Bedrägeri via Blocket

Diskussion i 'Off Topic' startad av nox, 28 jan 2013.

  1. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Hallå kära forumrävar!

    Jag tänkte starta en tråd som berör ett ämne jag själv precis tyvärr råkat ut för, men min tanke är även att detta ska kunna vara en hjälpande tråd för medlemmar som har varit eller som (Gud förbjude) kommer att vara med om i den kommande framtiden.

    Jag har precis blivit utsatt för ett bedrägeri via sidan vid namn Blocket. Som många säkert redan vet är Blocket en sida där det florerar högst tvivelaktiga karaktärer - redo att pruta ner din senaste SGS III till 50:- - trots nyskick - eller för den delen kanske erbjuda en fondtapet i utbyte.

    Jag har genomfört otroligt många affärer på nätet - både genom både Blocket, Tradera, Swedroid och liknande forum, alltid utan några som helt problem.

    Jag är dessutom väldigt noggrann när jag genomför mina affärer och försöker alltid ha tillräckligt med kött på benen för att i bästa mån undvika att man inte har med en bedragare att göra.

    Denna gång gick jag tydligen rakt i fällan och med facit i hand var kanske denna säljare alldeles för "bra" för att överhuvudtaget vara en användare från Blocket.

    Scenariot är följande:

    Jag har valt att genomföra en affär genom att betala i förväg - vilket jag alltid gjort när det är jag själv som är köparen. Efter att pengar satts in har det blivit helt tyst i andra ändan. Jag fick tyvärr aldrig tillgång till ett mobilnummer och mejladressen består av "fö[email protected]" - d.v.s. kontot kan lika bra ha varit skapat just för denna "blåsning".

    Det enda konkreta jag har att gå på är det bankkontonummer som jag fört över pengar till - ett privatkonto i Handelsbanken. P.g.a. diverse banksekretesser etc. kan inte en vanlig dödlig få tillgång till personen som detta konto är kopplat via, utan ärendet måste gå via Polisen.

    De fem(!) senaste mejlen i historiken med nämnda "bedragare" är skickade från mig - nu senast med en förklaring hur jag kommer att gå vidare med ärendet om jag ej får ett svar senast imorgon - tisdag 29/1-13. På onsdag genomför jag en polisanmälan för att kicka igång processen.

    Har övriga medlemmar varit med om liknande scenarion? Hur löste ni ut det? Hur skötte sig Polisen? Hur lång tid tog det innan ni fick era pengar tillbaka? Fick ni tillbaka pengarna överhuvudtaget? Min hemförsäkring täcker mest troligt inte bedrägeriförsök av denna typen - har ni nyttjat andra eventuella lösningar?

    Alla förslag mottages varmt och ni som varit med om liknande försök till bedrägeri är mer än välkomna att skriva i tråden.

    / Daniel
     
  2. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Hör med ViLANDERViLANDER; om hans erfarenhet med De Blåklädda.
     
  3. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Jag har en hel del vänner som jobbar som beskyddare av det Svenska Riket - den första rekommendationen jag fått är just en polisanmälan.

    Det är ju det här som är problemet. Den typiska svensken har varken "tid, lust eller energi" för att driva allt i hamn - det är väl därför dessa bedragare fortsätter sin verksamhet.

    Tydligen har Polisen fått en hel del klagomål kring hur de sköter dessa ärenden. I mitt fall har jag dessvärre inte råd att ligga ute med dessa pengar i flera månader - därför kommer jag, så snart jag har kopplat ihop kontot med rätt person, ta tag i ärendet på egen hand.
     
  4. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

  5. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

  6. Westholma4t

    Westholma4t Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    1 378
    Mottagna gillanden:
    177
    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung tab s6
    Övrigt:
    acer Chromebook cp315-1h, mk802 HDMI.
    blivit blåst på tradera där folk hijackat andras konton. gjorde en polisanmälan men hörde aldrig något mer. hände 2 ggr.
     
  7. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Det är ju ändå jäkligt märkligt!

