FNF Ifive mini 3 Retina

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av Gorynytj, 1 mar 2014.

  1. Gorynytj

    Gorynytj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2012
    Inlägg:
    1 227
    Mottagna gillanden:
    392
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    S10
    Övrigt:
    Razer Nabu Watch
    Någon som har beställt/testat FNF Ifive mini 3 Retina?
    http://www.aliexpress.com/item/7-85...Cortex-A9-1-6Ghz-1GB-RAM-16GB/1296039838.html
    Vissa sidor säger att den släpptes i fredags, medan andra säger att de har den i stock redan. (antar det är för att man skall beställa hos dem..)

    Rätt trevliga specs, samma format som ipad mini retina och samma upplösning, och den kör Kitkat.

    7,9"
    2048*1536 327ppi
    Rockchip RK3188 Cortex A9 Quad Core 1.6GHz
    2 GB ram
    Nästintill exakt samma yttermått som Ipad mini retina

    Hittat den för runt 200 dollar på andra sidor, geekbying (http://www.geekbuying.com/item/iFiv...n-2048-1536-2GB-16GB-2-4G-5G-Wifi-324622.html) tex. Dock så har deras version endast 4.2 (kan vara slarvfel och de menar 4.4.2) enligt deras info, vilket ifive mini 3 utan retina kör på, därav är jag lite fundersam på deras variant.
     
    Last edited: 1 mar 2014
  2. admonish

    admonish Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2013
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hei!

    Jeg vurderte denne selv men tror ikke RK3188 prosessoren er kjapp nok til å drive et retina display. Hvis du vil ha en kinesisk tablet med Retina display så ville jeg ventet til RK3288 kommer.
     
  3. zekealthor

    zekealthor Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har i förra veckan fått hem min iFive Mini3 Retina som jag betalade 970kr för totalt från Aliexpress.
    Plattan är otroligt fint byggd i aluminium, skärmen är fantastisk och jag är supernöjd. För detta pris är det otroligt vilken byggkvalitet man får.
    Plattan kommer med Android 4.4.2 Kitkat och ett egenbygge till UI av FNF.
    De kör med något liknande W8 tiles och grejer som bara ligger och tar resurser.
    Körde en Antutu (senaste uppdateringen) direkt ur lådan och den lade sig precis på 19.000 om jag inte missminner mig (allt for vid flashning). Hyffsat i alla fall med tanke på upplösningen.

    Direkt efter det körde jag in in denna ROM som är baserad på FNFs egna firmware (release 2014-03-25).
    Väl debloatad och klar kördes en ny bench, denna gång 19,398p.

    Efter lite läsning på Archtablet bestämde jag mig för att överklocka den med denna kernel.
    Kommer med två olika, en 1.7Ghz OC och en med 1.8Ghz OC, jag körde in 1.8'an.
    Bakom det en ny bench i Antutu och nu ser vi 22,615p.
    Batteritiden som jag upplever det är oförändrad, annat kanske det är om jag kör jämförelse med samma spel i 3 timmar oklockad mot överklockad. Men som soffkamrat där man surfar, Instagrammar, Facebook och andra småappar så har inte överklockningen gjort att den drar markant mer ström. Detta kanske för att den trottlar och ligger inte på 1.8 Ghz konstant.

    Det är inget prestandamonster men den har bra flyt, är snygg och ligger bra i händerna. Skärmen är ljusstark och klar. I jämförelse med frugans HTC One (M7) så upplevs det vita på iFiven lite åt kalla (blåa) hållet men HTC'ns skärm är helt fucking outstanding imo i färgåtergivning.

    Snart kommer det nya iFives med RK3288 som redan nämnts.
    Kan säga att redan nu finns iFive mini3 med octacore, MediaTeks.

    Slutligen, konsumentråd:
    För tusenlappen?....absolut KÖP!

    Fråga gärna om det är något ni önskar jag testar med plattan så kan jag se om jag kan vara till hjälp.
     
