Jolla Phone är nu här

Diskussion i 'Övriga telefoner & tillverkare (ej Android)' startad av nille123, 20 maj 2013.

  1. nille123

    nille123 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2011
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nu har äntligen Jolla mobile lanserat sinförsta mobil med Sailfish OS, gamla Meego som Nokia använde. Har själv inte ägt en Meego telefon, men brorsan hade den, och fy sjutton vad snabbt och snyggt UIt var. Speciellt multitaskingen var underbar.

    Vad tror ni om telefonen? Kan den bli något?

    http://www.mobilechronicles.com/2013/05/20/jolla-unveiled-their-first-phone/

    Verkar som om den kommer komma först Q4. Men den är ju utan tvekan en frisk fläkt. Mer info här.
    http://www.mobil.se/nyheter/jolla-visar-upp-sin-forsta-telefon-1.523164.html
     
  2. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    Trevligt med något nytt! Är absolut intresserad men får se när och till vilket pris den kommer. Var på väg att skaffa en N9 ett tag när de var på väg att porta Android appar till meego men det rann väl ut i sanden. Intressant koncept med färgtema på baksidan, kul att se hur det fungerar.

    Min Nexus tapatalkade.
     
  3. nille123

    nille123 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2011
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Men jag håller helt med! känner att det kan vara dags för något nytt. Dock så tror jag att man kommer känna sig rätt borta om man inte har Android. Dock så kan man ju alltid skaffa sig en kompetent platta.
    Kommer man även kunna porta appar till Jolla från Android?
     
  4. Galax

    Galax Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    2 510
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    Kul hur mobil.se har saxat artikeln direkt från mobilechronicles

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
     
  5. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Androidappar skall fungera i sailfish os, sen hur bra det fungerar än en annan sak.
     
  6. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Ja finns det appar finns det kunder. Så "enkelt" är det nu för tiden.

    Telefonen ser jäkligt fin ut faktiskt. Speciellt storleken. Ser helt perfekt ut.
     
  7. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
  8. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    kul men tror både sailfish och mozilla os är helt döfött...
    jag blir gärna glatt överaskad dock ;)
     
  9. nille123

    nille123 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2011
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tror att Dirk har helt rätt, apparna är det viktigaste. Just därför jag inte kan tänka mig att testa en WP lur till exempel.

    Hoppas att Jolla får någon annan mer känd tillverkare med på tåget.

    Det låter faktiskt lovande. Känns som att det kommer vara ett himla jobb, tänk på uppdateringar osv.
     
  10. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    WPs största problem vad jag ser är att appar inte är bakåtkompatibla, de appar som utvecklas till Lumnia 920 fungerar inte till Lumnia 800 och det gör ju att den är ganska död.

    Min Nexus tapatalkade.
     
  11. JAZIP

    JAZIP Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2013
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Har förbeställt en. Kunde inte hålla mig! :D

    Gillar nytänkande UI. Det som finns nu är ganska tråkigt... Men om den inte hade kunnat köra Android-progam har jag inte gjort det faktiskt. Hoppas på Jolla! :D

    Har en Lumia 800 bland annt, och du har helt rätt. Finns inte mycket kul program till den. Men Microsoft gör förhoppningsvis inte samma sak en gång till...
     
  12. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Om du inte tar kort och recenserar den här då vet jag inte vad jag gör med dig :-P

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, nej, man kan ju inte gärna uppge att man beställt något riktigt häftigt här och sedan behålla allt för sig själv.

    Kommer följa tråden med spänning fastän det är lång tid kvar till slutet av året.
     
  14. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Eller så ser du det från andra hållet, IOS 6 som är på I5, funkar även på I3GS och det gör att plattformen stannar upp om den blir mer bakhjulsdriven än framhjulsdriven, om du förstår vad jag menar. Man kan inte både värna om I3GS-användarna och att de ska få samma sak som det nya, för det går ju inte rent praktiskt, Hur ska man kunna vara innovativ och nyskapande när man samtidigt ska hålla målen bakåtkompatibla?

