[GUIDER] Den stora Legend-guiden: Root, upplåsning, ROM

Diskussion i 'Legend' startad av MarkTheGreat, 28 feb 2012.

  1. MarkTheGreat

    MarkTheGreat Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Hej!
    Denna guiden kommer täcka hur du rootar, låser upp och flashar om din Legend. Då min tråd om upplåsning invaderades av frågor angående rootning startade jag denna. Jag skrev ner metoderna jag använde mig av med goda resultat.
     
  2. MarkTheGreat

    MarkTheGreat Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Steg 1: Information!

    Innan vi börjar vill jag passa på att friskriva mitt ansvar för vad ni gör med era telefoner. Ni kan, i värsta fall, misslyckas fatalt vilket resulterar i att telefonen blir obrukbar för all framtid (m.a.o. stendöd). Ni bryter garantin genom att göra detta, och reparationer för framtida eller nuvarande fysiska skador kan bli dyrare för att ni gjort detta.

    Att roota Legenden är ett svårt jobb. HTC vill tydligen inte detta av någon anledning, och de har därför krånglat till det rejält för att nybörjare inte ska göra detta och döda sina telefoner för att sedan spela idioter och klaga på HTC. Om den går sönder, deal with it.

    För att ni ska ha förståelse för vad vi kommer göra bör ni förstå grundläggande termer:
    Root = root access = åtkomst till roten. Detta innebär att ni kommer kunna exekvera applikationer och handlingar som normalt sett inte är möjliga. Till exempel, kunna ta screenshot på telefonen utan ADB eller MyPhoneExplorer. En annan sak man kan göra om man har root är att byta ROM till ett custom-rom, till vilket vi kommer nu…

    ROM = Operativsystemet i mobiltelefonen. Missförstå icke, ni kör fortfarande Android, men ni kan byta till olika (inofficiella) versioner som inte kommit till Legenden. Vanligast är GB (Gingerbread, 2.3.X) men nu har det även kommit instabila ICS (Ice Cream Sandwich, 4.0.X) ROMs.
    För att byta ROM behöver du flasha det från Recovery.

    Recovery = Partitionen på mobiltelefonen där det ligger väldigt grundläggande mjukvara som används till att ”återställa” mobilen. I den som kommer med telefonen kan man i stort sett bara ”apply update.zip”. Detta använder du innan du har S-OFF eller upplåst bootloader till att kunna öppna clockworkmod; du lägger en zip som heter update.zip i roten på SD-kortet, sen trycker du apply. Man kan göra mycket mer från CWM; flasha nytt ROM, flasha .zip’s (t.ex. romförbättringar), wipe:a olika partitioner och även testa så allt funkar. En vanlig custom-recovery är Clockworkmod, det är enligt mig den bästa.
    Det finns även en som kallas Amon Ra, men då jag inte har erfarenhet av denna kommer guiden inte täcka den. För att få in en recovery permanent krävs tillåtelse att skriva på partitionen /recovery. Då HTC inte tycker att vi ska få detta så har de infört djävulens spärr, nämligen S-ON…

    S-ON: En spärr som HTC tycker är nödvändig. Förkortning för Security-on, alltså säkerhet-på. Det förhindrar att man fuckar upp helt, men begränsar oss från att byta baseband, skriver till /system m.m. Man kan bli av med S-ON och skaffa S-OFF, men bara på H-BOOT versioner under 1.00.0000 såvitt jag vet.

    H-BOOT/bootloader: Kan liknas vid en dators BIOS. Det är den mest grundläggande meny du kan komma till, och den kommer du åt genom att ha mobilen avstängd. Du håller in Volym-ned och trycker till power.
    Du kan då se vilken version du har. Allt under 1.00.0000 är bra, men har du 1.00.0000 eller 1.01.0000 är inte världen förlorad för det. Du kan uppgradera men oftast inte nergradera. Det finns en version som kallas 1.02.0000 som är upplåsningsbar, vilket ger dig åtkomst till att skriva till /system och /recovery.
    Via H-BOOT kan du komma åt fastboot, som är en slags debugging-läge som ADB kan jobba mot ostört. Du kan även komma åt recovery härifrån.

    CM = CyanogenMod. Det vanligaste ROMet. Snabbt, stabilt och utan Sense.
     
    Eazer och Gwypaas gillar detta.
  3. MarkTheGreat

    MarkTheGreat Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Nu när vi kan grunderna kan vi gå igång och börja roota…!
    Vi förutsätter att ni har H-BOOT 1.01.0000.
    Åter igen, jag tar inget ansvar för vad ni gör med era mobiler. Ni kan följa mina råd om ni vill. Det är ert val att roota. Jag bryr mig inte, jag bara skriver möjliga lösningar (som för mig och många andra har fungerat. Dessa lösningar är de som generellt anses vara de bästa).

