Kräva kompensation?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av chrippe7, 11 apr 2012.

  1. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Hej
    Jag behöver lite tips i en dispyt som jag är uppe i just nu med Tele2. I slutet av Februari fyllde jag 18 och skulle teckna Student Surf för 59:- i månaden, innan pröjsa jag 79:-, men innan så var jag inne i en utav butikerna på Kungsgatan och frågade om det var möjligt att teckna det nu och sen fram mot sommaren teckna ett större abonnemang med mobil utan att vara tvungen att betala extrasummor(man betalar ju självklart nya abonnemanget men inget för att byta eller portera eller något sånt), hade inget jobb då och ville inte binda upp mig så ville bara ha Student Surf fram tills dess. Men nu när jag har jobb och Tele2 har sitt Maxi erbjudande och jag slår till så säger de att jag måste pröjsa 700 spänn för att avsluta det abonnemanget för att sen kunna skaffa Maxi, snackade med dom i butiken och sen i kundtjänst där dom säger att trots att han i butiken lovade att det inte skulle kosta nåt så måste jag endå pröjsa hela summan, visst det är ingen fantasi-summa men det handlar om en princip sak, sen så var en av "cheferna" jag talade med så jävla otrevlig och arrogant att man tappade en stor mängd förtroende för Tele2. Enligt "chefen" i kundservice så hittade jag bara på att en i deras butik hade sagt så och att jag aldrig varit inne i en Tele2 butik..

    Ska in till butik imorrn igen och försöka få dom att kompensera alternativt göra en deal där dom bjuder på skal/skärmskydd/hörlurar som återgäld, har Ni några tips på vad jag kan göra?

    Tecknade ett helt nytt abonnemang så har fortfarande ångerrätten för har inte använt abonnemanget eller telefonen så tänkte hota med att häva köpet om dom inte går med på något, fast idioten i kundservice säger att jag inte har någon ångerrätt fast det står på kvittot och jag fråga han i butiken 10 gånger om man verkligen hade det, "chefen" sa att det inte stämde och att man inte hade ångerrätt alls på köp hos Tele2, men det är en annan historia som jag ska ta med någon lite högre upp på Tele2.

    Valde också en HTC One X som telefon, känns som det mest självklara valet idag på mobilmarknaden, eller vad säger ni? :)
     
    Last edited: 11 apr 2012
  2. christian-h

    christian-h Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2012
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Du kommer få betala en slutfaktura, tyvärr. Abonnemanget tecknades via tele2s webbutik och därför kan du inte hänvisa till att butiken har gjort fel. Eller du kan, men vad ska du säga?

    Och i butik har du vanligtvis ingen ångerrätt.
     
  3. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    De sa alltså att du inte skulle behöva betala 700 för att byta abonnemang? Jag är inte helt säker, men är det inte så att muntliga avtal gäller? Svårt att bevisa att de har lovat att du inte ska behöva betala den där avgiften på 700 kr dock.

    Kolla på konsumentköplagen
     
  4. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Vad menar du med att i butik så har jag ingen ångerrätt? På kvittot så står det att man har ångerrätt och jag frågade säljaren minst 10 gånger om man har det och han sa ja det har man. Han i kundtjänst sa också att man inte har ångerrätt i butik, men om dom säger att man inte har det kan dom ju inte gå ut i butik och säga att man har det?
     
  5. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Det är ju en slutfaktura på det abonnemanget jag tecknade, men dom sa att det inte skulle bli någon sådan kostnad eftersom jag bytte upp mig, men nu säger dom att jag måste betala slutfakturan.. Men att han i kundservicen säger och sitter att man ljuger och hittar på så blir man jävligt besviken, man bråkar ju inte för skojs skull, dom har sagt något och då ska dom ju följa det.
     
  6. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Jag vet ju att jag inte kan bevisa på något sätt att detta har hänt förutom med mitt ord, men det är ju inte så att jag sitter och håller på i flera timmar bara för skojs skull, det är ingen jättesumma heller utan det handlar mer om en principsak att dom inte kan säga någonting för att locka en och sedan när man gör så som man pratat om så gäller den helt plötsligt inte.
     
  7. christian-h

    christian-h Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2012
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Att man vanligtvis inte har ångerrätt i butik. Dock har man väldigt ofta 30:-dagars öppet köp förutsatt att hårdvaran inte är inhandlad i samband med ett abonnemang.

    Vad exakt står det på kvittot?

    Det måste ha blivit ett missförstånd mellan dig och säljaren hos tele2. Det han menade på är att du kan byta ditt abonnemang till en dyrare prisplan utan kostnad vilket är fullt möjligt. Ska du förlänga med en telefon måste du dock ta en slutfaktura på abonnemanget.
     
  8. Jani

    Jani Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    1 019
    Mottagna gillanden:
    57
    Operatör:
    GiffGaff

    MINA ENHETER

    Operatör:
    GiffGaff
    Det finns ingen lag på ångerrätt i butik, men butiker kan erbjuda det som goodwill. Står det på kvittot att du har ångerrätt så bör butiken stå för det, men kolla även det finstilta, ibland så står det att ångerrätten inte gäller abbonemang. Dock så skulle jag ta upp dessa frågor direkt till operatören om återförsäljaren inte är samarbetsvillig.

    Ångerrätt gäller enbart vid distansavtal, t.ex köp på internet, postorder eller från en försäljare på stan.
     
