Fråga: Vad är det jag betalar för egentligen?

Diskussion i 'One M8 (2014) - Allmänt' startad av Angry Nerd, 19 sept 2014.

  1. Angry Nerd

    Angry Nerd Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2012
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Har varit ute i affärerna en del och tittat på vilken telefon jag ska ersätta min Samsung Galaxy Bloat 2... jag menar Note 2 med. Min första smartphone var en HTC (Desire Z) och jag var väldigt nöjd med den, så HTC står ganska högt i kurs hos mig. Jag har klämt och känt lite på One M8 och jag gillar verkligen känslan. Metallen, tyngden, den ligger bra i handen... stil och byggkvalitet, helt enkelt. Jag gillar!

    Det jag fastnar lite på är dock när jag läser specen; på pappret är den helt enkelt inte så imponerande. 16 gig lagring och 2 gig RAM är ju inte direkt top of the line. Batteriet känns inte enormt, och är inte utbytbart. Kameran är väl lite av en speciell historia från vad jag förstår, och det känns inte som att man kan direkt jämföra den med konkurrenterna baserat på antalet pixlar - från det jag läst här så verkar den fungera bra som mobilkamera och gör inga försök att vara en systemkamera, vilket jag nog kan leva med.

    Jag vet att man inte bara kan titta på siffrorna och bilda sig en uppfattning om hur någon teknisk produkt kommer prestera, men jag kan inte låta bli att undra vad det är som rättfärdigar premium-priset. Är det bara metallen som driver upp priset, eller har HTC hittat på en massa annat smart som gör den värd att skaffa? Just nu känns det som att en LG G3 har en mer imponerande spec till ett lägre pris, så kom igen, ge mig en anledning att köpa en One M8 istället! Den är snyggare, men jag vill gärna lura i mig själv att jag inte är så ytlig att jag BARA köper pga designen :)
     
  2. TheEdge

    TheEdge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2010
    Inlägg:
    501
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Tjena!

    Jag följer denna tråd med spänning!

    Jag har en HTC One M7 nu och är super nöjd med den!

    Hade One X innan och även nöjd med den!

    Nu har jag fått möjlighet att förlänga mitt abbonemang och få köpa en M8 för 3600:-

    Vilket är ett bra pris men ska man vänta på en Note 4?

    Har aldrig velat ha en samsung telefon men nu när det kommer en som verkar ha lite mer kvalitetskänsla och riktigt bra specs så kanske man skall ta en note istället?

    Vad säger ni?
     
  3. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Ptja, nya Apple 6 Plus kostar ju 8500 kr och Note 4 går lös på 7500 kr. Är dom värd pengarna? Absolut inte, men folk köper dom ändå = Klirr i kassan för respektive tillverkare.

    Jag har sneglat på Note 4. Den är dyr, men samtidigt är det ingen som tvingar mig att köpa den heller. :)
     
  4. TheEdge

    TheEdge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2010
    Inlägg:
    501
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Men det var inte riktigt svar på våra frågor!

    Tycker du att jag skall vänta till Note 4 kommer och blir garanterat dyrare än 3600:- eller ska jag köpa en ONE m8
     
  5. MSIOCGenie

    MSIOCGenie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2012
    Inlägg:
    721
    Mottagna gillanden:
    68

    MINA ENHETER

    G3 är ju en gimmicktelefon enligt mig då QHD är fullkomligt onödigt och bara käkar prestanda och batteri. M8 har bättre skärm i övrigt enligt många tester och även personlig erfarenhet.

    Det som fick mig att köpa M8 var dock mjukvaran. Sense är snyggt, moget och snabbt. Man är även garanterad snabba uppdateringar i två år, vilket verkar stämma hittills. Bland annat ska M8 och M7 ägare få Android L inom 90 dagar från releasen. Jag kommer även få Sense 7 nästa år när det kommer, med alla funktioner som inte kräver specifik hårdvara. Det är guld värt enligt mig. Finns vad jag vet tre tillverkare utom Motorola som gör något liknande, Nexus, HTC och Oneplus.
     
  6. Angry Nerd

    Angry Nerd Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2012
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hund, jag förstår inte riktigt vad din poäng är? Det är väl ingen som antytt att det skulle förekomma något tvång i att köpa något? De flesta high-end telefoner är rena leksaker för folk med för mycket pengar, frågan är bara vilken leksak som är roligast i förhållande till kostnaden :)

    HTC One M8 ligger i samma prisklass som Samsung S5 och Sonys toppmodeller, trots att den (på pappret) verkar vara klenare. Frågan är helt enkelt om den har andra egenskaper som gör att den ändå kan konkurrera med andra android-lurar i samma prisklass, eller om behållningen handlar om att den är snyggare och har bättre byggkvalitet?

