Problem: Ej fungerande att kopiera över stora MKV-filer på SD-kort

Diskussion i 'Galaxy Note 2 - Allmänt' startad av ikonane, 14 okt 2012.

  1. ikonane

    ikonane Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2012
    Inlägg:
    216
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Det har tagits upp lite om ljudproblemen som kan uppstå när man spelar upp MKV-filer (oftast HD-filmer) på sin android-mobil. Den tråden hittar du här: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=83799

    Mitt problem är av ett litet annat slag, jag inhandlade nyligen ett 64gb SD-kort (http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/141831-sandisk_microsdhc_mobile_ultra_64gb) men har inte riktigt fått det att fungera som jag vill. Jag tänkte nämligen använda det till att föra över filmer som man skulle kunna nyttja när man hade tråkigt.

    Filformatet på sd-kortet är exFAT, d.v.s. har ingen begränsning på största tillåtna filer på 4gb vilket FAT32 har. Så det borde inte vara ett problem, men för mig är det.

    Jag kan nämligen inte kopiera över stora filer problemfritt.

    T.ex. har jag "Fear And Loathing in Las Vegas" (1080p) på 5gb, försöker jag kopiera över den när sd-kortet är i mobilen, kopplad till datorn via medföljande usb-sladd får jag upp en förfrågan om jag vill konvertera fil eller endast kopiera över.

    [​IMG]

    Väljer jag att jag vill konvertera tar det ~4-8h för att konvertera filen, vilken blir 2,2gb stor på mobilen. Jag kan börja titta på filmen på mobilen men försöker jag hoppa i tiden avbryts uppspelningen.


    Väljer jag att inte konvertera så kommer detta felmeddelandet upp:
    [​IMG]

    Jag har även en kortläsare som jag använder när jag för över bilder från kameran till datorn, använder jag sd-kortet i den och försöker kopiera över en så stor fil kraschar bara fönstret och inget mer händer.

    (Pulp Fiction på 12,5gb blir 1,32gb efter flera timmars konvertering.)


    Någon som vet hur jag skall lösa detta? Är det helt enkelt så att dela upp .mkv-filen är det bästa sättet?
    http://www.logichaos.com/joomla/guides/35/60-how-to-split-mkv-to-multiple-mkv-files.html




    Jag har provat att formatera om kortet flertalet gånger.

    Tack!
     
    R3b0rn gillar detta.
  2. Bilal

    Bilal Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2012
    Inlägg:
    555
    Mottagna gillanden:
    155

    MINA ENHETER

    Jag har exakt samma problem som du. Jag har ett #Samsung 32 gb class 10".

    Kortet körde jag på min Galaxy S3, och det fungerade hur bra som helst med stora filer. Men med Note 2 har jag samma problem som du.

    Jag hoppas det finns en lösning till detta, för detta är en grej jag inte kompromissar med
     
  3. Hein

    Hein Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    185
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Skulle gissa på att MTP-protokollet tittar enbart på det interna minnet som kanske är formaterat med FAT/32(?) och bryr sig inte om det externa-kortet och därav säger att filen är för stor. Som jag skrev i min tråd för att kringgå detta tillsvidare så har jag en usb-otg adapter som jag trycker in i telefonen och kopierar det från en usb-sticka.
     
  4. swejuggalo

    swejuggalo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2012
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    214
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12
    Då är det ju alltså inte bara en telefon-bugg utan minnesfel, när inte ens datorn kan kopiera filen. Det funkade väl inte ens med fabriksformateringen? Jag kan prova en 4GB+ fil vid ett tillfälle...
     
  5. swejuggalo

    swejuggalo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2012
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    214
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12
    Just har jag delat ut en 8GB fil i mitt nätverk. File Expert håller just nu på att kopiera över filen till minneskortet. Jag är uppe i 6GB nu och jag tror inte det blir något problem att slutföra överföringen. Återkommer.
    Det fungerade alldeles utmärkt.
    Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2
     
    Last edited: 15 okt 2012
  6. ikonane

    ikonane Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2012
    Inlägg:
    216
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

  7. swejuggalo

    swejuggalo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2012
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    214
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12
    Jag har en ASUS RT-N56U. In den kan jag ansluta USB diskar och dela ut dem i nätverket via AiDisk, Network Neighborhood Share. Jag har även UPnP Media Server aktiverat i routern.
    I File Expert går jag in på My tools, Network Clients, Windows/Samba Sharing. Search Existing servers. Gå in på hårddisken då den hittas och börja kopiera...

    Ett alternativ är att skapa en FTP server på datorn och använda appens ftp client och kopiera på detta vis.

    Film man ändå tittar på i hemmet då man har tillgång till wifi eller är ute på vift med obegränsat mobile data kan man streama via Plex (server programvara på datorn) till alla mobila enheter. Plex anpassar kvaliten i förhållande till vilken hastighet du kan streama i (transcoding). Hela din mediasamling strömmad till telefonen.
     
  8. Bilal

    Bilal Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2012
    Inlägg:
    555
    Mottagna gillanden:
    155

    MINA ENHETER

    Det har jag inte tänkt på att man kan göra....

    Jag har också den Routern, den är sjukt grym....!
     
