Problem: Frågor ang HOX värmeproblem samt reklamation

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av LasseTM, 29 jan 2013.

  1. LasseTM

    LasseTM Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2010
    Inlägg:
    160
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Hallå!

    Tänkte bara höra med er som har en hox om ni tycker att den lider av värmeproblem.
    Min gör det iaf, om jag kör bil och laddar min hox samt använder navigon så blir telefonen för varm och slutar ladda vilket resulterar i att den dör efter någon timma pga batteriet. Även om jag spelar spel blir telefonen upp mot 50°C med en rumstemp på ca 22°C.

    Efter ca 13 min i Stabilitytest så har jag nått en temp av 55°C och efter 20 min så ligger den och snurrar på 59°C enligt temp mätaren på batteriet.

    Den har varit inne på "reparation" två gånger pga detta, första gången bytte dom ut massor av prylar men då led telefonen också av gula fläckar på skärmen. Den andra gången så fick jag tillbaka den utan någon åtgärd var gjord för att "felet kunde inte återskapas".

    Jag älskar in hox för skärmen som jag tycker är helt underbar samt designen men det känns ju som att värmeproblemet beror på en konstruktionsmiss och inte min telefon.

    Nu till mina frågor:
    1, Är era HOX också varma vilka temperaturer får ni om ni kör Stabilitytest - classic test efter 10-15 min med full skärmstyrka?

    2, Om jag nu lyckas reklamera telefonen vilket värde har telefonen då, inköpspris eller marknadspris?

    Jag blir ju sugen på att byta till en S3 eller en nexus 4 men jag gillar inte S3:ans skräm och jag vet att vissa säger att Nexusen lider av värmeproblem men den är iaf lätt att klocka ner.
    Visst går det att klocka ner HOXen men då måste jag hålla på med s-off och med tanke på att jag har haft så mycket strul med den så har jag aldrig vågat gjort det med tanke på att verkstaden säkert skulle ta upp det och påstå att det är det som skapar problemen.

    [​IMG]
     
    Last edited: 29 jan 2013
  2. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Du behöver inte S-OFF för att ändra hastigheten och spänningen på processorn och grafikkortet.
    Det är inget fel på din telefon heller för den delen, värme är all spillenergi som inte förbrukas i telefonen. Det är enkel fysik.
    Att laddningen avbryts, det är för att säkerhetsställa att ingen skada kan ske på batteriet när det är för varmt.

    Reklamation är svårt, det krävs fyra reparationstillfällen. Därefter får du en ny telefon, samma modell eller annan vara för samma pris eller dyrare där du betalar mellanskillnaden.
    Och det är inköpspriset de baserar ditt ärende på.

    Dock kan jag medge att HTC Stock rom är mindre stabil än andra custom romar som man får tillgång till genom att låsa upp bootloadern, och byta recovery.
    Det gör då att service verkstaden inte kan göra något åt det. De har en och samma RUU att köra på din telefon, det är ju bara stock rom ändå..satt du tjänar ingenting på att skicka in telefonen gång på gång.

    S-OFF som du nämnder, finns inte ännu för One X. Det har visat sig att det är mer komplicerat att utföra än vad man trodde. Men det snackas hit och dit lite smått om att det ev är på väg inom kort.

    Ungefär likadana värden..
    [​IMG]
     
    Last edited: 29 jan 2013
  3. LasseTM

    LasseTM Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2010
    Inlägg:
    160
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Som jag har fattat det innan så måste man använda sig av HTCdev för att roota telefonen men jag har säkert fel det var ett tag sedan jag kollade på detta.

    Att en telefon producerar värme är en självklarhet, jag har klockat datorer sedan intel kom med sin P4 och har dessutom haft en hyffsad position på futuremarks hemsida om det är något att skryta med. Jag jobbar med att kravställa samt prova kylsystem för lastbilar så kylning håller jag på med dagligen.

    Min poäng är att HOX:en är dåligt designad, därför vill jag ha en annan telefon som faktiskt är designad för att klara det den på pappret ska kunna göra. S3:an klarar stabilitytest utan att komma upp i 50-60 grader.

    S3:an har liknande hårdvara men klart mycket bättre design på telefonen ur ett kylningsperspektiv, förmodligen har S3:an även en bättre hantering av nedklockning osv.

