För mycket Samsung?

Diskussion i 'Sajtrelaterat - hjälp och förslag' startad av Qrac, 24 apr 2012.

?

För mycket Samsung på senaste tiden?

  1. Ja!

    23,1%
  2. Nej!

    69,2%
  3. Same old, same old.

    7,7%
  1. Qrac

    Qrac Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    669
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Nokia 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nokia 8
    Jag har senaste tiden märkt att fler och fler blir irriterade över det stora flödet av artiklar kring vartenda lilla rykte kring SGS3an. Speciellt i artikeln idag kan man se många besökare som inte gillar vad Swedroid har blivit. Iofs är det förståeligt att det skrivs mycket om SGS3 och Samsung rent generellt då det är en stor spelare på marknaden, men börjar inte det bli lite löjligt nu? Förhoppningsvis är det bara temporärt, då jag märkt att jag personligen börjat läsa allt mindre på Swedroid än vad jag gjorde tidigare, just på grund av alla tröttsamma ryktesartiklar om Samsung.

    Kan ni inte återgå till hur ni var förut? Dvs skriva om rykten ingen annan tar upp, förklara begrepp och funktioner på ett utförligt sätt eller lägga fram statistik som är intressant.

    Vad tycker ni andra här på forumet? Har Swedroid blivit mer inriktat på Samsung?
     
  2. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    509
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Jag är fullt medveten om att dessa artiklar intresserar många och skribenten kan inte få nog av det. Brinner man för produkten så blir det såhär.
    Jag tycker att mängden inte är för mycket av vare sig Samsung eller HTC.
    Däremot i paritet om hur mycket som skrives om annat så är det en stor klyfta.
    Det gör att när man sitter med morgonkaffet på jobbet, lunchbreak eller kvällssurfen eller
    vad man nu gör så ser man bara nytt godis om just dessa två. Jag går nästan direkt till forumet
    numer just eftersom jag klarar mig med att se lite om spekulationer men helst vill se produkten.

    För min del ligger intresset i:

    Balans mellan vad varje tillverkare på senaste har gjort i både mjuk och hårdvara.
    Även andra contribs de gör.
    Vad som händer generellt med Android.
    Nyheter bland Googles tjänster.
    Tips för att lösa stora buggar, t.ex firmware för volymbuggen på Nexus.
    Generella telekomnyheter.

    Jag är inte intresserad av att HTC bytt färg på fonten på ett ställe.
    Inte heller att just CM9 finns för en HTCmodell när det finns för flera fabrikat. Samla ihop?

    Inte heller att en liten uppdatering har kommit till HTC One X. Eller alla firmwares för bara Samsung.
    Jag är däremot intresserad av att HTC, Samsung, LG, SE/Sony, Huawei, ZTE, Nexus mfl
    har fått firmwareuppdatering. Dvs, av alla - inte bara en eller två.

    Huvva, skrev detta på en platta. :) hemst :P
     
  3. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Samsungs flaggskepp galaxy serien har enorm hype kring sig. Det går inte att förbise helt enkelt.
    Så ja alla rykten som uppdagas postas mer lr mindre. Nu har jag dock ingenting med nyheterna att göra. Men jag personligen tycker det är intressant att få se hur nya galaxy telefonen ska bli även om jag redan har en HTC One X
     
  4. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Nyhetsflödet är ingaluda ofärgat. Vi som skriver är inte mer än människor, och visst kan det hända att det blir fler nyheter om ett märke eller en modell som ligger skribenten/skribenterna varmt om hjärtat.

    Jag vill dock poängtera att detta går i vågor. Periodvis har vi anklagats för att vara partiska för HTC, partiska för Sony Ericsson eller partiska för Samsung. Vi har även anklagats för att vara köpta av LG eftersom vi inte har skrivit tillräckligt många negativa artiklar om dem.

    Vi försöker fördela nyheterna på ett naturligt vis, men för en utomstående betraktare så kan det säkerligen ibland se ut som att vi gynnar en viss tillverkare. Vi kan inte göra annat än att driva sajten som vi ser bäst, försöka ta till oss av relevant kritik uppbyggd med fakta och justera artikelflödet därefter.

    Vad folk inte inser är att "det Swedroid var" aldrig mer kommer kunna bli då det är ett alldeles för snabbt flöde av nya enheter och stora nyheter för att ha tid med att skriva guider om obskyra saker som vi är ensamma om, saker som ni som är pålästa androidfanatiker tycker om att läsa om men som ger mycket lite för mainstreampubliken.

