Spendability - personlig budget

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av babyjet, 18 feb 2012.

  1. babyjet

    babyjet Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    [​IMG]

    Hej,

    Jag har börjat utveckla en app för personlig budget. Den får all kontoinfo från Bankdroid, som då måste vara installerad. Finns nog en uppsjö av sånna appar, men vi får se hur denna står sig.

    Jag gjorde en liten website med info och screenshots, där du kan ladda ner den (länk + QR): spendability.se, gå dit och kolla in. Efter installationen så följer en (förhoppningsvis pedagogisk, vad tycker ni?) intro till hur allt funkar.

    Än så länge är jag i utvecklingsstadiet, men jag vill gärna i denna tråd söka testare som kan ge buggrapporter och komma med synpunkter etc. Denna tråden blir 'huvudtråden' för projektet. Så om ni tycker detta låter lite kul så dra hem appen och kör igång, vore att höra era synpunkter!

    Detta är min första app, är helt ny på detta, så jag har säkert byggt in en del buggar. Har heller ingen utvecklingslur, eller tillgång till någon uppsjö av modeller, så jag har endast testat ordentligt på min egen Xperia Arc. Vidare har jag inte testat med andra banker än SEB, men genom Bankdroid's import så hoppas jag att appen är hyfsat bankoberoende.

    Känner mig nödd till att friskriva mig, så jag gör det oxå :)
    Appen installeras på egen risk! Jag tar inget ansvar för eventuellt negativa effekter!

    Let me know what u think!

    Några screenshots:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Sweden2, prettythingd, BMarkusK och 9 andra gillar detta.
  2. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Den spontana känslan av appen är att den är snygg och trevlig.

    Jag skulle vilja kunna skapa en kategori direkt från tabben med transaktioner istället för att alltid behöva gå via meny->edit categories. Det är ju där man upptäcker att det saknas en kategori. Mitt förslag är att längst till höger i popupen med kategorier så finns det en knapp som gör att man kan lägga till en ny.
    Ett lite mer avancerat förslag är att man även ska kunna byta namn på en kategori direkt från samma popup genom att användaren gör långtryck på en befintlig kategori.

    När jag står på tabben "Per kategori" så står det (okategoriserad). Jag skulle vilja klicka på den och få upp en lista med allt som är okategoriserat. Samma sak med de som är kategoriserade. Jag skulle vilja se vad som är kategoriserat.

    Gränssnittet för att lägga till nya kategorier och ändra gamla:
    Rutan där man matar in text är för liten på höjden. Det är för pilligt att ändra en text när man ska in och peta i rutan.
    Direkt när jag kom till sidan så ville jag skapa en ny kategori så jag skrev in en text och tryckte på "Ny". Då skapades det en kategori som heter "Ny kategori" istället för att ta den text jag matade in. Onödigt och onaturligt mellansteg. Ta texten direkt från rutan så man slipper att första skapa "Ny kategori" och sedan gå in och uppdatera den.

    Edit:
    Kommer appen ihåg hur jag kategoriserar en transaktion och kategoriserar alla transaktioner med samma text som den kategorin? Om jag sätter "Restaurang Matsmak" som kategori "Mat jobb" så vill jag att den ska hamna i den kategorin automatiskt varje gång den dyker upp.
    Om inte så tycker jag absolut det ska läggas till. Jag orkar inte sitta och kategorisera varenda transaktion jag gjort hela tiden utan som användare förväntar jag mig att det går automatiskt.
     
    Last edited: 18 feb 2012
  3. babyjet

    babyjet Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Tack för bra kommentarer. Det du nämner står redan i min todo-list.

    Än så länge autokategoriserar den inte, men det är på gång.
     
  4. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Mycket intressant. Jag har i ett par år saknat en app där man kan se hur man ligger till i budgeten dag för dag & så vitt jag kan förstå så kommer man att kunna göra det i denna app. Jag har själv gjort en liknande funktion i en app som fungerar som excel, i början av månaden skriver jag in hur mycket jag har att röra mig med, sen kan jag dag för dag se hur mycket jag bör ha kvar för att klara mig månaden ut. Dock genom att manuellt kolla mitt bankkonto så denna app ser mycket intressant ut! För övrigt så finns det absolut ingen uppsjö av appar med denna funktion, så vitt jag vet så blir du nog först med detta då de som finns inte på långa vägar är så avancerade så att man från dag till dag kan se hur man ligger till.

    Krångla nu bara inte till det, det viktigaste är just detta att ha koll på månaden. Personligen så bryr jag mig inte ens i kategorier ;)

    Via Tapatalk.

