Samtal kopplas ned

Diskussion i 'Xperia active' startad av Pallee, 27 mar 2012.

  1. Pallee

    Pallee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    903
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Hej,

    Är det någon mer än jag som upplever att Xperia Active tappar mobilanslutningen med jämna mellanrum och det står "Endast nödsamtal" trots att jag är mitt i stan, där jag aldrig tidigare haft annat än full täckning. Det har hänt mig upprepade gånger och är smått irriterande. Problemet brukar lösa sig själv efter någon minut och jag får full täckning igen.

    Jag har telenor, men upplevde aldrig problemet med min Desire så jag är skeptisk till att det beror på operatören.

    Vänligen,
    Pallee
     
  2. Biopower

    Biopower Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    428
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Vi har ett antal Active på jobbet och minst två av dem beter sig som din. Vi har telia som operatör så det har nog inte med det att göra. Verkar som fler av SEs minimobiler är drabbade. Kolla forumet för mini och mini pro.
     
  3. inact_0004

    inact_0004 Youth Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 feb 2012
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Det behöver inte vara ett operatörsproblem men hur gammalt är SIM-kortet som du använder? Om det är äldre än två år kan det vara värt att testa med ett nytt för att se ifall det gör något skillnad. Vilken programvaruversion kör du i telefonen?
     
  4. Pallee

    Pallee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    903
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Jag kan be Telenor om ett nytt SIM men jag är tveksam till om det hjälper. Samma SIM-kortfungerar felfritt i min HTC Desire.

    Androidversion: 2.3.4
    Baseband: 8x55A-AAABQOAZM-203028D-64
    Kernel 2.6.32.9-perf SEMCUser@SEMCHost #1
    Build number: 4.0.2.A.0.62
     
    Last edited: 6 apr 2012
  5. inact_0004

    inact_0004 Youth Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 feb 2012
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    För om det inte skulle hjälpa behövs nog telefonen undersökas på en serviceverkstad. Lämna in den till återförsäljaren i så fall.
     
  6. Biopower

    Biopower Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    428
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Nu har vi skickat in våra två Active som förlorar täckning. Den ena har även ett annat fel. Powerknappen har inget motstånd så det är sjukt lätt att "råka" trycka in den av misstag.
     
  7. Concha

    Concha Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2010
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER


    Som Johan skrev, så kan problematiken bero på ett gammalt/äldre simkort. Att det fungerat i din Desire beror helt enkelt på att det är just en äldre modell, Xperia active en nyare.
    Ni bör i vilket fall som helst byta ut era simkort. Ett tips bara.. :)
     
  8. Biopower

    Biopower Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    428
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Fick tillbaka våra telefoner för ca en vecka sedan och problemet kvarstår. Verkstan hade inte lyckats upptäcka något fel. Dock byttes min on/off knapp så den funkar iaf. Ska försöka testa med ett nytt simkort och se om det hjälper.
     
  9. balroggen

    balroggen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Samsung S4
    ROM:
    Orginal
    Platta:
    Tab 3
    ROM:
    Orginal
    Har samma problem med fruns Active...
    Det känns skönt att veta... lämnar in för ett problem men att det inte åtgärdas...
    Varför känner jag ingen detta??
    Suck...
    Ska man lämna in den, ska man inte lämna in den?? Vad säger "Johan-SonyXperiaSupport"??
     
  10. inact_0004

    inact_0004 Youth Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 feb 2012
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Det är ju svårt att säga. Det är givetvis väldigt viktigt att felbeskrivningen som åker med till verkstaden är väldigt tydlig när det gäller detta. För verkstaden kommer att testa ifall felet kan återskapas. Om dom inte lyckas med det kanske problemet är operatörsrelaterat eller SIM-kortsrelaterat. Det är också mycket viktigt att påpeka hur ofta eller när problemet uppstår. Uppstår det bara när man kör både 3G och GSM eller även fast man låser telefonen på nåt av dom?

    Om man själv kan konstatera att det inte är ett nätrelaterat problem eller att det inte har något med SIM-kortet att göra så tycker jag absolut att man ska lämna in sin telefon till verkstaden för att få den fixad.
     
  11. JollyHolger

    JollyHolger Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2012
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har tyvärr haft samma problem.

    Tyckte att detta verkade vara en perfekt arbetstelefon.
    Fick min Active i februari och märkte genast att den krånglade.
    Den nekade alla samtal och meddelanden när skärmen var släckt/viloläge + att blåtanden inte kunde hålla kontakten med mitt headset.
    Jag har Telia som operatör och har även ett helt nytt simkort.

    När telefonen har skickats till verkstad, så har det följt med en tydlig beskrivning på felet.
    Telefonen kommer tillbaka med beskrivningen: kalibrerad och fabriksåterställd.
    Med andra ord, felet kvarstår.
    Vi har även efter varje verkstadsbesök kunnat återskapa felet i Teliabutiken på ca 1 minut samtliga gånger.

    I fredags löste det sig äntligen, fick tillslut efter ca 3 månader och 4 olika långa besök på verkstad en ny Active.
    Och denna telefonen verkar faktiskt fungera kanon.
     
  12. tusenkonstnar

    tusenkonstnar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Har dessa problem på min också men det berro på Telenor, ej på telefonen (har testat med tre andra telefoner också och med andra sim - gemensamma nämnaren är telenor så jag har nu sagt upp mitt abbonemang där)
     
  13. Biopower

    Biopower Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    428
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Nu är min active på verkstad igen. Testade med nytt sim men problemet kvarstod. Fick rådet att låsa mobilen på gsmnätet men jag vägrar. En modern mobil ska klara att växla nät utan problem.
    Nu använder jag en Htc Legend och det är sjukt skönt att slippa dessa avbrutna samtal. Funkar den inte efter andra rep så får man byta, eller hur var det? Detta är ju tjänstemobil så det kanske inte gäller mellan företag?
     
  14. ico

    ico Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2012
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det är väl alltid så att 3e gången samma fel så är det reklamation?
     
  15. Biopower

    Biopower Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    428
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Så kanske det är?! Jag vet bara att konsumentköplagen inte gäller mellan företag men detta kanske är något annat?!
     
  16. Biopower

    Biopower Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    428
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Har fortfarande problem med nerkopplade samtal. Sker inte lika ofta men tillräckligt för att det stör mig. Dessutom har det tillkommit ett fel. När jag svarar med mitt bt-headset så låser headsetet sig och måste startas om. Det funkar till andra mobiler så jag tror inte felet ligger i headsetet.

    Är så jäkla trött på denna skittelefon nu. Tredje gången jag skickar den till verkstan nu.
     
  17. balroggen

    balroggen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Samsung S4
    ROM:
    Orginal
    Platta:
    Tab 3
    ROM:
    Orginal
    Hur har det gått för er med denna skit telefon...
    Skickar också nu in den för 3:e gången... sony vägrar att ta emot en reklamation...
    Kopplar ner samtal hela jävla tiden...
    Kommer att skicka in den tills dom tröttnar... Aldrig mera en sony...