Jolla Phone är nu här

Diskussion i 'Övriga telefoner & tillverkare (ej Android)' startad av nille123, 20 maj 2013.

  1. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    Svarstiderna var aldrig något problem, tog max en dag för mig att få svar och de var alltid väldigt trevliga och hjälpsamma i sina meddelanden men det var i logistiken det fastnade antar jag. Något extra skal som kompensation har det aldrig varit tal om.

    Historik:
    2013-12-23: Jag mailar Jolla och undrar ifall jag kan köpa ett nytt batteri och bifogar video på hur min telefon beter sig ifall de har andra ideér om varför det krånglar.
    2014-01-03: De ber om ursäkt för dröjsmålet och ber mig sända massa information om mig och telefonen.
    2014-01-04: Jag bifogar all info och de säger att de ska sätta igång med processen.
    2014-01-15: De skickar mig fraktsedel och info om upphämtning, skickas dagen därpå.
    2014-01-29: Jag frågar hur lång tid det kan tänkas ta.
    2014-02-17: Jag får äntligen avisering att mitt batteri är på väg.


    Summa summarum: Fick batteriet i förrgår och provade det men det var samma problem som med det tidigare så nu ska jag skickade jag tillbaka hela telefonen. Denna gång fick jag fraktsedeln betydligt snabbare så paketet skickades igår, hoppas det inte tar en månad denna gång.
     
    Last edited: 20 feb 2014
    LimaHotel gillar detta.
  2. towhatend

    towhatend Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag är sjukt nöjd med min Jolla, den nya uppdateringen som kommer snart ser jag också fram emot. Det är väldigt spännande med nya operativsystem överlag tycker jag, men Sailfish OS tror jag kan bli något.
     
  3. illithe

    illithe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2009
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej alla med en Jollatelefon!
    Är köpsugen, men vill gärna veta ifall dessa Android-appar fungerar:
    *Bankid
    *Google Authenticator

    Hur är det med Wifi-tethering? Funkar det smidigt?
     
  4. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    Wifi-tethering finns inte än så länge, kommer förhoppningsvis snart.

    Skickat från min LT26i via Tapatalk
     
    illithe gillar detta.
  5. illithe

    illithe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2009
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ok, tack för det.

    Har hittat att Google Authenticator funkar, eller rättare sagt,
    samma funktion finns i Sail OTP (https://openrepos.net/content/seiichiro0185/sailotp).

    Då återstår bara BankID-appen. Har inte hittat någon infon om det funkar eller
    ej. En showstopper för mig om det inte fungerar....
     
    Last edited: 6 mar 2014
  6. towhatend

    towhatend Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Wifi-tethering funkar (http://talk.maemo.org/showthread.php?p=1401995). Kommer officiellt med nästa uppdatering skulle jag tro, men är givetvis inte helt säkert. Sail OTP finns som sagt. Jag har bara testat den förstnämnda appen och den har mestadels fungerat bra. Jag kan testa om BankID funkar. Ber om att få återkomma.
     
    illithe gillar detta.
  7. jesperC

    jesperC Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Har för mig att BankID funkat för mig men nu när jag skulle verifiera så hade jag den inte installerad längre så jag kan inte svära på det.
    Nordeas bankapp, VeriSigns vpn-kodsgenerator och lite andra liknande program funkar i alla fall utan problem.

    Gällande tethering funkar det som sagt och det finns GUI att ladda ner om du inte gillar command-line interfacet.

    Överlag funkar det mesta som jag behöver även om jag retar mig på en hel del saker. Stör mig dock mer på de Android, WP och iOS telefoner jag har så Jollan är den som används oftast.

    Låg även ett paket med en Jolla-mössa i brevlådan när jag kom hem idag så med den plus det extra bakstycket de skickade tidigare tycker jag att jag blivit väl kompenserad för leveransstrulet som jag drabbades av.

    //j
     
    illithe gillar detta.
  8. illithe

    illithe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2009
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har du hunnit testa BankID ännu?
     
  9. jesperC

    jesperC Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Testade precis och det funkar för mig.

    (edit1:)
    Testade igen idag i samband med att jag skulle verifiera att swish funkade.
    Märkte att telefonen verkar glömma inställningar ibland då jag var tvungen att gå in på min banks webbsida och återaktivera bankid't.
    Har inte helt klurat ut exakt när den tappar minnet. Det funkar till exempel bra att att stänga ner bankid appen för att sedan öppna den ett par timmar senare. Kan ha något att göra med om start av telefonen.
    Hur som helst, det funkar men verkar finnas lite glitchar som gör att det inte är helt användarvänligt.

    (edit2:)
    Testade precis att starta om telefonen och allt verkar funka bra även efter detta. Problemet med att jag var tvungen att återaktivera BankID't måste sökas någon annanstans.