  9. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Okej, jag kommer inte ihåg exakt vad som stod på kvittot men jag kollade igenom det innan jag skrev på något och där det stod det att man har ångerrätt i 7(eller 14 dagar, kommer inte ihåg) men det står iallafall att man har ångerrätt. Om det blir så att jag häver det och dom säger att ångerrätten inte gäller hade jag min flickvän med mig som hörde att jag frågade minst 10 gånger om man hade ångerrätt vilket innebär att jag har vittne om att säljaren isåfall har gett falsk information om mitt inköp vilket skulle leda till att jag får häva det hur som helst.

    Jo jag förstår att det har blivit något missförstånd mellan mig och säljaren hos Tele2, men när jag frågar honom om han är säker och han säger ja så tror man ju på hans ord. Och när han lovar något så tycker man ju att man kan lite på det, hade det varit typ Phone House eller Dialect hade jag varit tveksam, men när det är Tele2, deras egna butik så tror man ju på att informationen man får är sann. Men att jag ska behöva betala när säljaren har gjort fel känns inte rätt för mig, visst jag kan betala en liten summa för det är ju tydligen det avtalen gäller, men när dom lurar mig på det sättet tycker jag att dom kan kompensera mig på något sätt genom att låta mig betala mindre eller slänga med skal/skärmskydd/hörlurar, det låter väl endå rimligt?

    Har du några tips på vad man kan säga för att få igenom sitt önskemål?
     
  10. christian-h

    christian-h Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2012
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Kolla upp exakt vad som står på kvittot innan du kontaktar tele2 igen. Det är en bra start.
     
  11. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Alltså inte häva det, det vill jag ju inte göra, jag pratar om den här summan på 700 dom vill att jag ska betala fast dom sa att jag inte skulle behöva göra det, att få dom att gå med på att sänka summan eller kompensera det med något skal/skärmskydd/hörlurar?
     
  12. christian-h

    christian-h Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2012
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Det är fortfarande väldigt bra att börja med det. Har du ingen ångerrätt på ditt senaste abonnemang har du ingenting att deala med. Eller hur?

    Goodwill är typ det som gäller för dig om tele2 ska fixa det. Var inte otrevlig, det hjälper inte alls, tvärtom.
     
  13. exciter

    exciter Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2011
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Du kommer få betala.

    Du har pratat med en säljare i butik som inte kan sälja student abonnemangen. Sen har du gått hem och tecknat det på nätet via mecenat där det står klart och tydligt att du har 12 månaders bindningstid om du tecknar ett Student abonnemang.

    Du har ingenting att komma med mot Tele2 tyvärr.

    LÄS ALLTID AVTALET!
     
  14. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Nej jag vet att jag inte har något att komma med laglig väg och det har jag inte påstått heller, det jag försöker få till är att Tele2 ska vara schyssta och kompensera mig på något sätt när dom har gett mig information om produkter som har varit felaktiga.
    Det handlar om själva principsaken att de säger något först för att man ska tro att man inte behöver betala, och sen när man ska göra det så måste man betala..
     
  15. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Nej jag vet, det är ju det jag tänkte när jag tog abonnemanget på ett helt nytt nummer istället för på mitt nuvarande, för att jag skulle ha något att deala med, har jag redan börjat använda abonnemanget har jag inget att deala med. Jo jag hoppas ju att de ska visa upp lite goodwill så att ens bild av företaget inte blir helt nerfläckad pga 2 inkompetenta pajaser. Jo det vet jag, försöker va så trevlig och förstående som möjligt och säger alltid att det inget är personligt mot den så att den inte ska känna sig attackerad :)
     
  16. Jani

    Jani Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    1 019
    Mottagna gillanden:
    57
    Operatör:
    GiffGaff

    MINA ENHETER

    Operatör:
    GiffGaff
    Kanske inte enligt avtal, men lovar man saker i en butik, så kan butiken som goodwill ta bort avgiften eftersom de har gjort fel genom att lova någonting de inte kan hålla.

    Offtopic: Vadan detta tonfall i din post? Jobbar du åt Tele2? Och handen på hjärtat, hur ofta läser du igenom ett avtal till punkt och pricka?

    Ontopic: chrippe7: Skicka ett mejl till Tele2:s Kundombudsman och förklara situationen och vilken butik det gällde, ta gärna upp namn på personer och länka till den här tråden. Mejl adressen är: [email protected]
     
  17. HugSeal

    HugSeal Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    123
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Menar du seriöst att du INTE läser igenom avtal du ingår till punkt och pricka? Herregud

    Jag förstår itne vad du menar med tonfall i hans post heller. Helt neutralt och rakt på sak, inget otrevligt i det. Din kommentar om att jobba på tele2 däremot är ganska otrevlig.
     
  18. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Men är du seriös själv eller? Om du ska teckna något som kostar 50:- i månaden för en kort period, kan du med handen på hjärtat säga att du läser igenom HELA avtalet till punkt och pricka?
    Jag vet att jag klanta mig, det står jag för och har inga problem med det, men det är själva principen att dom lovar saker men sen inte står för det.
     
  19. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Inkompetenta säljare finns det gott om.

    Missförstånd eller inte, du kommer antagligen själv att behöva bekosta slutfakturan (hopp om goodwill?). Tele2 har rätten på sin sida att kräva dig på pengarna.
     
  20. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Jo jag vet att jag kommer få betala slutfakturan oavsett, någon goodwill hos Tele2 fanns inte då dom sa att jag bara höll på att ljuga och hitta på..