Stora tråden för batteritid

Diskussion i 'Applikationer' startad av Aveyz, 28 apr 2010.

  1. Aveyz

    Aveyz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tanken med denna tråd är att om du har problem med din StandBy-tid eller Aktiva Battertid ska du kunna lista dom program du kör för att spara batteritid och vilka widgets och program du har på telefonen som används.
    Tanken är att dom med mer kunnande och erfarenhet kanske kan lista ut varför din mobil slukar batteri eller om du kan optimera dina inställningar.

    ----------------------------------------------Exempel!-----------------------------------------------

    Telefon: SE X10

    Program för att spara batteri: JuiceDefender , Advanced Task Killer

    Program: DxTop, BuddyRunner, Sportypal, Lockbot Pro, Barcode Scanner...

    Widgets: Beautiful Widgets, Audio Manager, Facebook

    WiFi on: 2h
    Bluethooth on: 2h

    Ringer: <1h
    Smsar: 25st/dag
    Surfar: <1h

    Batteriet håller: ~11h

    Kommentar:
    Vad är det som drar så mycket ström på min mobil?
    Varför håller bara min mobil i 11h? Jag tycker den borde klara lite mer?!
    -----------------------------------------------------------------------------------------------------

    Vi vet alla att vi tillsammans sitter inne med massa kunskap och erfarenhet och någon av alla dom som ser din post kommer ha en idé om vad du kan göra.



    Applikationer för att maximera batteritid: (Kom gärna med fler rek!)
    JuiceDefender
    Advanced Task Killer
    Locale
    SetCPU - Kräver Root
    Y5
    Battery Booster Lite
    Battery Booster (Fullversion)

    Applikationer för att observera batteritid mm: (Kom gärna med fler rek!)
    Juiceplotter
     
    Last edited: 14 jun 2010
  2. FlyBob

    FlyBob Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    1 374
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Juicedefender Ultimate använder jag, och då får jag batteritid på ca 24H med min HTC Magic som snart är ett år gammal.

    Locale stänger av massor vid 20% batteri.
    SetCPU klockar ner sig vid 20% batteri och i Sleep.

    Juiceplotter är mycket användbart vid kontroll av batteri-slukning och för att se kvarvarande batteri-tid.
     
  3. Aveyz

    Aveyz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag efterlyser ju lite appar som realteras kring kategorin: Batteri, så om ni kan utantill eller har liggandes, skriv en rad så ska jag se till att dom samlas på post nr1.
     
  4. pierre.c

    pierre.c Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2010
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Y5 - battery saver är helt ok, den stänker av wifi automatiskt när man inte är i närheten av ett känt nätvärk. Den sköter allt själv så man inte behöver hålla på trixa.
     
  5. Pallee

    Pallee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    903
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Min erfarenhet av Locale är att den kan stänga av olika saker på din telefon vid låg batterinivå, MEN för att göra detta låter locale aldrig telefonen gå i viloläge(!). således blir batteritiden sämre men man tror att den hjälper... Jag ska dock påpeka att locale inte utger sig för att vara en "battery saver" och således måste jag påpeka att den gör sitt jobb utmärkt!

    För att verkligen spara batteri se till att ha wifi, bluetooth, avstängda när dom inte används. Använd GSM-nätet när du inte behöver turbo-hastighet... 300kbit/s räcker gott nog för det mesta. GSM-nätet har överlägsen täckning i stor del av Sverige vilket bidrar till mindre output från radioantennen i din telefon. (Kör man med 3 som operatör så måste man ha 3g) Om man inte använder sig av dataanslutningar så mycket så stäng av "mobile networks"

    OBS! gör dessa inställningar manuellt. Annars måste ett program köra i bakgrunden och då med största säkerhet hålla telefonen vaken.

    Edit: Jag talar utifrån mina erfarenheter av HTC Desire.
     
    Last edited: 6 maj 2010
  6. crs

    crs Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Advanced Task Killer är min mening helt onödigt, mer än att det kan va bra att stänga av apps som radio, spotify saker som ligger o rör sig i bakgrunden.

    De flesta program i minnet är i idle och drar inte mer ström för det. de blir snabba och lätttillgängliga när du återigen skall använda dem.

    Däremot att hela tiden hålla på att stänga av apps och sätta på samma app en timme senare drar mer ström i slutändan.
     