    Edit: blir osäker på om du tänkt så, att man ska kunna se hur man ligger till alltså? I mitt excelarc så ser jag alltså att jag idag bör ha xxxx kr kvar & att jag i snitt kan göra av med xxx kronor per dag för att klara mig månaden ut. Är det så du tänkt dig?

    Om det inte är så du tänkt dig så blir det tyvärr bara en budgetapp i mängden & jag fortsätter med min excelvariant ;)
     
    Last edited: 18 feb 2012
  5. babyjet

    babyjet Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Min grundfilosofi var den du nämner: en daglig uppföljning av hur man ligger till. Kategorierna var jag först inte heller så intresserad av, men insåg sen att de är ganska värdefulla.

    Tror du menar som jag. Du beräknar (själv, helt utanför appen, på det sätt du själv vill) det belopp du har att röra dig med efter att hyran/pensionen/sparandet/whatever är betalt. Dividera med antalet dagar i månaden så har du din dagliga budget. Säg 6 000 kr / 30 = 200 kr. Om du gör av med 150 kr en dag så har du ett överskott på 50 kr den dagen. Appen beräknar detta, samt det ackumulerade överskottet, dvs. om du varit 50 kr över budget de första 10 dagarna så har du alltså ett ackat överskott på 50 x 10 = 500 kr. Du ser oxå ackat över/underskott per återstående dag, dvs. om du har 20 dagar kvar och ett ackat överskott på 500 kr blir det 500 / 20 = 25 kr per dag, dvs. du kan leva 25 kr dyrare än budgeterat och fortfarande uppfylla ditt ursprungliga budgetmål.

    Inte kvantfysik m.a.o.

    Viktigt dock att exkludera de transaktioner som går utanför budgeten, dvs. intäkter som lön och annat, samt hyra och andra fasta kostnader. Det gör du genom att klicka på en transaktion och grönmarkera den. (Förstår man den poängen när man läste introt?)
     
  6. babyjet

    babyjet Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    ToDo list samt disclaimer

    Ska försöka lägga upp en lista på tilltänkta features och förbättringar inom kort.

    Viktigt dock: Jag kommer i vissa releaser att behöva ändra på definitionen av SQLite-databasen som ligger i hjärtat av alltihop. Detta gör att jag inte kan garantera att det kategoriseringsjobb ni gjort kommer att kvarstå efter uppgraderingar! Men inte heller säkert att det kommer sumpas, det beror på hur ändringarna ser ut. Jag har lagt in en möjlighet att exekvera SQL-kommandon direkt mot databasen oxå, som en potentiell möjlighet att fulhacka databasen för att slippa att förlora data.

    Detta gäller bara under testfasen dock, vore ju värdelöst om man inte kunde uppgradera utan att tappa sin data.
     
  7. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Låter fantastiskt! Jag var för något år sedan så tänd på en sådan här app & sökte igenom market men ingen grejade detta utan var i mina ögon ointressanta, det var då jag gjorde excelgrejen som är ett måste för mig idag då jag innan den hade oerhörda problem att få pengarna att räcka månaden ut trots hyfsad inkomst.

    Ska dra hem appen & testa samt följa denna tråd!

    Via Tapatalk.
     
  8. berka

    berka Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2010
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Bra idé! Snyggt interface också, ska absolut följas. Men det verkar finnas några saker som inte är som de ska:

    * upplever att appen inte svarar ibland, (helt svart ca10s) : gör du tunga saker i ui tråden?
    * knapparna i fixa kategorier ser konstiga ut. (kan bero på ics/nexus)

    I övrigt : grymt
    :-)

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
     
  9. foobar17

    foobar17 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Snygg app !!

    Var lite nyfiken på stapel diagrammen "överskott" resp "kategorier".
    Hur du hittat ett bra bibliotek eller byggt det helt själv? Har du lust att dela med dig av hur du gjort.
     
  10. tkarki

    tkarki Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2009
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    mycket trevlig app måste jag säga efter en snabbtest...

    En bugg (?) var dock att jag fick två livsmedel och två kläder kategorier upplagda? och inget mer...

    Sen så noterade jag nu att man med LF bank tydligen inte får med kreditkorts utgifterna så därmed är appen rätt begränsad i dagsläget då de flesta av mina utgifter hamnar där...

    Något jag inte riktigt lyckades hitta är hur jag hanterar utgifter som är budgetterade, typ avgift till brf, sparande och annat återkommande? (så just nu ligger jag rätt mycket back vissa dagar ;)
     
  11. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Får force close på min tab 8.9 när jag ska godkänna kopplingen till Bankdroid, längre kommer jag tyvärr inte. Ska installera på min Desire S & se hur det går.

    Via Tapatalk.
     
