Guide: Låsa upp och låsa bootloadern på din Xperia S

Diskussion i 'Xperia S - ROM-filer och utveckling' startad av -Henric, 6 mar 2012.

  1. Arvid719

    Arvid719 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Enda du förlorar på att låsa upp(låsa) är att du som sagt vad förlorar DRM nycklarna permanent, typ appar som Track-ID ska tydligen sluta funka samt albumcover nedladdning med Stockspelaren har jag också läst. Verkar inte vara något teknikerna kollar dock, låt oss bara hoppas de fortsätter ignorera det.


    Svårt säga som sagt vad, om det gäller även om du bockat för ett "avtal" där du är medveten om att du förlorar garantin eller inte. Är inte så insatt i konsumentlagarna heller, kanske finns någon här på forumet som kan klarna upp det för oss lite bättre.
     
    Last edited: 27 jul 2012
  2. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Inklippt från XDA där användaren rapporterar sina erfarenheter. Så även om du låser så kan de (behöver nödvändigtvis inte vara så ) vägra reparera pga förändringar i mjukvaran. Troligen pga DRM nycklarna.

    Hoppas det inte är/blir så i Sverige.

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
  3. Arvid719

    Arvid719 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Det var inget vi kollade när jag jobbade på en viss mobilservice verkstad, vi var inte ombedda att göra det heller, var dock ett tag sen, så kan mycket väll ha ändrats får kolla lite med kontakter. :)
     
  4. Andresin

    Andresin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Det är oerhört lätt att säga att man har sin fulla rätt enligt konsumentköplagen det är som du säger lite svårt att säga vad gäller garantin.

    För det första står det i Sonys "avtal" att garantin kan gå förlorad, inte att den gör det. För det andra står det inget om konsumentens rättigheter enligt konsumentköplagen och för det tredje skulle det inte påverka konsumentens rättigheter enligt konsumentköplagen även om det stod någonting om det. De rättigheterna har man gentemot återförsäljaren och de kan inte avtalas bort.
     
  5. thexps

    thexps Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2012
    Inlägg:
    882
    Mottagna gillanden:
    268

    MINA ENHETER

    Hur ser de ut med bootloader för låsta telefoner nu?
    Dvs. när de står 'Bootloader unlock allowed' No
    Har kikat runt lite på diverse forum men hittar inget speciellt.
     
  6. sweak

    sweak Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2012
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    15
    Telefon:
    Samsung Galaxy S5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S5
    ROM:
    Aliance Rom
    Det som gäller än så länge är att man kontaktar tex jinx13 på xda när hans S1 server är igång (vilket den nästan aldrig är) för att vara säker.

    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2053466
    På denna tråd så håller dom på med en lösning som faktiskt går förvånansvärt fort. många som hjälper och villiga testare gör att vi snart nog har en "riskfri" metod för ALLA Xperia 2012 Telefoner.
    Det går att testa men risken för "brick" är för stor för mig än så länge.

    Edit: den tråden ovan har slut på idéer... verkar vara hopplöst än så länge
     
    Last edited: 7 jan 2013
  7. MrMör

    MrMör Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Allå

    Jag har lite problem med att låsa upp boot loadern. Jag extraktar fastboot package with usb drivers till C: och sedan stänger jag av mobilen håller inne volym upp och kör i usb:n. Den lyser blått i några sekunder sen kommer sony loggan och lampan börjar lysa rött istället.

    Och skriver jag in "fastboot.exe -i 0x0fce getvar version" så står det bara < waiting for device >

    Jag har försökt flera gånger , extraktat på olika ställen men det funkar inte :(

    Nån som har en lösning?
     
  8. Robban1

    Robban1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Prova ladda hem drivrutinerna vi Sonys sida som det finns em länk i första sidan av denna tråd..

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
    Last edited: 29 apr 2013
  9. MrMör

    MrMör Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag har testat det men det händer samma sak där :/
     
  10. Robban1

    Robban1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Har du kollat in xda, där finns en del att läsa om olika problem som kan uppstå.

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
  11. Pierren

    Pierren Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej, hoppas det är någon som tittar här fortfarande.

    Jag har problem när jag har försöker låsa upp bootloadern, eller snarare problem med att installera drivrutinerna. Följer anvisningarna i denna film:
    https://www.youtube.com/watch?v=0e1DYnoxUm0
    När jag kopplar in telefonen i fastboot-mode så dyker en dialogruta upp snabbt som säger att drivrutinerna till fastboot saknas men telefonen dyker inte upp i enhetshanteraren vilken gör att jag inte kan installera drivrutinerna. Har provat på tre olika datorer med samma resultat, någon som vet vad jag kan tänkas göra för fel?
     
  12. pissenisse

    pissenisse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2010
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Det är inte så att du fått en halvt installerad fastboot-drivrutin under "Other devices" i enhetshanteraren? Det är vad jag fick. Tog bort den, stoppade in telefonen igen i fastboot-mode och lyckades med installationen. Innan jag tog bort den felaktigt installerade drivern så ville dautan inte försöka installera.
     
  13. eilert_pilarm

    eilert_pilarm Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2012
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Moto X4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Moto X4
    Tänkte bara meddela för de som är intresserade att TrackID visst fungerar, åtminstone med OpenSemc-U (android 4.2.2). Testade dock inte med stock ROM efter root, så det kan ju hända att det inte funkar där.

    Skickat från min GT-P3100
     
    haemus gillar detta.