    Last edited: 1 maj 2014
    botze gillar detta.
  4. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Intressant platta detta. Har just beställt en Chuwi V88, som är väldigt lik denna fast med 1024x768 i upplösning. Jag har lekt en del med iPad mini och tycker den är väldigt trevlig, gillar formatet skarpt, lagom stor, smidigt att surfa och läsa utan att den blir för klumpig. Har använt en del 10" plattor och de blir rätt mycket större och tyngre, de flesta väger runt 600g medan denna bara väger 335! De flesta 7" plattor är i 16:10 format och för mig är det klart sämre än 4:3 för det mesta utom film. Denna platta är främst till barnen för spel och då känns detta format perfekt.

    Hur som helst, jag har svårt att tro att RK3188 inte skulle kunna driva en retina-skärm, det finns ju många 9,7" plattor med RK3188. Men samtidigt tycker jag flyt är väldigt viktigt, bl.a. därför jag valde denna Chuwi med lägre upplösning, får se hur jag upplever skärmen när jag får den, blev ju lite sugen på denna FNF nu :-) Kan ju förmodligen kränga av den till samma eller högre pris om jag skulle vilja (inte så många som importerar plattor från Kina).

    Några frågor:

    - Var beställde du, till vilket pris (i dollar) och med vilket fraktsätt?
    - Hur är högtalaren? Viktigt för mig med bra ljud och hyfsat tryck då barnen tittar mycket på svt play....
    - Finns det ett sånt här magnetiskt fodral till? Tycker sådana är otroligt smidiga!

    Edit: mini 3S verkar ha åttakärniga chippet MTK MT6592 och GPS! :P
     
    Last edited: 16 maj 2014
  5. linden1977

    linden1977 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2011
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Hej, har 3gs med magnetfodral.
    Kan bara säga att jag är väldigt nöjd. Använder nästan aldrig min iPad air!

    Det enda negativa skulle vara 2 saker. Den startar ibland om sig, dock är alla sidor och flikar intakta efteråt mm. Dvs har aldrig stört mig mer än 1 gång sedan i maj typ.
    2 batteriet håller inte lika länge som ipad air 9,7an. Iofs mindre maskin och batteri. Håller några dagar och används varje morgon och kväll.
    Jag har köpt 3 stycken (till frugan & föräldrarna).
     
  6. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Var köpte du dessa och till vilket pris? Länk?
     
  7. WarSpaz

    WarSpaz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2011
    Inlägg:
    214
    Mottagna gillanden:
    90

    MINA ENHETER

    Fick min iFive mini 3gs igår och måste säga att jag är väldigt nöjd på det stora hela.
    Stock så var det ganska många störande kina-appar som signalerade i tid och otid, men efter att man inaktiverat dem och rootat plattan så funkar den prima!
    Funkar även riktigt bra med wifog-sim i den!
     
    fluppen gillar detta.
  8. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Kul! Var köpte du den och pris?
     
  9. WarSpaz

    WarSpaz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2011
    Inlägg:
    214
    Mottagna gillanden:
    90

    MINA ENHETER

    Jag köpte min här på swedroids köp och sälj. Hade annars tänkt köpa en på aliexpress för 200$ ink frakt, vilket jag hade tyckt den vore värd :)
     
  10. handske

    handske Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Tjena,

    är också lite nyfiken på den här, men velar lite mellan den och Lenovos nya Tablet S8.

    Funkar 3G på iFive:n i Sverige?
     
    Last edited: 19 okt 2014
  11. WarSpaz

    WarSpaz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2011
    Inlägg:
    214
    Mottagna gillanden:
    90

    MINA ENHETER

    3G funkar utmärkt, och jag bor ändå ute i skogen!
     
    Last edited: 20 okt 2014
  12. Ichiro

    Ichiro Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2012
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Hur står den sig i "flyt" mot Nexus 7 gen1?
     
  13. WarSpaz

    WarSpaz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2011
    Inlägg:
    214
    Mottagna gillanden:
    90

    MINA ENHETER

    Innan man hade inaktiverat kina-apparna så mikrolaggade den en del i skroll osv. men efter att man inaktiverat dem flyter den som bara den.
    dock inte testat nexus7 så kan inte svara där