Den stora NFC-tråden: appar och användningsområden

Diskussion i 'Allmänt' startad av azek, 8 nov 2011.

  1. azek

    azek Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    274
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Det står inte mycket om användningsområden för NFC, jag har själv just börjat söka och så långt hittat någon högtalare från Nokia, men det är främst som betalningssätt jag är intresserad av det nu. Mejlade därför ICA som jag hört ska vara på gång och fick svaret.

    "Tack för att du har hört av dig till oss!
    Vi kan inte i dagsläget säga när vi kommer införa NFC betalningar via mobiltelefon."

    Tolkar det som att det är en tidsfråga innan ICA startar med NFC.

    Känner du till fler tjänster/produkter som är på gång för NFC?

    /Anders
     
  2. Sebastiank

    Sebastiank Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2011
    Inlägg:
    895
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Paypal har att du kan requesta pengar via NFC.

    Skickade detta via swedroids vanliga hemsida.
     
    las2402 gillar detta.
  3. azek

    azek Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    274
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Ok, det visste jag inte. Läste i forum att SL hade visat intresse för NFC.
    NFC i Sverige - Mobiltelefoner - SweClockers.com
    Det vore ju kanon om lite större aktörer tog tag i möjligheterna kring NFC men än så länge verkar man bara "nosa" på det.

    En rapport av Eva Olsson och Henning Alesund gör intervjuer med olika aktörer som har lite intressanta synpunkter. Det kan blir svårt för NFC att komma igång i sektorer där det finns visst monopol (talar emot SLs införande en smula), kanske är det snabbmatskedjorna som blir först ut. Vem har inte vridit av ryggen för att slå in en pinkod i drive'in när kortläsare/pad hänger i en halvtrasig arm en knapp meter från bilen...
    Läs hela rapporten här.
    http://www.csc.kth.se/utbildning/ka...ort/alesund_henning_OCH_olsson_eva_K11011.pdf

    /Anders
     
  4. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Jag hoppas verkligen att det kommer igång ivf. Skulle ju vara hur smidigt som helst att slippa bära med sig sin plånbok :)
     
  5. Sebastiank

    Sebastiank Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2011
    Inlägg:
    895
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

  6. Gunde

    Gunde Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2009
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Betala med NFC e ju lite coolt, men känns som att använda NFC som ett snabbt och intuitivt sätt att paira olika mobiler med BT/Wi-Fi är riktigt trevligt. Istället för att behöva söka bland massa skitmobilar ingen av användarna äger kan man snabbt och enkelt skapa en anslutning och föra över filer/starta multiplayer spel osv direkt.

    Det finns helt klart många roliga saker man kan göra med NFC i mobiltelefoner.
     
  7. azek

    azek Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    274
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Är det något apputvecklare kommer kunna använda eller är nfc spärrat på något sätt av säkerhetsskäl?
    /Anders
     
    las2402 gillar detta.
  8. Skerved

    Skerved Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2009
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    NFC går att använda för vilka utvecklare som helst. Jag gjorde tex ett examensarbete som gick ut på att läsa av sensorer med hjälp av NFC. Det fina med sådana applikationer är att sensorerna inte behöver något batteri, utan strömförsörjs via den induktiva kopplingen.
     
    bombay och azek gillar detta.
  9. Snorken19

    Snorken19 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2011
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Skulle va kul att kliva på bussen och hålla fram mobilen :P
     
  10. Snorken19

    Snorken19 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2011
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Frågan är om det inte skulle funka egentligen, Östgötatrifikens resekort är ju NFC här jag för mig.
     
  11. Skerved

    Skerved Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2009
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Det skulle nog fungera om bussbolaget vill. :)

    Edit: Det som behövs är ju att mobilen emulerar ett kort. Den måste alltså uppträda som en NFC tag och inte som en läsare. Detta verkar inte vara riktigt implementerat i Android SDK ännu, men det kommer väl. Går tydligen att åstadkomma med något hack läste jag lite snabbt efter lite googling. :)
     
    Last edited: 12 nov 2011
  12. swanden

    swanden Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    710
    Mottagna gillanden:
    64

    MINA ENHETER

    Skulle gärna kunna använda mobilen för att betala på bussen och i kiosker och liknande. Rätt skönt att slippa kontanter och resekortet när man ska någonstans :)
     
  13. Snorken19

    Snorken19 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2011
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Android är ju så pass öppet så det borde väl inte vara några större problem att skriva ihop något själv om man är kunnig...
     
  14. Mr_Miyagi

    Mr_Miyagi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Kul, jag opponerade på ett examensarbete i fredags som handlade om detta :)

    Det här med NFC kommer mer och mer. T.ex. har Schneider Electric nyligen inlett ett samarbete med Telcred om NFC-lösningar för accesskontroll, så det kommer nog stort på många fronter, inte enbart inom betalningar.

    Hur som helst, det jag gärna skulle vilja se vad gäller busskort/tågkort är att användaren kan skriva in destination och allt i en app och sedan bara "blippa" med NFC. T.ex. här i skåne så är det skitjobbigt med jojo-korten, först ska man stå i kö till en jojo-automat (och man har förstås alltid bråttom) och sedan ska man trycka in typ 10 olika alternativ på en långsam och plågsam automat (där vissa alternativ är omöjliga att hitta och det blir alltid något fel så man får börja om) innan man kan hålla upp kortet (som använder RFID) och få sin biljett. Fatta att bara kunna trycka in allt detta i sin mobiltelefon och sedan bara snabbt hålla upp mobiltelefonen...vore rätt smidigt, minst sagt.
     
    Rebeljoe och simpleminds gillar detta.
  15. Snorken19

    Snorken19 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2011
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Japp helt klart, har det dock rätt bra ställt då jag åker på skolkort med nfc och behöver bara hålla fram kortet coh sedan gå och sätta mig :D
     
  16. baracken

    baracken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    1 707
    Mottagna gillanden:
    103

    MINA ENHETER

    Jag längtar till detta slår igenom :) just köpt mig en Nexus S :)
    Bara säkerheten blir bra så att ingen snor telefonen och har tillgång till att betala med den
     
  17. mullcom

    mullcom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    291
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    JAg vill hellst ha det i går!! o_O
     
  18. baracken

    baracken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    1 707
    Mottagna gillanden:
    103

    MINA ENHETER

    Jag ville ha det förra veckan :-D

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  19. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Snackade med kassörskan på ICA-butiken här om dagen och frågade om hon visste när de tänkte aktivera NFC-läsarna på terminalen. Fick svaret "Nej, det vet jag tyvärr inte. Killen som installerade terminalerna sa att det bara var att slå på, men han sa inte när." Jag: "Aha, men då testar jag bara lite då och då? :)" Hon "Gör det, rätt vad det är kanske det fungerar :)"

    Yay!

    Jag läste en blogg om en kille som fick provköra Google Wallet innan release i USA, och enligt honom visste de flesta handlare inte ens om att terminalerna var utrustade med NFC-läsare. När han betalade med telefonen blev de flesta helt frågande och undrade vad fan som precis hade hänt. Långt ifrån alla, men vissa handlare fungerade det hos. Även småbutiker

    Även om det inte meddelas precis alla handlare kanske det en dag bara fungerar lite här och där. Vore nice!
     
  20. baracken

    baracken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    1 707
    Mottagna gillanden:
    103

    MINA ENHETER

    Nice som fan :-D kommer bli rätt kul att dra fram telefonen när man ska betala i stället för kortet, man kommer nog få många frågande blickar :-P

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk