Swedroid Forum | Nordens största Android-community

Gå tillbaka   Swedroid Forum | Nordens största Android-community > Telefoner > Samsung > Galaxy S II > Galaxy S II - Allmänt

Svara
Share Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
Oläst 2012-03-25, 11:50   #1 - (Permalink)
Dr.Smith
Baby Droid

Reg.datum: jul 2010

Tack: 2
Tackad 8 ggr i 6 inlägg
Standard Bättre förståelse av "TV-ut" via MHL-adaptern

När jag köpte min SGS2:a köpte jag även Samsungs egna MHL-adapter. Jag har inte grejat så mycket med den, men tänkte ändå komma med mina observationer och fiska efter diskussion och se hur det fungerar för er andra.

Test med Samsung-monitor (1920x1080i@60Hz)
Interlacingen gör att bilden "vibrerar" litegrann vertikalt. Effekten går att reducera genom att på monitorn ställa in hur "snabb" man vill att responsen ska vara. Ställer jag in "normal" (till skillnad från "faster" eller "fastest") så vänjer man sig vid den lilla störningen efter någon minut, men det vore ju trevligt om man kunde få bort störningen helt.

Test med Samsung-TV (1920x1080p@30Hz)
Bilden "vibrerar" inte som när jag kör via monitor, men bildformatets låga uppdateringsfrekvens saboterar spelkänslan och det känns "laggigt".

Jag hade hoppats att man kunde hitta MHL-inställningar någonstans så man kan ange vilket bildformat man vill använda (och kanske fila lite på interlacing-inställningarna för att minska vibrationseffekten). Vad säger ni andra som använder MHL-adaptrar? Hur upplever ni att det fungerar?
Dr.Smith är inte uppkopplad   Svara med citat
Oläst 2012-03-25, 13:02   #2 - (Permalink)
Cupcakes
Android Master

Cupcakess avatar

Reg.datum: jan 2011

Operatör: Tre

Tablet: iPad Mini

Tack: 60
Tackad 801 ggr i 717 inlägg
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Smith Visa inlägg
När jag köpte min SGS2:a köpte jag även Samsungs egna MHL-adapter. Jag har inte grejat så mycket med den, men tänkte ändå komma med mina observationer och fiska efter diskussion och se hur det fungerar för er andra.

Test med Samsung-monitor (1920x1080i@60Hz)
Interlacingen gör att bilden "vibrerar" litegrann vertikalt. Effekten går att reducera genom att på monitorn ställa in hur "snabb" man vill att responsen ska vara. Ställer jag in "normal" (till skillnad från "faster" eller "fastest") så vänjer man sig vid den lilla störningen efter någon minut, men det vore ju trevligt om man kunde få bort störningen helt.

Test med Samsung-TV (1920x1080p@30Hz)
Bilden "vibrerar" inte som när jag kör via monitor, men bildformatets låga uppdateringsfrekvens saboterar spelkänslan och det känns "laggigt".

Jag hade hoppats att man kunde hitta MHL-inställningar någonstans så man kan ange vilket bildformat man vill använda (och kanske fila lite på interlacing-inställningarna för att minska vibrationseffekten). Vad säger ni andra som använder MHL-adaptrar? Hur upplever ni att det fungerar?
Funkar för att visa vissa videor och bilder, men spel och internet tex ger mig huvudvärk
Oläst 2012-03-25, 15:58   #3 - (Permalink)
corb06
Kid Droid

corb06s avatar

Reg.datum: jan 2011

Operatör: Tele2
Telefon: Samsung Galaxy S4
ROM: AOSP 4.4.2 RC4
Tema: NOX Icon Theme
Launcher: Aviate Beta
Tablet: Asus Transformer Infinity
ROM: Cyanogen Mod 11.0
Tema: NOX Icon Theme
Launcher: Nova Launcher Prime
Tack: 36
Tackad 33 ggr i 24 inlägg
Standard

Min bild vibrerar inte alls. Varken på tv eller på pc-monitorn. Däremot undrar jag hur det är med upplösningen egentligen? Både tv och monitor är i 1920x1080p. Men ändå så fattas det några pixlar upptill och nedtill när telefonen visas på skärmen. Någon som kan förklara detta?

