Diskussion: iPhone - Snabba frågor och svar

Diskussion i 'iPhone Allmänt' startad av Fredriks, 2 jan 2013.

Taggar:
  1. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Tänkte vi kunde starta en allmän tråd om Iphone.

    Kanske är vi flera här som använder både Android och IOS och vi kan dela med oss av våra erfarenheter.

    Denna tråd är inte för eller emot det ena eller andra så jag vill inte att den spårar ur med fanboyism så att säga.

    Jag fick nyligen möjligheten att få en Iphone 4S och eftersom jag är den nyfikna typen som gärna testar saker så tog jag den. Jag kör den på mitt Tvillingkort bredvid min SGS3.

    Har haft den i ca 2 veckor nu och börjat vänja mig vid den, kan dock inte säga att jag har full koll på det operativet ännu :-) men det har jag ju inte på Android heller till 100 %.

    Har redan fäst mig lite vid den, tycker det är en riktigt bra telefon (smartphone) men den lämnar lite att önska eller kanske rent av sakna från min Android. Framförallt saknar jag widgets och notifieringsfältets information och genvägar. Men när jag använder min Android saknar jag notifieringarna på ikonerna som IOS lyckats med riktigt bra, bara att få antal olästa mail på Gmail ikonen i IOS men inte på stock Andriod med standard launcher suger ju rejält....

    Överlag känner man att Android är lite öppnare system. Att kunna se vad som drar ström i en Iphone verkar inte lätt, kanske beror det på att jag inte kan eller vet hur. Idag fick jag ett plötsligt batteridräneringsproblem, telefonen blev varm och batteriprocenten försvann blixtsnabbt utan att jag visste varför. Trodde till att börja med inte att Iphone hade några problem men dessa batteridräneringsproblem är visst gränslösa :-). Startade om telefonen och problemet verkade försvunnit men eftersom jag fick problemet tänkte jag googla lite på appar som gör att man kan se vilket eller vilka appar som bråkar men det verkar inte finnas om man inte har Jailbreakat ?

    Överlag tycker jag inte det finns några enorma skillnader i flytet mellan en bra Android och en 4S, det jag i så fall imponeras över är hur bra Apple fått Iphone att fungera med sin hårdvara som inte har lika mycket under huven som min SGS3 tex.

    Min SGS3 presterar dock enormt mycket bättre i browsern än vad Iphonen gör, SGS3:an har bra mycket bättre flyt där. Inte för att Iphonen hackar eller så men scrollningen är inte lika njutbar.
    Samma sak med textanpassningen till skärmen, där är IOS långt efter då texten inte alls verkar anpassa sig när man zoomar in.

    Det jag kan konstatera är att jag gillar både IOS och Android fast med lite mer hjärta i Android för att det går att göra mer personligt mot IOS. Det tog inga längre tider att konfigurera Iphonen, något säkert många uppskattar. Den fungerade nästan direkt ur kartongen så att säga, lite bökigt med en jäkla massa säkerhetsfrågor för mitt Apple id bara. En Android däremot blir man ju istället nästan aldrig färdig med :).

    Så, har ni några bra tips eller frågor/svar på Iphone som vi kan hjälpas åt med ?

    OBS !!

    Förväntar mig att vi håller en bra och trevlig nivå på diskussionerna.
     
    Ekofasc gillar detta.
  2. damagee

    damagee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    803
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Jag är också tudelad när det gäller dessa båda sidor. Jag har hållit på längst med android och rootat hit och flashat dit bara för att möjligheten har givits till användaren. Började nån gång 2009 och kört ett otal androidlurar. Då var det roligt med att alltid förnya och ändra på det som gick att ändra på.
    Dock med tiden så tycker inte jag att det är direkt nåt som lockar längre och då hoppat på iphonen. Jag tycker att det är skillnad med flytet dessa system emellan, android är inte riktigt där än. En iphone krånglar aldrig, laggar inte och bara fungerar direkt och så är det kanske just på grund av att inte alla kan vara och peta i systemet som i android. Men gillar man att ändra är android bättre givetvis. Sitter på en I5 idag och tyvär finns inte JB till den än. Enligt mig så är en JB:ad iphone riktigt roligt då det ger användare väldigt mycket utrymme för förändring. Nästan lika mycket som i android till skillnad från att kunna köra olika romar som enligt mig är det bästa med android. För att jag ska gå tillbaka så krävs en del av android. Ska man kalla Nexus 4 eller Samsung GS3 för flaggskepp så räcker dom inte riktigt till enligt mig. Men vad som räcker till eller inte är bara för den enskilde användaren att avgöra. Jag har haft bättre upplevelser i helhet med IOS.
    Hoppas vi kan få till en tråd som är bra. Vad som fattas IOS i SE är ett riktigt bra forum så som detta underbara swedroid...
     
