Connectings fanclub-tråd

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av Dirk Diggler, 14 mar 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Problemet med smartphonemarknaden är ju att den drivs av 3 storföretag som alla är mer eller mindre lika usla på den fronten. MS gav ju NSA mfl fri tillgång till all info så dom är ju inga änglar heller. Läs Apples privacy policy så ser du att det är samma sak där. Hade det funnits alternativ till Android/WP/iOS som exempelvis Jolla hade jag gärna bytt. Tyvärr verkar det ju inte bli något av det?

    Det där med virus etc är överdrivet till 1000 %. Är Windows/OS X/Linux skit på datorn eftersom det går att sideloada program? Det är en styrka med Android skulle jag säga. Går väl på WP också med utvecklarkonto?

    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4
     
  2. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Okej :-)

    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4
     
  3. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Vad har detta med WP att göra?
     
  4. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Lite skillnad att ge det till staten mot att ge det till okända tredjepartstillverkare? Haha, vilken jämförelse.

    Vadå samma sak, att de lämnar till statliga myndigheter?

    Öppet är som sagt öppet, men både för och nackdelar. Eller tror du Jolla kan vara öppet men ändå slutet mot de med onda avsikter?

    Man får fråga sig vad man vill ha. Jag skulle vilja ha ett mellanting mellan IOS och Android, säkert men halvöppet. Säkerheten är viktig.
    Så säkerhetshålen i Android existerar inte? Varför hittar Google massa appar med skadlig kod relativt ofta?

    1 av 10 appar är infekterad.

    "Ett nyupptäckt säkerhetshål som drabbar 99 procent av alla Androidenheter gör det möjligt för hackare att få full kontroll"

    http://www.idg.se/2.1085/1.515429/allvarligt-sakerhetshal-upptackt-i-android

    Finns hur mycket info om det som helst. Är det öppet så är det? Tror du bara det finns fördelar med ett öppet system eller?

    De är så sofistikerade att de numera kan låta appen maskeras, så när Google scannar Play så syns ingen skadlig kod, utan den börjar utvecklas efter ett visst tag. På så sätt slinker den igenom.
     
  5. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Vadå WP? Vad är topic?
     
  6. Madeli

    Madeli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    3 371
    Mottagna gillanden:
    722

    MINA ENHETER

    Denna tråd har spårat ur totalt... Barnsligt att ändra trådtiteln. Bättre att låsa denna och starta en ny och förhoppningsvis mer saklig och seriös tråd. Det finns för och nackdelar med alla OS. Det intressanta är att hitta dessa för och nackdelar... Inte att försvara "sitt os" så det blir löjligt.

    Skickat från min Nexus 7
     
  7. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Nej men vilka fördelar finns med ett öppet system enligt dig då? Finns det något bra OS till datorer eller är dom värdelösa eftersom dom är (någorlunda) öppna? Du verkar väldigt rädd för virus så jag undrar vad du kör för OS på datorn...

    Både MS och Apple har egna annonsplattformar... Hur tror du att man lyckas visa riktade annonser? Man rotar i vad du gör. Att såga Google för att dom inte skyddar dina uppgifter och sedan hylla MS/Apple är väl märkligt? MS vill ju till och med ha en kamera igång i vardagsrummet (Kinect)... Självklart finns det grader i helvetet men att såga en drake och sedan hylla en annan? Nja.

    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4
     
  8. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Jag vet - jag är som ett barn ibland :) Men min tråd som jag startade har spårat för LÄNGE sedan. Det är inte en WP-tråd längre. Det är en "vem har mest rätt och orkar tjata längst"-tråd. Därför känner jag lite w/e. En andra offtopic mer eller mindre!
     
  9. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Fast det är ju egentligen bara en person i tråden som försvarar "sitt" os... De flesta andra här i tråden har ju båda operativsystemen utan att behöva, likt Bagdad Bob, försöka vända varenda nackdel med något till en fördel....

    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4
     
  10. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Jag är inte rädd för virus, jag kör W8 på en PC. Jag ogillar när det lämnas ut uppgifter de inte får. Du nämnde ju själv FB och anonymiteten. Google lämnar ut sina kunder till okända tredjepartstillverkare. Sådant försöker jag hålla mig ifrån, men jag hade varit tvungen att finna mig i det om jag körde Android.

    På datorn har jag virusskydd och det är knappt man behöver det om man surfar med sunt förnuft.

