[APP] Stenkoll - Få koll på dina utgifter

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av jonashickisch, 10 jul 2013.

  1. jonashickisch

    jonashickisch Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2013
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Hej på er! Stenkoll är en app som funnits en tid för iPhone men nu även till Android (4.0+).

    Stenkoll hjälper dig att hålla koll på dina utgifter genom att automatiskt kategorisera dina inköp med hjälp av transaktionerna som finns hos din bank. Du slipper skriva upp alla inköp vid varje tillfälle. Se även snabbt ditt aktuella saldo. Lättöverskådlig summering av utgifterna varje månad gör det enklare för dig att bestämma och hålla din budget.

    För tillfället så stöds Swedbank, Handelsbanken och SEB. Stöd för fler banker är på gång.

    Hämta appen gratis på Google Play:
    https://play.google.com/store/apps/details?id=icab.stenkoll

    [​IMG]

    Alla tips på funktioner eller ändringar mottages gärna!

    Funktioner som är planerade för framtida versioner är bland annat:
    • Mer statistik
    • Möjlighet att starta varje månad vid löning (tex 25e) istället för den 1a
    • Export av transaktioner till lämpligt format
    • Ingorera/Hantera enskilnda transaktioner
     
    Last edited: 10 jul 2013
    Hund och bernard gillar detta.
  2. Mathias1

    Mathias1 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    945
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Ser riktigt snygg ut!

    Hur fungerar integrationen med banken? Vill inte gärna knyta någon trafik till min bank änd det som är nödvändigt..

    Finns det någon demovideo så man kan kika på funktionerna?
     
  3. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Skulle det inte gå att integrera med Bankdroid på samma sätt som Spendability som hämtar informationen från Bankdroid?

    Det skulle helt klart göra det enklare att lägga till fler banker då Bankdroid sköter det.
     
    Last edited: 10 jul 2013
  4. ducken

    ducken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Låter spännande och undrar samma sak. Har själv LF så jag kan tyvärr inte testa än. Kommer LF att läggas till?

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
    M203 gillar detta.
  5. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    680
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    +1

    Stöd för bankdroid precis som spendability gör ju appen kompatibel med flertalet banker direkt.

    Tapatalk 2
     
  6. jonashickisch

    jonashickisch Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2013
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Integration med BankDroid är något som jag har kikat på för Androidversionen. Nackdelen är att bankdroid inte hämtar lika många transaktioner bakåt i tiden som våran integration. Men antalet banker som stöds är förstås en stor fördel.

    Det känns dumt att inte utnyttja bankdroids jobb. Om appen kunde känna av bankdroid och då ge utökat stöd för fler banker känns som en bra lösning. Man kan då säga till en användare som inte har bankdroid att dom får stöd för fler banker genom att installera den.

    Stenkolls integration använder en proxy som loggar in och hämtar transationer och sedan paketerar detta till appen. Ingen information lagras i proxyn och det skickas över https.

    Anledningen till detta är att centralisera alla integrationer för dom olika enheterna så att man inte behöver bygga dessa igen för android,iphone,windows phone osv.

    Tack för era åsikter! :)
     
  7. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Har ni något officiellt stöd från bankerna eller ska vi tolka det där som att bankerna kommer anse att kunder som använder Stenkoll (och bankdroid etc) får stå för det själva om det försvinner pengar från kontot?
     
  8. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Gör som Spendability: Låt Stenkoll hämta de transaktioner som finns tillgängliga och sedan lagra dem lokalt på telefonen. De måste ju inte försvinna från telefonen bara för att de inte syns i Bankdroid längre. Appen kan ju utnyttja dem ändå.
     
  9. Heek

    Heek Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2013
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    This! Ska testa och se om appen är lika bra som Spendability :)


    - Tapatalked -
     
  10. liato

    liato Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    982
    Mottagna gillanden:
    361

    MINA ENHETER

    Kul att det börjar komma fler och fler budgetappar till Android!


    Denna punkt tror jag är rätt viktigt för användaren och bör framgå mycket tydligare..
    Texten på er hemsida och i appen säger bara att trafiken går via "säkra förbindelser"... "precis som hos din internetbank".

    Att användarens lösenord, användarnamn, kontoinformation och samtliga transaktioner skickas genom era servrar framgår inte alls varken på er hemsida eller i appen.
     
