Spotify för Android - frågor, buggar och problem

Diskussion i 'Applikationer' startad av mannyb, 8 sept 2009.

  1. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Som titeln lyder; har ni sprungit på några problem, hittat buggar, eller har allmänna frågor om Spotify för Android? Detta är tråden för er.

    Själv har jag hittills, efter ett drygt dygn, noterat en del saker.

    • Absolut första gången man loggar in så kan man sparkas ut till home screen. Om så sker brukar det räcka med att man bara startar klienten igen, så är allt frid och fröjd.
    • <s>Om ni har en androidtelefon med fysiskt tangentbord (HTC Dream/G1) så kanske ni har märkt att Spotify inte kommer så bra överens med ett tvingat landskapsläge då tangentbordet fälls ut. Enligt uppgift är Spotify medvetna om detta och jobbar på det.</s> (Fixat i senaste uppdateringen)
    • Om klienten verkar "hänga sig" - ha tålamod. Om man börjar stressklicka på Back-knappen så kan klienten krascha. Vänta ett par sekunder extra även om det gör ont i den IT-stressade själen.
    • Spotify drar periodvis en del systemresurser, inte minst CPU. HTC Magic och HTC Dream rullar per default i 384 MHz, vilket är i minsta laget. Hero och Galaxy rullar däremot, trots att de kör exakt samma typ av processor som Magic och Dream, i 528 MHz. Om du har rootat din telefon så rekommenderas en överklockning med exempelvis SetCPU eller Overclock Widget.
    • Till skillnad från vad Spotify (enligt uppgift) påstår så är inte funktionerna identiska mellan iPhone- och androidklienten. iPhoneklienten har tex "swipe" på "coverarten" för att växla låt framåt och bakåt - något som androidklienten olyckligtvis saknar.
    • Man kan ibland sparkas ut till home screen utan anledning. Spotify är fortfarande igång och musikuppspelningen avbryts inte, men det kan vara lite irriterande.
    • Om man lyssnar på en låt, pausar den mitt i, minimerar "playing"-tabben, växlar till "Playlists", öppnar en playlist och väljer en annan låt så kommer den nya låten börja på samma ställe som du pausade den föregående. Dvs, om du pausade den 1:02 in så kommer den nya låten börja 1:02 in också. Den börjar inte från början.
     
    Anneborn gillar detta.
  2. raph

    raph Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2009
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag kan inte återskapa någon av de "buggar" du räknar upp. Är väl endast den sista jag kunnat "testat" men har inte fått någon låt att börja där den tidigare var pausad.

    Kör Hero med HTC Generic 2.73.405.5 ej rootad.
     
  3. MaxH

    MaxH Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2009
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Kanske inte en bugg, irritationsmoment. Trycker man backknappen, för att komma till homescreen eller föregeånde därmannuvar, frågar den om man vill stänga programmet. Enda sättet att minimera spotify är trycka Home.
     
  4. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Det är snarare en bra sak. Går enkelt att stänga av spotify. Fler program skulle ha samma feature.
    I övrigt har jag inga buggar som nämndes i 1a posten. Spotify dra ca 15% cpu med default android skal på en Hero med senaste rom.
     
  5. lajbans

    lajbans Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2009
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Lyckades få spotify att crasha helt igår. Körde i offline-läge och råkade tabort ett offlinealbum i playlisten.

    När jag senare skulle starta spotify crasha den vid loginrutan och tog 100% cpu.

    Lite smålaggig klient, verkar dra mycket cpu när man spelar musik - men iofs gör den samma när man spelar i vanliga musikspelaren.
     
  6. Johannes

    Johannes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2009
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    OnePlus 3T
    Telefon 3:
    LG G4, LG G2
    Platta:
    Asus Transformer Prime
    Jag har funderat på hur man ska jobba med dynamiska spellistor.
    Då jag oftast letar musik som jag kommer på så vill jag bygga på en spellista medans jag lyssnar. I klienten högerklickar man enkelt och klickar på "Queue" men denna funktion verkar helt saknas i mobilklienten och inte heller kan man se vilka låtar som står på tur att spelas.
    Ingen jag sett har frågat om detta så funderar på om jag lyssnar som andra inte gör eller om det går på någto sätt som jag helt missat?
     
  7. MaxH

    MaxH Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2009
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag menade mer att det inte gängse beteende bland alla andra program. Backar man ur då kommer man till homescreen, och Spotify bryter det mönstret. (däremot uppskattar jag med en Quit-knapp, precis som du säger.

    Förresten, såg just detta på Twitter:
     
  8. tommyhome

    tommyhome Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2009
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    3
    Telefon:
    Sony Xperia Z2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia Z2
    Telefon 2:
    HTC One X
    Telefon 3:
    HTC Legend
    Enda som verkligen stör mig är att det äter rätt bra batteri att streama musiken över mobila nätverk, och att "radio" funktionen saknas i klienten....
     