  7. Snowbear

    Snowbear Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Battery Booster - Stänger ner all min radio från 12 på natten till 7 på morgonen jag blir inte störd av samtal samt så sparas det massa ström :)
     
  8. Nerf2k

    Nerf2k Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2010
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har en liten fråga om Juicedefender vad exakt gör den? Kanske finns i en annan tråd isafall ber jag om ursäkt för min lathet
     
  9. Spuute

    Spuute Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2009
    Inlägg:
    464
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Kan nämna ett program som ÄTER ström. Batteri Life widgeten. Köpte min x10 i söndags. Måndag morgon 05.00 drog jag ur laddaren och mobilen höll sig vid liv tills jag la mig vid 23 tiden på måndag. Tisdag morgon drog jag ur laddaren vid 5 tiden, och installerade battery life direkt, när klockan var 14 så var mobilen död. Provade avinstallera batteri life widgeten, och igår morse (onsdag) 05.00 drog jag ur laddaren, och nu 26 timmar senare har jag fortfarande mer hälften av batteriet kvar, och då har jag använt mobiler bra mycker mer än i Tisdags så mobilen dog vid 14 :)

    Nu blev allt en enda jävla röra i texten, men det är tidigt på morgonen så jag orkar inte bättre just nu :P
     
  10. yeahyeah

    yeahyeah Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2010
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nån som har koll på om "Rörlig bakgrund" påverkar batteritiden negativt ?
     
  11. Adam

    Adam Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2010
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ja, det gör de
     
  12. PhilipGleisner

    PhilipGleisner Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Japp det gör det.


    Min absoluta favorit är System. Den ger din en avancerad (och även enkel) överblick över alla program som du har igång. Akta dock End All knappen, då stänger du även av all mjukvara för att hålla igång telefonen så den startar om sig.
     
  13. cnord

    cnord Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2010
    Inlägg:
    581
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

  14. Papazian

    Papazian Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 141
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Detta har säkert varit på tal förut men är värt att nämnas igen. På min X10 kryssade jag ur "Trådlösa nätverk -bestäm plats med hjälp av mobilt nätverk och/eller wifi". Har utan att överdriva (nästan) dubblat min batteritid idag. Har använt telefonen i 8h än så länge idag (1 samtal, 5 sms, 1h surf, väderwidget uppdat 1gång/h, 45min spel) och batteriet är nu på 79%. Detta är en markant förbättring för mig.
    Enda gången jag behöver det är när jag använder Google Maps och då slår jag på det manuellt. Kan tilläggas att jag även använder APNdroid, men inget annat "hjälpmedel".
     
  15. kanske

    kanske Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2010
    Inlägg:
    1 058
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Telefon: SE X10

    Program jag använder för att spara batteri: JuiceDefender , Advanced Task Killer , Y5 battery saver

    Andra program som används: Blow it [lite] , youtube , ustream , Opera Mini browser m.m

    Widgets: Mass Effect 2 analog clock , analog klocka

    WiFi on: 90% av den tid jag använder min X10a
    Bluethooth on: inget..

    Ringer: <5 minuter
    Smsar: 5 om dan
    Surfar: 4 timmar

    Batteriet håller: 7-12 timmar

    Kommentar:
    Vad är det som drar så mycket ström på min mobil?
    Varför håller bara min mobil i några timmar? Vad kan jag göra?
     
  16. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Har du 3G igång hela tiden?
     
  17. kanske

    kanske Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2010
    Inlägg:
    1 058
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Har aldrig igång 3g
     
  18. Papazian

    Papazian Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 141
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Kan vara wifi som är boven. Har du kollat med spare parts om det är nåt program som ligger och drar i bakgrunden? Annat tips kan vara att kryssa ur Trådlösa nätverk i Plats-inställningarna
     
  19. Pliind

    Pliind Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    2 403
    Mottagna gillanden:
    345
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch 7 Steel
    Y5 är ju dum i huvudet om jag ska vara ärlig :/jag stänger jag av mitt wifi och kommer in i en lokal där det finns wifi så slår han på sig och lägger till nätverket bland "använda" finns ingen möjlighet till att lägga till specifika nätverk som telefonen får använda :(
     
  20. roxpace

    roxpace Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Manuell kontroll är alltid bäst, slå på och av WiFi manuellt, är inte heller speciellt svårt :)

    Håller med också tidigare inlägg om appen/widgeten Battery Life, livsfarlig om du vill spara ström men snygg, fast det hjälper inte mycket :)