    Oavsett vad man tycker om vårt val att sikta på mainstream och en fungerande ekonomisk verksamhet istället för att vara brinnande idealister som jobbar gratis och driver sajten ur egen ficka så är det det här valet vi har gjort. Tyvärr går det ut över vår forna verksamhet där vi skrev ingående guider och redde upp begrepp och grävde djupt i Android och allt relaterat.

    Fler skribenter behövs för att vi skall kunna återinföra den typen av smala artiklar som ni androidfantaster uppskattar, men för att kunna anställa fler skribenter så behövs mer pengar, pengar som endast mainstreamnyheter kan generera.

    Du kanske ser dilemmat här? Det är lite av ett Moment 22.

    Vidare bör påpekas att det är bland det svåraste vi någonsin har gjort att försöka hitta skribenter som 1) har spetskunskap inom Android, 2) inte särksriver och 3) är drivna nog att skriva artiklar dag efter dag efter dag. 90% av alla ansökningar faller bort på grund av sräskrivning och 90% av de skribenter som inte särskriver och som vi har rekryterat har slutat skriva inom en månad, då de har så mycket annat för sig -- jobb, studier, familj, vänner, resor.
     
    bjoli gillar detta.
  5. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    509
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Hur är kraven på en artikels längd?

    Menar - hittar man något intressant - gör en liten studie kring det och upplyser...
    räcker det? Eller måste det vara en fullständig och genomgången artikel?
    Självklart är det olika mellan vad som ska skrivas om men t.ex en mindre firmwareupdate?
    Måste denna skrivas spaltmeter om eller räcker det med kanske 5-10 rader + en
    rimlig bild till detta?

    Det är klart att Swedroid har blivit mer kommerciell men viktiga nyheter förbises.
    Det är nog den biten jag tycker är lite trist.
     
  6. lupus

    lupus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    216
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Nu känner jag att jag lite orättvist ställer er mot väggen, men jag skulle uppskatta svar på mina kommentarer.
    Det låter som en galen strategi att minska på kvalitets-innehållet som gjorde swedroid populärt och istället börja med kvantitets-nyheter och börja konkurrera med tungviktare som IGN et.al. Om jag ville ha IGN-kvalitet på nyheterna skulle jag också ha läst IGN. Men det ska också sägas att mycket väl förstår att det är upp till er att göra de val ni tycker är bäst.
    Om swedroid nu har gjort valet att driva en seriös publikation på kommersiella vilkor, är det inte av största intresse att börja refusera artiklar av låg kvalitet? Jag har inget emot att läsa om HTC & Samsung med tanke på att HOX har just släppts och SGS3 står för dörren, men en hel del av de senaste artiklarna har varit obehagligt nära av slaget "Rune i västerbotten spår i kaffesump om SGS3".
    Jag ogillar buzzwords, men hur har swedroid ställt sig till crowd-sourcing/user generator content? Det måste finnas mängder av personer i swedroids community som har tillräcklig färdighet med pennan och kunskap om android för att kunna täcka upp en del av de ingående artiklar som swedroid valt att prioritera ned, även om dessa personer inte har möjlighet att binda upp sig för att kontinuerligt producera innehåll som aktiva skribenter. Refuserade artiklar skulle kunna publiceras internt på forumet för att inte trampa någon på tårna och kvalitetsartiklarna som anses vara förenliga med swedroids inriktning placeras på förstasidan.
     
  7. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Många och långa frågor och ifrågasättanden här, haha. Jag kan nog inte bemöta och svara på alla era frågor, inte minst eftersom den här diskussionen är av en sådan art som tenderar generera lika långa följdfrågor och nya ifrågasättanden (evighetsdiskussion), men jag skall göra ett försök iaf.

    holck - Kortare notiser är helt ok, det räcker ofta med två eller tre stycken text för dessa, men bara för att de är lite kortare än fullstora artiklar så är de inte avklarade på fem minuter. Det tar betydligt längre tid än så eftersom man skall sätta sig in i ett ämne som man kanske inte är insatt i, källor skall kollas, man skall försöka tolka vad nyheten egentlien innebär, texten skall skrivas och sedan skall man övervaka kommentarerna utifall att man har klämt in något faktafel eller missat nämna viktiga saker... och det är just här skon klämmer. Det är en fråga om kapacitetsbrist. En enda liten notis som man kanske föreställer sig tar blott fem minuter att fixa tar ofta över en timme i anspråk, totalt sett.