    MSIOCGenie, jag kan definitivt hålla med dig om att QHD är en gimmick då det inte finns några direkta applikationer för det, antagligen inte lär finnas det för än om fler tillverkare anammar tekniken, och när det skett är G3 redan utdaterad. Men en G3 med 32GB lagring och 3 GB RAM är fortfarande billigare än en M8, från vad jag sett. Men ja, bra mjukvara och snabba uppdateringar, kombinerat med looken och känslan hos M8, börjar låta som ett bra argument.

    PS. iPhone-priset justifieras av att den är "exklusiv" och att du genom att betala 8500 för en telefon kan ingå i en "exklusiv" grupp av människor (de få som lyckats få ihop 8500kr och ändå inte kan komma på något bättre att spendera dem på än en ny iPhone).
     
  7. TheEdge

    TheEdge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2010
    Inlägg:
    501
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Vet inte om du redan sett denna:

    https://www.youtube.com/watch?v=pwsPZi_JRrA

    Blir det M8 för mig så blir det garanterat ett sånt här också:

    https://www.youtube.com/watch?v=d7n34bkF-Ew

    För mig står valet mellan en Samsung (Note 4 eller eventuell S6) eller en HTC M8 och eftersom jag får den till så bra pris 3600:- så blir det svårt att inte köpa den!?

    Det som skulle vara en dealbreaker är om nån har något riktigt bra argument för att istället köpa en annan telefon!
     
  8. MSIOCGenie

    MSIOCGenie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2012
    Inlägg:
    721
    Mottagna gillanden:
    68

    MINA ENHETER

    Kolla den här Galaxy S5 vs. HTC One (M8) Speed Test: http://youtu.be/nQDcfrBS6-c

    Då klantar han sig även med galleriet på M8 för han förstår tydligen inte hur det fungerar.

    En bra illustration av vilken skillnad mjukvara kan göra.

    Förresten så kan jag meddela att farsan köpte en S4 förra året och jag hade då en M7. När M7 fick Sense 6 kändes den som en riktigt modern telefon i jämförelse, farsan hade kvar samma skin som ett år tidigare i princip, och för varje stor uppdatering blev den bara segare och segare.

    Vi får se om det blir samma med M8 vs S5 nästa år, men jag kan säga att efter att ha ägt M7 känner jag mig trygg med HTC, morsan och farsan med Samsung är inte lika nöjda.
     
    Last edited: 19 sept 2014
  9. Angry Nerd

    Angry Nerd Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2012
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Det blev efter lite mer research en M8 i silver (den matchar mitt hår :P) Får hoppas att jag blir nöjd med den.
     
  10. inact_0027

    inact_0027 Guest

    Kul! Får man fråga vad det var som övertygade dig?
     
  11. Angry Nerd

    Angry Nerd Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2012
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Det får man :)

    Som jag tidigare nämnt så var "känslan" en stor del. Snygg telefon, solid, metallkonstruktion. Kommentarerna här, kombinerat med ett antal reviews, övertygade mig också om att den tekniska specifikationen inte är allt, utan att optimeringen av mjukvaran också gör mycket, speciellt då det är relativt lite bloat. Sen är Sense relativt snyggt också. Framför allt verkar det dock vara så att de flesta som använder en M8 är sjukt nöjda med den.

    Tele2 var snälla nog att sänka priset på den i fredags, vilket gjorde att den hamnade i samma prisklass som LG G3, den främsta konkurrenten. Den enda konkurrenten som kvarstod var Sony Z3, och det är inte givet att den blir någon hit. Kanske skaffar en Z3 compact som jobbmobil så jag får testa den också!
     
  12. DigitalDeleriu

    DigitalDeleriu Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    1 146
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Samsung Galaxy s5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Samsung Galaxy s5
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1 2014
    ROM:
    Stock
    M8 knäcker

    Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
     
  13. Crall

    Crall Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 107
    Mottagna gillanden:
    253
    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6
    Info:
    Kör helt default utan root.
    Telefon 2:
    COBS Smart1
    ROM:
    COBS Default Android 5.0.2
    Info:
    www.smart1.se www.cobs.se
    Nu är det mest spännande att se om den lever upp till dina förväntningar, uppdatera gärna tråden om några dagar.
     