  9. Johan

    Johan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2009
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Ah, äntligen en Spotifyklient! Direkt RSS-läsaren blippade och hälsade från Swedroid att Spotify finns på Market, svalde jag min bitterhet och förnyade Premium. :$

    Nu lyssnar jag på lite Pugh och andra fina grejer. Saknar bara all svensk punk som föll offer för massrensningen. Annars leker livet... Småååå lätta moln.... :D
     
  10. roxer2b

    roxer2b Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2009
    Inlägg:
    481
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hittat en lite halvirriterande bugg.
    När jag ansluter till wifi och försöker få telefonen att tanka ner en offline playlist så vägrar den blankt att göra det. Den har av någon dum anledning dessutom fått för sig att jag sitter på 2g nät (trots att jag är uppkopplad mot wifi, och wifin funkar)
    Och så gjorde jag misstaget att tvinga den i offline mode. Nu dör den när jag försöker logga in. >.<
    Och nej, den håller inte på att tanka ner något, mitt wifinät har ingen trafik alls i princip om jag inte startar en browser.
    Jaja. Det är ju bara en 0.3 version, men hade för mig att de fixat något problem med det där. Hehe. :)
     
  11. svanlund

    svanlund Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    226
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Notifiering om vilken låt som spelas försvinner när man rensar listan. Det borde rimligen inte gå att ta bort.
     
  12. twelve

    twelve Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    kanske jag som missat men kan man sortera efter artist/låt som man kan i pc versionen?

    i min playlist är låtarna i samma ordning som jag lagt till dem
     
  13. norrgrd

    norrgrd Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2009
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    @roxer2b - Detta ska vara löst i senaste versionen av klienten.

    @twelve - Du har alldeles rätt, jag tycker det är irriterande jag med.

    @mannyb - En bugg jag upptäckt, vet inte om det bara är jag, är att istället för att appen ligger i 'huvudmenyn' som "Spotify" så heter den com.spotify.mobile.android och har defaultikonen med ett pappersark och ett kugghjul. Dessutom så har klienten registrerat mig som offline ett par gånger även fast jag både har 3G-anslutning och WiFi aktivt.
     
  14. sandos

    sandos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Har exakt samma problem, dessutom vägrar den nu starta efter att jag uppdaterade! Får force close på en gång. Omstart av telefonen hjälpte inte.
     
  15. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    En del saker som jag har stört mig på.

    * Om jag ringer ett samtal samtidigt som jag lyssnar så stängs inte musiken av.
    * Söker efter en artist väljer att lyssna på ett visst album, sen klickar på back så kommer jag till sökresultatet vilket kräver 2-3 klick innan jag kommer fram och kan välja på nästa album som jag vill lyssna på. Förväntade mig att albumlistan skulle komma direkt efter första "backtrycket".
     
  16. teddan

    teddan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2009
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Detta är enormt störande. Samt att de inte går att svara på headsetet utan då stoppas bara musiken men de fortsätter ringa. Så man måste ta upp tele och svara. En bugg som måste fixas omgående.
     
  17. sandos

    sandos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

  18. norrgrd

    norrgrd Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2009
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    @sandons - Jag ominstallerade appen och så var det löst.

    @johannilsson - Jag upplevde bara det i och med första versionen. Sedan dess har den pausat musiken för mig. Spelar den fortfarande vidare för dig efter uppdatering?
     
  19. nsg

    nsg Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2009
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har inte hunnit använt spotify så mycket än men den saken som jag just nu stör mig mest på är hur spotfy hanteras när man "stänger" det.

    När man är ute och rör på sig och vill stänga av det så ska det gå fort, på många musikspelare så räcker det med att klicka på "home" när musiken är avstängd för att applikationen ska försvinna och man behöver inte bry sig om den längre. I spotifys fall så ligger den kvar och kör (t.ex. en irriterande "paus"-notis) tills man har stängt av spotify, och att stänga programmet är ganska omständigt där man måste klicka på back flera gånger för att komma till startskärmen, sedan back igen och slutligen ok på dialogen.
     
  20. Hellberg

    Hellberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2009
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Jag förstår hur du tänker där, men den praktiska skillnaden tror jag är obefintlig. Enda skillnaden är nog just att Spotify låter användaren veta att den fortfarande är igång, det gör inte andra musikspelare. För trycker man på Home från i princip alla Androidapps så stängs inte programmet, det bara minimeras, det är bara om programmet håller på med något som det syns i notification bar. Men att det inte syns i notification bar betyder _inte_ att processen är avslutad.