    Jag har ju betalat in pengar på ett konto, som är kopplat till en person. Får man fram vilken person detta konto tillhör är ju fallet löst!
     
  8. kenuswe

    kenuswe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2010
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Ja, jag och flera dussin andra blev bedragna av en kille som skapat ett konto på Tradera i någon annans namn. Alla polisanmälde och han blev dömd (för tredje gången) men efter några månader så kom beskedet att han inte hade några tillgångar och ingen skulle få pengarna tillbaka. Sen dess är jag riktigt försiktig när jag handlar begagnat online.
     
  9. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Jag har råkat ut för en liknande händelse tidigare och agerade polis på egen hand - vilket i slutändan gav resultat.

    Om jag fått höra det ni fick er tilldelat gällande ärendet ovan hade jag gått bärsärkagång!
     
  10. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Njau det hjälper nog inte och kontonumret tillhör troligtvist en "målvakt".

    Polisanmäla kan man göra via Internet numera:
    http://www.polisen.se/Utsatt-for-brott/Gor-en-anmalan/

    Anmäl även till Blocket !!
     
  11. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Kommer att genomföra min anmälan på onsdag - förutsatt det fortfarande är tyst från bedragaren.

    Vad menar du med "målvakt"?

    Har fått rekommendation att ta anmälan per telefon och inte via Internet.
     
  12. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Målvakt....:P
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Målvakt_(juridik)

    Sen spelar det nog ingen roll om du gör det via Internet eller bränner tid på att besöka en polisstation.

    Glöm inte att anmäla till blocket !
     
  13. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Kommer inte att besöka en polisstation utan ringa in ärendet - tror att jag får fram informationen bäst på detta sätt.

    Ska även anmäla till Blocket.

    Tack för förklaringen - en målvakt är dock fortfarande en fysik person - d.v.s. denne kommer fortfarande att känna smärta när ett järnrör träffar käken, vilket känns som ett bra utbyte mot mina pengar.
     
  14. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Njau målvakten kan ju vara medlem av något av de berömda MC-gängen och då tror jag man passar sig från att komma hotande med ett järnrör....:sealed:
     
  15. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Haha, det får gärna vara samtliga medlemmar ur HA - det kvittar.
    Blir ett personligt hot för farligt för mig själv finns det andra sätt att skada bedragarna.
     
  16. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Njau var försiktig med det.:P

    Sen finns det en fördel med en internetanmälan och det är att du exakt kan uppge alla fakta i lugn och ro. Den polisman som sedan läser anmälan kan dito göra det i lugn och ro. Du får även en bekräftelse till vilken polisstation anmälan har gått.

    Skriv sedan att du vill bli kontaktad via telefon !
     
  17. Brundin

    Brundin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    741
    Mottagna gillanden:
    32
    Operatör:
    Televox
    Telefon:
    Samsung galaxy s20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Televox
    Telefon:
    Samsung galaxy s20
    Platta:
    iPad pro 12
    Kan inte din bank dra tillbaka pengarna om du bevisar att du polisanmält?
     
  18. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Kanske blir en anmälan via nätet då, får se hur mitt beslut blir på onsdag.

    Man kan ju tycka att det borde gå att lösa det på så sätt - vilket hade varit smidigt, men tydligen så fungerar inte ett skit i detta land, varpå jag förmodligen aldrig kommer att få återse mina pengar.
     
  19. Brundin

    Brundin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    741
    Mottagna gillanden:
    32
    Operatör:
    Televox
    Telefon:
    Samsung galaxy s20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Televox
    Telefon:
    Samsung galaxy s20
    Platta:
    iPad pro 12
    Mitt visakort blev stulet en gång eller snarare kopierat. Jag polisanmälde och nordea återställde mina pengar. (dom hade använts till medlemskap på porr sajter)
     
  20. Marquzz

    Marquzz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2012
    Inlägg:
    727
    Mottagna gillanden:
    67
    Telefon:
    Huawei Mate 10 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate 10 Pro
    Det är säkert ett så kallat triangelbedrägeri, så det kontonumret tillhör säkert en lika oskyldig person som du själv.

    Swiftly written with magic flow