    //j
     
    Last edited: 13 mar 2014
    illithe gillar detta.
  10. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    illithe gillar detta.
  11. illithe

    illithe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2009
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack, då ser det ut som om jag inte har några fler ursäkter till att inte köpa en Jolla :)
     
  12. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Funkar Swish? Om bank-ID funkar..

    Skickat från min Sony Z1 Compact
     
  13. jesperC

    jesperC Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Testade just swish lite snabbt.

    Programmet installerar och vid start öppnas BankID så att jag kan mata in kod. Sedan kör swish vidare och verifierar installation utan några synpunkter.
    Har testat att öppna och stänga programmet ett par gånger samt navigera runt utan att jag märkt av några konstigheter. Har dock inte provat att göra några betalningar.


    En not rörande BankID:

    I samband med att jag skulle verifiera att swish funkade så testade jag det idag igen.
    Det jag märkte var att telefonen, ibland, verkar glömma inställningar för vissa androidprogram. För BankID innebar det att jag var tvungen att gå in på min banks webbsida och återaktivera (har även sett att Nordea appen inte kommer ihåg tidigare inmatat personnummer).
    Har inte helt klurat ut exakt när inställningar tappas. Det funkar till exempel bra att att stänga ner BankID-appen för att sedan öppna den ett par timmar senare (kan ha något att göra med omstart av telefonen).

    Hur som helst, det funkar men verkar finnas lite glitchar som gör att det inte är helt användarvänligt ännu.

    (edit:)
    Testade precis att starta om telefonen och allt verkar funka bra även efter detta. Problemet med att jag var tvungen att återaktivera BankID't måste sökas någon annanstans.


    //j
     
    Last edited: 13 mar 2014
    illithe och Dirk Diggler gillar detta.
  14. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 018
    Mottagna gillanden:
    8 510
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Vad tycker ni ägare av jolla nu efter en tids användning. Fungerar telefonerna bra och skulle ni vilja se en ny uppdaterad modell med modernare hw?


    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
     
  15. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    För mig så har telefonen växt. Hade ju mina problem med laddkontakten men efter service och efter att de lämnat betastadiet så fungerar den faktiskt väldigt bra. Jag har ännu inte gett mig på att lägga in Google services eller Google play (som det finns guider för) så en del Android appar fungerar inte för mig men deras egna jollastore börjar få in fler och fler användbara appar.

    Jag har gått och blivit beroende av spelet Turf och det fungerar inte utan att Google service är installerat så telefonen fungerar som jobbtelefon för nu. Mailklienten som visar Exchange och Gmail samtidigt är väldigt trevlig.

    Hårdvarumässigt så hade jag gärna sett lite mer ram, om man vill köra Androidappar så bör man stänga övriga program först för att det inte ska krascha. I övrigt är det inget jag saknar, telefonen är riktigt kvick fortfarande och uppdateringar kommer iaf en gång per månad.

    Skickat från min Jolla via Tapatalk
     
    Last edited: 18 apr 2014
    chraist gillar detta.
  16. Lintberg

    Lintberg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hallå alla goda och glada.

    Fick hem min Jolla Phone idag, men lyckas inte få igång sms tjänster. Kan ta emot sms men inte skicka. Irriterande kan man säga. Säkert något fantastiskt simpelt som jag har missat, men har någon ett tips att bjuda på för att hjälpa en som har fastnat i sitt tänkande?

    edit. Kan nu skicka mms iallafall. Får bifoga bilder i varje meddelande så funkar det :P

    edit2. Hittade det.. Hade inget nummer till meddelandecenter, hade väl varit där och pillat innan utan att tänka på det. Dock underligt tycker jag att det inte ändrades eller återställdes efter att jag återställde mobilen.
     
    Last edited: 30 apr 2014
  17. Boss302

    Boss302 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2011
    Inlägg:
    1 127
    Mottagna gillanden:
    187

    MINA ENHETER

    Tycker det har varit oroande tyst ang jolla efter de lanserade luren. Någon som har några siffror på hur det går för dem?
     
  18. jesperC

    jesperC Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Tror inte att Samsung känner sig hotade i dagsläget ;)

    Såg dock att de knutit samarbete med tele-operatören Elisa för Estland, Lettland och Litauen samt att något liknande var på gång för Italien.

    //j
     
  19. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    Som Jesper säger så håller de fortfarande på att distribuera telefonen till de olika länderna fortfarande, tror inte att de som förbeställde i Indien fått sina än. Så är nog ingen större vinst än så länge.

    Skickat från min LT26i via Tapatalk
     
  20. Lehning

    Lehning Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2012
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    74
    Telefon:
    iPhone 13

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13
    Har också en jolla, så man får väl joina gemenskapen ;)

    Övrigt, har även Aloe TOH ;)