Fråga: Värt att byta från S2 till Note?

Diskussion i 'Galaxy Note - Allmänt' startad av Macke.M, 26 jan 2012.

  1. Macke.M

    Macke.M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    647
    Mottagna gillanden:
    294
    Operatör:
    Chili
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T Pro 256/8GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Chili
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T Pro 256/8GB
    ROM:
    Evolution X (Pixel baserad)
    Info:
    TWRP
    Telefon 2:
    Google Pixel 3 XL 64GB
    ROM:
    CalyxOS
    Info:
    De-Google/MicroG
    Telefon 3:
    Nexus 6P 128GB
    ROM:
    Havoc OS, Android 10
    Info:
    Magisk, TWRP
    Halloj alla Note fantaster :D

    Sitter just nu på en Samsung Galaxy S2, men har blivit intresserad av Note'n, skulle det vara värt och byta till en sån?

    // Macke :innocent:
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag gillar Note skarpt, men utöver skärmen och S-Pen, så är inte steget särskilt stort från SGS II och kameran är även en aning sämre.

    Om du vill uppleva en rejäl prestandaförbättring bör du vänta på en efterföljare till Note. I annat fall ser jag ingen anledning till varför det skulle vara en dålig idé att byta så länge du nu kommer överens med storleken.
     
  3. Brix

    Brix Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    392
    Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Note har större skärm, högre upplösning, S-pen och snäppet bättre prestanda. Det är väl dom enda skillnaderna i stort sett. Men är dom viktiga för dig så är det ju värt att byta :). Jag skulle aldrig kunna tänka mig att gå tillbaka till mindre skärm iaf. kan jag ju säga :)
     
  4. Macke.M

    Macke.M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    647
    Mottagna gillanden:
    294
    Operatör:
    Chili
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T Pro 256/8GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Chili
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T Pro 256/8GB
    ROM:
    Evolution X (Pixel baserad)
    Info:
    TWRP
    Telefon 2:
    Google Pixel 3 XL 64GB
    ROM:
    CalyxOS
    Info:
    De-Google/MicroG
    Telefon 3:
    Nexus 6P 128GB
    ROM:
    Havoc OS, Android 10
    Info:
    Magisk, TWRP
    Blev en galaxy nexus istället! :D
     
  5. brollann

    brollann Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Jag är i den sitsen att jag vart av med min sgs2 nu på semestern i annat land och behöver beställa en ny som ligger och väntar på mig när jag kommer hem pga behöver den i jobbet, tänkte en Galaxy nexus men Note verkar ju inte allt för dum med kraftigare batteri och möjlighet till separat sd kort. Men är lite osäker trots jag fann min sgs2 med större batteri fyllde allt jag behövde efter jag rootrade den. Klarar den 15h+ med normalt användande orootrad?


    My iPad is using Tapatalk
     
  6. jlarsson1978

    jlarsson1978 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2010
    Inlägg:
    172
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Enda nackdelen med Note kontra S2 som jag ser det är att S2 har klockrent flyt i gränssnittet medan Noten fortfarande har lite problem med lagg ibland. Annars är prestandan i t.ex. spel fantastisk.
     
  7. MTD

    MTD Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Jag köpte Noten i fredags.
    Var tillbaka på Elgiganten och lämna tillbaka den på lördagen igen.

    Anledningen till varför jag lämna tillbaka den var:
    - Menyerna släpar efter. Det laggar även liten.
    - Browsern laggar
    - Det tar längre tid på market
    - Den återger vissa hemsidor konstigt.
    När man tex surfade runt här inne på forumet,
    och rörde skärmen lite, lite långsamt upp eller ner så "flashade" den gråa bakgrunden på forumet. Vet inte hur jag ska förklara. Men man såg att bakgrunden, framför allt vid linjerna, inte riktigt hände med. Det var väldigt jobbigt för ögonen.
    - Man måste använda två händer när man använder den (självklart, det är en stor telefon)
    - Jag fick ont i tummen i min vänsterhand efter ett tag när jag hållit den. Kanske beror på att jag har väldigt stora händer.
    - Det blir jobbigt för ögonen efter ett tag då allt i stort sett laggar. Telefonen, browsern, market. Den är INTE lika snabb och rapp som SGS2.
    Jag jämförde bredvid varandra och SGS2 vann på alla fronter.
    - S-Pen är oanvändbar förtillfället.

    Men skärmen är stor och färgerna är fina.
    Jag ser det inte som en telefon utan som en hybrid mellan platta och telefon.

