningar och todo-lista.

    Eller så skulle de leda till ökade försäljningssiffror då det är en enhet med fler möjligheter?
    Jag kan tänka mig att många köper Nexus-telefonerna för att de är mer öppna och mindre begränsade.
    Skulle tex Dell låsa sina datorer så att kunden inte kunde byta grafikkort så tror jag att deras försäljning skulle gå ner.

    Varför då?
    Min smartphone innehåller en inbyggd fullt adekvat kamera som bör kunna agera webbkamera.
    Med ditt argument skulle man kunna argumentera för att du bör köpa en mp3-spelare istället för att lyssna på musik i din telefon.


    Borde jag istället ha postat det här i ett community som inte har något med mobiltelefoner att göra? Eller i ett community för något annat mobilsystem?
    Bästa stället att posta en sån här tråd är väl i Sveriges största Androidcommunity?
    Eller menar du att bara för att det här är Sveriges största Androidcommunity, är är medlemmarna insnöade Androidälskare som inte kan se några brister med Android? Jag hoppas att så inte är fallet.
    Jag ber om ursäkt för att ha postat i fel kategori dock. I vilken kategori bör jag ha skrivit inlägget i?
    För övrigt så är ditt argument ad hominem.
     
  19. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Det ligger i stil med punkten nedan, angående försäljning. Nexusen är till stor del gjord för utvecklare för att man ska ha en referensram. Se t.ex på N1ans väldigt dåliga försäljning i USA. Det lönar sig inte. Att göra flaggskeppstelefonen är en förlustaffär för tillverkaren som blir utvald i ren kostnad för produkten och direkta inkomster av produkten.

    Det handlar inte bara om tester som jag skrev, mycket handler om CERTIFIERINGAR. FCC ska ha telefonen i X antal veckor och testa den, den måste testas för olika saker på olika labb. Det är inte direkt som i fordondsindustrin där de själva kan sköta certifieringar (mer eller mindre).

    Jag ser anteckningar och todo-listor som icke användningsbar.
    Det är en relativ fråga som ingen kan svara korrekt på, så länge man har möjligheten att installera vad man vill. Givetvis ska man ha möjligheterna att avinstallera appar. Men att DU tycker X inte är bloat betyder inte att någon annan INTE tycker det.


    Nej, det fungerar faktiskt inte så. Vi vill gärna tro att vi är fler och har större makt än vad vi faktiskt har. Men majoriteten av massan, därmed deras kunder, bryr sig inte. Det finns ex många som fortfarande kör första SE-serien med 1.6 för att det fungerar enligt dem, varför ska de uppdatera?
    Att ha det helt öppet leder bara till större bekymmer om något blir fel eftersom tillverkaren ha tystlåtet godkänt att användaren gör X och Y. Stämningarna skulle hagla och missnöjet förstöra hela företaget.
    Och sedan missade du även att gå in på problemen att de inte kan släppa allt öppet och ha allt öppet. Det handlar även om licenser, avtal m.m. S kan inte tillåta en användare att överklocka sin telefon från början UTAN att betal en högre licensavgift till Qualcomm.

    Det handlar inte om många procent returneringar för att en produktserie ska gå från succé till fiasko, det är dagens bittra sanning.

    Jaha, och med ditt argument så får alla bloat? Vad vill du ha sagt? Och det är inte jämförbart heller. MP3-spelare är en extra funktion javisst, men den stillar säkerligen fler personers intresse än att få den som webbkamera. Jag använder i princip bara laptops idag och alla har en inbyggd kamera.
     
  20. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Angående "Useless out-of-the-box"

    Eldman, du måste ju missförstått konceptet helt. Du vill alltså TOTALT bloata sönder telefonen vid start för att den inte går att använda?

    Telefonen är ren, bortsett från bloat. Jag ogillar också bloat som inte går att ta bort. Du har möjligheterna att göra VAD DU VILL, vilken KALENDERAPP som helst, anteckningar etc. Möjligheterna är OÄNDLIGA. Men nej då, du vill bli bestämd vad som ska komma med, bloata sönder telefonen för att den enligt dig inte är användningsbar?

    Förstår du inte hur vrickat det låter? Du vill bloata den samtidigt som du hatar bloat.
     
    ZiMMeN gillar detta.