  3. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Har sökt efter ett Iphoneforum sen jag fick 4S:en men inte hittat något som är i närheten av lika aktivt och bra som Swedroid. När man är ny på ett os är man ju lite informationstörstig så att säga men dom Svenska forumen för IPhone är ju inte i närheten lika aktiva som Swedroid.

    Precis som du säger är vi ju alla olika och har olika krav på våra telefoner och dess operativ. Nu har jag ju ingen IPhone 5 så jag kan ju inte jämföra den med min SGS3 och kanske är det fel att jämföra den med en 4S men i min mening har dom 2 minst lika bra flyt och snabbhet. Batteriet i 4S har dock inte en chans mot SGS3:an.

    Funderar lite på att byta batterieti i 4S:en,alltså lämna in den för byte.
    Mailade ett företag jag hittade på nätet om det var ett Original Apple batteri men fick till svar att det var ett OEM.
    Har du någon erfarenhet kring det ?
    Tänker inte betala 400:- för att få ett 20:- batteri från e-bay om jag säger så ;)

    Jag kan dock tänka mig att en IPhone med JB är en ytterliga förbättring jämfört med en stock IOS. Det är dock inget jag vågar mig på ;)










    Sent from my phone with Tapatalk
     
    Last edited: 4 jan 2013
  4. damagee

    damagee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    803
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Jag har inte nån koll alls på detta med batteriet då det har aldrig varit nåt jag har lidit av varken på nuvarande IOS eller på tidigare android. har du så dåligt batteri på 4S:en!? Låter nästan som ett fel. Jag använder luren och även den tidigare 4S rätt kraftigt men den håller minst 1 dag och lite till. Dock väldigt lite krävande spel och streamad film vilket såklart drar mer på batteriet.
    Ja en JB iphone är riktigt kul att leka med, som natt och dag. Visst kan det gå åt h-vete precis som i android men har aldrig hänt mig och har det strulat till sig så går det alltid att återställa i 9,5 av 10 fall.
    Såg för övrigt att ett JB till 5:an och IOS 6 var på g, hoppas att dom väntar med det till att 6.1 dyker upp så att inte det avslöjas vad som har använts.
     
  5. llama

    llama Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2012
    Inlägg:
    1 755
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    förlåt ifall det redan står någonstans, kollar igenom lite snabbt! vilken version av iOS använder du?
     
  6. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    6.0.1 är versionen.

    Skickat från Mobilen via Tapatalk
     
  7. Cobraz

    Cobraz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2010
    Inlägg:
    988
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    Hej, har fått i uppdrag att laga syrrans unges telefon... den går inte att skicka på service då det finns en sprica på 3mm på framsidan och syrran anser inte att det är värt att betala 2k för det.

    Problemet...

    Startar inte utan strömförsörjning... väl med sladden i så vill den connecta till itunes. Väl där så säger itunes att den är i återhämtningsläge och att man måste återställa den.
    När jag väl börjar så avbryts allt och säger att det inte gick att slutföra pga kod21.

    Vad ska jag göra? Har aldrig pillat med iphone och är heeelt grön på det är området. :)
    Ringde tre som är operatören och dom hade aldrig hört talas om problemet.

    Det går alltså inte att komma in i telefonen så jag kan inte ändra några inställningar på den osv.

    Evigt tacksam för hjälp!
     