    Ovannämnda nackdelar är sådant som säkert kommer att fixas med framtida uppdateringar. Jag ger bara mitt intryck av telefonen och jag blev väldigt besviken om jag ska vara ärlig.

    En av anledningarna till varför jag hemskt gärna ville ha den var även för pennan, då det är något jag saknat sedan den gamla goda tiden. Men även här måste jag säga att jag blev besviken.
    För att kunna använda pennan i program så kändes det som att programmet var tvunget att vara anpassat för pennan (det kan jag i viss mån förstå).
    Det vill säga : Mindre menyknappar, mindre saker att trycka på helt enkelt.

    Om det där emot var en liten större punkt på skärmen man skulle trycka på, som tex Menyknappen (den runda cirkeln) i Autodesk SketchBook, så gick det inte. Man var tvungen att trycka med fingret istället.
    Detta "segade" ner arbetsflödet. Framför allt då pennan var att stort "vill ha begär" hos mig då jag ritar väldigt mycket.
    Pennan släpar även efter. Mina andra pennor fungerar betydligt mycket bättre på både min SGS2 och iPad 2.

    Jag måste säga att jag blev väldigt besviken.
    Jag hade stora förhoppningar på denna telefon då jag hade planer att använda den till mycket.
    Att kunna slänga fram den och skissa ner lite ritobjekt "On the Go" var min förhoppning, men så blev det inte.

    Telefonen blir säker bra i framtiden med uppdateringar.
    Kanske det blir ett köp då..

    Återigen, jag ger min bild av telefonen. Och jag vet att det inte bara är min som är såhär, har 2 vänner som upplever samma. Samt folk borta på xda.
    Lite synd.
     
    -ix- gillar detta.
  8. Stekflott

    Stekflott Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2012
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER


    Det där lät inte alls bra. Jag vet att man inte ska ta beslut förens man själv har haft möjligheter att testa, men lite suspekt är det om det är fler som har samma åsikter. Så vidare du inte är en hemlig Apple-agent som försöker förstöra ryktet hos Note för att den kanske är så mycket bättre ;) Haha. Men tack för din text, ska kika på detta mer och eventuellt avbeställa.

    Visserligen blir väl allt en förbättring för mig. En SE X10 mini pro (min första androidtelefon) som är halvt trasig med högtalarna.

    Denna tråd http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1344714 fick mig att tappa lusten för Noten, tråkigt nog. Alltså jag vill ju använda telefonen för att kunna se serier och filmer utan att behöva störa mig på problemen som verkar vara tydliga.
     
    Last edited: 30 jan 2012
  9. Jellygoose

    Jellygoose Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    82
    Telefon:
    S24U

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24U
    ang lag osv så löses det enkelt genom root och flasha in nyare rom.
     
  10. MTD

    MTD Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Men för en telefon som kostar 6000 så ska man inte behöva roota eller flasha
     
    Klashosh och Yadda gillar detta.
  11. enmil

    enmil Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Upplevde lite lagg i menyerna och browsern med kk5 (senaste Svenska uppdateringen).
    Inget jobbigt men ändå så att man märkte det ibland.

    La in LA4, den senaste uppdateringen som bland annat Tyskland har och då flyter allt på bra. Inget lagg i menyerna och browsern är underbar.

    Däremot om man zoomar ut i hemmenyn för att få en överblick kan det hacka till lite.
    Får ju plats med alla ikoner och widgets på två skärmar så det kan kvitta.

    Tycker absolut inte det är mer lagg än i en gs2. Ser fram emot ICS som kommer nu i Mars. Då är ju inte Nexus med i matchen längre =p

    Och angående pennan så funkar det bra att kladda med, anteckningar och även till att skissa lätt med. Är ju inte som photoshop och en wacom platta men helt klart godkänt. Gillar även att surfa med pennan för man prickar alla mindre länkar och den har gest funktioner för "bakåt" osv.

    Kort svar på din fråga: Det är bara värt att byta om du verkligen vill ha en stor skärm. Annars är det nog inte värt det. Kommer ju bättre telefoner snart.
     
    Last edited: 30 jan 2012
  12. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    beror ju på...men hade du tänkt att använda den som mediaspelare och kolla på film är det helt klart värt att byta... jag kollar på film på jobbet varje dag..mellan 1-3 timmar beroende på hur mycket kunder vi har osv..kan bli ganska mycket dötid..och då är det helt underbart att ha med sig Gnote och kolla på film..och film upplevsen är faktiskt väldigt bra, och den drar galet lite batteri om du kör samsungs orginal spelare... och med 100% brightness... Så även om skärmern är lite om man jämför med t.e.x en tablet så tycker jag själva kvaliten på skärmen kompenserar den lilla storleken och gör filmupplevsen bra. bild kvaliten är bättre än någon tv eller datorskärm du kollat på..då själva tekniken i dags läget bara finns för små skärmar.....