    Om du nu tror att MAC är förskonade från virus så tror du kraftigt fel. En orsak till att så få MAC drabbas är för att det är ointressant för virusutvecklarna att skapa något för en så liten grupp. Målet är ju att nå så många som möjligt (Android). Sedan har MAC drabbats och därefter ändrat sig till till väldigt säker dator från att gått ut med garanterat aldrig virus.

    "More than half a million Apple computers have been infected with the Flashback Trojan"

    http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-17623422


    Ja, det är vidrigt.

    Var har jag hyllat Apple?

    För att de ska övervaka dig eller för ett spel?

    Googles nya Moto X har på micken hela tiden. Med din logik så är det för att övervaka? (Jämför med Kinect)

    För att de är inte lika. Den som lämnat ut mig, utan att förvarna mig, till okända tredjeparttillverkare, är vidrig. Varför måste du godkänna så mycket innan du kan installera en app? Varför måste appen ha tillgång till så mycket info? Skumt, tycker jag.

    Dessutom har ju Googles också gett info till NSA, så de har både gjort, plus ger info till okända privatpersoner.

    "Microsoft, Yahoo, Google, Facebook, Paltalk, AOL, Skype, YouTube, Apple"

    http://www.washingtonpost.com/inves...0c0da8-cebf-11e2-8845-d970ccb04497_story.html

    Så hur kan inte Google vara värre, för nu kan du inte köra NSA-kortet då det gäller Google också.
     
    Last edited: 8 aug 2013
  11. Madeli

    Madeli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    3 371
    Mottagna gillanden:
    722

    MINA ENHETER

    Det finns ett uttryck: "Don't feed the troll" ... Jag ser dock fanboyism åt båda håll.

    Skickat från min Nexus 7
     
  12. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Var försvarar jag WP? Jag sa ju att det är WP som släpar inte Nokia, WP saknar massa appar, men vadå, får jag inte gilla det jag gillar?


    Hellre för lite appar och lite väl slutet, än att ha någon som går bakom min rygg. För det gör Google. IOS är helt okej, det har inte alls samma brister.
     
  13. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    han är ju inte direkt opartisk :)

    Jag bara sa om han nu ogillade info-spridningen via FB, hur han då kan anamma Android som lämnar ut allt de kan till helt okända. Jag fick inte ihop den ekvationen.
     
  14. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    När vi diskuterade det här med öppna nätverk och att Android inte verkar ha en sådan app, så blev de helt till sig, men jag kunde lätt erkänna att WP saknar över 100.000 appar som Android har. Men de kunde inte medge EN app.

    Då kan man ju fråga sig vem som försvarar vad.
     
  15. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Så fungerar det ju som du redan vet på WP (men du nämner inte det?) också, för en del appar så får du en popup där en app ska ha rättigheter. Godkänner du inte det avbryts installationen. Gillar du inte rättigheterna på Android får du också avbryta.

    Varför nämner du Mac? Har jag sagt att Apple är änglar? Jag vet att MS/Google/Apple lämnar ut allt till NSA. Linux gör det inte men det är så sorgligt dåligt (eller iaf för svårt för mig). Därför väljer jag en av tre dåliga valmöjligheter, i mitt fall Windows.

    Jaha Moto X har på micken på hela tiden, hade jag ingen aning om! Kinect är ändå inget för mig! Jag vill inte ha någon av produkterna. Dessutom kommer säkert både MS och Google redan åt både kameror och mikrofoner på mobilerna antar jag så egentligen borde man väl inte störas av Kinect... Kommer det ett alternativ på dator och smartphonemarknaden med rent mjöl i påsen och som har funktioner som funkar för mig så skulle jag gärna byta.

    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4
     
  16. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    [​IMG]

    170.000 fler användare i Juni. Apple var den ende som hade ökat mer.

    http://wmpoweruser.com/comscore-windows-phone-adds-0-1-share-170000-users-in-june/

    [​IMG]

    "Windows Phone Grows 77.6% YoY In Q2 2013" Nokia har 81,6% av plattformen.

    WP var den snabbaste växande plattformen över den tiden.

    http://wmpoweruser.com/idc-windows-phone-grows-77-6-yoy-in-q2-2013/


    [​IMG]

    "Windows Phone Store passes 2 billion downloads, 1 billion in only 6 months"

    http://wmpoweruser.com/windows-phone-store-passes-2-billion-downloads-1-billion-in-only-6-months/

    Det verkar laddas betydligt ner mer appar nu, och det är ju bra.
     
