Problem: dåligt kamera

Diskussion i 'Xperia S - Allmänt' startad av Stoggz, 1 maj 2012.

  1. Stoggz

    Stoggz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2012
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Bytte neon med sxs och jämförde nyss kameran med gamla neon och brorsas iphone så är det mycket stor skillnad, känns som om xperia s har 1 Mp och neon och iphonen känns som system kameror. Gör jag något fel eller? Kan posta bilder om önskas.
     
    Last edited: 2 maj 2012
  2. MrMör

    MrMör Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    posta gärna foton tagna med alla 3 så får vi se skillnaden. Själv är jag riktigt nöjd med kameran! Ibland i mörkare miljöer eller så måste jag ändra lite inställningar för att få till bilderna men oftast så funkar det automatiska bra
     
  3. Arvid719

    Arvid719 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Är det inomhus eller utomhus?

    Utomhus tar den otroligt grymma bilder med auto läget, i lite mörkare miljöer T.ex Innomhus så blir det tyvärr ganska dåligt resultat iallafall med autoläget.
     
  4. CrazyDriver

    CrazyDriver Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Min erfarenhet är att SXS tar väldigt bra bilder när allt stämmer, dvs ljuset är bra och telefonen lyckas ställa in sig rätt. Däremot har i alla fall min telefon stora problem att fokusera så fort ljuset är för svagt, som när solen tillfälligt går i moln. Samma gäller exponeringen och vitbalansen. Autoläget fungerar helt enkelt inte optimalt.

    Det värsta av allt är att kameran är så otroligt seg ibland. Från att man trycker på knappen till att bilden tas så kan det ta allt mellan 0,5 sekunder till 5 sekunder. Har även märkt att kamera-appen kraschar ganska ofta.

    Att filma är knappt att tänka på. Det känns som att det är 12 bilder i sekunden. Så fort man pannorerar så är det som att se en serie stillbilder som hackar fram.
     
  5. MrMör

    MrMör Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    En sak jag stör mig på är att när jag spelar upp det i datorn som jag har filmat så hackar det grymt mycket. Nån som vet varför det blir så? Hoppas nästa uppdatering fixar det.
     
  6. s-flow

    s-flow Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Börja med att stänga av "Bildstabilisator" och "Motiv". Gör stor skillnad för mig.
     
    Last edited: 2 maj 2012
  7. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Stäng av auto och sätt ISO till 100.
    Ändra själv vitbalans till det som passar den miljön du är i bäst när du ska ta bilder. Och som ett par påpekat här redan stäng av bildstabilisatorn.
    Då kommer din Xperia S att kännas som systemkameran istället. Tyvärr har Auto Scan-läget problem inomhus. Utomhus i bra ljus blir det bra, men så fort det blir lite svårare miljöer med sämre ljus verkar Auto-Scan vara riktigt bångstyrig.

    Någonting jag verkligen hoppas att Sony kan slipa till på nästa uppdatering.
     
    HenrikLundqvist gillar detta.
  8. widde

    widde Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Jag tycker inte jag får till bilderna särskilt bra nån gång, förutom utomhus när det är riktigt ljust o bra..
    Kameran är vääääldigt känslig för ljus från sidorna verkar det som då jag ofta får "ljusdimmor" eller dis eller vad man ska kalla det när jag tar bilder.. Det är faktiskt riktigt dåligt. Likaså försökte jag ta kort på en eld på valborgsmässoafton.. Ljus eld men mörkt i övrigt.. Hur kasst som helst, jätte"disiga" bilder och allmänt tråkiga..

    Vet ej vad man kan göra? Jag hoppas verkligen dom har gjort något åt kameraappen och kamerna till ICS.. Enligt mig tar de flesta andra kameror bättre bilder än xperian at the moment.. (Läs: Kameran o appen kräver extremt bra förutsättningar för att det ska bli skapliga bilder..)

    EDIT: Jag kör inte på några auto-lägen alls utan ställer in allt manuellt.. Fortfarande mest crap-bilder..
     
  9. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Har du stängt av bildstabilisatorn? Jag får bra bilder med min Xperia S när jag filar på inställningarna själv.
     
  10. widde

    widde Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Bildstabilisatorn är avstängd. (Av någon anledning vägrar min telefon att spara vilken iso-nivå jag ställer in om bildstabilisatorn är påslagen..)

    Men det jag ser som främsta problemen med kameran (trots egna inställningar) är;
    * Extremt dålig kontrast i bilderna (gråaktig hinna över bilderna, blir "tråkiga" bilder utan stuns)
    * Generellt ganska "mjuka" bilder. Det är visserligen bättre än alldeles för skarpa, så det är ju bättre att det är åt det hållet iaf..
    * Riktiga problem när ljus kommer in från sidan.. Skapar väldigt disiga bilder.. Och det kan ske såväl inomhus som utomhus.. Kameran är riktigt riktigt dålig på att hantera det.. Förstör väldigt mycket bilder tyvärr.

    Edit: Det är inte bara min telefon som beter sig så här utan har även testat på en annan xperia s med precis samma problem..

    Edit2: Kan även tillägga att jag inte riktigt ser samma beteende när jag kör med Camera360 t.ex... Så det kan mycket väl vara relaterat till kameraappen som följer med från Sony.. Den borde dom verkligen fila en hel del på..
     
    Last edited: 2 maj 2012
  11. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Det brukar oftast bero på at vitbalansen inte är korrekt inställd (min X10 mini kan bete sig likadant t.ex. i skugga eller om det är molningt).

    Kika på den här länken där borttagandet av bakstycket gjorde susen. Kanske något liknande problem du har ?

    https://swedroid.se/forum/showpost.php?p=962008&postcount=26
     
    Last edited: 2 maj 2012
  12. widde

    widde Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Har testat med alla vitbalansinställningar som finns i kameraappen med typ samma resultat.. Kass kontrast ändå. :/

    Har sett posten om att ta bort bakstycket och det är möjligt att något blev bättre, men vem vill gå utan bakstycke på telefonen? Funderar på om man på något sätt kan avhjälpa problemet genom att trycka på nån cirkelgrej runt linsen? Sony själva borde ju vara medvetna om problemet kan man ju tycka..
    Jag vet inte om den lilla silvergrå listen på bakstycken där linsen är kan vara boven i dramat? Att den på något sätt reflekterar ljuset väldigt dåligt?
     
  13. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Självklart inte, men första steget är att hitta problemet. Sen kan man fundera på hur man skall lösa det rent praktiskt. ;)
     
  14. Stoggz

    Stoggz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2012
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  15. Arvid719

    Arvid719 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Har inget med MP att göra, det är bara det att autoläget tar ganska taskiga bilder i mörka miljöer av någon anledning, ställ om till manuellt och lek lite med ljusinställningen ska du se det blir bättre.
     
  16. nadro

    nadro Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

  17. Rokare

    Rokare Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Angående bildstabilisatorn så verkar det som den höjer isotalet för att möjliggöra en snabbare slutare och genom det fuska till att få bort skak..

    Mao ingen stabb bättre bild...
     
  18. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Det är ungefär så bildstabilisatorer brukar fungera i billigare kameror typ kompaktkameror.
     
  19. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    hur mycket av dessa tillkortakommanden kan ordnas med bättre och uppdaterad kamera app!?
     
  20. Arvid719

    Arvid719 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Autoläget i mörker kan verkligen förbättras med mjukvara, bildstabilisator vågar jag inte uttala mig om.