    Först så ska ni ladda ner lite olika saker.

    Android SDK : Länk (Ladda ner .exe versionen)

    Hack for legend: Länk (tack till wigitalwigital; för länken)

    Visionary: Länk

    Legend rooting tools: Länk

    HTC Sync (det MÅSTE vara just denna versionen!) Länk
    (tack till wigitalwigital; för länken)

    Allt nedladdat? Bra.
    Du börjar med att avinstallera allt du redan har som berör Android eller HTC (som gamla HTC Sync-program). Starta om datorn.
    Installera versionen av HTC Sync du laddade ner.
    Du går in i telefonen och aktiverar USB-Debugging (inställningar>appar>utveckling)
    Sedan kopplar du in telefonen via USB.
    Nu kör du Android SDK installationsprogrammet (.exe filen från första länken). Följ instruktionerna på skärmen och låt den installera. Starta om datorn efter den är klar.
    Du har nu en mapp på din C:\Program\Android som heter android-sdk . I den finns en mapp som heter ”tools”. Navigera till denna mappen och extrahera ”hack for legend”.
    Under ”android-sdk” finns där ett par andra mappar. I en av dessa ligger filen adb.exe.
    Navigera till mappen där den ligger.
    Tryck på ctrl+a (markera allt) och kopiera över det till ”tools”. Detta gör vi för att adb med tillhörande dlls med mera har flyttats i senare AndroidSDK-versioner.
    Nu har du allt i ”tools”-mappen.
    Du ska nu se till att mobilen ligger i USB-debugging mode och i ”bara ladda” läget.
    Dubbelklicka på ”crackin.bat” . Mobilen kommer starta om totalt 5 gånger.
    Därefter ska du installera Visionary på din mobil. Detta kan du göra via valfritt utforskar-program, så som Astro File Manager, Bluetooth File transfer eller dylikt. Du kan skaffa dessa från market. Mobilen får inte kopplas från datorn.
    När Visionary är installerat ska du öppna den, och välja ”temproot”. Du kanske behöver göra det här två gånger.
    När du har temprootat ska du gå tillbaka till datorn.

    Där ska du in i ”tools”-mappen, hålla in shift och högerklicka på ett ställe. Välj ”öppna kommandofönster här”.
    I fönstret som nu kommer upp ska du skriva:
    Kod:
     adb shell
    Kod:
    su
    Du kommer få upp ett fönster på mobile. Välj här ”ja”.
    Nu ska du till datorn och skriva ( i samma kommandofönster som tidigare)

    Kod:
    /data/local/flash_image misc /data/local/misc1-2.img
    Nu ska du extrahera “root for legend” och extrahera dem så att sökvägen blir C:\r4-legend-root\ .
    Stäng av telefonen och starta den i H-BOOT (volume down + power)
    Navigera med volymknapparna till ”fastboot”.
    Nu ska fastboot komma upp, se till att mobilen är ansluten (det står fastboot USB).

    Öppna upp r4-legend-root och välj ”step1-windows.bat”. Vänta till den är färdig.
    När du ser menyn på telefonen igen ska du navigera till ”bootloader”, sen till ”recovery”. Telefonen kommer komma till skärmen som bara skriker fara åt dig med en röd varningstriangel och ett utropstecken. Bara lugn, detta är stock-recovery.

    På datorn ska du nu starta ”step2-windows.bat” och vänta på att den ska bli färdig.
    Nu kommer du se CWM. Hälsa artigt och styr med trackpaden (den optiska kulan fram på din mobil).

    Välj ”wipe data /factory reset” och acceptera. Vänta tills den är färdig, vilket inte borde ta lång tid.
    Gå tillbaka till huvudmenyn här nu, och välj ”flash zip from sdcard”. Välj ”rootedupdate.zip” och flasha in den. När den är färdig har du root!

    Nu har du root, då är det dags att skaffa upplåst bootloader så att du slipper fakeflasha dig till CWM varje gång. Du kan här välja om du vill låsa upp bootloadern eller skaffa nytt ROM först. Upplåst bootloader gör bl.a. att AdFree fungerar korrekt, och det är därför jag rekommenderar det först.
    För att låsa upp bootloader kan du följa min guide. Du hittar den här:
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=66130
    Du tappar inte root access genom detta, och det är enkelt att flasha nytt ROM direkt efteråt.
    Om du inte gör detta så kommer du behöva ha filen ”update.zip” i roten på SD-kortet hela tiden. Det är irriterande.
     
