Guide: Kräma ur mer ström ur universal USB Carcharger

Diskussion i 'Off Topic' startad av @ndy, 25 maj 2010.

  1. @ndy

    @ndy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2010
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Detta är en liten workaround för att kunna kräma ur lite extra laddström som telefonen kan ta emot ur en billig noname laddare, ex. Biltemas universalladdare som i detta fall.

    Observera att konsekvenserna av denna mod är att dataöverföringsmöjligheterna via USB förbikopplas för att kunna sätta korrekt laddflagga. Detta görs för att emulera en 230V laddare som låter telefonen ta ut en högre strömstyrka.
    Så vill man som jag kunna koppla in luren till huvudenheten för ex. musikuppspelning får man använda sig av en annan kabel, vilket jag ändå kommer göra då laddkabeln kommer byggas in tillsammans med ciggpluggen bakom instrumentpanelen.

    Här är lite bilder med förklaring :)

    http://picasaweb.google.com/exculpo/CarChargerFixToGet1A

    Denna enkla dokumentation är baserad på Biltemas universalladdare, men borde även kunna tillämpas på övriga fabrikat, se i sådana fall till att mäta upp rätt ledare och att den är specad till högre än 500mA. Ingrepp utförs på egen risk :P
     
  2. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    verkligen intressanta guider du gör. ser fram emot mera guider.
    tyvärr äger jag ingen lödutrustning lr dylikt så kan inte testa nån av dem.
     
  3. Skerved

    Skerved Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2009
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Trevligt! Önskar man kunde ta ut lika mycket ström från datorns USB från början. Nåja, vi får vänta på USB 3.0 som klarar 0,9A.
     
  4. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 328
    Mottagna gillanden:
    1 629
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Om du inte vill in och löda i ciggpluggen så kan du slakta en kabel och se till att sluta dataledarna med varandra. :)
     
  5. @ndy

    @ndy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2010
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Tack, motiverande och roligt med positiv feedback!

    Nu fokuserar jag på att skriva någon form av dockningsapp då detta verkar saknas helt i Desire. Om någon vet hur triggerpunkterna (USB) för olika dockningssätt ser ut får ni gärna dela med er. Kanske bara finns de två olika typerna av identifiering genom låg och hög strömmottagning i detta fallet.
    Vill få det att fungera både i bilen och i dockan jag byggde till telefonen.

    Tanken är att skriva en app som triggar DeskClock.apk vid Dator-USB anslutning (Hemmadockstation 500mA), och vid CarDock (1A tack vare denna mod) triggar den HTC NaviPanel.apk så kan man skilja på de två olika dockningssätten.

    Man kanske kan addera olika triggers beroende på vilket läge (landscape/portrait mode) telefonen befinner sig i med för att undvika dockprogrammens aktivering vid 230V laddning m.m..?

    Detta bör vara ganska lätt gjort om man kan det, själv har jag mest erfarenheter av C++ och mina Javakunskaper är ganska rostiga då det var ett tag sedan, så om någon känner sig manad, feel free to help me out :P Borde vara en ganska enkel sak..
    Fast det kanske lämpar sig bättre i utvecklingsforumet.
     
  6. larreva

    larreva Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    går det för sig att löda ihop kontakterna direkt? alltså i själva kontakten utan att behöva öppna upp skiten. Min laddare går nämligen inte att öppna så där.
     
  7. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 328
    Mottagna gillanden:
    1 629
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Ta en usb-kabel och koppla ihop dataledarna som går upp till telefonen.
    Om kabeln följer standarden så BRUKAR det vara grön och vit du ska koppla ihop.
     
    Last edited: 25 maj 2010
  8. Wolfy

    Wolfy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    1 247
    Mottagna gillanden:
    109

    MINA ENHETER

    @Andy
    Fixade precis min ladd-plugg genom att löda ihop dataledarna och det fungerade utmärkt.
    Kikade en del på din guide, men jag blev lite fundersam, bilderna är förvisso lite suddiga här och var, men det ser ut som dina dataledare (2 i mitten) redan är ihoplödade från början. Eller var det kanske bara meningen att visa att de är ihoplödade? :)

    Hur som helst, bra guide och lätt att följa.
     