  14. DigitalDeleriu

    DigitalDeleriu Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    1 146
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Samsung Galaxy s5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Samsung Galaxy s5
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1 2014
    ROM:
    Stock
    Jag bytte min s5 igår mot en m8. Ja s5 HAR större display men det tog mig 5 min att låsa upp bootloader och fixa s-off med sunshine. Det är där jag tycker värdet ligger. Man kan roota en samsung också men triggar knox om man inte väljer några få utvalda roms. Ljudmässigt så är htcn bättre. Framåtvända högtalare är riktigt bra. Skärmen är riktigt trevlig också. Sen det som är toppen på isberget är faktiskt sense. Jag tillhör dom som gillar't. Finns ingen som helst anledning för annan launcher. Sense är modernt, rappt och en fröjd för ögat. Iaf för mina. :)

    Skickat från min HTC One_M8 via Tapatalk
     
    TheEdge gillar detta.
  15. TheEdge

    TheEdge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2010
    Inlägg:
    501
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Huhh tverkar fortfarande! Måste ju känna på en Note innan jag tar beslutet men igår kom den in på Tele2 så nu har jag möjlighet att välja även den men till ett högre pris självklart!

    Saker jag känner negativt om innan jag kännt på den:

    1.
    Fysiska hem knappen!!! Varför har man kvar den? Det blir mycket svårare att köra 1 hand eftersom det krävs inte mycket men ändå lite motstånd att trycka ner knappen.

    2.
    Powerknappen till höger!!!!?? När jag testat att ha samsung telefoner genom jobbet så har jag alltid hängt upp mig på detta! JA DU HÖJER/SÄNKER LJUDET VÄLDIGT OFTA! Eftersom de knapparna sitter på motsatta sida! Jävligt dumt om du frågar mig!

    Frågan är nu om jag iaf ska köpa Note 4an före M8an?! Anledningen är att jag alltid har köpt det senaste men M8an har ju funnits ett tag! Kommer jag vara nöjd med den i typ 1-2år?!

    Hjälp!! :)
     
  16. Angry Nerd

    Angry Nerd Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2012
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tja, om 1-2 år kanske du fortfarande får uppdateringar till en M8. Tveksamt om du får det till en Samsung. En fördel med att M8 funnits ute ett tag är ju att eventuella "barnsjukdomar" har åtgärdats, och att priset hunnit sjunka. Du betalar ganska mycket extra för att få en telefon som precis har släppts.

    Min sammanfattning av M8 så här långt:

    Känsla och byggkvalitet är suverän. Det är en ganska tung telefon, men det kombinerat med det rundade bakstycket gör att den ligger väldigt bra i handen. Vissa personer har stört sig på att den är väldigt avlång, men en fördel med detta är att den är relativt enkel att använda med en hand (disclaimer: jag har väldigt stora händer :P) Den vita/silverfärgade modellen jag tog är väldigt snygg, och ger nästan en keramisk känsla till höljet.

    Sense är bra. Det är inte mycket mer att säga där. Det är stilrent, känns snabbt och "lättviktigt". Kombinationen av den snygga telefonen och det stilrena gränssnittet ger en lite diskretare lyxig känsla. Det är inte extravagant eller "blingigt" men har en klar premiumkänsla. Och powerknapp där den ska vara: på toppen av telefonen! Tyvärr är powerknappen en av de detaljer som kan kännas lite plastig. Jag har dessutom ett exemplar med en lite "sladdrig" volymkontroll, men jag har bestämt mig för att leva med det.

    Ljudet är väldigt bra i de inbyggda högtalarna; jag kan inte säga så mycket om skärmen annat än att den är väldigt responsiv och att allt ser väldigt bra ut för mig. Jag spelar dock inga grafiskt superhäftiga spel och tittar sällan på filmklipp på telefonen, så jag är inte jättekvalificerad att bedöma.

    Batteriet känns helt okej för att "bara" vara på 2600mA. Nu jobbar jag framför en dator så jag behöver inte använda telefonen så mycket under dagen, men faktum är att på min Note 2 så fick jag ofta slå av 4G för att det drog för mycket ström även när telefonen idlade. M8an ligger med 4G på hela dagen. Nu är det väl snarare mjukvaran som är bättre, inte batteriet, och det är kanske inte helt rättvist att jämföra en två år gammal mobil med en nyinköpt. Dock kunde jag ibland sitta med 30% batteri kvar efter en dag med Noten, även utan 4G.
     
    kupster gillar detta.
  17. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Det bästa med M8 är ju att det är enkelt att göra om den till en GPe.
     
  18. DigitalDeleriu

    DigitalDeleriu Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    1 146
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Samsung Galaxy s5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Samsung Galaxy s5
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1 2014
    ROM:
    Stock
    Om man då inte är en sucker för sense. dock svindlar tanken

    Skickat från min HTC One_M8 via Tapatalk
     
  19. Rolf_Brandser

    Rolf_Brandser Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2014
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    HTC m8 är den bästa telefonen som någonsin har existerat. Punkt slut.
     
  20. Psykos

    Psykos Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    14 aug 2014
    Inlägg:
    416
    Mottagna gillanden:
    109

    MINA ENHETER

    Absolut inte. 1 April kom tidigt i år.