  11. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    När ni har stöd för Bankdroid kommer jag absolut att testa appen. Just nu är jag för paranoid. :)

    ~ Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4 ~
     
    lassekongo gillar detta.
  12. jonashickisch

    jonashickisch Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2013
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Tacksam gör alla åsikter! Jag vet inte om folk skulle förstå innebörden av att man nämner att trafiken går via en proxy. Absolut är en bra fråga och man vill självklart ge informationen på det sättet som är enklast att förstå.

    För att förtydliga så lagras ingen data alls i proxyn, så inte ens jag kan se vad som körts igenom den, varken nu eller tidigare. Allt går även över https så att ingen information skickas i klartext.

    Inloggningen är alltså i praktiken lika säker som att dom själva loggar in. Men som liato skrev så framgår det inte exakt hur det fungerar.

    Har ni förslag på hur vi skulle kunna förbättra informationen på ett sätt så att man inte blir paranoid? :)

    Bankdroid är något vi tittar på och jag hoppas att vi kan få en bra integration.
     
  13. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Fast även om det går över https till proxyn så är det i klartext inom proxyn, eller hur? Det är där ni måste skaffa er förtroendet. Dels visa att ni inte kommer spara något, som du nu sagt. Och dels göra troligt att ingen annan heller kan lägga in avlyssning i proxyn.
    Att mörka är inte ett sätt att skaffa sig förtroende, men tyvärr vet jag inte hur man ska göra.
     
  14. jonashickisch

    jonashickisch Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2013
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Ja teoretiskt så skulle vi kunna spara personnummer osv eftersom vi måste ha dom för att hämta uppgifterna från banken. Skulle inte säga att vi mörkar något. Eftersom vi vet att inget sparas osv så har vi inte tänkt på att beskriva allt tektiskt utan istället meddela att det är säkert.

    Vet att det finns många som inte vill använda dessa typer av tjänster och det är givetvis frivilligt, väldigt många anser att det är ok då man inte kan använda uppgifterna till något farligt.

    Från start så visste vi att detta är ett känsligt ämne så det är en process att hitta rätt när det gäller säkerhet och förtroende.

    Det är bra att folk har förtroende för BankDroid så att dessa typer av tjänster kan använda integrera med den.

    Att ha öppen källkod säger inte heller mycket i min mening då det inte finns något som säger att just den koden används i tjänsten.

    Vad anses vara säkert för en icke teknisk person (vilket dom flesta kunderna är)? Det enda jag kan komma på är förtroende. Vad tycker ni andra?
     
  15. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Open source skulle jag ändå vilja påstå är bra. Då kan ju de användare som vet hur man gör kompilera koden till färdig app själv. Många andra användare litar också på att andra användare kollar koden. Om något verkar mystisk brukar man ju ofta kunna få reda på det på ett eller annat sätt.


    Vi tjatar ju ganska mycket om Bankdroid här (som för övrigt är open source). Skulle det inte vara möjligt med två separata appar? En med internetåtkomst som funkar som Stenkoll gör nu och en utan som enbart använder Bankdroid som källa. Då slipper man problemen med proxies och de användare som redan använder och litar på Bankdroid slipper avgöra om man vågar lita på ytterligare en tredjepartsbankapp.

    Sent from my Nexus 7 using Tapatalk HD
     
  16. ducken

    ducken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Nåt stöd för Länsförsäkringar på gång?

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  17. johnny karlberg

    johnny karlberg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Om man vill kategorisera från flera konton på samma bank? Hur gör man då?

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
     
  18. pappageek

    pappageek Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    162
    Mottagna gillanden:
    71
    Telefon:
    Google Pixel 4a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 4a
    När stöd för Skandiabanken kommer så får du en till användare :)
     
  19. johnny karlberg

    johnny karlberg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vore bra om man på vissa händelser alltid kan få välja själv vad som hänt.

    Tex på Ikea kan man handla mat ena dagen och möbler andra men det läggs under samma kategori

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
     
  20. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    680
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    En väldigt positiv sak med Spendability är att man kan ta csv man exporterar från internetbanken över sina transaktioner och importera. Det ger riktigt bra statistik. Nordea har 36 månader bakåt. Skulle vara riktigt bra om denna feature kom in med. För appen måste rimligtvis ha en databas så det borde ju gå att importera till den?

    Finns det någon ungefärlig tid när det gäller integration mot Nordea samt LF? Ser fram mot att prova.

    Tapatalk 2