    Lagget är inte snyggt..och sitter du och visar telefonen för någon polare kan det vara lite pinsamt..och man skäms lite över att köra android... om det ska lagga tycker jag dom ska göra det på ett snyggt sätt med långsamma animationer osv..som maskerar lagget på ett bra sätt...

    Hur mycket bättre den är på att surfa vet jag ej..men har hört att skilnaden inte är så jäte stor när man surfar..utan är mest när man kollar på film tror jag...

    Batteritiden är väl också något som är ett stort plus... Vissa klagar på att den är dålig andra inte..det beror helt enkelt på vad du använder den till... kollar du på film..är batteritid sinnessjukt bra...vilket får en att undra varför det drar 10 gånger mer batteri att surfa... för det är när man surfar det drar rätt mycket batteri... Du kan streama från svtplay kansk 2-3 timmar max... vita bakgrunder slurkar mycket batteri...
    Jag såg en film om antarkiskt dock..den hade BARA vita bilder typ hela jävla filmen och trodde att den skulle äta batteriet...men den drog väldigt lite...kanske 10% så som sagt..jag har lite svårt att förstå är det kan skilja så mycket... jag tycker på någotvis även om mediaspelaren använder gpun att det borde dra mer batteri att kolla på en 1080p film med 100% brightness än att surfa... men..men
     
  13. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Hur får man in LA4? Jag har KK5 och upplever också lagg. Jag är inte intresserad av någon custom rom men en nyare officiell gör ju absolut inget.
     
  14. Jöns

    Jöns Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    162
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Jag bytte från SGS2 och känner mig helt klart nöjd.
    Ångrar mig inte ännu iaf.

    Enda nackdelen jag har märkt av ännu är att det är svårt att använda swype med en hand om man ska hålla den med samma. Men använder man två händer är det betydligt enklare att skriva.
     
  15. yalazy

    yalazy Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag känner igen en hel del av det MTD skriver. Fick Noten efter att ha haft SII sen den kom ut. Jag är ändå nöjd och ska ha kvar Noten, pga att jag älskar att ha stor skärm. Men lagget finns där. Pennan är inte särskilt användbar, och efter att ha testat den lite så har jag knappt haft den ute.

    I övrigt är den ju som en SII. Vill man ha den stora skärmen så köp. Om det inte är viktigt så är SII:an snäppet rappare.
     
  16. jlarsson1978

    jlarsson1978 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2010
    Inlägg:
    172
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Man får ju tänka på att Noten fortfarande är relativt ny. SGSII var inte så snabb som den är nu när den kom.
     
  17. MTD

    MTD Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Men sgs2 laggade inte ens hälften så mycket i början
     
  18. islandmountain

    islandmountain Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2012
    Inlägg:
    664
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Jag kan hålla med om att gränssnittet kan vara lite segt ibland, men det har blivit mycket bättre med de senaste uppdateringarna, och jag hoppas att det är borta helt med ICS.
    Angående problem med skärmen har jag inte upplevt något sådant problem överhuvudtaget. Svärtan i skärmen är helt fantastisk, man måste vara i ett helt märkt rum för att se att de svarta partierna överhuvudtaget lyser...
    Samma sak med upplösningen, helt fantastisk! Har aldrig upplevt något problem med att den inte klarar av vissa filformat, utan allt jag har lagt på sd-kortet har gått att spela upp! Detta har gjort att jag nu nästan hellre ser film på mobilen än på datorn... :)
    Det bästa är ju om du kan prova noten innan du köper den, och om du upplever några problem med skärmen, lämna tillbaka den direkt, för då är det något problem med just det exemplaret.
     
  19. yalazy

    yalazy Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Håller med. Min sgs2 var rapp redan från första dagen jag hade den, och fortsatte vara det.

    Men några problem med skärmen, som också diskuteras här, det har jag inte. Skärmen har nååågot lägre kontrast än på sgs2, men fin svärta och underbar att se film på. Eller att göra allting på för den delen :)
     
  20. brodiniozo

    brodiniozo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2011
    Inlägg:
    330
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER


    Sen så beror ju det på om du köpte den på release dagen eller efter flera månader -.-
     
    Last edited: 5 feb 2012