Tips: [Nybörjarguide/Förklaring] Kring bootloader och root

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Zooklubba, 15 aug 2014.

  1. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Då det verkar råda lite förvirringar bland en del användare så hade jag tänkt att skriva ihop en liten guide/förklaring över saker och ting. Mestadels root och bootloader.

    Tänkte vara en extra mamma och påpeka att du som användare borde tänka efter en, eller flera, extra gånger till varför ni t.ex vill låsa upp bootloadern eller få root åtkomst på din enhet eftersom möjligheterna att skada enheten ökar. Många verkar nuförtiden bara vilja göra det för att "alla gör det" och att det låter flashigt. Det finns verktyg som ger dig root med ett enkelt knapptryck, det är gott för många användare men man borde även ha koll på vad verktygen man finner på nätet gör med ens enhet. Så vill du roota eller låsa upp din bootloader skulle jag tipsa om att faktiskt göra det steg för steg själv och inte ta hjälp med för mycket verktyg. Samtidigt som många använder verktygen och många säkert kollar upp vad verktygen gör så är det ingen garanti för att verktygen inte lägger in någon farlig eller dålig programvara, spyware såsom malware eller gör din telefon till en bot de kan styra, vilket kan vara extra viktigt om din telefon är rootad.


    Juridisk information:
    Många tillverkare har lagt till disclaimers där din garanti inte gäller fortfarande om du låser upp din telefons bootloader. Detta kan fungera i vissa länder men används också som ett avskräckande text. Enligt svenska konskumentköpslagen så kan du inte avtala bort din lagstadgade rätt, så sådana disclaimers gäller inte. Det enda du enligt lagen kan avtala om är att förbättra dina rättigheter. Att förminska dem går helt enkelt inte enligt lagen. Det finns mycket text på XDA om detta då det råder liknande lagar inom hela EU. Det verkar dock inte vara exakt samma. Svenska konsumentköpslagen är baserad på EU-lagen. Behöver du lämna in din produkt enligt garantin så är det upp till tillverkaren/återförsäljaren så ligger bevisbördan, varför felet har uppstått och att du kanske har skapat problemet själv genom t.ex root eller annan bootloader, de första 6 månaderna. Din garanti gäller dock i minst 24 månader och de efter 6 månader ligger bevisbördan på dig. Det är dock viktigt att påpeka att installera en custom ROM eller rootning kan skapa problem och det kan helt enkelt vara ditt fel. Så tänk på det då bevisbördan ligger på dig efter 6 månader.

    Länktips:
    http://ec.europa.eu/consumers/ecc/consumer_topics/buying_goods_services_en.htm
    http://europa.eu/youreurope/citizens/shopping/shopping-abroad/guarantees/index_en.htm
    https://lagen.nu/1990:932

    Bootloader:
    Bootloadern är helt enkelt programvaran som bestämmer vad för operativsystem/programvara som ska köras när telefonen startar. Vill du köra en annan ROM så behöver du ofta låsa upp den här, annars tillåter inte telefonen dig att göra detta. Jämförelse med dator: En dator har också "master boot record" som visar vad som kan köras. Att låsa upp denna är inte en synonym med root. Många tillverkare tillåter dig att låsa upp bootloadern med hjälp av deras egna verktyg, användning av dessa verktyg brukar inkludera en disclaimer om att din garanti blir ogiltlig. Men som tidigare nämnt gäller detta inte.

    Att låsa upp bootloadern är inte samma som att roota din enhet, många custom ROMs ger dig ofta möjligheten att få root direkt utan att behöva göra något extra. Så det är förklarligt varför folk ser det som en synonym. Innan du låser upp din bootloadern (om den inte är upplåst sedan tidigare) så tänk efter en extra gång till varför du vill göra det.

    Root:
    Root är helt enkelt administrationsrättigheter till din enhet. Ett enkelt exempel är Windows och att köra program med administrationsrättigheter. Om du högerklickar på ett program så kan du öppna det som administratör på Windows, om ditt konto tillåter detta. Med administrationsrättigheter kan du göra mycket mer än utan. Ett exempel på en app som kräver det är AdBlock som på systemnivå blockerar ip-adresser till kända annons-servrar. Då det är på systemnivå så behövs administrationsrättigheter. Du kan också ändra hastighetern på processorn och mycket annat. Att du inte har root från fabrik är ofta för att skydda dig och tillverkaren, med root kan du t.ex ändra till farliga processor-hastigheter som i värsta tänkbara scenario överhettar din telefon och kanske får någon komponent att brinna upp och gå sönder.

    Det är viktigt att tänka på varför du vill ha root eftersom möjligheterna till att förstöra enheten ökas markant. De flesta custom ROMs är ju dock gjorda så att du inte ska kunna göra det men detta är definitivt inte någon garanti till att det inte kan gå fel.

    Tänk på varför du vill roota din enhet. Vissa vill kanske bara ha möjligheterna till att ändra saker och ting, andra vill t.ex köra AdBlock och en del kanske vill göra det bara för att folk gör det.
     
    pacmeyer och Buzz gillar detta.
  2. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    indikaindika; vulfgarvulfgar; HundHund;
    Klistrad guide i Allmänt? Låst och med uppmaningen att skicka pm vid förslag för ändring?
     
  3. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Jag gillar ditt initiativ zooklubba. En generell guide passar bäst här. Och att låsa den behöver inte alltid vara rätt att göra. Någonting att fundera på kanske.

    Om du vill klistra upp denna så tänker jag inte såga nej men då vill jag se en snyggare layout och mer innehåll. Jag vet att det tar timmar att skriva stora guider men vill du göra det så vore det såklart uppskattat!

    // mobilt
     
  4. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    indikaindika; ska se om jag kan gøra en snyggare layout. Låter den ligga hær som en WiP just nu som ska førbættrads.

    TODO:
    Mer utførlig info kring garanti vs reklamationsrætt enligt KKL.
    Kanske lite mer om recovery før att flasha.
    Flash i sig?

    En fråga ær om den passar bættre i wiki, men jag tror inte så många læser wikin. Tror också fler læser trådar som ligger i allmænt. Eller snarare, folk ær snabbare på att skapa fråge-trådar i allmænt jæmført med att læsa i det hær forumet.
    AsciiAscii; eller någon annan lite mer input och text?
     
  5. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
  6. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Tack för en bra beskrivning. En fråga bara, varför levereras inte alla telefoner rootade från fabrik/tillverkare? Eftersom det ändå går att göra?
     
  7. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    För att olåsta bootloaders på telefoner leder till en massa extra support skulle jag tro. För lätt att göra fel, ta bort/ändra något olämpligt.

    Sen är telefonen dessutom rootad så är det ett gigantiskt säkerhetshål eftersom många skulle ge root rättigheter till appar från ohederliga utvecklare vilket skulle göra malware problemet på Android lika stort som på Windows. Även utan root så accepterar ju många att installera appar som är uppenbara spionappar och malware.
     
  8. multikp500

    multikp500 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2012
    Inlägg:
    267
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    har någon hört talas om safestrap?

    det är en modifierad twrp. som gör att man kan köra flera romar samtidigt (rom slots)
    då behöver man inte låsa upp sin bootloader.
    dessvärre är det bara haschcode som har trixat med ss.
    så därför finns de bara till moto enheter.

    men det skulle vara coolt om ss fanns till andra enheter.