Huawei X1 (U8180)

Diskussion i 'Huawei Allmänt' startad av DaKKs, 18 dec 2011.

  1. DaKKs

    DaKKs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2011
    Inlägg:
    536
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Hittade inga trådar om denna så jag startar en.

    Köpte nyligen en X1'a för 499:- på expert. Då ingår även fri surf i ett år. (Max 500mb/månad)

    Specs:
    Qualcomm MSM7225 @ 528mhz
    256mb ram
    2.2.2 Froyo
    2.8" QVGA (320x240)
    A-GPS
    Kapacitiv multi touch
    WiFi 802.11g
    3.2mpix (ingen autofokus)


    Första jag gjorde var att kasta i Clockworkmod recovery och CyanogenMod 7.1.

    Då är den även överclockningsbar upp till 729mhz. Min är stabil i 710mhz, men räkna inte med så mycket. Vissa fastnar på redan på 632mhz.

    [​IMG][​IMG]
    [​IMG][​IMG]

    Som ni kanske märker har jag även spoofat den till en Nexus så att jag kommer åt fler appar i Market.


    Vad jag tycker om den? Nja, det är ju inget kraftpaket direkt. Men jag köpte denna för att min iphone 4g dog och jag vill komma undan billigt. Billigt var det, och sjukt prisvärt. Den är riktigt kvick, har allt som verkligen krävs och framför all saknar den allt som har med Apple att göra. Det enda jagkan klaga på är kameran som saknar autofokus, och den lågupplösta skärmen. Dock så kan jag leva med båda, de är tillräckligt bra för vardagligt användande, men som sagt kunde de ha varit bättre.
     
    Last edited: 18 dec 2011
    Nilsarne gillar detta.
  2. Sundwall

    Sundwall Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    HTC M8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC M8
    ROM:
    Stock Root
    Telefon 2:
    Motorola Razr
    ROM:
    Cyanogen 11
    Platta:
    Motorola XOOM
    ROM:
    Cyanogen 11 BIG
    Köpte en sådan till min äldsta grabb för ett halvår sedan, och han har gnällt sedan dess på svaga prestanda.

    Så jag provar med Cyanogen på den, tack DaKKs för länkar och inspiration, och hoppas att han blir nöjdare. Jag har alltid vart lite orolig över att lägga in en custom rom till en 11 åring, men å andra sidan... skulle han lyckas förstöra något så kan jag köpa ganska många X1: or innan priset kommer upp till en AjFan :P
     
  3. DaKKs

    DaKKs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2011
    Inlägg:
    536
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Javisst, skulle ha satsat på ett par X1'or själv då min iPhone dog efter knappt ett år. AjFan var en fullträff. :)

    Jag har alltid sagt att nånting som är billigt, kan inte vara bra. Men här blev motsatsen bevisad. Kasta i Cyanogen så får du se att den blir riktigt kvick. Jag pallade inte mer än två timmar med originalromen innan jag installerade cyan, så jag fattar att din grabb har gnällt.

    Förrested så kommer även ICS till denna. Har redan testat romen, och även i alpha stadiet flyter det på rätt hyggligt. Dock funkar inte inte ljud, telefon och bluetooth än. Så den är oanvändbar som mobil. Men den har potential serru.
     
  4. sfgsgvs

    sfgsgvs Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2011
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Antar att telefonen fortfarande är operatörslåst efter detta? Gör detta att Adobe Flash fungerar, eller är det något annat som krävs? Finns det några nackdelar, typ att man blir av med multi-touch eller liknande?
     
  5. DaKKs

    DaKKs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2011
    Inlägg:
    536
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Telefonen är operatörslåst, ja. Provade med ett brittsikt T-mobile kort nyss. Och ja, Flash fungerar finfint. Dock så begränsas prestandan av CPU'n. Så räkna inte med youtube i 1080p. Jag kör med Flash 11.1 med lib från 10.3.

    Multitouch och allt annat fungerar finfint I Cyan 7.1. Jag ser inga nackdelar alls med romen.
     
