Diskussion: Kamera under all kritik?

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av swebullen, 4 maj 2012.

  1. swebullen

    swebullen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2010
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Måste bara fråga er andra som införskaffat HTC One X, är ni nöjd med kamerakvalitén? Brusiga bilder och otroligt trög uppdatering när man filmer är vad jag upplever, kan inte visa mer än 20 FPS eller liknande. HTC marknadsför ju telefonen för den så grymma kameran. Jag har inte upplevt den någonstans.

    Sett att någon modare släppt en kameramod som tweakar inställningarna så man verkligen får ut kamerans fulla potential och då ska den tydligen vara grym.

    Gick från min SGS2 och måste säga att jag är grymt besviken. Nästan så jag kommer sälja denna och skaffa en SGSIII nu när man sett specarna på denna.

    Egentligen borde jag inte vara förvånad då HTC alltid haft helt värdelösa kameror på sina telefoner. Kan man hoppas på en uppdatering som kanske fixar det som ovanstående mod gör?
     
  2. Dunda

    Dunda Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2012
    Inlägg:
    172
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Tips... Innan då säger att kameran/videokameran är värdelös, jämför med andra bilder/vidoklipp !

    Finns en bildtråd här som exempel ----> https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=72062

    EDIT: Menar det att det kanske är något som inte är som det ska med din HOX!

    Min tar kanonbra bilder/filmer :)
     
  3. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    -WR-, Exicutor, stimmanu och 2 andra gillar detta.
  4. Aja

    Aja Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2010
    Inlägg:
    736
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Kameran är riktigt bra för att sitta på en telefon. Riktigt bra. Jag är en glad amatörfotograf med god erfarenhet av kameror/systemkameror och ja. Den är bra! Det är allt jag kan säga :)

    Jämfört med min sgs2a spelar den i en helt annan liga.
    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
    Last edited: 4 maj 2012
  5. Evilomatic

    Evilomatic Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Jag har ju som sagt en annan tråd där jag gnäller på videokvaliteten.....och jag är beredd att hålla med dig där på fotodelen också, visst kan den ta jävligt bra bilder...OM det är blå himmel o klockan är 12:00 och du står helt still utomhus.
    Men komigen, så fort det blir innomhus, njae....bilderna är väl sådär.

    Jag har fått för mig att den röda tråden nu när man ser alla era kommentarer verkar vara att det verkar bero på vad man kommer ifrån för mobil innan, själv hade jag en X10i 8mp , den tog grymma bilder helt klart i klass med hoxen och kanske tillcohmed bättre i svagt ljus.

    Det jag skulle vilja se är en manuell focus och någon form av pillemeck med vitbalansen, och det vill jag ska komma från HTC inte non jävla hemmameck från XDA, det är dags för HTC o inse att kamera delen inte lever upp till reklamen.
     
  6. Aja

    Aja Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2010
    Inlägg:
    736
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Hur tänker du med manuell fokus? Man kan ju klicka på skärmen så focus hamnar där, det är ju hyffsat manuellt i alla fall. Även förinställningar för olika vitbalansalternativ går ju att följa mellan. Sen kan du ju alltid ändra iso med. Det blir för högt värde på auto vid lägre ljus enligt mig och ger lite väl brusiga bilder ibland....

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
    surfted gillar detta.
  7. Dunda

    Dunda Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2012
    Inlägg:
    172
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Tror snarare på S.B.S isf...

    = Skit bakom spakarna... :P

    Min X10 tar mycket sämre bilder och speciellt innomhus och mörker
     
  8. Evilomatic

    Evilomatic Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Focus hade jag velat se iform av en slider som du kan dra från min till max avstånd och där jag släpper stannar den, motsatsen till auto helt enkelt.

    Om du trycker på skärmen så focuserar den...ibland tilloch med rätt ;)
    men om du rör kameran eller väntar för länge börjar den focusera av sig själv.
    En förbättring där kunde ju ha varit te.x att har man klickat på skärmen slutar den focusera tills nästa gång du trycker på skärmen, eller tar nästa bild.

    Vitbalansen kan du ju köra upp nonstans där solen aldrig skiner ;) välj dagsljus och du får en vitbalans som borde hetat något i stil med "Hollywood tan" eller "Farinsocker" ja du hajjar......näe en vitbalans funktion jag har på min videokamera där man riktar kameran mot en vit bakgrund med de rådande ljusförhållandena och trycker "set" och sen kommer kameran ihåg den inställningen, det hade vart grejjer det!....hör ni det där borta på HTC!! det är er jag pratar med! ;)
     
  9. swebullen

    swebullen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2010
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kul att höra att ni är nöjda, men jämför jag filmer/bilder tagna med min SGS2 så är dessa betydligt mycket bättre. Speciellt film, testa starta er kamera app och flytta runt lite. Kolla bilden på telefonen, den laggar, rycker och hackar. Var samma problem på det butiks exemplar som Mediamarkt hade, så nej det verkar inte bara var min.