    Last edited: 28 feb 2012
    Eazer, Jdroid och Gwypaas gillar detta.
  4. MarkTheGreat

    MarkTheGreat Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Hur du laddar ner och flashar in ett nytt ROM
    Denna guiden är tänkt som en fortsättning från den förra. Du har rootat men det är väl inte kul om man inte kan lägga in ett nytt ROM. Det är ett nytt ROM som bl.a. gör mobilen snabbare (vilket många av oss Legend-ägare vill).

    Att flasha ett nytt ROM är inte alls svårt. Du behöver i regel bara en sak:
    Ett rom i form av en .zip fil.

    Det enda kluriga är att välja vilket ROM du ska ha. Därför skriver jag en snabb genomgång…

    Det finns ett par olika. Det vanligaste är CyanogenMod 7.1, vilket jag använder. Den kan ni hitta här: http://download.cyanogenmod.com/get/update-cm-7.1.0-Legend-signed.zip

    Till er som gillar HTC sense finns det NewSense 1.0 RC4b , som ni kan hitta här (cred: ogo2@XDA):
    http://www.mediafire.com/?4ur6jph8opxrx4p

    Det finns ett experimentellt ICS rom (cred: Cofface A.K.A. Devil) :
    http://www.mediafire.com/?1hn1uj6wkzk3cze

    Det finns ett ROM som är splitter nytt (tre dagar från idag ungefär) som kallas Fuse. Ett vidarebygge (KANG) på CM7.1:
    http://blitz.mabsoft.dk/ExtremeLegend_Fuse.zip

    Blayo har gjort ett ROM:
    http://blay0.tech-guruz.co.uk/b-0.8.zip

    Som sagt, jag rekommenderar CM7.1, men om ni inte är nöjda / det passar inte er så får ni välja ett annat. Installationen varierar inte beroende på vilket ROM ni väljer.
    Sedan behöver ni gapps. Gapps är Google Apps, alltså market m.m.

    Gapps kan ni ladda ner härifrån: http://goo-inside.me/gapps/ . Tänk på att gb i filnamnet betyder gingerbread, alltså 2.3.x. ics i namnet = 4.0.x. Ta den senaste versionen som finns tillgänglig.

    Ladda ner både ditt rom och gapps i .zip format och lägg de i roten på SD-kortet. Nu ska du in i Recovery och flasha därifrån:
    Stäng av telefonen
    Starta med vol- nedtryckt (in i H-BOOT)
    Navigera till ”recovery”
    Vänta tills du får upp varningstriangeln (om du följde min andra guide jag länkade så kommer du direkt in i CWM)
    Välj ”apply update.zip”
    Du är inne i CWM nu.
    Du ska välja ”wipe data/factory reset”
    Sen när det är klart ska du välja ”wipe cache”.
    Efter det ska du in under advanced och ta ”wipe dalvik cache”
    Nu är allt wipeat. Du går till ”install zip from sdcard” och väljer ”choose zip from sdcard”.
    Du letar upp ROMet du laddade dit tidigare och installerar det.
    Därefter gör du om installationen fast med gapps-paketet. Detta kommer installera market m.m.
    Nu är du färdig. Stäng av och starta telefonen normalt. Tänk på att första gången du startar kan/kommer ta väldigt lång tid (5-10 minuter).
    Konfigurera ditt google-konto, sen är du färdig!

    Om du vill byta ROM så gör du om alla wipes och installerar ditt andra enligt samma instruktioner som ovan.
    Nu har du ett nytt ROM med root access. Du kan nu konfigurera din telefon till dina önskemål.
     
    Last edited: 28 feb 2012
    Eazer, Jdroid och Gwypaas gillar detta.
  5. Gwypaas

    Gwypaas Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tack för en underbar guide! Fick först inte Fastboot att funka igen... fick något "enheten är inte ansluten" i mitten när drivrutinen installerades och avinstallerade drivrutinerna och testade alla USB portarna men funkade icke. Testade sen helt magiskt att uppdatera drivrutinen i enhetshanteraren och det funkade på första försöket.

    Kanske ett tips att lägga till i guiden?

    Kör nu CM7 och ska försöka låsa upp bootloadern när jag orkar
     
  6. gr00ve

    gr00ve Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2010
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Behöver lite hjälp, jag har genomfört första delen och rootat min Legend (gick iaf igenom alla steg) men förstår sedan inte hur jag ska komma tillbaka till CWM för att tex göra backup eller flasha in CM7.

