Stänga av exif, appar skriver på SD-kort, rensa skräp

Diskussion i 'Allmänt' startad av Rushdie, 17 sept 2014.

  1. Rushdie

    Rushdie Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tjo
    Jag kör en gammal S2 med Cyanogenmod 11 (4.4.4). Funkar otroligt bra och väldigt kul att kunna köra senare versioner av Android utan strul.

    Det är ett par grejer jag alltid har haft problem med dock (gäller inte bara denna luren utan droid-smartphones generellt).

    Hur gör man så att kameran slutar spara exif-data i metadatan i en bild? Nu menar jag ju inte geolocation (som går att stänga av), utan allt annat dravel som slutartid, vitbalans, datum osv.

    Av någon oklar anledning så förpestar systemet SD-kortet som är monterat. Även om jag ställt in apparna så att dessa bor i det interna minnet på luren. Det skrivs hejvillt och skapar en massa oreda. Dessutom så skrivs det ändå i /storage/sdcard0 ... varför på båda ställena? Kan man få den att inte skriva på SD-kortet?

    Det finns tre volymer mountade i /storage, externt SD-kort, internt och så en 'usbdisk0'. Denna usbdisk0, vad gör denna?

    Jag kör CM11 och har egentligen bara ett par externa appar; Google play + Maps, firefox, spotify och night mode. Den finns dock en hel del appar med från början (även om det bara är en bråkdel av hur telefonen var utan CM! :P ). Kan man rensa ut dessa? Jag har disablat en hel del; Apollo, Browser, Face unlock, google search, hangouts, sound/voice/talk blaha bubbles phase beam image blaha etc. Finns det någon rekommenderad lista på alla som går att disabla utan att man gör bort sig helt? :)
     
  2. Rushdie

    Rushdie Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag bygger på schizofrenin lite och svarar (delvis) på mitt eget inlägg.

    Hittade inget sätt att stänga av exif direkt, men det finns appar som kan batchköra alla bilder i en mapp och göra diverse förändringar. Till exempel enbart ta bort exif. Ett sådant app är Batch Image Converter. Funkar klockrent. Saknar dock möjligheten att ställa in bildkvalitén med siffror (och inte bara en slider), men man kan inte få allt.

    usbdisk0 verkar vara om man stoppar in ett usb-minne via OTG? Konstigt att man kan skriva i den mountade mappen då iof :)

    Att rensa gick fint. Mycket junk göms i /system/app, och en hel del under /system/priv-app. Här finns en lista, som iof bara är för originalbloat från Samsung: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2514703
    Innehåller mycket som går att ta bort, trots CM.
     
  3. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Jag måste bara fråga. Varför ta bort exif?