Telenor spärrar internetdelning i mobilen

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Cupcakes, 22 maj 2012.

  1. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Nu har Telenor tagit ett steg efter Telia och kommer att börja ta extra betalt för att man ska kunna använda internetdelning i sin smartphone. Detta kommer inte fungera på alla abonnemang heller - utan endast vissa.

    Detta sker i samband med att de släppte sina nya abonnemang under dagen. Att få tillgång till internetdelning kommer kosta 99kr/månad, då får man också 100GB att använda, jämfört med 15GB som ingår annars.

    Enligt artikeln där jag hittade mer information så är spärren inte införd i deras nät än - det kommer även dröja ett tag innan det är infört också. Men det faktum att det kommer införas när tekniken är klar är lite avskräckande. Hur ska de kunna se skillnad på om jag surfar genom min dator eller mobils webbläsare? Kan de ens göra det?

    Detta ska inte påverka befintliga kunder - men om man har ett obundet abonnemang kommer man säkert påverkas. Även de som tecknar nya abonnemang kommer ju att påverkas. Nu under sommaren har de dock en kampanj där internetdelningstjänsten ingår under bindningstiden.

    Får se hur 3 och Tele2 gör nu, om de följer efter (vilket de säkert gör, tyvärr) eller om de kör i sitt eget spår.

    [Källa]
     
  2. osvanberg

    osvanberg Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2012
    Inlägg:
    1 175
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 8
  3. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Vet - men den tråden handlade mest om deras nya abonnemangsformer - inte det faktum att de kommer spärra internetdelning där. Men tycker mod att det redan finns en tråd för det får de gärna låsa denna :)
     
  4. urbanlarsson

    urbanlarsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    686
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Det är skillnad på att ta betalt för Skype och ta betalt för att dela din internetkoppling. Tycker inte det är något fel i att göra som Telenor gör, det är däremot väldigt fel att göra som Telia gör.

    USA som har net neutrality regler har ju samma sak, där betalar du för funktionaliten du vill ha i form av uppkoppling, men operatörerna kan inte gå in och blocka enskilda tjänster som Telia gör.

    Vi behöver desperat net neutrality regler i Sverige.
     
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag tycker att det är lite liknande. VoIP är ju inget som fungerar direkt genom internet, samma sak med internetdelning. Båda är tjänster som numer är något som drabbar operatören i fråga då man endast använder ett abonnemang för att använda det. Jag tycker hur som att det är fel att blockera VoIP och/eller internetdelning - men kan samtidigt förstå operatörerna till viss del.
     
  6. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Tycker också det är helt fel att blocka en funktion som finns i mobilen. Vi betalar ju redan mer hos t.ex. tele2 om vi ska ha ett större datapaket just för att vi skall kunna utnyttja det mer och fullt ut.
     
  7. Amedi21

    Amedi21 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    142
    Telefon:
    Oneplus 7t

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 7t
    Tråkigt med den här utvecklingen för den breda massan.

    Desto roligare att få lite incitament att roota igen efter att ha tröttnat på att pilla med luren på sistone.
     
  8. Stennan

    Stennan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2009
    Inlägg:
    459
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Är detta något vi kan komma runt med tethering-appar som dom gör i USA?
     
  9. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Svårt att säga i nuläget. Men det borde gå att komma förbi på det sättet. Som Telenor hade sagt så vat det ju infört i systemet ännu.

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  10. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Hur kan de blockera internetdelning? Om de nu inte enbart gör det med hjälp av stöd i mobilen som finns i tex wp7.
     
  11. Stennan

    Stennan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2009
    Inlägg:
    459
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Analysera trafik och kolla om en viss andel av trafiken inte begär mobilsidor utan laddar ner fullversionen av hemsida? Kan man se skillnad på ip-nr från pc:n vs. mobil? har ingen aning.
     
  12. Amedi21

    Amedi21 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    142
    Telefon:
    Oneplus 7t

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 7t
    Räcker det inte med ett samarbete mellan operatör och tillverkare?
     