    Varför ska vi som konsumenter acceptera en dåligt designad/tillverkad telefon, skulle du köpa en bil så skulle du aldrig acceptera att du bara får ut hälften av dina dyrt inköpta hästar samt att bilen står och kokar på sidan av vägen var och varannan dag.

    Min poäng är att det faktiskt är fel på telefonen eftersom den inte lever upp till förväntningarna och inte klarar av normalt användande som tex med navigon.

    Ang reklamation så krävs det bara att telefonen ska ha reparerats för samma fel två gånger och felet fortfarande ska kvarstå dvs tre st feltilfällen.



     
    Last edited: 29 jan 2013
  4. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Du använder HTCDev's hemsida ja. Du får ha tålamod om du besöker hemsidan eftersom den hemsidan har de sämsta och långsammaste servarna i historien.

    En Galaxy S3 blir faktum med ännu varmare, skillnaden är dock som du nämner att den faktiskt tolererar högre värme.
    Min HOX har blivit runt 88 grader varm men min telefon fungerar fortfarande perfekt.

    Om problemet kvarstår efter att telefonen har varit på reparation tre gånger, och det är dags att lämna in telefonen fjärde gången. Då har du rätt att kräva en ny vara till samma pris eller som sagt en dyrare där du betalar mellanskillnaden.
    Den femte gången har du rätt och även expediten uppmanar att istället häva köpet och du som kund får tillbaka dina pengar.

    Jag har själv fått till mig min HOX genom återköp av vara och då valde jag en HOX och betalade mellanskillnad på ca 600kr.
    Det är jag glad att jag gjorde Juli förra året eftersom många Galaxy S3 och Note2 ägare har sedan tidigt December månad 2012 upplevde "sudden death" som Samsung har erkänt. Plötsligt dog telefonerna utan anledning.
    Finns att läsa i de forumdelarna här på swedroid.

    Kan inte säga om det här problemet kommer ske den nya versionen "Galaxy S3 LTE"...
    Det här hände även min S2'a som plötsligt dog en natt. Jag gick och lade mig och på morgonen var den stendöd, batteriet laddade jag fullt i en extern laddare och mätte spänningen, det var fulladdat och provade även att använda en JIG men den var hardbricked.

    Finns det någonstans publicerat, andra som använt det här programmet som äger en Samsung Galaxy S3 och får lägre temperaturer?


    Edit:
    Kom på att laddningen också avbryts om enheten använder mer ström än vad laddaren kan genera när telefonen tar emot full strömstyrka.
    Tex när man gör något intensivt som att använda GPS'sen och ett tungt program eller spelar tunga spel som kräver mycket ström.
     
    Last edited: 29 jan 2013
  5. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    88 grader!?!? Woah, klarar den ens av sådana temperaturer? :eek: :eek: :eek:
    Borde inte plasten bli mjuk vid den tempen liksom. Min HOX har knappt varit uppe på mer än 42-43 grader, och det är bara när den laddas.
     
  6. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    PC plast smälter vid 267 grader men blir mjukt redan kring 145 grader celsius. . . så att ja de är designade att klara den temperaturen, även den interna hårdvaran ;)
     
  7. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo det finns inget bättre sätt att sänka en smartphone än att använde den som navigatör..... om man dessutom gör det på en sträcka med sunkig täckning så får CPUn jobba enormt !

    Köp en riktig GPS-navigatör om du är beroende av en sådan !
     
  8. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Aha okej, det visste jag inte. Antar att det bara är jag som är mesigt snäll mot min HOX...?
     
  9. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Inte alls, det är batteriet som man skall vara mest rädd om. Det är den här komponenten som är mest känslig för höga eller låga temperaturer.
     
  10. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Absolut maxtemp lär väl ligga runt 150 grader C, men vad blir absolut mintemp då...? ;)
    Kan jag lämna min HOX i frysen över natten och sedan använda den på morgonen?
     
  11. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    minimum temp är då battericellerna fryser...kring nollan skulle jag säga.
    Sen finns det säkerhetsfunktioner som inaktiverar diverse funktioner i telefonen när det blir för kallt, blixten för övrigt som många har upplevt.
     
  12. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Intressant :cool: