Smartklocka med SIM-kort

Diskussion i 'Smartklockor - Övriga' startad av Droid55, 23 aug 2014.

  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Vad finns det för smartklockor med SIM-kort på marknaden? Alltså "stand alone" klockor som inte behöver vara uppkopplad till en telefon?
     
  2. zeramic

    zeramic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2013
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Neptune Pine är det första jag kommer tänka på, den är dock väldigt stor som klocka men den ska fungera som vilken Androidtelefon som helst.

    Mer info på: http://www.getneptune.com
     
    Surgodis gillar detta.
  3. Droid55

    Droid55 Guest

  4. zeramic

    zeramic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2013
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Om det skulle fungera bra vore en sån klocka riktigt intressant. Men jag tror storleken gör det svårt att skriva och navigera i appar, sedan tror jag batteritiden kan blir rätt dålig i och med att det endast får plats ett mindre batteri i en så liten enhet.
     
  5. Droid55

    Droid55 Guest

    Det skulle ju kräva anpassade appar och jag skulle personligen inte kräva lika mycket av en smartklocka (till en början) som av en fullfjädrad telefon. Däremot skulle en smartklocka med inbyggd telefonfunktion (alltså SIM-kort) helt plötsligt göra en surfplatta intressant. Istället för kompromissa med skärmstorlek med en telefon så har du en "ren" smartklocka på armen (i sin enkelhet) och en surfplatta.

    Vet inte hur batteritiden är på smartklockorna men små batteri lär ladda snabbt och det går nog ta med en bärbar laddare. Sen sitter du knappast och surfar, spelar eller dylikt med smartklockan som du gör på en större skärm/smarttelefon.

    Det verkar som Samsung har en Gear Solo på G också. Undrar om den presenteras på IFA?

    Android Wear är i varje fall uteslutet eftersom den kräver en annan enhet att ansluta till.
     
  6. zeramic

    zeramic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2013
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    G Watch batteri ligger på runt 400 mah medan Neptune Pine har 800, visst har de mindre skärm och sämre hårdvara än dagens flaggskeppsmobiler men tror ändå en klocka med 3g-uppkoppling laddas ut rätt snabbt ändå. Men som sagt om utvecklarna kan göra ett snyggt ui och fixa en bra batteritid vore en sån klocka intressant :) Det ryktas om att Gear Solo ska visas på IFA under samma event som Note 4.
     
  7. Droid55

    Droid55 Guest

    Håller givetvis med dig om att batteritiden är viktigt. Speciellt när det gäller en smartklocka som inte lär användas som en smarttelefon (alltså mer som en telefon än som en dator). Vad det gäller UI så känns smartklockor fortfarande ganska färskt så det kan nog hända mycket på den fronten framöver.

    Ska bli spännande att se om det dyker upp en Gear Solo. Känns mindre lockande att köpa udda märken även om folk har olika åsikter om stora märken.
     
  8. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Omate Truesmart är en androidtelefon som ser ut som en klocka. Kolla upp den!

    // mobilt
     
  9. Droid55

    Droid55 Guest

    Tack för tipset, hittade den redan när jag satt och sökte på 3G smartwatch. :)
     
  10. Droid55

    Droid55 Guest

    Hittade inWatch Z också.
     
  11. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Mmm men den kör Android wear läste jag. Lite roligare med hela Android på handleden tycker jag.

    // mobilt
     
  12. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag läste det också. Även om jag är osäker på hur det fungerar för jag har för mig att Android Wear inte stödjer SIM? Själv är jag inte alls så övertygad om "hela Android" på handleden. Främst för att jag önskar ännu mer anpassning för den mindre skärmstorleken. Vet inte hur Android Wear är men som namnet antyder borde den vara mer lämplig för just den mindre skärmen. Det viktiga för mig är inte att få "allt" (speciellt inte nu) men att de saker som finns fungerar så bra som möjligt. Det ska vara lätt att navigera osv.

    Tangentbordet ser ju sjukt trång ut (på typ alla jag sett) pga. den lilla skärmen. Det finns ju möjlighet att använda röststyrning alltså prata in det du skriver. Problemet är bara att det nog bara gäller engelska. En sak att jag kan tala engelska för öppna appar, ringa osv. men om du ska skriva till någon på svenska blir det genast jobbigare. Jag hade älskat om svenska fungerade så jag helt kunde strunta i ett fjuttigt tangentbord och istället tala in mina meddelande.

    Jag skulle helt ärligt vilja ha ett helt nytt UI eller OS för smartklockor med fokus på den begränsade ytan (inte bra koll på hur Android Wear är utformad). Jag tänker att smartklockan inte kan ersätta en smartphone i allt pga. storleken eller ens bli en värdig ersättare för alla. Men jag skulle absolut kunna tänka mig en smartklocka eftersom jag sällan sitter och pillar på telefonen när jag är iväg. De få gånger jag vet att jag kommer vilja surfa så vore en lagom stor surfplatta mycket trevligare. En smartklocka känns ganska säker när du är ute på vift, i jobbet osv. förutsatt att den är vattentät.

    Ska se om Samsung presentera någon Gear Solo för då är chansen stor att den går att känna på i fysisk butik senare. Problemet med övriga nämnda klockor är att de inte finns på svenska marknaden och måste importeras. Det blir liksom lite grisen i säcken. Medveten om att Gear Solo kommer köra Tizen, vad det nu är.

    Smartklocka enbart som tillbehör till smartphone ser jag inget behov för dock. Hela tiden ignorerat smartklockan just pga. det. Sen började jag tänka på fristående smartklocka och blev helt plötsligt mer entusiastisk.
     
  13. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Ja det blir väldigt trångt på en liten skärm med tangentbord. Det tycker jag med.

    // mobilt
     
  14. Droid55

    Droid55 Guest

    Suttit och kollat lite. Så Tizen har gjort ett helt ny OS för smartklockor. Android Wear är som vi vet en anpassad Android version. Undrar hur de fungerar men de lär väl komma till fysiska butiker snart (Gear finns ju redan). Spännande.

    Ja, tangentbordet är det enda jag kände spontant var blä när jag såg klipp av hela Android i smartklocka. Däremot gillar jag att jag kan tala in mitt meddelande i Tizen (går med Android Wear också?). Som sagt, bara språkproblem. För mig kunde de helt skippa tangentbordet i smartklocka för det blir bara så trångt att dels skriva och dels se vad du skriver.
     
  15. Droid55

    Droid55 Guest

    Sen har vi iWatch från Apple. Undrar hur den kan bli. Apple verkar ju inte snabba med allt som är mer vanligt hos Android som t.ex. trådlös laddning, vattentäthet osv. Det känns mer som de lägger krut på design och enkelt och stabilt OS.
     
  16. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 016
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
  17. Droid55

    Droid55 Guest

    Såg precis på Swedroid. Ser inte alls hemsk ut men jag gillar inte att armbandet inte är utbytbart. Avsaknad av kamera känns dock mindre viktigt eftersom det inte är mycket att hänga i granen än så länge. Böjd skärm är onekligen trevligt. Mer trevligt än någon rund skärm. Min åsikt. Då prioriterar jag mer skärmyta och en digital klocka/smartklocka ser ändå konstig ut som en analog rund klassisk klocka.

    Edit: Se nedan.
     
    Last edited by a moderator: 28 aug 2014
  18. Droid55

    Droid55 Guest

    Vad dum jag känner mig. Såg nu att det går ta bort armbandet från Gear Fit. Så det kanske fungerar likadant med Gear S? Hoppas! Hoppas!
     
  19. sgte

    sgte Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2011
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Tangentbordet Swype klarar röstinmatning på svenska. Förvånansvärt bra också. Jag använder Swype på min Omate Truesmart och är nöjd med det. Fungerar faktiskt bra att skriva med svepgester också. Bästa tangentbordet, tycker jag.
     
    Droid55 och indika gillar detta.
  20. frisedel

    frisedel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Info:
    Apex Pro
    har tänkt köpa omate trusmart sedan den släpptes, men den verkar inte finnas att få tag i. de sa att den skulle kunna köpas genom deras hemsida under augusti. just nu händer inget om man trycker på länken för "produkter".. så det har nog inte hänt ännu.

    någon som har tips om en klocka med ipcertifiering och som har kamera?