    Men allt handlar ju om vad man haft innan och jämför med. Dunda jag förstår att din X10 tar sämre bilder ;)
     
  10. Aja

    Aja Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2010
    Inlägg:
    736
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Konstigt att det är sådan skillnad! Tycker verkligen hox kamera är överlägsen min förra trotjänare sgs2an. Då pratar jag stillbilder dock. Ej filmat tillräckligt än för att svara där..... Men men :)

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  11. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Vilken tramstråd.... (igen):P

    Jo på ett svenskt klotterplank kan man ju skriva vad som helst o_O

    En Nikon D300S tar "skitbilder" :teeth:.... en HOX tar "skitbilder" osv...

    Om man tar varenda test (av kunniga) som gjorts av HOXen så är man mycket nöjd med just kameran.

    Troll ?
     
    Dunda gillar detta.
  12. lamer71

    lamer71 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2012
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Under bra förhållanden som passar den lilla sensorn, såsom i dagsljus(ej direkt solljus), så blir bilderna helt okej faktiskt. Men när det blir lite mörkt så är kameran hopplöst kass. Vilket gäller ALLA mobilkameror. I mitt tycke gäller det nästan de flesta kompaktkameror med för den delen.
    För långa slutartider ihop med höga iso tal handikappar telefonen ordentligt. Även om jag ställer om till iso 100, så blir bilderna lite för korniga. Bör vara mjukvarurelaterat...

    En del tycker att foton tagna med nya Nokias 41mp mobilkamera är bra, jag tycker att de är sämre än en ixus 115 för 1000:- spänn.

    Vill man ta bra kort i mörker så krävs en systemkamera(aps-c/FF) med ett objektiv som har en bländare på 2.8 eller större(mindre tal). Då slipper man den "likstela" inbyggda blixten som många drar igång för att de kör i "Auto" läget.

    Man kan inte kräva att en mobiltelefon skall ha en likvärdig sensor i sig för de pengarna. Telefonen skulle också bli stor och klumpig....
     
  13. dweebling

    dweebling Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    1 557
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Jag gick från SGSII till HOX och bilderna som jag får med HOX är överlägset bättre än SGSII.
    Spec eftersom man slipper en svag grönfärgning av mittpartiet som SGSII led utav.
    Sen kan man inte förvänta sig underverk med en mobil!kamera heller.

    Har tagit många inomhus bilder och de blir skitbra. Ibland får man ändra en del i WB osv men det får man ju göra med alla mobiltelefoner.

    En kameran är inte bättre än den som står och tittar genom sökaren. Du kan ha en DSLR för 20 000kr och ta skitbilder medans en bra fotograf får superfina bilder från en enkel kompaktkamera. Övning ger färdighet.
     
  14. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Köp en kompaktkamera/systemkamera för X antal tusen. Sen kan du få köpa min nokia n81 för ett par hundralappar :) Problemet löst!

    Nej men visst ska kameran vara extremt bra, det är ju trots allt en telefon! :)
     
  15. Marianne

    Marianne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2010
    Inlägg:
    530
    Mottagna gillanden:
    85
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 10"
    Det enda jag har reagerat över är att bilder ibland blir väldigt kalla. Löses med filter.
     
  16. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo exponeringen är mycket "neutral" precis som en mer professionell kamera som inte förvanskar en bild något.

    Sen har man ju massvis med "filter" (precis som med en riktig kamera) att ta till.(bara man tar sig tid att undersöka inställningarna)


    --
     
  17. swebullen

    swebullen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2010
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jo visst stillbilder är väl en sak, men jag tycker fortfarande att frameraten känns otroligt låg då du filmar med kameran. Samma sak på de tre HOX jag testat (min egen och två från butik).

    Men sure, det kanske bara är jag som är petig, men tycker inte det ska rycka och hacka som det gör med en telefon som har så pass bra prestanda. Men många nöjer sig säkert med det. Jag upplever att både iPhone4s och SGS2 har en mycket bättre framerate och det känns lite surt då man kastat ut 5000kr på luren.
     
  18. Exicutor

    Exicutor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2011
    Inlägg:
    277
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    iPhone SE 3
    Platta:
    Apple iPad (3rd Generation)
    Övrigt:
    Google Home
    Kameran är suverän och fungerar klockrent för mig som bara tar bilder för nöjes skull!
    Tar många bilder och de flesta blir grymma. Dock så är den väl lite undermålig i mörka miljöer... Men livet är inte perfekt - så varför skulle en smartphone vara det då?

    Skulle du vilja ta riktigt, riktigt bra bilder tycker jag du skall ta och köpa dig en systemkamera med bra optik istället. :)
     
  19. Tobias_W

    Tobias_W Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2011
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

  20. swebullen

    swebullen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2010
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER