Västtrafik Övervåld -VIDEO-

Diskussion i 'Off Topic' startad av baxee, 21 apr 2012.

  1. mekanismen

    mekanismen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2011
    Inlägg:
    706
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Okej, ge mig en tillförlitlig källa som motbevisar det som står på Planka.nu. Hittar du ett case där någon dömts till fängelse för att ha åkt utan giltigt färdbevis så ger jag mig. Är du en av biljettkontrollanterna i videon månne?

    Den här diskussionen är så jävla onödig egentligen. Det är tre uttråkade livströtta biljettkontrollanter som, i mina ögon, misshandlar en ensam kvinna. Att hon skulle ha begått ett brott med fängelse i straffskalan betyder ingenting, det enda det gör är att ge tre skeva kontrollanter rätt att överfalla henne, eftersom hon med absolut största sannolikhet inte kommer få fängelse ändå.
     
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 018

    MINA ENHETER

    De har iofs inte överfallit henne utan hållit kvar henne, hade hon inte försökt ta sig därifrån så hade de inte gjort mer än stått ivägen. Åtminstone ser det så ut på filmen.
     
  3. mekanismen

    mekanismen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2011
    Inlägg:
    706
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Om jag skulle till jobbet hade jag också blivit skogstokig om någon hindrade mig, sen tror jag att kontrollanterna är väl medvetna om att det är deras beteende och den känsla av hjälplöshet som det ger kvinnan som gör henne frustrerad.
     
  4. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Jag hävdar inget emot dig utan de andra som sade att kontrollanterna inte har någon "makt". Nu säger jag INTE att de har mer makt än civilpersoner. Jag har hållt med den här inställningen hela tråden. För jag antar att du inte läste igenom länken jag postade, där personen hade giltligt färdbevis och kontrallanterna hittade på regler som Västtrafik INTE har och frihetsberövade en Chalmerist.
    Jag ställer mig dock fundersam vad som egentligen hände och när och hur hon stämplade, för enligt vittnen tycks hon ha stämplat innan hon såg kontrollanterna. På så sätt gjorde ju kontrollanterna fel och verkar vara lite väl aggressiva. Men givetvis porträtterar media ofta att det är makthavarnas fel eftersom det tycks vara mer intressant och får mer läsare. Men det är ett annat ämne.
     
  5. Stedad

    Stedad Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2010
    Inlägg:
    603
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Det är snarare ett under att hon inte brukade mer våld med tanke på hur trängd och hotad hon måste ha känt sig. Jag hatar när folk missbrukar den (lilla) makt de har. Påminner om rabiata parkeringsvakter.
     
  6. brutus

    brutus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2012
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Exakt vad är det du inte förstår? Det krävs inte att någon dömts till fängelse utan att det finns fängelse i straffskalan. Precis som att ett enstaka snatteri inte leder till fängelse finns dock 6 månaders fängelse i straffskalan, detta används av civila butikskontrollanter för att kunna gripa. Är det kanske din oärliga flickvän/syster/mamma i videon månne?

    Misshandlar en ensam ung kvinna? Vår syn på vad som karaktäriserar misshandel går kraftigt isär märker jag. Eftersom hon begått ett brott med fängelse i straffskalan betyder ganska mycket, att hon dessutom börjar skrika, försöker ta sig därifrån (och överfalla kontrollanterna) etc betyder även att hon kan bli misstänkt för fler brott. Diskussionen är ganska onödig, hade hon varit ärlig och betalat för sig hade det aldrig hänt. Förhoppningsvis lär hon sig en ordentlig läxa när hon får betala böterna.
     
  7. tanecem

    tanecem Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2011
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Visst gör hon fel eftersom inte betalat. Men hon såg livrädd ut stackarn, ibland måste man se genom fingrarna i vissa arbeten. Det kallas smidighet. Det här liknade snarare en psykisk tortyr mot tjejen.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
    Last edited: 23 apr 2012
  8. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Att inte betala direkt var fel, men snälla...varför trycka ner henne och hålla kvar henne i vagnen? Det hon gjort kan knappast ge fängelsestraff - det skulle.vara kul att höra vad polisen gjorde sen.