  13. Niklase

    Niklase Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    490
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Synd, bara hoppas inte de andra hakar på.

    Handlar ju enbart om att de vill tjäna mera pengar på oss, att man inte ska kunna ha samma abb till flera saker.
    Internetdelning är väl snarare en funktion i mobilen än tjänst hos operatören? Varför ska de ta extra betalt för en funktion en telefontillverkare kommit på?

    Förstår ändå varför de gör de, men de börjar bli lite väl girigt. Tror den operatör som står utanför de här sakerna kommer vinna mest då de kommer kunna erbjuda mer än de andra.
     
  14. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Skulle man blockera en viss user:agent kommer man få svårt att surfa i mobilen också, ställer man in sin mobilwebbläsare att bete sig som en vanlig, för att mm ska slippa mobilsidor, kommer man ju då inte heller in på sidan.

    Det Telenor skrev var ju att det var ett tag kvar tills det infördes rent tekniskt, detta kanske är ett tecken på att det är svårt att spärra den trafik som går genom internetdelning.





    Jo, i princip. Hoppas dock inte att någon tillverkare hoppar på och gör det enklare för en operatör att spärra mobilspecifika funktioner.

    Jag tror att spärren kommer fungera på ett annat sätt faktiskt. Om det blir till det värre eller inte är svårt att säga nu tror jag.




    Jag betalar hellre mer för all sorts trafik i ett paket än att behöva köpa till vissa tjänster - då det kommer bli dyrare om man håller på och spärrar hit och dit. Tänk att behöva köpa tillgång till Skype/VoIP och internetdelning för att kunna använda funktioner som operatören inte tillhandahåller..näe.

    Hoppas att 3 och Tele2 inte gör samma sak.

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  15. Niklase

    Niklase Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    490
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Tur man har 349 erbjudandet, då står man utanför allt detta i åtminstone 2 år till.

    Nu när 4g är aktuellt är de lite förvånande att de börjar gnälla om data hit och dit och olika funktioner
     
  16. Niklase

    Niklase Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    490
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Dubbepost
     
  17. Zorro

    Zorro Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2010
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Hmm undrar om det är därför det strular med fb appen mm
    deras APN ser annorlunda ut nu
     
  18. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Jag ser inte riktigt poängen med att förbjuda internetdelning. Man har ju bara sin datakvot ändå, så bandbredden kommer inte skjuta i höjden. Har man 5 GB så har man 5 GB, oavsett om dessa 5 GB förbrukas via telefonen eller via en laptop kopplad till telefonen.

    Visst kan det bli mer intensivt surfande via en laptop än via telefonen, det köper jag, men det är fortfarande samma bandbredd totalt.

    Jag gissar att deras lösning blir samma som i USA - telefoner man köper genom operatörer har internetdelningsfunktionen inaktiverad i Android. Sannolikt med tillägget att funktionen kan "låsas upp" genom att man tecnkar ett dyrare data-abb och får en kod, eller liknande. Vi som köper våra telefoner "rent" kommer nog aldrig påverkas av detta.
     
  19. Amedi21

    Amedi21 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    142
    Telefon:
    Oneplus 7t

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 7t
    Det beror nog på att Telenor säger sig ha fri surf, på riktigt, utan sänkta datahastigheter. De har en friskrivning på sin hemsida om att begränsa mycket aktiva användare som påverkar andras upplevelse negativt. På sin hemsida har de också en skrivelse om en gräns på 15 gb, men den är bara teoretisk - såvitt jag vet har de aldrig sänkt någons hastighet, än. Det kanske inte är så konstigt när hastigheten har varit 3 mbit/s. Nu när den är 16mbit/s förstår jag att telenor upplever att en sån här ändring känns relevant. Med det inte sagt att tycker det var rätt :)
     
  20. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Ah, sedär, jag visste inte att Telenor hävdade att de har "fri surf". Då förstår jag bättre varför de inte vill att man internetdelar via telefonen.

    Personligen har jag hellre en hård gräns på tex 5 GB (varefter hastigheten kapas till 128 kbit/s eller så) och får internetdela precis hur mycket jag vill.