Problem: Strul med Sensation efter ICS

Diskussion i 'Sensation - Allmänt' startad av jeo, 14 mar 2012.

  1. jeo

    jeo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2011
    Inlägg:
    122
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Är det någon mer än jag som haft en del problem med sin Sensation efter uppdateringen till ICS?

    Det första problemet är att luren stänger av sig själv minst en gång om dagen och man måste själv starta den igen. Den startar alltså inte om sig.

    När man sen startar den kommer det upp en ruta där det står "Android uppgraderas" och under det kommer där upp ett medelande om att mobilen optimerar appar.

    Den tappar också ring- och SMS-signalen och man måste gå in och välja om dem på nytt. Jag använder mig av Rings Extended till SMS-signalen och en MP3-låt som ringsignal, men det ska väl inte spela någon roll..

    Någon som har någon lösning eller info om dessa problem?
     
  2. Peak81

    Peak81 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    43

    MINA ENHETER

    Jag har samma problem vid uppstart "android uppgraderas - appar optimeras" , de andra bekymmerna har jag ej, bortsett från väsentligt mycket sämre batteritid!
     
  3. MrSexor

    MrSexor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2010
    Inlägg:
    516
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    samma vid uppstart, bryr mig inte direkt.. den bootar ju lite snabbare så blir ju +-0 i total boot-tid..:P

    starta om sig osv, borde göra en factory reset efter denna ICS. Min flyter på
     
  4. jinx

    jinx Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2011
    Inlägg:
    602
    Mottagna gillanden:
    64

    MINA ENHETER

    Buggen med ringsignaler trodde jag bara fans i om man manuelt uppdatera den fulvägen
     
  5. pkerwien

    pkerwien Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2011
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    "Ringappen" har hängt sig vid ett utgående samtal. Fick starta om telefonen för att kunna ringa. Har problem med att bluetooth som inte alltid startar. Sense har kraschat några gånger och hela telefonen startat om sig själv en gång. Upplever också att ljudet under samtal ibland kan vara riktigt dåligt.
     
  6. Bateman

    Bateman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2011
    Inlägg:
    298
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Mycket sämre batteritid, skämtar du? Hos mig är den betydligt bättre...
     
  7. VirtualWalker

    VirtualWalker Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2011
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Fel vid länkar

    Jag uplever ett problem när man tex trycker på en länk i ett mail, eller aftonbladets app på homescreen etc då kommer jag bara till sista besökta websidan. Ej till länkens mål
     
  8. jinx

    jinx Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2011
    Inlägg:
    602
    Mottagna gillanden:
    64

    MINA ENHETER

    ringde HTC o nämnde detta o hon hadde ingen aning om de. föreslog en fabriksåterställning ..
     
  9. perkarn

    perkarn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2010
    Inlägg:
    235
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    ice.net
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ice.net
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Får ställa mig i raden som också hittat saker att klaga på.

    1. Betydligt sämre batteritid. Trots ankerbatteri och Juicedefender.
    Bild på senaste dygnets appar som dragit processorkraft. Såhär högt har aldrig systemet tagit förr, så som i Gingerbread tex.
    [​IMG]
    2. Det här händer lite random, men efter att ha varit inne i en app som tex reader eller tweakdeck och trycker på "Back" (för att gå ur programmet) så bootar telefonen om lite snabbt. Skärmen blir vit och HTC-loggan kommer fram, jag får slå in PIN-kod och sedan är den igång igen. Det är över på typ 30sek.
    3. Iconen för WiFi spökar lite.. ibland visar den just den mottagningskvalitén jag har, men oftast bara den lägsta nivån. Trots att jag vet att jag ska ha full mottagning. Lite störande.
    4. Inte för att det spelar speciellt stor roll, men det där som alla andra också har vid uppstarten "Optimizing applications..."
     
    Last edited: 14 mar 2012
  10. jinx

    jinx Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2011
    Inlägg:
    602
    Mottagna gillanden:
    64

    MINA ENHETER

    Sense har börja krasha för mig. de krashar inte men måste typ laddas om. går jag ur ett program kommer jag till HTC loggon som sen startar upp allt som vanligt.
    Batteriet är sämre och wifi indikatorn visar konstant noll
     
  11. Bateman

    Bateman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2011
    Inlägg:
    298
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Buggen med länkar i tex Facebook mm har jag också märkt nu...
     