    När jag kör H-Boot och sen recovery och väljer apply update.zip så står det att den inte hittas och jag har ju själv inte lagt dit någon update.zip på mitt sd-kort. Den som ligger där heter ju rootedupdate.zip, ska jag byta namn på den???

    Eller måste jag göra om alla steg för adb och r4-legend-root för att komma dit igen?

    Ursäkta de dumma frågorna, får skylla på influensan ;)
     
  7. gr00ve

    gr00ve Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2010
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Laddade ner ClockworkMod Recovery v5.0.2.0 och döpte den till update.zip och då verkar det gå bra.

    Å tack för en bra guide :)
     
  8. Cuyono

    Cuyono Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Följer dina guider men får det inte att fungera??

    Tack för bra guider till att börja med. :D
    Jag kan inte komma in i CWM av någon anledning.
    Det står "E:Can´t open /cache/recovery/command"

    Jag lyckades tidigare då jag följde din guide men nu går det inte. :(
    Provade att döpa om ClockworkMod Recovery v5.0.2.0 till update.zip på SD kortet men det fungerar inte heller.

    Någon som har något tips? :ehm:
     
  9. Goldstar

    Goldstar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    1. Den måste heta update.zip
    2. Kör du windows så se till att du visar kända filtyper annars blir det update.zip.zip om du döper om filen

    Får du fram triangeln så tryck vol+ +power kan ta en stund innan den blå menyn kommer fram ev kan man ibland få trycka power en eller 2 gånger till
     
  10. kochan10

    kochan10 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    423
    Mottagna gillanden:
    59
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    Oj, HTC legend (och liknande guiden) har ett sentimentalt värde för mig. Den var min första smartfon och just nu håller jag på att köpa en begagnad på tradera. Tänkte bara fråga om det inte går att göra det på enklare sätt nu när man kan låsa upp bootloader via htc hemsida? alltså:
    1)låsa upp bootloadern
    2) flasha cwm via bootloader
    3) flasha su.zip paket via cwm
     
    Last edited: 7 okt 2012
  11. MarkTheGreat

    MarkTheGreat Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Hmm, hur tänker du nu? Jag tror jag förstår, jag tror det, men jag tror inte bootloadern kan flasha till mer än sig själv?
     
  12. kochan10

    kochan10 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    423
    Mottagna gillanden:
    59
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    asså man tar cwm.img (zip-packat), döper den till LEGEIMG.zip och kopierar till SD-kort (gold card kan dock vara ett krav här), startar om i bootloader. Bootloadern bör hitta paket och installera (fråga först) det. (Så funkade det på min gamla s-offade incredible S)
     
  13. MarkTheGreat

    MarkTheGreat Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Som sagt, jag tvivlar på att bootloadern kan flasha till annat än sig själv. Bootloaderns enda flashningsmode är väl för att uppdatera sig själv?
     
  14. kochan10

    kochan10 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    423
    Mottagna gillanden:
    59
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    Man kan även flasha stock rom via bootloadern ;) Så gjorde man förut när man nedgraderade från froyo till eclair. Det var alltså ett nödvändigt steg för att roota legend. (långt innan man fick låsa upp hboot 1.01). Jag testar denna metod när jag hämtar min enhet om ett par dagar.
     
  15. dungen

    dungen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 dec 2012
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tjena Mark!

    Tänkte att jag skulle försöka roota min Legend imorgon, men det verkar som länkarna till Visionary och Legend rooting tools inte fungerar, kan du kolla om de funkar för dig och vid behov uppdatera dem? Vore jättesnällt :)

    Tack på förhand!
     
  16. wigital

    wigital Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    jag kommer snart att städa lite i min dropbox, så länkarna till mina legend-filer kommer inte längre att fungera. filerna kommer att sparas, så finns det fortfarande behov av dem så kontakta mig så delar jag en ny länk.
     
  17. MarkTheGreat

    MarkTheGreat Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Du, släng upp länkarna här direkt med. Besparar användare som läser detta utan att vara reggade så mycket jobb, dessutom slipper man vänta på svar från dig.

    Skulle du dessutom kunna slänga upp de på omploader.org och posta de länkarna här så skulle det vara awesome, då har man dubbla servrar också.
    Tack på förhand.
     
  18. wigital

    wigital Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Jag ska ta och titta på det när jag kommer hem.
     
  19. wigital

    wigital Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

  20. ValterTheNoob

    ValterTheNoob Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2013
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Länken till Visonary funkar inte, har någon ett alternativ?