  9. @ndy

    @ndy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2010
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Ja det ser så ut, men de är frånskilda och lackade för att inte komma i kontakt med varandra. Jag lödde dit en kabel mest för att förtydliga guiden, det går lika bra att bara löda ihop lödpunkterna :)

    (Hade ingen annan kamera än den på luren dessvärre)
     
  10. qrist

    qrist Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2009
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  11. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 328
    Mottagna gillanden:
    1 629
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Du kan troligen göra samma modifikation i vilken usb-laddare som helst men det gäller att den klarar av att ge minst 1A men modifikationen måste fortfarande göras om den inte är gjord från fabrik.
     
  12. @ndy

    @ndy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2010
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

  13. quint

    quint Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Tack för en bra guide!

    Dock undrar jag hur man kan ta reda på om datakablarna är korsade från fabrik eller inte, utan att behöva slakta cigg-pluggen först?
     
  14. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 328
    Mottagna gillanden:
    1 629
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    U

    Kika här: www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=16225
     
  15. Fulkerson

    Fulkerson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Köpte en laddare på Biltema idag och till min besvikelse var dataledarna redan ihoplödda :( Jag som hade tänkt plocka fram lödkolven och allt.

    Men det är ju hursomhelst trevligt för er som inte känner er hemma med att modifiera själva.
     
  16. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 223
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Fråga: Måste man modda själva "laddaren" eller kan man på något sätt bara modda en usb-kabel?

    Jag använder en usb-laddare för vägguttaget köpt på Dustinhome.se, som ger mig ett usb-uttag, där jag sedan sätter den medföljande usb-kabeln. Den är på 1A och 5V, men det rapporteras ändå bara som USB av telefonen, inte AC. Även om spec:en säger:

    Utgångar 4 pin USB typ A (endast ström)

    Innebär "endast ström" att D+ och D- saknar, och varför laddas telefonen i så fall ändå i bara 500mA. Kabeln bör ju inte få någon kontakt på +D och -D väl?

    Går det att bara modda en kabel, eller kanske köpa en speciell kabel, som gör att det faktiskt tas ut 1A?

    Jag har även ett uttag i bilen med 3 USB, där 1 st ska vara 1A. I så fall borde jag kunna använda liknande kabel dit i så fall?

    Köpte du denna? Där står det ju MAX output till bara 500 mA till och med?

    /Söder
     
    Last edited: 2 aug 2010
  17. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 328
    Mottagna gillanden:
    1 629
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    D + och - får ingen kontakt med något alls och därför tar den inte mer än 500mA.

    Det går fint att modifiera en kabel. Skala och snurra ihop vit och grön som går upp till telefonen.
     
  18. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 223
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Jaha, men var det inte så att D+ och D- användes vid data då? Och när dessa fick kontakt, så togs bara 500mA?

    /Söder
     
  19. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 328
    Mottagna gillanden:
    1 629
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    För att de måste ha kontakt med VARANDRA. Det har de inte i en dator.
     
  20. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 223
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Ok. Har jag förstått det rätt nu då?

    NÄR D+ och D- har kontakt, tas MER än 500 mA ut. NÄR de har ej har kontakt tas bara 500mA ut, för då används de för att dataöverföring är det tänkt, och telefonen tror att datakabeln är ansluten till en PC OM D+/- ej är i kontakt med varandra?

    Antingen stoppar jag min datakabel i en USB-laddare som har kortslutna D+/- eller så kortsluter jag i kabeln direkt.

    Men VARFÖR är inte USB-laddaren kortsluten på D+/- från början? Den ska ju aldrig vara i kontakt med en dator, och behöver på sätt inte ha D+/- väl? Blir ju bara fel nu när man kopplar en data-kabel till den ju, eftersom inte dessa D+/- är kortslutna?

    Dessutom är ju spec:en på min laddare "Utgångar 4 pin USB typ A (endast ström)" något ju onekligen låter som att denna dataöverföring är inaktiverat ju. (Eftersom det är en laddare?)

    /Söder

    /Söder