  9. MrSexor

    MrSexor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2010
    Inlägg:
    516
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Konvertera först med t.e.x xilisoft så får man inte bara mindre filer, men också snabbare och lättare att föra över
     
    Last edited: 28 okt 2012
  10. RayIV

    RayIV Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2011
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Är detta ett nytt problem, jag har fört över stora filer innan utan problem, men idag fick jag precis trådskaparens problem. Orkar inte konvertera och hålla på, värdelöst fel ju.

    På minneskortet finns större filer som jag sedan tidigare lyckats föra över, men idag får jag det konstiga felmeddelandet. Måste ha skett när jag uppdaterade min S3 till Jellybean eller något?

    Vart ser jag hur minneskortet är formaterat? Högerklickar på det och väljer egenskaper men hittar inget där? (inte för att problemet bör vara minneskortet då det funkat förut...)
     
    Last edited: 30 okt 2012
  11. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
  12. TBD

    TBD Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kan vara så att de dumpat support för exFAT i JB.
    Försökte igår att föra över en 6GB stor fil via MTP och den gnällde då på att filen var för stor för devicen. Flyttade då över SD-kortet till en extern kortläsare som jag kopplade in i en XP-burk och där hände det då konstiga saker när jag försökte kopier över filen. Ibland så "dök" fil-explorern och devicen för SD-kortet bara "försvann" och ibland så hängde den sig bara.
    Noterade då att kortet var formaterat i exFAT (formaterat av min S3'a i augusti, dvs med ICS). Försökte formatera om från XP, med samma resultat som vid filkopieringen.
    Har sen suttit x antal timmar och googlat och på flera ställen så näms det att Samsung tagit bort support för exFat (var tydligen buggigt som f..n).
    Så idag fortsatte jag labbandet och jag lät telefonen formatera om kortet och nu verkar det som den formatterat det med Fat32 ! (det är iaf vad min windows7 maskin säger på jobbet). Detta skulle ju kunna vara en indikering på att Samsung faktiskt tagit bort stödet för exFat i JB.
     
  13. swejuggalo

    swejuggalo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2012
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    214
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12
    Jag har formaterat mitt 64GB minne i telefonen (note2), och det blev det fortfarande exFat. Jag har via File Expert fört över en fil en bra bit över 4GB utan problem. Problemet verkar vara beroende på vilken typ av överförning man använder.
     
  14. TBD

    TBD Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jo,labbade vidare igårkväll och support för exFat är kvar i S3an :)
    Problemen med formatering och kopiering av stora filer till SD-kortet visade sig bero på den externa kortläsaren jag använde då det visade sig att den inte supportade sdxc utan "bara" sdhc.
    Köpte en ny läsare (SanDisk ImageMate Reader 3.0) som supportade sdxc och "alla" problem försvann :). Dvs kunde formattera kortet med exFat och kopiera stoooora filer till kortet utan problem, samt att S3'an kunde läsa kortet och de stooora filerna utan problem.
     
  15. Bilal

    Bilal Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2012
    Inlägg:
    555
    Mottagna gillanden:
    155

    MINA ENHETER

    Ja, det kan jag också.

    Problemet som jag tror att vi alla har, är att man inte kan flytta över stora filer på minneskortet direkt när telefonen är kopplad till datorn via USB-Data kabel.

    Däremot så brukar jag lägga över filerna på ett USB minne, och sedan kopiera över dom till mitt "Samsung 32GB minneskort" via "USB-On the Go" kabel.
     
  16. TBD

    TBD Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Skulle ju kunna bero på begränsningar i Samsungs implementation av MTP.
     
  17. RayIV

    RayIV Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2011
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Någon som hittat en lösning på detta?
    Köpte ju minneskort på 64gb för att slippa krångla med konverteringar, vilket funkat utmärkt tills för några dagar sedan. Nu Känns det ju värdelöst. Vill ha det så pass enkelt som förut, att man sätter i sladden i telefonen, för över valda filer mellan dator telefon, tar bort sladden och klart...
     
  18. Bilal

    Bilal Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2012
    Inlägg:
    555
    Mottagna gillanden:
    155

    MINA ENHETER

    En lösning är att använda en USB OTG (On the Go) kabel tillsammans med ett USB minne. Sen är det bara att flytta över filerna från USB minnet till telefonen, via OTG kabeln

    http://www.kjell.com/sortiment/dato...llbehor/adaptrar/otg-adapter-0-2-meter-p92967
     
  19. ostress

    ostress Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2009
    Inlägg:
    236
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag som har utorrent i min s3:a brukar ladda ner filmer direkt till mobilens internminne. Men jag vill ladda ner hd filmer och det går inte för filen är för stor. Om jag köper ett sånt minneskort som ts länkade till i första posten, kommer det funka då? Måste man formatera kortet först?

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  20. swejuggalo

    swejuggalo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2012
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    214
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12
    Om appen kan välja att ladda direkt till minneskort ett kan jag tänka mig att det funkar. Fast det behöver vara exFAT. Annars har jag nämnt om mitt sätt att föra över stora filer med File Expert i denna tråden och några andra. Vet inte exakt var men on du bläddrar lite så kan du nog hitta det.

    Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2