Sen undrar jag, telefonen kan som jag förstår det spela upp 1080p video via MHL till en fullHD skärm. Varför kan inte telefonen visa skrivbordet i 1080p också? Så att inte varje ikon måste ta upp 25% av skärmytan? Som det ser ut nu så visas skrivbordet i 480x800, vilket gör att det ser förjävligt ut. hehe
corb06 är inte uppkopplad   Svara med citat
Oläst 2012-03-26, 00:05   #4 - (Permalink)
Talisman
Kid Droid

Reg.datum: aug 2009

Operatör: Telenor
Telefon: Nexus One

Tack: 4
Tackad 3 ggr i 3 inlägg
Standard

Tyvärr blir det för låg framerate när man spelar film. Och för bökigt med alla kablar. Ser fram emot framtida lurar med wireless HDMI.
Talisman är inte uppkopplad   Svara med citat
Oläst 2012-03-27, 12:50   #5 - (Permalink)
battleangel
Baby Droid

Reg.datum: mar 2012

Operatör: Telia
Telefon: Samsung Galaxy S II
ROM: Original

Tack: 0
Tackad 0 ggr i 0 inlägg
Standard

Hmmm. Tolkar det som om MHL med SGS2 inte är att tänka på då. Synd för det var nästan lite argument för att köpa en annars. Hade tänkt att det var grymt smidigt när man går runt och testar tv-apparater ute i el-ladorna.

Att det krävs strömförsörjning är ju sådär kul, men jag antar att det skulle kunna lösas med ett bärbart batteri-pack med usb?

Antar att utmatningen inte stödjer exakt frame rate heller, såsom 23.976, 24, 25, 30 etc?

Senast redigerad av battleangel den 2012-04-08 klockan 22:06.
battleangel är inte uppkopplad   Svara med citat
Oläst 2012-03-27, 13:20   #6 - (Permalink)
tjtj
Youth Droid

Tack: 8
Tackad 49 ggr i 41 inlägg
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av corb06 Visa inlägg
Sen undrar jag, telefonen kan som jag förstår det spela upp 1080p video via MHL till en fullHD skärm. Varför kan inte telefonen visa skrivbordet i 1080p också? Så att inte varje ikon måste ta upp 25% av skärmytan? Som det ser ut nu så visas skrivbordet i 480x800, vilket gör att det ser förjävligt ut. hehe
Då får du ju ett helt annat GUI på telefonen, med helt annan upplösning som systemet & apparna ska anpassas till (och kunna växla mellan dynamiskt). Så det kräver stora förändringar.
tjtj är inte uppkopplad   Svara med citat
Oläst 2012-03-28, 15:54   #7 - (Permalink)
Pylver
Baby Droid

Pylvers avatar

ROM: Cyanogenmod 7.1

Tack: 5
Tackad 5 ggr i 3 inlägg
Standard

Vad skumma alla problem ni har låter, själv kör jag MHL-kabel och kollar mycket på 720p-videos... funkar hur bra som helst.
Pylver är inte uppkopplad   Svara med citat
Oläst 2012-03-28, 16:34   #8 - (Permalink)
brodiniozo
Youth Droid

brodiniozos avatar

Reg.datum: jun 2011

Telefon: Samsung Galaxy S III

Launcher: ADW EX / Nova
Tablet: Ipad 3

Tack: 115
Tackad 34 ggr i 26 inlägg
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pylver Visa inlägg
Vad skumma alla problem ni har låter, själv kör jag MHL-kabel och kollar mycket på 720p-videos... funkar hur bra som helst.
Samma här..
brodiniozo är inte uppkopplad   Svara med citat
Oläst 2012-03-30, 17:36   #9 - (Permalink)
Dr.Smith
Baby Droid

Tackad 8 ggr i 6 inlägg
Standard

Nu har jag testat lite mer och pratat runt lite med folk som har rätt god koll på liknande saker. Det verkar inte finnas något sätt att styra MHL:ens och TV:ns handskakning om bildformat. Spel är att glömma med andra ord. Film är ju en kul grej, men det har man redan box för.

Det optimala vore om man kunde ställa in i SGS:en vilket bildformat man ville ha. Man får se om det kommer några alternativa lösningar i framtiden.

Skulle också gå att lösa om man hade någon form av box mellan TV och SGS som skakar hand på 1080p@60Hz åt en ... Jaja, nu släpper jag det här - jag har redan lagt ner för mycket tid på det.

Jo förresten... Om någon har en annan MHL-adapter och/eller kan få till 60Hz på TV:n kan ni ju skriva vad ni har för adaptermärke och TV.

Senast redigerad av Dr.Smith den 2012-03-30 klockan 17:42.
Oläst 2012-04-01, 16:55   #10 - (Permalink)
swejuggalo
Kid Droid

Telefon: Samsung Galaxy Note 3

Launcher: Next Laucher
Tablet: Behöver ingen.

