Apputvecklare från scratch sökes - Team från världens största sökmotor bakom ny app

Diskussion i 'Jobb och tjänster' startad av CarlJ, 9 aug 2014.

  1. CarlJ

    CarlJ Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2014
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej,

    En vän till mig som jobbar på världens största sökmotor har satt ihop ett team som kommer behöva en eller flera apputvecklare som vill vara med i en start-up från dag 1.

    Kapital kommer tas in när appen är klar. Det kommer att användas för att kunna genomföra lansering i Europa och Nord Amerika, tanken nu är att de som är med från början får andelar som kompensation innan ett cash-flow skapats.

    Android och iOS.

    Ytterligare detaljer kommer delges längre in i rekryteringsprocessen.

    Två frågor till tråden;

    1. Är det någon som har erfarenhet av att ta med utvecklare i projekt från scratch, vad är viktigt att tänka på, några do's and dont's?

    2. Någon här som är intresserad av att joina, var beredd på att visa upp tidigare arbeten du gjort.

    Maila gärna [email protected]

    Tack på förhand!
     
  2. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Hmm. ..så Google ska alltså ta fram en ny app men har inte råd att betala några löner? :)
     
  3. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Kommer din vän sluta på "världens största sökmotor" för att jobba helhjärtat med det här projektet eller drivs projektet av "världens största sökmotor"?

    Finns arkitekt/lead developer i teamet eller ska det vara de utvecklare som nu rekryteras?

    Är idén skyddad på något sätt eller kan vem som helst kopiera den på några veckor?

    Jag tycker det låter lite mystiskt med att inte ta in något kapital från början. Det finns mängder med såddkapital, villkorslån och statliga pengar som man kan få för att finansiera anställda eller konsulter bara utifrån en bra affärsplan. Att offra andelar för en utvecklare är slöseri om inte utvecklaren ska ta en ledande roll och att utvecklare saknas i teamet. Om utvecklare saknas så är det ganska chockerande för ett teknikföretag. Det är prio 1 att ha egna duktiga utvecklare vilket borde varit med i "teamet".
    I "teamet" bör det finnas en riktigt duktig utvecklare som har en stor ägarandel och därmed också stort incitament till att förverkliga appen/tjänsten.

    1. Välj den nivå på utvecklare som passar projektet. Junior, senior eller mitt i mellan. Det absolut viktigaste är kvaliteten på koden, inställningen hos utvecklaren till hur man skriver bra mjukvara, ansvarstagande och eget driv. Inte hur apparna ser ut eller hur gränssnittet fungerar. Det är det som ligger under ytan som är det intressanta. Utseende har man grafiska designers till som självklart också måste rekryteras eller anlitas på konsultbasis. Hur gränssnittet fungerar använder man usability-folk till.
    Eftersom det är delägare som söks så måste ni ha en ordentlig affärsplan med hyfsat realistisk budget och tidsplan. Den måste ni vara beredda att visa upp och få granskad av nya delägare. Jag hade varit tveksam att ta in delägare om den personen inte vill se affärsplanen. Eftersom utvecklare tas in från början så får ni offra ganska stor andel av företaget jämfört med om "teamet" hade utvecklat det mesta av appen och sen tagit in utvecklare. Eftersom utvecklaren som sagt är med från början och faktiskt är den person som skapar appen så är det rimligt att den personen får nästan lika stor andel eller lika stor som övriga i teamet. Om det är vettigt eller inte beror på hur långt ni kommit med affärsplan och utveckling. Ju längre ni kommit desto mindre kan andelen bli.
     
    CarlJ gillar detta.
  4. CarlJ

    CarlJ Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2014
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tusen tack för ett bra svar e7andy. Jag vill förtydliga att företaget som nämns ovan inte har något med detta projekt att göra.