  12. caa

    caa Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    40
    Operatör:
    Telia,Telenor,Halebop,mm
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Halebop,mm
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    ROM:
    Original
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22+
    ROM:
    Original
    Telefon 3:
    Några hundra lurar i museet
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S9+ Cellular
    ROM:
    Original
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S7 LTE
    ROM:
    Original
    Övrigt:
    Samsung Galaxy watch 4 Classic, Samsung Galaxy Watch 4 LTE
    Ett par saker har jag upptäckt men det värsta är att vad jag än ställer in i exchange synken så ställer den tillbaka sig till Epost 3dagar och 5kb. Synk frekvens 15minuter även om jag ställer den på push. Det tar ca. 20minuter seda är den tillbaka till grundinställningarna. Sedan fungerar inte html mail längre i exchangeläge.
     
  13. dennan

    dennan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2010
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Lenovo P2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Lenovo P2
    enda "problemet" jag har efter uppdateringen, är att när man startar om telefon så kommer kommer just Uppdatering/Optimering av Appar upp.
    annars lirar telefon hur bra som helst, batteritiden är way better än förr och till och med ljudet vid filminspelning är bra mycket bättre (dock inte helt 100%).
     
  14. TheEdge

    TheEdge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2010
    Inlägg:
    501
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Hade samma på min DHD efter en uppdatering....löste sig via factory reset!
     
  15. Megalo

    Megalo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Har problemet med WiFi iconen jag med, nu vet man att det är mest kosmetiskt, men störande är det.

    Signalstolparna kommer tillbaka om man tar bort och lägger till nätverket, men det är bara en tillfällig lösning, man tappar signalstolparna igen förr eller senare.
     
  16. perkarn

    perkarn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2010
    Inlägg:
    235
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    ice.net
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ice.net
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Någon som gjort en factory reset och fått bukt på problemen? Eller är det helt enkelt så att dom slarvat med detta i ICS
    Som man längtat efter ICS, men jag hade väntat längre för att få saker att fungera som förr. Saknar Gingerbread.
     
  17. vulfgar

    vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 564
    Mottagna gillanden:
    229
    Telefon:
    OP 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Jag kör inte stock. så det kan givetvis skilja sej, men när man läser trådar för olika rommar och hittar inlägg om liknande problem så beror det nästan alltid på att man inte "wipat" luren innan man lagt på en ny rom. Wipa innebär att man rensar ur all gammal data och fabriksåterställer så det verkar mycket sannolikt att det borde funka lika bra att fixa såna här problem med fabriksåterställning även för stock.

    Det finns backupprogram för att spara sms, samtalshistorik, musiklistor, programinställningar och program (inte nödvändigt, dom kan man ju hämta igen, eller ev hämtas dom automatiskt efter men loggat in på Play butik (market). Själv använder jag MyBackup Pro, men det finns fler. Man ska däremot inte återställa själva telefoninställningarna, dom kan ställa till det en del.
     
  18. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Som jag skrev i rom-forumet så måste man fatta att inte vissa appar funkar så bra med ICS.

    Sen ligger det "gammalt junk" kvar i appar efter uppgraderingen och då får man masa sig till Inställningar > Appar > "appen" och rensa ur gammalt data.

    För HTC är det enklast att bara säga "fabriksåterställ luren".... och då rensas ju allt gammalt junk. :P

    Sen får man då tänka till för varje ny app man installerar.... funkar det eller funkar det inte ??

    Resten av världen har ju inte heller fått uppgraderingen !! Så XDA kan inte användas som källa !
     
  19. jinx

    jinx Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2011
    Inlägg:
    602
    Mottagna gillanden:
    64

    MINA ENHETER

    Alltså ja lyckades strula till min ordentligt med en tweek så va typ halvbrickad. hade ingen backup alls men lyckades flasha in Revolutions Stock rom på OTA nu funkar fan allt. även wifi ikonen o länkar ...
     
    bulldog_3 gillar detta.
  20. jinx

    jinx Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2011
    Inlägg:
    602
    Mottagna gillanden:
    64

    MINA ENHETER

    även att den uppdaterar appar i uppstarten är borta . gjorde det en gång sen inge mer. då gick den genom samtliga 301 appar jag tydligen hadde ...