    Vi två som kör sajten och som under sajtens första två år skrev alla artiklar själva hinner numera inte med något annat än driften, "behind the scenes"-arbete som avtal och samtal med annonsörer, tillverkare och PR-byråer samt - den stora boven - våra recensioner, som i runda slängar innebär 10+ timmars arbete om dagen i en dryg vecka, för två personer. Det är våra recensioner som numera är vår "grej", där lägger vi vårt krut vad gäller kvalité och djup, mer hinner vi inte med. Samma energi lade vi förut på artiklarna istället.

    Utöver oss två grundare av Swedroid så har vi en liten skara skribenter varav endast en är dagligen aktiv. Han hinner omöjligen med alla viktiga nyheter själv, även om han är fantastiskt produktiv och ihärdig. Han försöker välja de som han ser som viktigast med relativt fria händer, men han hinner bara med en dryg tredjedel av alla "större" nyheter under dagar med stort nyhetsflöde. Skulle vi ha två till som honom så skulle vi kunna ge er djupet ni efterfrågar, och vi skulle inte missa lika många nyheter som vi nu gör. Men hur avlönar vi dessa skribenter? Håller de kvalitén vi efterfrågar så kostar de också därefter.

    Det handlar som jag upprepar om och om igen om kapacitetsbrist. Det är ju inte direkt som att vi vill missa nyheter - stora som små, ytliga som djuplodande.

    lupus - Ja, kanske låter det som en galen strategi i dina (och säkerligen i många andras) öron, men vi som driver sajten ser ju via vår sajtstatistik vilka artiklar som genererar mest intresse, flest besök... och man kan tycka vad man vill om det, men ytlig mainstream genererar inkomsten som behövs för att vi skall kunna driva sajten utan att göra förlust månad efter månad som under de två första åren.

    Att gå tillbaka till hur det var de två första åren där vi tog allt ur egen ficka, hade heltidsjobb vid sidan om och skrev nördiga, djupa och obskyra artiklar som tilltalade hardcorefansen är inte aktuellt. När man väl har lyckats få sajten att generera inkomster nog för att kunna överleva på den (nätt och jämnt, bör tilläggas) så vill man inte gärna gå tillbaka till att gå flera tusen kronor back varje månad och ta ett "riktigt" jobb man inte alls trivs med, vid sidan om.

    Jag har inget bra svar på det där med att refusera artiklar av låg kvalité eftersom jag inte vet vad du menar med låg kvalité. Språkligt låg kvalité? Lågt nyhetsvärde? För subjektivt? För gamla nyheter? För många ryktesartiklar? Nu skjuter jag mig själv i foten dock, genom att ställa en massa frågor som kommer leda till att den här diskussionen kommer fortsätta i minst ett led till, vilket jag egentligen inte har tid med :)

    Men, om du kan specificera lite mer exakt, gärna kortfattat med specifika exempel (länkar), vad du menar med låg kvalité på vissa av artiklarna så ger jag dig mitt ord på att jag kommer ta en närmare titt på vad du menar. Det ger oss en ärlig chans att ändra spårval om vi inser/anser att du faktiskt har rätt. Det är ibland svårt att se skogen eftersom alla träd är i vägen. Man är tvungen att stå en bit bort, utanför skogen, för att se det som vi mitt i skogen missar.

    Crowdsourcing för artiklar testade vi under en längre period och det var dessvärre ett fiasko. Vi hade under över två år en "skriv en artikel åt Swedroid"-länk där vem som helst kunde skriva en artikel åt oss och som efter granskning kunde publiceras. Dessvärre var det ett praktfiasko, där vi av bokstavligen hundratals bidrag endast publicerade en handfull, och då först efter att vi hade städat upp artikeln rent språkligt vilket tog nästan lika lång tid som att skriva om artikeln från grunden.

    Det finns många eldsjälar som vill hjälpa till, som vill bidra, men språket brister hos de allra flesta. Vi är förvisso ingalunda felfria själva, men särskrivningar och grova syftningsfel är något vi skyr som pesten och aldrig kan acceptera från våra skribenter.