  17. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Åt vilket håll är jag partisk? För några veckor sedan när jag köpte en 925 så var jag ju enligt dig en större fanboy än vad du (eventuellt) är? :-)

    https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=1346084#post1346084

    "Haha, säger han som både själv och har en kompis som beställt 925, som precis lanserats. Du är ju så het på 925 att du t.om försöker tona ner det

    Du och den andra fanboyen där gick snabbt på 925, själv sitter jag lugnt under korkeken och luktar på blommorna. Jag är nöjd, mjukvaran blir ju identisk inom någon månad, och jag vill ta ett större steg vid nästa köp, som mellan L900 och 920, där är det enorm skillnad. Det är det inte mellan 920 och 925. Men vadå, är ni fanboys så är ni "

    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4
     
    Last edited: 8 aug 2013
  18. Madeli

    Madeli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    3 371
    Mottagna gillanden:
    722

    MINA ENHETER

    Jag tar inte någons sida i detta. Påstår inte att jag är perfekt heller... Sen är jag kanske äldre än vad ni är? Hur som så har det spårat ur och diskutionen är bara löjlig nu.

    Jag använder både WP och Android och smaken är som baken. Om jag kunde få en lur av samma kvalité som min Nokia och alla funktioner som en Android hade jag varit jädrans glad! Det är inte möjligt i dagsläget verkar det som...

    Jag har aldrig testat IOS mer än ett par sekunder åt gången (dottern är iphonenörd)... Jag har faktiskt blivit sugen på att skaffa en iphone sen jag fick min Nokia. Fanboyism har jag aldrig förstått mig på... Ingen ska få mig så såld... Slutar man utforska och fastnar i något så kan man oxå missa massa saker. Jag gillar att utforska ;-)

    Android är riktigt kul om man vill fixa och trixa! Men med öppenhet kommer så klart säkerhetsrisker! Jag har hållt på och trixa med Android ett bra tag nu och har tröttnat en hel del och vill mest att det bara ska funka som det är.Kanske därav att jag trivs rätt bra med WP förutom appbristen. Så eg kanske en iphone vore det ultimata för mig just nu?!

    Tyvärr är Apple produkter på tok för dyra dock... Men jag har min Nexus 7 och min Nokia Lumia 920 och får det bästa av två världar som jag ser det just nu. Tyvärr då i 2 olika produkter och inte i en och samma ;-)

    Aja, så ser jag på det iaf!

    Skickat från min Nexus 7
     
  19. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    EN sak vill vissa appar veta, EN sak. Om man tillåter att uppge sin position. Det känns ok. För jag kan ta bort platstjänster sedan.

    Men ingen app frågar efter tillgång till mina surfvanor, Wifi, min kontoinformation, mina kontakter, osv osv.

    '

    Precis, du tvingas släppa ut massa info annars kan du inte installera. Äckligt.

    Varför nämnde du bara MS då?

    Kan trösta dig med att nästan hela världen har gjort samma val.

    Nähä, men nu vet du det :)

    Nu är jag lite novis på området, men nu när Xbox One kommer så ska jag köpa den. Den kan integreras så smidigt i ekosystemet. Måste man ha Kinect då? Tror inte det,. utan den är väl till för de som vill hoppa och dansa och sjunga i sina spel/lekar?

    De kan säkert komma åt dem, men MS skulle iaf inte använda det emot sina användare. Man lämnar inte ut de som plattformen bygger på. Inte MS, iaf.

    Svenska Kyrkan ska släppa en plattform snart, de är nog tro-värdiga.
     
  20. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Du är alltså fanboy i båda lägren, det var inte illa pinkat ;)


    Ok.

    Nej. Själv kompletterar jag med en iPhone, men det blir mindre och mindre, n u är det nästan bara om jag behöver swisha. Förhoppningsvis slipper jag det också snart.

    Det finns en njutning i att vara nöjd också, att inte känna behovet av att kolla om något kanske är bättre. Även om jag fattar vad du menar.

    Så säger faktiskt ganska många.

    En iPhone är inte alls fy skam, snabb, smidig och har allt. Men den saknar vissa saker som faktiskt WP har, men den har ju fler appar. Den har liksom inte ens lev-rapport på sms, och det hade 10 år gamla lurar, och jag måste ha det.

    ja, du ser, du anser att du får det bästa av två världar just nu, då säger ju du att du är nöjd. Bra.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.