Råd om uppgradering...

Diskussion i 'Motorola' startad av turbomart, 25 maj 2014.

  1. turbomart

    turbomart Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej på er.
    Skulle behöva lite råd. Min MZ601 börjar kännas trött nu. Sugen på att uppgradera vidare bortom stock ver 4.0.4. Viaplay offline-filmer funkar ju inte! Vad ska jag välja? Jag värdesätter att det är stabilt och alla funktioner funkar, snarare än att ha det allra senaste och flashigaste. Kan ni rekommendera nån ROM. Har aldrig rootat förut, men nån gång måste ju bli den första...
    Tacksam för svar.
    /Martin
     
  2. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Vilken ROM du vill köra är faktiskt upp till dig, det finns endel att välja på och för att ta reda på alla för-nackdelar så krävs en del efterforskningar.

    För att installera en ROM, behöver du inte vara rootad då det inte har med varandra att göra.

    Du ska få några tips av mig som kan vägleda dig, det krävs dock att du tar dig tid och läser på lite på egen hand. Jag tycker nämnligen att det bästa försvaret mot saker som kan gå fel, är att man har lite koll på vad man gör för någonting. I denna tråd kan du få en del ord och begrepp förklarade och kan vara ett bra sätt att få lite grundläggande information: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=108005


    För att återgå till Xoom:en.

    • Först måste plattans bootloader vara upplåst. Du låser upp den med fastbootkommandot
      Kod:
      fastboot oem unlock
      Detta kommer att radera all din data på plattan och det finns inget sätt att gå runt det.

    • Sedan behöver du installera ett recovery som är kapabelt till att i sin tur installera en ny ROM. TWRP brukar jag använda på mina androidgrejer men läs igenom tråden först så du har koll på vad andra användare har stött på för eventuella problem och lösningar: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1782235

    • När recoveryt är installerat tar du den rommen som du har valt att installera och lägger på plattans internminne. Sedan startar du recovery, väljer install eller liknande och bläddrar fram till ROM:en på internminnet och väljer den för installation.

    Lycka till!
     
    turbomart gillar detta.
  3. turbomart

    turbomart Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tack för bra svar Indika. Jag gjorde dock som på TV-frågesport... Ringde en vän... Hängde väl inte med på allt han gjorde... Men nu kör jag Android 4.4.2 CM 10.1 20131110 nightly. Upplever plattan mycket rappare och bättre fly i allt! Mycket nöjd. Har dock inte testat att köra med SIM-kort ännu.
     
  4. Nightdriver

    Nightdriver Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2011
    Inlägg:
    309
    Mottagna gillanden:
    110

    MINA ENHETER

    Flyter den fortfarande bra? Jag har Team Eos 3.0 på min men man kanske skulle uppgradera sig....!
     
  5. qudos

    qudos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2010
    Inlägg:
    623
    Mottagna gillanden:
    175

    MINA ENHETER

    Undrar samma sak då jag vill byta ut stock nu för att kunna köra OTG :)

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
     
  6. qudos

    qudos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2010
    Inlägg:
    623
    Mottagna gillanden:
    175

    MINA ENHETER

    Hej!

    Kör nu CM11 med 4.4.4 på min xoom. Är väl inte helt nöjd med flytet och kanske ska prova CM10 istället. Eller Omni, eller EOS..suck, varför började jag med detta? :)

    Mvh
    Q