    Jag tror du förstår min poäng.

    L800 och 900 har idag möjlighet till 7.8 och får support till slutet på nästa år. Visst kan man tycka att de borde ha support hela livet, men iom att plattformen rör sig framåt så finns det mer angelägenhet att supporta dem som hänger med, än dem som vill stanna kvar.

    XP har väl inte samma support idag misstänker jag. Tycker du kanske att de med Windows 95 också ska få support på samma sätt som de som vill följa utvecklingen och bidrar till den?
     
  15. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Om det är något som liknar Meego så är det Nokias nya OS, som idag kallas 'Nokia Asha software platform 1.0' och det är en kombination av smarterphone OS, som Nokia äger, och Meego. Han som ledde Meego-gruppen är skaparen eller huvudansvarig för detta nya OS, och jag skulle vilja påstå att det är sanslöst likt Meego.

    Det tycker även recensenterna:

    http://www.slashgear.com/nokia-asha-501-hands-on-09281046/

    http://www.mobil.se/nyheter/nokia-n9-lever-vidare-i-asha-501-1.522979.html

    Om det nu är ett Meego-likt OS du vill ha, alltså.
     
  16. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Jag gillar inte direkt utseendet på mobilen, delningen som bakluckan gör är inte snygg. Men den kanske ser bättre ut i verkligheten.

    Dock tycker jag Sailfish verkar vara ett intressant operativsystem och det känns som de har relativt bra pris/prestanda förhållande (även om de ju inte avslöjat allt än).
     
  17. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    Gillar inte att jämföra WP med iOS, tycker det är mer likt Android då fler tillverkare kan sälja det.

    Jag tycker att de med Lumnia 800 och 900 borde få valet att installera w8 ifall de vill, så länge hårdvaran klarar av det (kanske den inte gör men känns som att hårdvaran bör vara i klass med 520 iaf).


    Min Nexus tapatalkade.
     
  18. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Hmm... Jag ber om ursäkt för min tröghet här. Men på hemsidan anges priset som €399. Dessutom finner vi följande citat:

    " You will get a voucher of 100€ that will be deducted from the price of your Jolla at the time of purchase."

    Med detta antar jag att priset är €499 men att du inom en begränsad period endast får betala €399? För det kan väl aldrig vara så att priset blir €399-€100=€299?

    Hur som helst, en fruktansvärt intressant telefon! Vill gärna vara med och sponsra Jolla redan från början så att dom eventuellt får fäste på marknaden.

    Sent from my HTC One using Tapatalk 2
     
  19. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Men det är ju lite där haken ligger, WP8 gör sig bäst med en viss typ av hårdvara, och visst funkar det på 520, men det blir av förklarliga skäl inte lika bra som med en starkare hårdvara.

    Det är förmodligen därför Nokia har introducerat det nya OSet i Asha 501, som tydligen gör sig utmärkt även på lite sämre hårdvara. Något som Android har svårt med, tydligen:

    "For $99, I believe Nokia has a killer product, which will bring a premium experience to the entry-level smartphone space, something that white-box Android smartphones just cannot provide. Nokia has delivered exactly what the doctor ordered!"

    http://www.bgr.in/manufacturers/nokia/hands-on-nokia-asha-501/

    Så det finns en viss poäng i att driva plattformen framåt och då följer hårdvaran samma väg, även om man såklart kan tycka att de kunde tänka mer bakåt. Men jag tycker det tänker på de på 7.8, men det får finnas gränser. Man kan inte underhålla 7.8.. 7.9, 8.1, Wp9 samtidigt. Strävan måste vara framåt, sedan väljer man själv hur man vill positionera sig.
     
  20. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Som jag tolkar det så blir det ju 100 nu och 299 sen för de som vill det. Eller 399 om man inte bokar. Men köper man bokningen för 40 så blir väl totalen 439.