  8. damagee

    damagee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    803
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Jag är långt ifrån någon expert på ämnet men har hållit på en del med iphones och JB där det gått åt skogen ibland men det har alltid löst sig.
    Som jag förstår så går det inte att få igång den alls och när du connectar den med itunes så säger itunes att den är i återhämtningsläge.

    Först prova med en anna dator om du har tillgång till det då detta brukar vara en ganska enkel men effektiv lösning, alternativt att starta om den du redan har.

    Om inte det fungerar så prova att sätta luren i DFU-mode genom exemplet i länken nedan (den får alltså kontakt med itunes men laddar inte bootloadern), sen följ vad som sägs i itunes:

    http://iphoneguiden.se/guider/guide-hur-du-satter-iphone-i-dfu-lage/

    "Som vanligt, gör allt på egen risk"...
     
    Last edited: 8 jan 2013
    Cobraz gillar detta.
  9. Cobraz

    Cobraz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2010
    Inlägg:
    988
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    funka icke det heller tyvärr.... kod 21 säger den bara.
    Har provat med tre olika datorer och inget funkar... alla är pc's dock.


    Telefonen har legat och blivit urladdad, och när syrrans unge skulle ladda den igen så vägra den hoppa igång.
     
  10. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Kanske inte har ett batteriproblem, jämför med min SGS3 som jag upplever har en grym batteritid, kanske inte är en snäll jämförelse.

    Ligger just nu på följande värden

    Användning 4 tim
    Vänteläge 15 tim 20 min
    Samtalstid 16 min

    Har då Push på mitt exchangemail och har installerat Gmailappen och den
    kör väl också pushmail.

    Har nu 38% kvar av batteriet
     
  11. Cobraz

    Cobraz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2010
    Inlägg:
    988
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    Problemet löst! Det var bara att byta batteri så funka den som vanligt igen... vet inte vad som blev fel med förra. :)
     
  12. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Menar du batteriet i telefonen?
    Var bytte du isf batteriet?

    Skickat från Mobilen via Tapatalk
     
  13. Cobraz

    Cobraz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2010
    Inlägg:
    988
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    Hade en till iphone 4 och tog det batteriet och prova, vips så funka det som vanligt igen.
    Så nu är ett nytt batteri beställt... :)
     
  14. damagee

    damagee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    803
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Ja det var som f*n... riktigt dåligt batteri på den då... skönt att det löste sig!
     
  15. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Ok.

    Vart beställde du batteriet ifrån ?

    Skriv gärna lite om hur det nya batteriet fungerar efter bytet.

    Har varit lite inne på att byta på min 4S men kommer vänta med det ett tag, har dessutom hemskt dåliga erfarenheter av eftermarknadsbatterier.
     
  16. Cobraz

    Cobraz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2010
    Inlägg:
    988
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

  17. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Intressant, det sägs ju att det inte går att köpa riktiga original Iphonebatterier. Kolla gärna lite extra och jämför batterierna som sitter i Iphonen när du väl får hem det ,skulle vara kul och bra att veta om det verkligen är ett originalbatteri. Sen är jag väldigt nyfiken på hur batteriet fungerar efter en stund användning.

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
     
  18. Cobraz

    Cobraz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2010
    Inlägg:
    988
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    will do!
     
  19. damagee

    damagee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    803
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Det vore fan riktigt intressant om det nu står original via butiken men inte på något sätt går att påvisa detta via text på batteriet i sig... snacka om falsk marknadsföring...
     
  20. Cobraz

    Cobraz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2010
    Inlägg:
    988
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    Batteriet bytt och telefonen funkar kanon.
    Texten m,m såg exakt ut som på original batteriet så jag utgår från att det är äkta.

    Batteritiden kan jag dock inte uttala mig om än då batteriet inte är fullt laddat än och då jag inte är ägaren lär jag inte märka av det heller. :)

    Men allt gick fort och smidigt och funkade kanon direkt.

    Mytrendyphone btw verkar vara en så pass seriös sida m,m så dom skriver nog inte original m,m om det nu inte är det. Det fanns ju ett till billigare batteri som gick att välja, men då stod det att det inte var original utan "kompatibelt".