    Du har en riktigt bra poäng vad gäller publicering på forumet dock! Det vore absolut ett alternativ, att på något vis (via en WordPress/vBulletin-plugin) kunna publicera artiklar i ett dedikerat artikelsubforum här på forumet. Givetvis efter en viss granskning, för att undvika totala katastrofer, men där saker som grammatik och smala ämnesområden accepteras på ett helt annat vis än på nyhetsbloggen.

    Oj vad text det blev, och jag bävar för era lika långa svar, men jag har iaf försökt svara 100% ärligt och uppriktigt på de flesta av era frågor.
     
  8. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    509
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Manny, du får lov att förstå att kritiken från vad jag har att säga, frambringas för det jag saknar.
    Jag klagar inte på befintligt - vill bara ha mer av det övrigt.
    Ni är inte dåliga ;) Got it ? :)
    I och med som du skriver att det saknas resurser i form av vettiga skribenter som
    dels klarar språket klanderfritt och tid för Er alla förstår jag att man får vara selektiv.

    Oavsett om det publiceras 10 artiklar som handlar om Samsung - och dessa på raken,
    så håller de väldigt hög kvalité. Och i vanlig ordning håller recensionerna sin egna
    klass så, som sagt - det är inte artiklarna det är fel på.

    Men - som artikeln igår med poll; vi har sett dessa eller liknande nu om samma
    fråga medelst annan formulering.
    Jag kan tycka just det blir tröttsamt.

    Personligen hade jag hellre föredragit en sub-WP för en större nyhet som SGS3..
    T.ex kan det finnas en snabblänk på förstasidan till ett sub-WP där alla nyheter
    i all sin mängd kan ligga inför ett produktsläpp med spekulationer etc.

    Jag hade ingalunda haft problem att själv vara skribent. Tror mitt språk uppfyller
    kraven etc. Problemet ligger i att jag inte kan svära på massor av aktivitet.
    Kanske nog - vet ej. Betalning skiter jag i. Det får jag på jobbet :P

    Så, antar att mitt problem är ungefär det problemet Ni har med skribenter.
    Och jag är nog inte ensam.

    Moment 22

    // A
     
  9. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Upprepning vill vi inte ha, men jag inser att det kan bli en hel del av den varan, inte minst när det är en hysterisk hype kring en ny modell. Vi får försöka ta åt oss av det och förhoppningsvis lyckas variera oss mer framöver.

    Det finns ett visst skribentintresse från medlemmar som både brinner för Android och behärskar språket väl nog, men som du noterar så är det inte lätt att hinna med att skriva regelbundet. Att få dessa tre pusselbitar att sammanfalla är det luriga:

    • Har ordentlig kompetens och kunnande om och kring Android
    • Behärskar både språk och tekniska termer väl
    • Har tid och dedikation att skriva ett par artiklar mer eller mindre dagligen

    Två av dessa punkter uppfylls då och då av folk som ansöker om skribentjobb, men vi ser sällan någon som vår skribent Lars som uppfyller alla tre.
     
  10. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    509
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Lars ska definitivt ha en eloge för ihärdigt skrivande och kontinuerligt nyhetsflöde.
    Enda jag har att säga är en stor hög vinkling av vad som sorteras i burken för intressanta nyheter
    och vilka det är som sorteras i burken för mindre intressanta nyheter.
    Det är inget konstigt i det. Så funkar vi. Skulle aldrig skriva om Fiat eller något franskt bilfabrikat om
    jag jobbade med produktnyheter för bilar. För min del som jobbar inom telekom skulle jag inte vara
    jätteintresserad av Huaweis produktsortiment förutom att hitta vad de kopierat av oss. :)

    Så, vi alla är vinklade.

    Lösning?

    Hitta någon med de tre kriterier du omnämnt och med intresse för t.ex LG, Sony eller Asus t.ex.
    Lätt att säga; svårt att genomföra.

    // Anders
     
  11. Qrac

    Qrac Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    669
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Nokia 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nokia 8
    Jag glömde bort den här tråden tidigare, och har väl inte så mycket att komma med just nu denna sena timma men tackar för svar som jag är nöjd med. Skriver ett längre inlägg imorgon när man är lite klarare i huvudet. :)

    Anledningen till att jag skriver här, jo, jag blev påmind om tråden då jag ännu inte sett ryktes artiklar om Sony Hayabusa, som verkar kunna konkurrera rätt bra med HTC One X och SGS3, och tyckte det var lite kul med tanke på alla ryktesartiklar om SGS3. :P