    Varför inte gå ut med henne, utan sitta kvar i vagnen och trycka ner henne? Det dom gjorde hade garanterat inte behövts för att få henne att stanna kvar ju.

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  9. mekanismen

    mekanismen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2011
    Inlägg:
    706
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Det du inte förstår är att jag inte bryr mig ett skit om vilka lagar som kontrollanterna stödjer sitt agerande med, det finns liksom inget moraliskt försvar för det de gör. Man kan inte bara se allting helt svartvitt, som i allt här i livet finns det gråskalor även i detta.

    Fine, hon har gjort fel, men det rättfärdigar knappast den behandling som hon får.

    För att sammanfatta min åsikt: Det finns viktigare läxor att lära människor än att man absolut inte får glömma att betala för sig när man åker i kollektivtrafiken, t.ex. att det inte är okej att misshandla, oavsett grund till misshandeln. Kontrollanterna är helt enkelt, i mitt tycke, en jävligt onödig del av kollektivtrafiken, och endast ett verktyg för att sätta sig på de som antingen inte har råd eller vägrar betala för något som ändå inte fungerar som det borde.
     
  10. Tobby

    Tobby Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    1 609
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Obehagligt
     
  11. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 018

    MINA ENHETER

    Låt bli att använda det då om det ändå inte fungerar.
     
  12. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Om det inte fungerar så ger man väl fan i att använda det och har man inte råd skall man ge fan i att kliva på. Kvinnan blir rädd för att hon inser att hon kommer åka dit och att det kommer kosta henne mer än vad biljetten skulle kostat henne om hon stämplat från första början.

    Att folk här verkar tycka synd om henne och acceptera hennes beteende är för mig bara ett tydlig tecken på att medelåldern här inne inte är speciellt hög.

    Begår man en brottslig handling så får man fan ta sitt straff oavsett om det gäller att planka, köra för fort, misshandla någon eller ta livet av någon. Det får fan vara färdig daltat med packet nu! Ge dom ett kännbart straff någon gång!
     
  13. brutus

    brutus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2012
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hon får ingen särskild behandling, hon betalar inte och kontrollanterna håller kvar henne, när hon sedan försöker fly hindar de henne, precis som det ska vara. Hade hon bara suttit lugnt och stilla hade det antagligen inte varit någon närkontakt, hon satte ribban själv. Vill hon, eller andra för den delen, undvika sådant eller vill spendera sina pengar på annat än biljetter, låt bli att använda kollektivtrafiken.

    Jag håller med dig om att det inte är okej med misshandel så det var ju himla tur att kontrollanterna inte gjorde sig skyldiga till något sådant!
     
  14. brutus

    brutus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2012
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hon var väl rädd för att få böter. Visst kan man se mellan fingrarna men samtidigt så är kollektivtrafiken ingen social verksamhet och ju mer folk utnyttjar systemet desto dyrare blir det för andra. Kan ju även ha varit så att de inte trodde på hennes historia eller så kan de ha velat att polisen skulle få avgöra det hela.

    Någon skrev en fråga om vad polisen gjorde därefter. Antagligen tog de av henne ur bussen, identifierade henne, upprättade en anmälan angående bedrägligt beteende, höll ett misstankeförhör med kvinnan där hon fick ge sin version av händelsen, förhörde antagligen någon/flera av kontrollanterna. Om den kvinnan höll fast vid sin "historia" och kände sig "kränkt"/misshandlad eller liknande och om hon var intressrad av att anmäla det hela upprättades sannolikt en anmälan mot kontrollanterna med oklar brottsrubricering (ofredande/ringa misshandel) som antagligen läggs ner väldigt fort (om ens en förundersökning inleds) då det inte r något brottsligt. Kvinnan kommer sedan få betala böter om hon inte har flertalet pågående ärenden inom samma typ av brottslighet mot sig sedan tidigare, då skulle det faktiskt kunna resultera i typ en månads fängelse eller liknande (dock osannolikt). Med tanke på det aktuella drevet kommer säkert Västtrafik göra någon egen utredning där de ska "se över sina rutiner" etc.
     