  6. sfgsgvs

    sfgsgvs Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2011
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Underbart, tack för svaren. Gick in på Expert och köpte den idag efter att ha läst ditt svar. Det har dock dykt upp en till, kanske lite konstig, fråga. Alla kartongerna i butiken var prydda med den champange-färgade modellen fastän det var den svarta i deras reklamblad, dock stod det "COLOR: BLACK" på sidan av kartongen. Konfronterade säljaren i butiken som hävdade att båda modellerna hade samma kartong men att det var den svarta modellen inuti. Så hur låg det till med din telefon, var det den champange-färgade på kartongen men en svart inuti? Vill ogärna öppna och titta efter eftersom det är en julklapp.
     
  7. DaKKs

    DaKKs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2011
    Inlägg:
    536
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Alla tre modeller har samma kartong, ja. Svart, champagne och vit. Min kom i den champagnefärgade kartongen och var svart.

    Förresten så misstänker jag att mobilerna är importerade från storbritannien då den europeiska namnet är X1, och det står U8180 på kartongen. Jag bad tom en vän att kolla runt i Manchester. Har dock inte fått svar än.
     
  8. Secuthor

    Secuthor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    287
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Cubot Cheetah

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Cubot Cheetah
    Efter mycket om och men och med DaKKs otroliga tålamod så fick jag fånjävel att funka..
    det var inte lätt men nu funkar det som det ska..med hjälp av DaKKs ska jag fixa en how to...så om ni vill fixa eran X1 så kan ni följa steg för steg..
    Jag är mycket imponerad på prestanda som man får med Cyanogen..så tackar DaKKs för din otroliga hjälp jag fick...
     
  9. Andrey

    Andrey Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2012
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    to Secuthor

    Kan du fixa då en sådan "How to.." snart är du snäll ? :)
     
  10. DaKKs

    DaKKs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2011
    Inlägg:
    536
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Jag är på. Secuthor?
     
  11. kallekn

    kallekn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2011
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Finns det något sätt att få bort operatörslåset? Köpte telefonen främst för att skapa trådlöst nätverk där jag behöver det, funkar bra - men skulle vilja kunna göra det även när jag är i utlandet, utan att det kostar skjortan.
     
  12. DaKKs

    DaKKs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2011
    Inlägg:
    536
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    dc-unlocker ska funka. Jag har dock inte lyckats hitta ett gratis alternativ.
     
  13. kenthl

    kenthl Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Helt oerfaren av Android (och pekskärmar i stort).
    Är relativt tekniskt handikappad, så jag behöver hjälp.
    Wi-Fi funkar alldeles utmärkt, men jag kan ej surfa mobilt.
    Jag har beställt inställningar för WAP och GPRS från Parlino, och får till svar att min telefon ej klarar detta. Vad gör jag för fel?
    Tacksam för hjälp!
     
  14. DaKKs

    DaKKs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2011
    Inlägg:
    536
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Du behöver apn inställningarna från parlino ifall du vill surfa mobilt.

    nu vet jag inte om dessa fortfarende gäller, eller ens funkar, då jag aldrig har använt parlino, men här har du apn inställningarna. slå in dessa så kanske den hoppar igång

    Name: Parlino GPRS/ Parlino MMS
    APN: internet.parlino.se
    Proxy: 130.244.196.090
    Port: 8080
    Username: -
    Passworld: -
    Server:
    MMSC: http://mmsc.tele2.se
    MMS proxy: 193.012.040.046
    MMS port: 8080
    MCC: 240
    MNC: 07
    Autentiseringstyp:
    APN type: mms
     
  15. maxperes

    maxperes Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    1 207
    Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X
    Min bror äger också en sån här telefon, uuusch ;)
    Men till frågan: xda länken på cwm är ju till U8160 och inte U8180. Fungerar det ändå? :D
     
  16. Frasse5

    Frasse5 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Funkar utmärkt

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  17. DaKKs

    DaKKs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2011
    Inlägg:
    536
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Nilsarne gillar detta.
  18. kallekn

    kallekn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2011
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Hej, bra guide annars, men jag lyckas inte ladda ner SuperOneClick någonstans, så jag kommer inte så långt. Någon bra länk?
     
  19. silas

    silas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    kallekn gillar detta.
  20. kallekn

    kallekn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2011
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Tack, nu har jag SuperOneClick. Nästa problem: inget händer när jag klickar på "root". Den säger "killing ADB server", sedan "starting ADB server" och sedan fastnar den. Misstänker att den inte hittar telefonen. Ska man ha någon sorts drivrutin för telefonen? Ska man välja "usb-masslagring" eller inte på telefonen?