Fixa å ä ö i mail.

Diskussion i 'Allmänt' startad av Holpers, 22 mar 2012.

  1. Holpers

    Holpers Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2012
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tjena

    Jag blir snart knäpp. När jag skickar mail via telefonens Exchange server så blir alla å ä ö mystiska tecken

    tex Älg Ål Öl blir älg Ã¥l öl

    Har fipplat med alla tänkbara inställningar och laddat ner scandinavian tangentbord men det går inte att fixa.
    Mailar jag via gmail i luren blir det ionte så, bara via exchange server och jobbmailen.

    Har ni några tips?

    Det är en samsung G2
     
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Kan inte hjälpa med vad du ska göra åt det. Men symptomen tyder på att din mailapp skickar breven antingen utan att ange teckenkodning eller med felaktig, t.ex. att den anger iso-8859-1 istället för den korrekta utf-8.
     
  3. Holpers

    Holpers Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2012
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vi kan skicka internt på jobbet då fungerar det men externt blir det strul. Det fungerar föär dem som har Sony eller Nokia verkar det som men inte för de med HTC, Samsung eller Iphone.

    Jag fick svar från servertecknikerna
    ----------------------------------------------------------------
    Detta är ett fel som vi inte kan avhjälpa. HTC och Samsung inte skickar med någon kodning om hur mottagarens E-post system ska utläsa tecken som åäö.
    Vissa E-postsystem som exempelvis Outlook har en automatisk inställning för detta, så att de kan tolka åäö, medan vissa andra e-postsystem som ex hotmail och gmail inte har detta som ett förstahandsval.
    HTC meddelar att det inte är någon inställning som man kan göra i telefonerna heller, utan det är i protokollet som detta ligger fördefinierat. Därför är detta inte något vi kan avhjälpa. Just nu är kodningen för HTC och Samsung oidentifierad, vilket gör att det är upp till mottagarens e-postsystem att tolka vilken typ av tecken de ska visas på din skärm.
    ------------------------------------------------------------------------

    Är det någon som har några bra idéer? Finns det ngn app som löser detta?

    Tycker detta låter skumt. Det går ju att skicka gmail och hotmail från mobilen och kodningen fungerar?