Tack: 1
Tackad 22 ggr i 21 inlägg
Standard

Min Samsung P2770HD hoppar automatiskt in i 1920x1080 30Hz. Skärmen behöver vara i "anpassa bilden till skärmen" läge för korrekt visning (uppe och nere hamnar lite utanför, precis som det gör på min laptop med orginal 16:9 visning). Vad det är som skilljer telefonens och datorns HDMI jämfört med PS3:an som kör på i vanligt 16:9 läge vet jag ej.
En LED/LCD fungerar ju inte som en gammal CRT skärm gör vid låga frekvenser, som tur är. Dock märker man skillnaden mellan 30 Hz och 60Hz. Enligt telefonens specifikation på bildfrekvens så ligger den på 30 bilder per sekund. Om skärmen jobbar på i 60Hz när den endast får 30Hz in gör väl ingen förbättring på denna typ av skärm?
swejuggalo är inte uppkopplad   Svara med citat
Oläst 2012-04-01, 17:32   #11 - (Permalink)
Topeli
Kid Droid

Topelis avatar

Telefon: Sony Xperia Z1 Compact

Tack: 10
Tackad 7 ggr i 7 inlägg
Standard

Jag sitter för stunden och tänkte testa åt andra hållet.
Har en .mkv fil med en film i 1920x800 på ca 9 gb och det står att den
ska stödja .mkv, men då ja vill överföra den via Kies så säger programmet
att den måste konvertera till spelbart format.
Fick innan installera en codec då ja ville föra över en xvid/avi, men ja överväger att
den grinar lite illa över denna HD .mkv film pga att den kommer med DTS.
Topeli är inte uppkopplad   Svara med citat
Oläst 2012-04-01, 21:15   #12 - (Permalink)
Dr.Smith
Baby Droid

Tackad 8 ggr i 6 inlägg
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av swejuggalo Visa inlägg
Min Samsung P2770HD hoppar automatiskt in i 1920x1080 30Hz. Skärmen behöver vara i "anpassa bilden till skärmen" läge för korrekt visning (uppe och nere hamnar lite utanför, precis som det gör på min laptop med orginal 16:9 visning). Vad det är som skilljer telefonens och datorns HDMI jämfört med PS3:an som kör på i vanligt 16:9 läge vet jag ej.
En LED/LCD fungerar ju inte som en gammal CRT skärm gör vid låga frekvenser, som tur är. Dock märker man skillnaden mellan 30 Hz och 60Hz. Enligt telefonens specifikation på bildfrekvens så ligger den på 30 bilder per sekund. Om skärmen jobbar på i 60Hz när den endast får 30Hz in gör väl ingen förbättring på denna typ av skärm?
Jag får som sagt in (interlaced, men ändå) 60Hz i min "datormonitor". När jag spelar plattformsspel på monitorn upplever jag omedelbar respons i plattformsspel jämfört med min TV (30Hz progressiv) där jag känner av en viss eftersläpning. TV:n har Samsungs "Game Mode" aktiverat och samma inställning ger önskad effekt på dator (dock 60Hz), så det gör ju viss skillnad.
Var i specifikationerna står det att uppdateringsfrekvensen bara är 30Hz? Det låter ju direkt felaktigt i detta fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Topeli Visa inlägg
Jag sitter för stunden och tänkte testa åt andra hållet.
Har en .mkv fil med en film i 1920x800 på ca 9 gb och det står att den
ska stödja .mkv, men då ja vill överföra den via Kies så säger programmet
att den måste konvertera till spelbart format.
Fick innan installera en codec då ja ville föra över en xvid/avi, men ja överväger att
den grinar lite illa över denna HD .mkv film pga att den kommer med DTS.
Jag har bara använt Kies när man varit så illa tvungen för att få uppdateringar på plats (innan OTA kom på plats). Måhända vill Kies konvertera för att ge en så bra upplevelse som möjligt med fullgod hårdvaruacceleration. Om jag var du skulle jag använda direkt USB-överföring för att få föra över filer utan att Kies ska börja transcoda. Det är möjligt att du får lite trassel att lira med Samsungs videospelare (på grund av olika containers, audio- och videoformat) men där finns alternativ (och bergis tonvis med forumposts som hjälper dig).
Oläst 2012-04-01, 22:07   #13 - (Permalink)
swejuggalo
Kid Droid

Telefon: Samsung Galaxy Note 3

Launcher: Next Laucher
Tablet: Behöver ingen.

Tack: 1
Tackad 22 ggr i 21 inlägg
Standard

m.samsung.com/se/consumer/mobil/mobil/smartphones/GT-I9100LKANEE

Under video. Är dock inte självklart att detta.betyder max 30 i alla lägen iofs.
swejuggalo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:17.

Serverdrift och kapacitet levereras från ipeer.

Design By: Miner Skinz.com