  12. mgman

    mgman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z
    Telefon 2:
    One+3
    Platta:
    Asus
    Platta 2:
    Lenovo
    Laddat ner apk:n via din hemsida.
    Gick bra att installera den. Gick bra att ge appen tillgång till bankdroid. Men fick upp dubbla poster på mina konton mm som finns i bankdroid. Dvs där jag fick möjlighet att bocka för vilka konton din app ska jobba mot. Där var det dubbla poster.

    När detta var klart får jag force close.
    Har en x10i på 2.3.3.
    Kan skapa en logg och skicka till dig om du önskar?
    mgman
     
  13. babyjet

    babyjet Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    OK, intressant. Inte själv haft prestandaissues, men var orolig att detta skulle dyka upp. Får försöka sätta mig in i AsynchTask etc. När är det den inte svarar?

    Det är egna drawables alltihop, googla så hittar du massor.

    Två kategorier, hmm. Det får inte jag, varken på emulatorn eller på min Arc. Ska försöka se varför.

    Skummt att vissa transaktioner saknas. Jag antar att du ser dina kreditkortsutgifter på Bankdroid?

    Budgeterade: klicka på en transaktion och toggla med den gröna / gråa lampan. Grön: inkluderad (påverkar ej budget), Grå: påverkar budget.

    Ibland märker jag att Bankdroid visar dubletter av mina konton. Var det så för dig när du gjorde tillgång från Bankdroid? I så fall är det en Bankdroid-issue, annars är det nåt på min sida.

    Ja, skicka gärna ett utdrag ur logcaten på felet!
     
  14. tkarki

    tkarki Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2009
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Vilka kategorier borde jag få?
    Aha missade lampan! Lite liten kanske? Men dåså då vart det lättare! :)

    Att jag saknar transaktioner är ju alltså pga att bankdroid inte tar med mitt kreditkort! Så det var bara en personlig reflektion inte riktat som felrapport!
     
  15. jolerius

    jolerius Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2009
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Underbar app och riktigt snygg.. men jag har ett förslag.
    Som det är nu så får man ju mata in själv hur mycket man kan göra av med per dag. Jag skulle vilja se en funktion som hela tiden räknar ut hur mycket jag har per dag genom att kalkylera kvarvarande belopp och dividera på antalet dagar. Och då måste ju även möjligheten finnas att kunna ändra lönedag ( vissa har den 27e, om 25e infaller på en söndag så har vissa måndagen efter medans andra har fredagen före etc...)

    Självklart hade det varit bra att sätta en budget i början av månaden också hur mycket man tillåter sig själv att spendera.. Men de kanske tar ut varann isf eftersom de liksom är lite motsatser. Men skulle väldigt gärna se funktionen som räknar ut automatiskt vad jag kan spendera per dag. Går det att ordna?
     
  16. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Nu har jag fått igång den på min mobil & herregud vilken klockren app, precis vad jag eftersökt i nåt år!

    Men som jag skrev så blir det bara fc på min tab med 3.1, hoppas att det går att lösa.

    Sänt via Tapatalk.
     
  17. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Härligt! En sån här app har jag längtat efter länge!

    Det fanns ett tidigare projekt vid namn Ekonomipuls som verkar runnit ut i sanden, men jag tror säkert du kan kan få inspiration av de tankar som skrivits i tråden: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=32272

    Jag återkommer efter testning!
     
  18. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Appen var ju riktigt snygg men den riktade sig nog inte riktigt mot mig som målgrupp.

    Personligen tyckte jag den hade lite för mycket fokus på hur mycket man har kvar att spendera snarare än en analys av hur mycket man spenderat. Jag köper inte saker bara för att jag har pengar över utan är mer nyfiken på vart pengarna tar vägen, med en jämförelse mot tidigare månader. Pengar att spendera per dag känns helt irrelevant, men det är ju precis vad namnet på appen antyder så det är väl helt enkelt inte en app för mig.
     
  19. opazo

    opazo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2011
    Inlägg:
    530
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Håller med helt och hållet! Man vill inte spendera bara för sakens skull. Statistik månadsvis och överblick på vad man kan spara in på.

    När en sån app finns och funkar precis som den ska är jag redo att betala 50:- för den :-)

    Sent from my Blade using Tapatalk
     
  20. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Jag håller inte med men vi har väl olika åsikter i frågan.

    Jag har under flera år varit i det läget att jag helt enkelt haft problem med att få pengarna att räcka månaden ut, denna typ av app ska hjälpa mig att hålla koll på hur jag ligger till.

    Den app ni efterlyser finns ju redan i ett otal versioner, dock kanske ingen riktigt bra?

    Sänt via Tapatalk.