  15. Ösregn

    Ösregn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2011
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

  16. mekanismen

    mekanismen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2011
    Inlägg:
    706
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Vad har ålder med någonting över huvud taget att göra? Att man, ju äldre man blir, lär sig att finna sig i den skit som försiggår snarare än att försöka göra något åt saken?

    Har du själv använt dig av kollektivtrafik en längre tid? Sett hur priserna stigit men pengarna bara gått till nya spärrar och "kontrollanters" löner, snarare än att höja kvalitén på och utveckla de kollektiva färdmedlen? För det känns verkligen inte så när jag läser ditt inlägg.
     
  17. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Ojdå där kom jag visst åt en öm punkt så måste legat lite i det jag skrev....

    Och jodå visst har jag använt kollektivtrafik under längre perioder och kan oxå säga att allt var inte bättre för. Att priserna gått upp är väl ganska naturligt om du tänker till lite. Priserna på allt från bränsle till fordon och löner har ökat och för att kunna fortsätta att erbjuda en förhållandevis bra service så måste bussar, spårvagnar m.m bytas ut.

    Hade däremot alla som brukar systemen varit med och betalat så hade en viss del av denna prisökning kunnat undvikas. De som betalar får ju även betala för de som väljer att inte göra det men ändå väljer att nyttja systemet. Vidare så hade dom även kunnat undvara ev. nya bommar och kontrollanter. Så istället för att gnälla ut och gör rätt för er.

    Och gillar ni inte att vi lever i en demokrati där man förväntas och bör följa rådande regler och lagar så finns det jättefina länder i gamla Sovjet som kanske skulle passa er bättre...

    Sent from my S(E) Xperia arc using TapaTalk
     
  18. xzeros

    xzeros Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2011
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Du missar en viktig poäng. Det är rättens jobb att döma brottet, inte den som utför envarsgripandet. Alltså ska inte kontrollanterna bry sig om kvinnan av oaktsamhet glömt stämpla kortet eller om hon helt enkelt struntat i det.

    Vidare går det att läsa på västrafiks hemsida att du ska registrera ditt kort direkt vid påstigning, detta är ett vilkor för att din resehandling ska vara giltlig.

    Fritzhy:
    Svensk lag bryr sig mindre om vad du tycker eller tror. Det är fakta att bedrägligt beteende har fängelse i straffskalan och det är fakta att för att få göra ett envarsgrip ska det finnas fängelse i straffskalan, ergo vem-som får gripa någon för bedrägligt beteende.

    Hur vida någon sedan faktiskt har blivit dömd till fängelse med denna brottsrubricering är irrelevant för den som griper, då det är rättens uppgift att döma och ingen annan.

    Du kunde läsa planka.nu så du bör kunna läsa detta.
    Bedrägligt Beteende: 9 kap 2§ http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...gssamling/Brottsbalk-1962700_sfs-1962-700/#K9
    Envarsgripande: 24 kap 7§ https://lagen.nu/1942:740#K24P7
     
  19. PingviN

    PingviN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    Hon försöker fly över sätena. Därför.

    Fängelse finns med i straffskalan.

    Hur vet du vad som hade krävts för att få henne att stanna kvar? Kan du garantera att hon inte hade dragit om hon fått chansen? Så vitt jag vet inväntade de polis, vilket är precis vad de ska göra efter att ha gjort ett envarsgripande.

    Kvinnan hade kunnat göra det lätt för sig genom att betala sin avgift för att hon bröt mot Västtrafiks regler. Hon gjorde det svårt för sig helt i onödan.

    Folk behöver förstå att lagar och regler gäller även om man inte håller med dem.
     
  20. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Jadå du har rätt att det är rättens jobb att döma brottet. Jag menar bara att om inte uppsåt finnes så är det inte ett bedrägligt beteende. Hur som helst orkar jag inte diskutera det i all evighet heller.

    Vad gäller tråden i övrigt så se till att diskussionen hålls på en vettig nivå dvs INGEN pajkastning lr personliga påhopp.